Doświetlanie zakrętów

Wszystko o elektryce i elektronice w KIA Sportage.
Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Zibi70 » 16 lis 2012, 23:41

Tak się trochę oddałem refleksji na temat świateł doświetlania zakrętów i...
Mierzył ktoś jakim napięciem są zasilane żarówki doświetlania?
Świecą tak marnie, że nawet jak na 20W podejrzewam, że mogą być zasilane napięciem niższym niż 12V (byłoby to dziwne, ale z drugiej strony... nie takie rzeczy się widziało) [zdziwko]
Kusi mnie wypróbowanie LED-ów mimo, że mint narzekał. Lorkovsky był jednak w miarę zadowolony z takich:
Obrazek
- 28 LED SMD

Sam chcę kupić takie:
Obrazek
-68 LED SMD

albo takie:
Obrazek
7.5W

W zasadzie niewiele jest do stracenia i tak praktycznie to nie świeci (właśnie po ciemku zaliczyłem krawężnik - na szczęście delikatnie), więc może przynajmniej efekt wizualny będzie lepszy niż w pf 126 z przeciążoną prądnicą [hihihi]

A może inny rozkład światła z LEDów pomoże trochę na doświetlanie boków bliżej jezdni a nie metr nad nią? :?
Ktoś coś dłubał w temacie ostatnio? Interesuje mnie też, czy KS nie marudzi, że ma spaloną żarówkę po wymianie H27 na LED?
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Zibi70 » 26 lis 2012, 18:03

Panowie,

Co tu tak cicho? Wszystkim się już podoba doświetlanie? [zdziwko]

Mnie się nadal nie podoba więc rozmawiam z jednym z dostawców - pojawiają się właśnie żarówki H8 i H11 z zastosowaniem diod CREE o mocy ok 30 W. Może uda mi się je zastosować a jeśli nie to zamierzam przetestować żarówki na diodach SMD - 6W.

Oprócz tego znalazłem takie hmmm... Obrazek
Żarówki 55W z filtrem - powinny świecić biało - może troche niebieskawo.

Zygje - czy do założenia 55W zmieniałeś coś w instalacji?
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

marcinK
Nasz Człowiek
Posty: 877
Rejestracja: 29 lis 2011, 09:37
Czym jeżdzę: Kadjar Runmageddon TCe 130 Energy
Lokalizacja: Warszawa

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: marcinK » 26 lis 2012, 18:25

Głowy nie dam, ale nie wierzę żeby były zasilane innym napięciem. Po co komuś stosować dodatkowe przetwornice....
Odebrana po 178 dniach:)

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: ZygJe » 26 lis 2012, 19:17

Nic nie zmieniałem w instalacji. W porównaniu do Xenonów świecą żółto, ale b. ładnie teraz oświetlają. Wqrza mnie tylko brak zapalania doświetlaczy przy skręcie kierownicą.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Zibi70 » 15 sty 2013, 01:17

Straszyłem, straszyłem i w końcu zrobiłem.
Wymieniłem dziś fabryczne żarówki doświetlania skrętu na żarówki LED o mocy (teoretycznie) 7,5W. (Dokładnie tu i takie: http://www.aliexpress.com/snapshot/208332218.html

Dla zainteresowanych dodam, że wymiana to masakra. Jeśli inżynierowie KIA mieli na celu maksymalnie utrudnić taką w sumie prozaiczną czynność, to zasłużyli na solidną premię. Upierdzieliłem się jak szczerbaty z sucharkiem. Łapy poharatane, paluchy bolą, podrapany itd. Jeśli komuś wydaje się, że wystarczy przeczytać w instrukcji, jak wymienić żarówki w modelu 2012 a zwłaszcza XL z ksenonami to... eeee... ma racje - wydaje mu się.
Żeby się do tego cholerstwa dobrać nie wystarczy odkręcić wewnętrznych, plastikowych nadkoli (rozkład śrubek i spinek inny niż w instrukcji) - trzeba odkręcić także osłonę silnika od dołu a i to nie wiele pomaga, nawet jeśli już człowiek grzmotnie się na glebę i grzebie na leżaka (bo inaczej się nie sięga a nawet jeśli sięgnie to nie ma mowy aby uchwycić żarówkę i ją przekręcić).
Wyjęcie "starych" żarówek to męką a z założeniem nowych jeszcze gorzej.

Uprzedzam - jeśli ktoś będzie próbował wyjąć i włożyć żarówki z przypiętymi kabelkami to może się zesr... znaczy mocno napocić a i tak nic z tego. Jest tam taki dzyndzel, który prawdopodobnie ma dodatkowo uniemożliwiać odpięcie się kabelka albo samoistne przekręcenie żarówki. 25 minut się z tym mocowałem zanim pokapowałem, o co chodzi (bo oczywiście tego cholerstwa nie widać). Dopiero odpięcie kabelka jako tako ułatwia (a raczej umożliwia) wyjęcie żarówki. Zarówno samo wyjęcie jak włożenie nowej nawet bez kabelka jest bardzo upierdliwe bo cholernie ciasno, a jej przekręcenie aby zaskoczyła to krew (dosłownie) pot i łzy (no niech będzie, że zamiast łez kilka soczystych wiązanek). Po stronie bez zbiornika jako - tako ale też nie łatwo, przekręcenie aby zaskoczyła trwało dobre 5 minut mocowania się i kombinacji (już mnie paluchy bolały). W sumie, po grubo ponad godzinie kombinowania (okraszonego wyrazami zachwytu nad łatwym dostępem) :wmur: w końcu dokonałem dzieła. :baba: Nie wiem czy chciałoby mi się robić to raz jeszcze. Prościej faktycznie będzie zdjąć zderzak.

Efekt?
Hmmm... jest inaczej aczkolwiek nie będę się upierał, że zaraz lepiej.
Fabryczne żarówki wiecie jak świecą paskudnie żółto - wąskim paskiem ponad drogą. Ledy świecą światłem zdecydowanie białym z niebieską poświatą, światło znacznie bardziej rozproszone - mam wrażenie że słabsze choć zważywszy, że fabryczne świecą wąskim paskiem być może w sumie podobnie - trudno to ocenić w oświetlonym pomieszczeniu czy w mieście gdzie wszędzie coś świeci a już nie chciało mi się szukać ciemnych zaułków.
W każdym razie... doświetlanie i tak dawało mizerny efekt, a teraz przynajmniej po włączeniu widać, że świeci lampa jak w nowym samochodzie a nie przedwojenna naftówka babci.

Zrobiłem kilka zdjęć - niestety aparat w telefonie nie pokazuje wszystkich niuansów światła - cyfrowe aparaty zawsze mają z tym kłopot.

Żarówka fabryczna - w rzeczywistości świeciła zółtym / złotym światłem - porównanie do lampy naftowej chyba uzasadnione - na zdjęciu barwa wygląda ok ale w realu nie jest takie białe:
Obrazek

Porównanie - żarówka fabryczna i led - widać, że krótszy. Na halogenówce widać za to że już się przydymiła od wewnątrz.
Obrazek

Nowa żarówka:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

A teraz porównanie - niestety na oświetlonym parkingu ale przynajmniej w nieco ocienionym miejscu - z wyłączonym doświetleniem:
Obrazek

I z włączonym (czyli coś tam doświetla):
Obrazek
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

Awatar użytkownika
puder12
MODERATOR
Posty: 2195
Rejestracja: 16 mar 2012, 11:03
Czym jeżdzę: 1.7 CRDI XL
Lokalizacja: 3miasto

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: puder12 » 15 sty 2013, 09:49

Ze zdjęć wynika że skręcasz tylko w lewo [zlosnik2]

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Zibi70 » 15 sty 2013, 11:23

Tak jakoś wyszło, że lewo zmonopolizowało materiał zdjęciowy (czyżbym był lewusem?) [hihihi]
Jak mnie najdzie, w wolnej chwili poszukam ciemnego miejsca i zrobię foto doświetlania z prawej ;)
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

MarekA
Nasz Człowiek
Posty: 481
Rejestracja: 03 lis 2010, 15:27
Czym jeżdzę: Kia Sportage 1,7 CRDI "XL" czarna
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: MarekA » 15 sty 2013, 11:43

Lampy, jak lampy, ale dramaturgia Twojej opowieści ........ :D

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Zibi70 » 15 sty 2013, 12:27

To na prawdę było przeżycie [hihihi]
Dawno się tak nie namęczyłem - to przypominało usuwanie migdałków przez odbytnicę u zagłodzonego słonia, który nażarł się żelaztwa. [hihihi]
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

Ania93
Nowy
Posty: 24
Rejestracja: 15 sty 2013, 18:27
Czym jeżdzę: Sportage
2.0 CRDiXL
Gadu Gadu: 8987007

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Ania93 » 15 sty 2013, 19:12

w BMW działa doświetlanie przy skręcie kierownicy..
Jednak w Sportku działa przy włączeniu kierunkowskazów

wierzbusie
Bywalec
Posty: 113
Rejestracja: 16 gru 2010, 19:51
Czym jeżdzę: 1.6 GDI XL

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: wierzbusie » 15 sty 2013, 20:03

Wystarczy stanąć np. przed szybą sklepu, marketu i poćwiczyć włączanie lamp, kierunkowskazów i skrętów kierownicy...... i wszystko będzie jasne.....tak to robił zawsze Pomysław Doświadczalski. Pozdrawiam
Czekałem na : CZARNY 1.6GDI XL+CP1+ SRK zamówiona 26 lutego...zjechała z taśmy 17 października...24 października jest w Polsce... 26 października dotknąłem jej ...03 listopada stoi gotowa w salonie do odbioru...uroczyście odebrana 04 listopada

Awatar użytkownika
diselboy
Kia Masta
Posty: 1743
Rejestracja: 09 kwie 2011, 08:55
Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1,7 CRDI "M", 7 rowerów
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: diselboy » 16 sty 2013, 12:53

zibi, nie wymieniałeś żarów w reflektorach Stilo, ale wiem co przeszedłeś po "luknięciu" w zderzak.
dlatego nie wymieniam, czekam na pad doświetlacza, wtedy zdejme zdeś
1,7 CRDI "M' ka" Srebrna - wypatrzona: 25-03-2011, zamówiona: 01-04-2011, odebrana: 08-04-2011+ Ssangyong Korando D20T :kierownik: "Śmigamy po okolicach Roztocza"

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Zibi70 » 20 sty 2013, 15:26

W wolnej chwili pojechałem poszukać jakiegoś w miarę ciemnego miejsca, by sfilmować jak działa teraz doświetlanie zakrętów. Niestety sztuka ta jest trudna bo w okolicy trudno mi znaleźć odpowiednie miejsce - wszędzie świeci łuna nad miastem a dodatkowo telefon ma trudności z łapaniem ostrości po ciemku. W końcu jednak nagrałem jakiś filmik, który od biedy pokazuje jak teraz działają mi światła. Miejsce chyba jednak wybrałem nie najlepsze - taka refleksja po czasie - bo tajemniczy płot przed samochodem odbijał światło i rozjaśniał okolicę - ale z drugiej strony może to trochę pomagało złapać ostrość, która w większości skupiała się na szybach :(
Powiem tylko tyle - w realu świecą lepiej niż potrafię pokazać to na filmiku, nawet przy skręcie w oświetlonym mieście zauważam włączenie się doświetlania.

http://youtu.be/wW4Cow4-XhQ [HD]
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: czyzyk64 » 25 wrz 2013, 18:44

na niemieckiej stronie forum jest opisany sposób wymiany żarówek przeciwmgielnych, oni zachwycają się zastosowaniem żarówki o mocy 50 W firmy Navara. Ciekawe czy można takie org PGJ13 / 50 w zakupić w serwisie kia.

http://forum.sportage-driver.com/viewto ... ?f=11&t=34

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: ZygJe » 25 wrz 2013, 19:23

Mogę tylko potwierdzić, że wymianę tych żarówek można poròwnać tylko do wymiany panewki przez wydech...
Ja z wymiany na 50W halogen jestem bardzo zadowolony.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: czyzyk64 » 25 wrz 2013, 20:53

rozumiem , że nie ma problemu z topieniem się klosza czy przewodów. Czyli można spokojnie tą podmiankę zrobić. Niemcy opisują o wymianie wszystkich 4 żarówek które są w halogenach. W naszych sklepach internetowych ciężko o jakieś porządne żarówki 50 watowe,ZygJe jakiej firmy kupiłeś te żarówki ?

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: ZygJe » 25 wrz 2013, 21:26

Ja kupiłem Narva tu:
http://www.interlumen.com/pgj13-128v-50 ... -3732.html
i nawet cena dość znacznie spadła.
Wymieniłem 4szt. z tym że na p.mgłowe troszkę są nie bardzo albowiem mają nie zaciemniony "czubek" żarówki i dają dużo światła rozproszonego - co akurat przy doświetlaniu zakrętów jest zaletą.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

mint
Nasz Człowiek
Posty: 898
Rejestracja: 05 kwie 2011, 17:56
Czym jeżdzę: Sportek 1.6 Biała xl
Lokalizacja: wawa

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: mint » 26 wrz 2013, 16:21

No to te przeciwmgłowe ładnie walą po oczach tym co jadą z naprzeciwka [zdziwiony]
Zamówiona 12 marca 1.6 xl biała a odebrana 07 listopada.

Awatar użytkownika
Thomaster
Expert
Posty: 1466
Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Thomaster » 09 kwie 2015, 22:31

Odświeżę trochę temat.
Trochę przez przypadek znalazłem pośrednie rozwiązanie pomiędzy standardową żarówką 27W, a według mnie trochę zbyt jasno świecącą 50W. Kupiłem żarówki o mocy 37,5W i te doświetlają zakręty w sposób zadowalający i nieprzesadzony ;)
Dla zainteresowanych - nabyłem coś takiego:
http://www.granit-parts.pl/media/image/800x800/GP/47712V375WPGJ13.jpg

Awatar użytkownika
Thomaster
Expert
Posty: 1466
Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Thomaster » 29 kwie 2015, 23:43

ZygJe pisze:Ja kupiłem Narva tu:
http://www.interlumen.com/pgj13-128v-50 ... -3732.html
i nawet cena dość znacznie spadła.
Wymieniłem 4szt. z tym że na p.mgłowe troszkę są nie bardzo albowiem mają nie zaciemniony "czubek" żarówki i dają dużo światła rozproszonego - co akurat przy doświetlaniu zakrętów jest zaletą.


ZygJe - czy miałeś jakiś problem z przeciwmgłowymi po wymianie na 50W? U mnie efekt jest taki jakby komp odnotowywał przeciążenie - po włączeniu światła na chwileczkę się zapalają (ale nie na maxa) i gasną. W przypadku gdy zostawię z jednej strony oryginalną 27W, a z drugiej wstawię 50W to świeci OK. Problem występuje tylko przy dwóch 50W.

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: ZygJe » 30 kwie 2015, 06:11

U mnie działało absolutnie normalnie.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy


Wróć do „ELEKTRYKA”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap