Wymiana lamp w klapie
- czyzyk64
- Expert
- Posty: 1178
- Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
- Czym jeżdzę: kia sportage III
- Lokalizacja: 3 miasto
Re: Wymiana lamp w klapie
Oj to już chyba za duża rzeźba. Nie wiem czy tam w ogóle dala by rade się zmieścić taka oprawka.
- diselboy
- Kia Masta
- Posty: 1753
- Rejestracja: 09 kwie 2011, 08:55
- Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1,7 CRDI "M", 7 rowerów
- Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Re: Wymiana lamp w klapie
pociągnąć trzeba kabel od kostki przy światłach stopu do klapy (pewnie bez zdjęcia tapicerki się nie obędzie) i dalej w klapie na obie lampy, nie wiem czy są osiągalne takie drobne żarówki dwu włókna 21/5 W w innym przypadku trzeba rozwiercać otwory w lampach do średnicy żarówki lub partyzantka z montowaniem dodatkowej żarówki 21 W, otwory, gniazda itp, sporo nieopłacalnej i potencjalnie destrukcyjnej dla lampy babraniny.
1,7 CRDI "M' ka" Srebrna - wypatrzona: 25-03-2011, zamówiona: 01-04-2011, odebrana: 08-04-2011+ Ssangyong Korando D20T "Śmigamy po okolicach Roztocza"
-
- Bywalec
- Posty: 110
- Rejestracja: 20 gru 2015, 22:42
- Czym jeżdzę: kia sportage 2.0 CRDI
- Gadu Gadu: 5863681
- Lokalizacja: Podkarpackie
Re: Wymiana lamp w klapie
Podłączyłem do lamp w klapie tych nowych i podczas włączania hamulca jest spadek napięcia, więc jak kolega napisał post wyżej, trzeba byłoby ciągnąć kabel dodatkowy do klapy ze świateł stop. Nie da nic wsadzenie żarówki z dwoma włóknami bo takie żarówki mają 3 piny więc i tak by to nic nie dało. Wiercenie w lampach większych otworów może i nie byłoby problemem lecz nie wiem czy znajdziemy takie długie oprawki do żarówek dwuwłóknikowych W21/5W jakie są dostępne do tych żarówek w5w.
Jest jeszcze tylko możliwość zmiany, nie pamiętam ale w temacie było odnośnie jasności żarówek w klapie podczas wciskania stop, mianowicie faktycznie pomaga zmiana żaróweczek 5W na 3W po zmianie jest widać wyraźną różnicę pomiędzy zapalonymi stopami a tymi światłami w klapie.
Jest jeszcze tylko możliwość zmiany, nie pamiętam ale w temacie było odnośnie jasności żarówek w klapie podczas wciskania stop, mianowicie faktycznie pomaga zmiana żaróweczek 5W na 3W po zmianie jest widać wyraźną różnicę pomiędzy zapalonymi stopami a tymi światłami w klapie.
- czyzyk64
- Expert
- Posty: 1178
- Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
- Czym jeżdzę: kia sportage III
- Lokalizacja: 3 miasto
Re: Wymiana lamp w klapie
Wygląda na to , że zostaje jedynie zamiana lamp na takie po FL i wtedy się dalej bawić. Na niemieckim forum jest manual jak takie cosik wykonać. Albo cieszyć się tym co jest
-
- Bywalec
- Posty: 110
- Rejestracja: 20 gru 2015, 22:42
- Czym jeżdzę: kia sportage 2.0 CRDI
- Gadu Gadu: 5863681
- Lokalizacja: Podkarpackie
Re: Wymiana lamp w klapie
ale czy te lampy są jakoś inaczej wykonane ????
I tak trzeba pociągnąć kabel chyba, a więc jakie to lampy to już nie ma Znaczenia. Przynajmniej tak mi się wydaje
I tak trzeba pociągnąć kabel chyba, a więc jakie to lampy to już nie ma Znaczenia. Przynajmniej tak mi się wydaje
-
- Nasz Człowiek
- Posty: 898
- Rejestracja: 05 kwie 2011, 17:56
- Czym jeżdzę: Sportek 1.6 Biała xl
- Lokalizacja: wawa
Re: Wymiana lamp w klapie
Lampy po FL są zupełnie inaczej wykonane.
Zamówiona 12 marca 1.6 xl biała a odebrana 07 listopada.
- czyzyk64
- Expert
- Posty: 1178
- Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
- Czym jeżdzę: kia sportage III
- Lokalizacja: 3 miasto
Re: Wymiana lamp w klapie
W tylnych lampach w klapie w wersjach FL ale nie led , aby w klapie palił się również stop można zastosować taką sprytną oprawkę , która ma trzy przewody. Po jej zastosowaniu gdy naciskamy stop , palą się nam lampy główne stopu oraz te w klapie.
http://ru.aliexpress.com/item/2PCS-Car- ... 04416.html
Niestety w tych przed FL nic nie wykombinujemy
http://ru.aliexpress.com/item/2PCS-Car- ... 04416.html
Niestety w tych przed FL nic nie wykombinujemy
- diselboy
- Kia Masta
- Posty: 1753
- Rejestracja: 09 kwie 2011, 08:55
- Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1,7 CRDI "M", 7 rowerów
- Lokalizacja: Tomaszów Lubelski
Re: Wymiana lamp w klapie
wykombinujemy, wykombinujemy.
trzeba tylko przewód ciągnąc od głównych lamp, trochę rozbierania jest i kombinacji z żarówką.
trzeba tylko przewód ciągnąc od głównych lamp, trochę rozbierania jest i kombinacji z żarówką.
1,7 CRDI "M' ka" Srebrna - wypatrzona: 25-03-2011, zamówiona: 01-04-2011, odebrana: 08-04-2011+ Ssangyong Korando D20T "Śmigamy po okolicach Roztocza"
- czyzyk64
- Expert
- Posty: 1178
- Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
- Czym jeżdzę: kia sportage III
- Lokalizacja: 3 miasto
Re: Wymiana lamp w klapie
A co myślicie o zaadaptowaniu takich żarówek do lamp w klapie, jest tam włókno stopu i pozycji, tylko dodać odpowiednie oprawki i obczaic jak podłączyć.
Oraz oprawka do żarówek T20
Czy ktoś próbował już coś z tym zrobić?
Oraz oprawka do żarówek T20
Czy ktoś próbował już coś z tym zrobić?
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Wymiana lamp w klapie
Wciąż zostaje temat dużego odwiertu w lampach. Ta żarówka jest dwa razy szersza od w5w.
Zastanawiam się nad jakimiś sensownymi LED'ami W21/5W - może byłyby węższe niż bańka i możnaby zaadoptowć je do obecnych oprawek w5w (długich).
Zastanawiam się nad jakimiś sensownymi LED'ami W21/5W - może byłyby węższe niż bańka i możnaby zaadoptowć je do obecnych oprawek w5w (długich).
- czyzyk64
- Expert
- Posty: 1178
- Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
- Czym jeżdzę: kia sportage III
- Lokalizacja: 3 miasto
Re: Wymiana lamp w klapie
Aaaaaa widzisz , nie porównałem tych żarówek, byłem przekonany , że będzie ta sama wielkość, ale koncepcja była okii.
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Wymiana lamp w klapie
diselboy pisze:wykombinujemy, wykombinujemy.
trzeba tylko przewód ciągnąc od głównych lamp, trochę rozbierania jest i kombinacji z żarówką.
No to kombinujemy:
Poniżej link do filmiku jak wygląda pierwsze odpalenie mojego stopu w klapie - jeszcze na stole:
https://www.youtube.com/watch?v=jPi8FL51fiE
Z najważniejszych założeń to: nie zmieniałem oprawek ani nie powiększałem otworów w lampach - jedyne co trzeba będzie dociągnąć to zasilanie 12V idące ze światła stopu, co nie będzie takie trudne bo podepnę się pod światło w klapie (przynajmniej taki mam zamiar - nie sprawdziłem jeszcze możliwości).
Zalety (oprócz stopu w klapie oczywiście ): jeszcze zmniejszone cienie w lampie klapy przy światłach pozycyjnych, możliwość dokładnego wyregulowania jasności świateł pozycyjnych tak aby świeciły z identyczną jasnością jak światła w głównych lampach.
Największy problem jaki do tej pory napotkałem to wyjęcie lampy - masakra jakaś jak trzymają te zaczepy
Całość przeróbki powinna zamknąć się w 60-70zł
Jak skończę całość to wrzucę dokłady opis co i jak gdyby ktoś chciał się też za to zabrać.
-
- MODERATOR
- Posty: 501
- Rejestracja: 13 paź 2010, 13:58
- Czym jeżdzę: Sportage 2.0 crdi 184KM, AT, 4WD
- Lokalizacja: Kraków
Re: Wymiana lamp w klapie
Wygląda zacnie - czekamy na szczegółowy manual
- czyzyk64
- Expert
- Posty: 1178
- Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
- Czym jeżdzę: kia sportage III
- Lokalizacja: 3 miasto
Re: Wymiana lamp w klapie
Jak dla mnie rewelacja. Super wygląda. No pobiłeś tym razem ruskich, bo nawet oni ze swoja kreatywnością nie zdołali tego tematu przeskoczyć .
Czekamy na cd.
Czekamy na cd.
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Wymiana lamp w klapie
No i zrobione
Tak to wygląda w nocy:
https://www.youtube.com/watch?v=mjSfSVp9ois
Jutro postaram się nagrać filmik obrazujący świecenie za dnia i wrzucić opis modyfikacji.
Tak to wygląda w nocy:
https://www.youtube.com/watch?v=mjSfSVp9ois
Jutro postaram się nagrać filmik obrazujący świecenie za dnia i wrzucić opis modyfikacji.
- czyzyk64
- Expert
- Posty: 1178
- Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
- Czym jeżdzę: kia sportage III
- Lokalizacja: 3 miasto
Re: Wymiana lamp w klapie
Super wyszło. Gratulacje za wytrwałość i jakość wykonania. Avatar mówi sam za siebie.
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Wymiana lamp w klapie
Tutaj filmik w dzień, ale jakoś dziwnie telefon to łapie i słabo widać włączone lampy:
https://www.youtube.com/watch?v=JlDhbrbrnaQ
A teraz opis co i jak:
Największe żarówki, które wchodzą w oprawkę T10 (czyli taką jak w przerobionych lampach lub oryginalnych koreańskich) to z tego co znalazłem W16W i na nich właśnie opiera się przeróbka. Wyszedłem z założenia, że skoro W5W w światłach pozycyjnych klapy jest troche jaśniejsza niż pięciowatowa żarówka w światłach głównej lampy to może w przypadku światła stop będzie podobnie - i nie pomyliłem się Kupiłem dobre żarówki Philipsa (z serii plus ileś tam %):
i sprawdziłem, że 16W żarówka w klapie świeci z taką samą intensywnością jak 21W w lampie głównej.
Pozostała do rozwiązania kwestia jak obniżyć napięcie na żarówce 16W tak aby świeciła jak 5W. Aby jaśność świecenia była taka sama jak żarówki światła pozycyjnego w lampie głównej napiecie trzeba obniżyć do ok. 6,3 - 6,5V. Do tego celu wykorzystałem przetwornicę DC/DC typu "step down" czyli dedykowaną do obniżania napięcia. Zastosowałem taką o wydajności 5A - to ze sporym zapasem, ale z doświadczenia wiem, że mniejsze grzeją się dość mocno, a tego chciałem uniknąć.
Przetwornica XL4015:
zakupiona tutaj: http://allegro.pl/show_item.php?item=6067602508
Następną kwestią do rozwiązania było sterowanie - na jeden odbiornik miały iść dwa różne sygnały zasilające: stop i świateł pozycyjnych, do tego w pozycjach jeszcze przetwornica DC/DC. Aby razem się to nie gryzło wyszedłem z założenia, że trzeba te sygnały na odbiorniku oddzielić: albo działa stop, albo światło pozycyjne. Wymyśliłem coś takiego:
Całe sterowanie oparłem o przekaźnik DPDT czyli taki, w którym jednym sygnałem możemy załączyć lub rozłączyć dwa różne (odseparowane) sygnały. Zgodnie z powyższym: w przypadku załączenia świateł pozycyjnych uruchamiana jest przetwornica DC/DC bez uruchamiania cewki przekaźnika. W momencie pojawienia się sygnału światła STOP przekaźnik jednocześnie rozłącza sygnał zasilający przetwornicę (przełączając się z "NC" na "NO" po prawej stronie rysunku) oraz załącza pełne 12V na żarówki ( "NC" na "NO" z lewej strony).
Przekaźnik zastosowałem taki:
ale można zastosować dowolny DPDT z cewką sterowaną 12V i o obciążalności styków min. 3A.
Aby była możliwość ewentualnej regulacji oraz w razie potrzeby rozłączenia lampy od dołożonej elektroniki całość umieściłem na zaślepce otworu lampy:
W plastik zaślepki wkleiłem tulejki dystansowe, do których przykręciłem przetwornicę. Kostka i przekaźnik są przyklejone bezpośrednio do zaślepki.
Następnie modyfikacja lampy. Należy dolutować przewód masowy do już istniejących oraz rozłączyć przewód zasilający lampy pozycyjne klapy. Czyli zasilanie, które idzie na środkowym pinie kostki w klapie trzeba podpiąć na wejście przetwornicy DC/DC, a wyjście przetwornicy podpiąć pod żarówki lampy.
Pozostaje już tylko podłączenie sygnału świateł stop. Najprościej zrobić to wpinając się w zasilanie stopu w klapie. Trzeba zdjąć plastki i podlutować lub podpiąć się konektorkiem/złodziejką pod zielony przewód stopu w klapie.
Teoretycznie można zrobić jedno takie urządzenie i podłączyć pod nie 4 żarówki, ale nawet pięcioamperowa przetwornica grzeje się wtedy bardzo mocno. Zbudowałem więc dwa układy - na każdą lampę osobny.
Odnośnie opisywanych przezemnie wcześniej zalet:
- zmiejszone cienie w lampie - żarówka ma znacznie większą bańkę co w przypadku lamp w klapie oznacza jeszcze lepsze rozprowadzenie światła,
- regulacja - przetwornica ma potencjometr, którym reguluje się napięcie wyjściowe. Można więc dokładnie dopasować jasnośc świecenia lamp i podregulować ją w przypadku konieczności.
Odnośnie wad to jedyne co zauważyłem to lekko irytujące "cykanie" przekaźników słyszalne w kabinie przy każdym naciśnięciu pedału hamulca. Albo to później jakoś wygłuszę, ale dam głośniej radio
Jeszcze fotka przetwornicy z opisem co gdzie jest:
https://www.youtube.com/watch?v=JlDhbrbrnaQ
A teraz opis co i jak:
Największe żarówki, które wchodzą w oprawkę T10 (czyli taką jak w przerobionych lampach lub oryginalnych koreańskich) to z tego co znalazłem W16W i na nich właśnie opiera się przeróbka. Wyszedłem z założenia, że skoro W5W w światłach pozycyjnych klapy jest troche jaśniejsza niż pięciowatowa żarówka w światłach głównej lampy to może w przypadku światła stop będzie podobnie - i nie pomyliłem się Kupiłem dobre żarówki Philipsa (z serii plus ileś tam %):
i sprawdziłem, że 16W żarówka w klapie świeci z taką samą intensywnością jak 21W w lampie głównej.
Pozostała do rozwiązania kwestia jak obniżyć napięcie na żarówce 16W tak aby świeciła jak 5W. Aby jaśność świecenia była taka sama jak żarówki światła pozycyjnego w lampie głównej napiecie trzeba obniżyć do ok. 6,3 - 6,5V. Do tego celu wykorzystałem przetwornicę DC/DC typu "step down" czyli dedykowaną do obniżania napięcia. Zastosowałem taką o wydajności 5A - to ze sporym zapasem, ale z doświadczenia wiem, że mniejsze grzeją się dość mocno, a tego chciałem uniknąć.
Przetwornica XL4015:
zakupiona tutaj: http://allegro.pl/show_item.php?item=6067602508
Następną kwestią do rozwiązania było sterowanie - na jeden odbiornik miały iść dwa różne sygnały zasilające: stop i świateł pozycyjnych, do tego w pozycjach jeszcze przetwornica DC/DC. Aby razem się to nie gryzło wyszedłem z założenia, że trzeba te sygnały na odbiorniku oddzielić: albo działa stop, albo światło pozycyjne. Wymyśliłem coś takiego:
Całe sterowanie oparłem o przekaźnik DPDT czyli taki, w którym jednym sygnałem możemy załączyć lub rozłączyć dwa różne (odseparowane) sygnały. Zgodnie z powyższym: w przypadku załączenia świateł pozycyjnych uruchamiana jest przetwornica DC/DC bez uruchamiania cewki przekaźnika. W momencie pojawienia się sygnału światła STOP przekaźnik jednocześnie rozłącza sygnał zasilający przetwornicę (przełączając się z "NC" na "NO" po prawej stronie rysunku) oraz załącza pełne 12V na żarówki ( "NC" na "NO" z lewej strony).
Przekaźnik zastosowałem taki:
ale można zastosować dowolny DPDT z cewką sterowaną 12V i o obciążalności styków min. 3A.
Aby była możliwość ewentualnej regulacji oraz w razie potrzeby rozłączenia lampy od dołożonej elektroniki całość umieściłem na zaślepce otworu lampy:
W plastik zaślepki wkleiłem tulejki dystansowe, do których przykręciłem przetwornicę. Kostka i przekaźnik są przyklejone bezpośrednio do zaślepki.
Następnie modyfikacja lampy. Należy dolutować przewód masowy do już istniejących oraz rozłączyć przewód zasilający lampy pozycyjne klapy. Czyli zasilanie, które idzie na środkowym pinie kostki w klapie trzeba podpiąć na wejście przetwornicy DC/DC, a wyjście przetwornicy podpiąć pod żarówki lampy.
Pozostaje już tylko podłączenie sygnału świateł stop. Najprościej zrobić to wpinając się w zasilanie stopu w klapie. Trzeba zdjąć plastki i podlutować lub podpiąć się konektorkiem/złodziejką pod zielony przewód stopu w klapie.
Teoretycznie można zrobić jedno takie urządzenie i podłączyć pod nie 4 żarówki, ale nawet pięcioamperowa przetwornica grzeje się wtedy bardzo mocno. Zbudowałem więc dwa układy - na każdą lampę osobny.
Odnośnie opisywanych przezemnie wcześniej zalet:
- zmiejszone cienie w lampie - żarówka ma znacznie większą bańkę co w przypadku lamp w klapie oznacza jeszcze lepsze rozprowadzenie światła,
- regulacja - przetwornica ma potencjometr, którym reguluje się napięcie wyjściowe. Można więc dokładnie dopasować jasnośc świecenia lamp i podregulować ją w przypadku konieczności.
Odnośnie wad to jedyne co zauważyłem to lekko irytujące "cykanie" przekaźników słyszalne w kabinie przy każdym naciśnięciu pedału hamulca. Albo to później jakoś wygłuszę, ale dam głośniej radio
Jeszcze fotka przetwornicy z opisem co gdzie jest:
- czyzyk64
- Expert
- Posty: 1178
- Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
- Czym jeżdzę: kia sportage III
- Lokalizacja: 3 miasto
Re: Wymiana lamp w klapie
I to się nazywa mistrzostwo świata. Ja tez tak chce .
-
- Uzależniony
- Posty: 167
- Rejestracja: 20 sie 2013, 21:01
- Czym jeżdzę: 1.6 GDI 135 KM Techno Orange
- Lokalizacja: Oswiecim
Re: Wymiana lamp w klapie
Gratulacje Thomaster
Coś mi się zdaje że zamówienia spłyną do Ciebie dużą ilością o wykonanie danego urządzenia
Jestem zainteresowany zakupem tego urządzenia
Coś mi się zdaje że zamówienia spłyną do Ciebie dużą ilością o wykonanie danego urządzenia
Jestem zainteresowany zakupem tego urządzenia
-
- Bywalec
- Posty: 145
- Rejestracja: 23 kwie 2016, 11:16
- Czym jeżdzę: KIA SPORTAGE III XL, 2.0 CRDI, AWD
Re: Wymiana lamp w klapie
Pełen profesjonalizm .
Dla mnie to "Ciemna magia " , więc wykręcam lampy z klapy i wysyłam
Dla mnie to "Ciemna magia " , więc wykręcam lampy z klapy i wysyłam
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Wymiana lamp w klapie
Spoko, spoko - dajcie mi to najpierw kilka dni potestować. Cały czas zastanawiam się czy nie obciążam za mocno tej linii z trzeciego światła stopu i czy tam nie dać zwykłego 12V przez przekaźnik.
Wróć do „ZRÓB TO SAM- BĄDŹ JAK ADAM SŁODOWY”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika