Problem z wrzucaniem biegów

Wszystko co dotyczy układu przeniesienia napędu.
Skrzynia przekładniowa, sprzęgło.
Kadafi16
Nowy
Posty: 2
Rejestracja: 01 lut 2021, 12:02
Czym jeżdzę: 1,7

Problem z wrzucaniem biegów

Postautor: Kadafi16 » 01 lut 2021, 12:29

Posiadam Kia Sportage od 2017 roku. Autko na dzień dzisiejszy ma 228 tys. przebiegu. Kupiłem ją jak miała 149 tyś. Jestem jej drugim właścicielem. Auto posiada silnik 1,7 crdi 116kM (niby bez dwumasy ). Od ponad 3 miesięcy mam następujący problem, a mianowicie czasami gdy zostawię auto nie mogę wrzucić żadnego biegu. Odpalę auto, zgaszę i idzie wrzucić pierwszy bieg, lecz gdy ruszę dalej nie idzie wrzucić biegu wyższego. Muszę kilka razy wcisnąć pedał sprzęgła i wtedy wejdzie. Dzieje się tak od czasu do czasu. Ktoś może wie w czym tkwi problem ?

Awatar użytkownika
diselboy
Kia Masta
Posty: 1753
Rejestracja: 09 kwie 2011, 08:55
Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1,7 CRDI "M", 7 rowerów
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: PROBLEM Z WRZUCANIEM BIEGÓW -- CO JAKIŚ CZAS POWTARZA SIW PROBLEM

Postautor: diselboy » 01 lut 2021, 14:07

olej zmieniany ? jak tak czy nie było dużo opiłków na korku.
1,7 CRDI "M' ka" Srebrna - wypatrzona: 25-03-2011, zamówiona: 01-04-2011, odebrana: 08-04-2011+ Ssangyong Korando D20T :kierownik: "Śmigamy po okolicach Roztocza"

Kadafi16
Nowy
Posty: 2
Rejestracja: 01 lut 2021, 12:02
Czym jeżdzę: 1,7

Re: Problem z wrzucaniem biegów

Postautor: Kadafi16 » 02 lut 2021, 00:42

Nie zmieniłem oleju . W sumie w żadnym aucie do tej pory co miałem nie zmieniłem oleju w skrzyni biegów.

Awatar użytkownika
zbyz
Nowy
Posty: 14
Rejestracja: 13 paź 2020, 21:25
Czym jeżdzę: Kia Sportage III 2.0 XL AWD 2011 + LPG
Lokalizacja: Radom

Re: Problem z wrzucaniem biegów

Postautor: zbyz » 06 mar 2021, 23:17

Ostatnio przegrzebałem internet w poszukiwaniu rozwiązania haczących biegów 1 i 2. Byłem u mechanika z tym problemem i lipa. Jedyne co mi powiedział to, że dywanik pewnie mi podchodzi pod pedał sprzęgła i nie wciskam do końca. [rotfl1] :puk:
Nie jestem mechanikiem, ale potrafię czasem dodać 2 do 2. :mam:
Dla tych co nie mają w tym temacie zielonego pojęcia (jako i ja kiedyś), mam krótki (i raczej niezbyt fachowy) opis działania układu "sprzęgła hydraulicznego": naciskając na pedał sprzęgła przesuwamy popychaczem tłok połączonej z nim pompki, która przepycha płyn hydrauliczny (hamulcowy) pod ciśnieniem do siłownika (wysprzęglika), powodując ruch jego tłoka i połączonego z nim dźwigni sprzęgła. Przesuwająca się dźwignia odsuwa tarczę dociskową od tarczy sprzęgła, odłączając skrzynię biegów od koła zamachowego silnika. Istnieje też rozwiązanie z centralnym wysprzęglikiem, który znajduje się niestety wewnątrz skrzyni biegów. Wygląda i działa jak cylinderek zacisku hamulcowego.
Żeby ten mechanizm działał poprawnie, cały układ musi być: odpowietrzony, szczelny, a długość ruchu dźwigni wysprzęglika wystarczająca do wysprzęglenia z jednej, i sprzęgnięcia skrzyni z silnikiem bez poślizgów, z drugiej strony. Ruch siłownika powinien odbywać się proporcjonalnie do nacisku pedału sprzęgła, płynnie i bez zacięć. Z tego co udało mi się wywnioskować z tego forum i innych (w tym i na rosyjskojęzycznych) i co zaobserwowałem u siebie, to słabe (czyżby celowe?) rozwiązanie połączenia pompy sprzęgła z pedałem (plastik+metal). Na pierwszym zdjęciu pokazany jest popychacz (https://www.drive2.ru/l/475502221325238370/) bez regulacji (inny model samochodu) - u mnie jest regulacja. :)
Setki tysięcy nacisków na pedał sprzęgła powoduje wytarcie i rozkalibrowanie otworu w miejscu mocowania dźwigni popychacza, przesuwając punkt odłączania skrzyni coraz niżej, aż do momentu braku całkowitego rozłączania sprzęgła, co może powodować problemy z wbiciem biegu. Wycieranie się tarczy sprzęgła może chyba częściowo niwelować to zjawisko bo powoduje efekt odwrotny (chyba). Jeden z Rosjan mając pompkę bez regulacji, przeciął popychacz, nagwintował z obu stron i dokładał tulejkę z gwintem jako przedłużkę. Pomysłowość ludzka nie zna granic. :shock: Oczywiście przyczyny haczenia biegów mogą być inne: uszkodzona pompka, zacierający się wysprzęglik, zapowietrzenie, uszkodzony synchronizator itp. Opisana tu usterka jest najtańsza i najszybsza do usunięcia. :D
U mnie jest luz na około 3mm w miejscu mocowania - pedał chodzi, a popychacz stoi (mam film jak to wygląda. Postaram się go gdzieś wrzucić i podlinkować tutaj https://youtu.be/AOSY9H13GMw. Przepraszam za "trzęsionkę", ale to co istotne można zobaczyć. :oops: ). Gwoli wyjaśnienia - wymienione mam WSZYSTKIE płyny i oleje (osobiście kupiłem i zawiozłem wszystko do mechanika, więc mam 99% pewności wymiany).
Kończąc ten elaborat - podregulowałem dzisiaj u siebie (wykręciłem z tego plastiku niecałe dwa obroty, czyli wydłużyłem popychacz) - pojeżdżę dłużej i zobaczę czy jest trwała poprawa. :kierownik: To tylko doraźne działanie. Z czasem pewnie kupię komplet pompkę i wysprzęglik (bo wygląda nie halo) i dam "fachowcom" do wymiany.
Dobre ceny na https://aparts.pl - SACHS 6284 600 782 (99zł) i 6283 600 466 (153zł).
Jeszcze jedno. Nie wiem czy wszystkie wysprzęgliki to mają, a mianowicie: zawór opóźniający działanie sprzęgła (CDV). Kupa ludzi to wywala. Zadaniem tego ustrojstwa jest wyrównanie prędkości "zasprzęglania" dla mniej wprawnych kierowców, aby za szybko nie puszczali sprzęgła i nie powodowali gaśnięcia silnika. Mnie to osobiście nie przeszkadza, ale widziałem na kilku forach wpisy ludzi którzy się tego pozbywają (blaszka z dziurką i sprężynka). Łatwe do usunięcia. https://www.drive2.ru/l/543257426363679268/
Jeśli ktoś się tego pozbył - to jakie są tego pozytywy?
Załączniki
wyrobione ucho pompki-zmniejszony.jpg
Widok na wytarte ucho - zdjęcie z rosyjskiego
Popychacz z prawej.jpg
Widok regulacji pompki z mojego samochodu.
Popychacz z lewej.jpg
Widok na punkt mocowanie popychacza z pedałem.
Wysprzęglik2.jpg
Mój wysprzęglik (nie mogłem lepiej podejść telefonem)

Awatar użytkownika
kenez1
Uzależniony
Posty: 168
Rejestracja: 23 sie 2019, 01:31
Czym jeżdzę: kia sportage 1.7 d 2012
Lokalizacja: southampton UK

Re: Problem z wrzucaniem biegów

Postautor: kenez1 » 06 wrz 2021, 16:30

problem z biegami to chyba choroba kijanki. Dzisiaj wymieniłem płyn na nowy i odpowietrzyłem cały układ. Pomogło i można biegi zmieniać w miarę przyzwoicie. a miałem tak że na parkingu ani wsteczny ani pierwszy za nic nie chciał wejść. Niestety czeka mnie wymiana sprzęgła bo łapie przy samej podłodze.

z ciekawości byłem obadać moją kijanke.zbyz..masz racje żeby dojść to jak guma trzeba się wykręcić. też mam taką regulacje....lecę trenować. Może uda się podkręcić

Awatar użytkownika
kenez1
Uzależniony
Posty: 168
Rejestracja: 23 sie 2019, 01:31
Czym jeżdzę: kia sportage 1.7 d 2012
Lokalizacja: southampton UK

Re: Problem z wrzucaniem biegów

Postautor: kenez1 » 13 wrz 2021, 23:36

dzisiaj nastąpiła wymiana sprzęgla.biegi wchodzą delikatnie i nic nie haczy.sprzęgło bez dwu masy.teraz jazda to bajka.....


Wróć do „UKŁAD NAPĘDOWY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap