Witam, mam pytanie o "funkcjonalność" tej pozycji a konkretnie co się dzieje w napędzie po ustawieniu tej pozycji.
Z tego co słyszałem w sporej ilości samochodów są wsuwane bolce gdzieś w układ napędowy. A jak to jest w Sportage?
W manualu pisze aby zaciągać ręczny. Jak to wygląda w praktyce? Czy w przypadku zaparkowania tylko na "P" i np stuknięcia parkingowego jest szansa na uszkodzenie czegoś w napędzie?
Temat ten mnie dość interesuje ponieważ w moim egzemplarzu czasami dość trudno jest ruszyć drążek z pozycji P. Mówiąc dość trudno mam na myśli użycie zauważalnie większej siły niż zazwyczaj. Normalnie drążek wychodzi z pozycji P całkiem łatwo (może odrobinę ciężej niż między innymi biegami) jednak od czasu do czasu jest większy opór. Eksperymentowałem z hamulcem ręcznym sądząc ze może to być wina wspomnianych wyżej bolcy ale nie zauważyłem na tym polu prawidłowości. Ogólnie problem (a może tak po prostu jest) pojawia się raz na jakiś czas i jest powtarzalny do czasu poruszenia samochodu.
Drugie pytanie które mnie nurtuje to odczuwalna zmiana odgłosów pracy silnika po zmianie pozycji z P. Słyszę to wyraźnie w garażu na zimnym silniku. 2 litrowy CRDI dość mocno klekocze (pytanie czy to normalne) natomiast ewidentnie po zmianie z P na R klekot dość wyraźnie zmienia swoją charakterystykę. Być może to normalne a może nie ale nie znając zasady działania pozycji P dość trudno mi to analizować samodzielnie.
Może jest ktoś na forum z okolic Częstochowy chętny do porównania wrażeń z użytkowania tego modelu?
W konfiguracji profilu podawałem dane auta ale jakby co mój model to 2L CRDI AWD w automacie z 2012 roku.
Samochód mam jeszcze miesiąc na gwarancji tak więc sprawdzam co się da...
Pozdrawiam
Zasada działania pozycji "P"w automacie
-
- Bywalec
- Posty: 35
- Rejestracja: 03 sty 2017, 00:58
- Czym jeżdzę: Kia sportage XL 2.0
Re: Zasada działania pozycji "P"w automacie
w przypadku parkowania samochodu z automatem (w szczególności na nierównym podłożu) powinieneś najpierw zatrzymać się na hamulcu nożnym, przełączyć się na N, zaciągnąć ręczny, puścić hamulec nożny, po ustabilizowaniu się samochodu znowu wcisnąć hamulec nożny i dopiero przełączyć na P. Dzięki temu jesteś pewny, że samochód nie stoi "na skrzyni".
Ja osobiście zawsze parkuje samochód razem z ręcznym i zanim znałem tą "procedurę" to zdarzało mi się że nawet po zaciągnięciu hamulca samochód lekko się stoczył i stał na skrzyni - po tym praktycznie zawsze miałem większy problem z przełączeniem z P na inną pozycję.
Ja osobiście zawsze parkuje samochód razem z ręcznym i zanim znałem tą "procedurę" to zdarzało mi się że nawet po zaciągnięciu hamulca samochód lekko się stoczył i stał na skrzyni - po tym praktycznie zawsze miałem większy problem z przełączeniem z P na inną pozycję.
- automaciek
- Kia Masta
- Posty: 1507
- Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
- Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+
Re: Zasada działania pozycji "P"w automacie
Podsumowując, problem z przełączaniem z pozycji "P" pojawi się zawsze gdy zapadka w skrzyni biegów zostanie zakleszczona przez wieniec zębaty. Dzieje się tak, gdy po włączeniu "P" i puszczeniu pedału hamulca auto przemieszcza sie. Morał - używać hamulca pomocniczego .
Re: Zasada działania pozycji "P"w automacie
Dziękuję bardzo za podpowiedzi. Mam od wielu lat też skodę w automacie i tam nigdy takie zjawisko się nie objawiło, tak więc nie zwracałem na to specjalnej uwagi. Grunt że się upewniłem, że to normalne zachowanie tego modelu a nie bolączka jakiegoś mechanizmu która będzie się pogłębiać bo na razie trochę chucham na zimne...
Czyli potwierdza się mój domysł, że lewarek powoduje mechaniczne wysunięcie blokady w skrzyni biegów...
Pozdrawiam
Czyli potwierdza się mój domysł, że lewarek powoduje mechaniczne wysunięcie blokady w skrzyni biegów...
Pozdrawiam
-
- Profesor od "silnikuf"
- Posty: 1311
- Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
- Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
- Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar
Re: Zasada działania pozycji "P"w automacie
W uproszczeniu, mechanizm blokady "zapadka" ma różną konstrukcję w zależności od skrzyni biegów. W większości jest to strowane mechanicznie linką. W zależności od konstrukcji mniej lub bardziej odczuwalny jest opór lewarka przy rozłączaniu pod obciążeniem (parkowanie na pochyłości). Jednak takie rozłączenie NIE MA żadnego wpływu na zużycie mechanizmów SB. Pozostaje tylko efekt artystyczny (opór i czasem szarpnięcie)
Zmiana klekotu ebanego diesla przy przełączaniu z P na R lub D jest normalna. Silnik zostaje obciążony przekładnią hydrokinetyczną i stąd ten efekt.
Zmiana klekotu ebanego diesla przy przełączaniu z P na R lub D jest normalna. Silnik zostaje obciążony przekładnią hydrokinetyczną i stąd ten efekt.
pozdrawiam
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika