Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Wszystko co dotyczy układu przeniesienia napędu.
Skrzynia przekładniowa, sprzęgło.
basi
Nowy
Posty: 4
Rejestracja: 20 maja 2019, 10:34
Czym jeżdzę: Kia Sportage 2.0

Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: basi » 20 maja 2019, 10:45

Cześć
Zacznę od tego, że oczywiście nie spodziewam się, że moja kia będzie latała w terenie jak np. jeep ;) Spokojnie.
Zdaję sobie sprawę z tego, ze ten cały dołączany napęd, to bardziej na poślizg na trasie niż na jakikolwiek teren.

Ale czy to możliwe, że samochód z dołączanym napędem tylnym, radzi sobie sporo gorzej na ośnieżonych podjazdach, niż samochody z napędem na przód? To była moja pierwsza zima z Sportage 2.0 (automat) 2012 i to był DRAMAT. Na ośnieżony podjazd (dość stromy) około 50 metrów drogi, nie byłem w stanie wjechać. Jednocześnie samochodem na jedną oś (bez żadnych kombinacji typu kontrola trakcji) zazwyczaj się to udawało.

Próbowałem zarówno z włączoną jak i wyłączoną kontrolą trakcji. Próbowałem również na zablokowanym mechanizmie 4x4 (ten przycisk obok skrzyni). Efekt zawsze ten sam, jak się robiło ślisko, to nagle auto traciło moc (w zasadzie kręciło się tylko jedno koło, to które miało najgorszą przyczepność).
Nawet opony wymieniłem. Nieco lepiej, ale nadal nie wjedzie...

O wyjechaniu ze śniegu kopnego, to nawet nie mówię. Masakra.

I teraz powiedzcie mi. Czy ten układ jest uszkodzony (nie ma żadnych błędów itp, przed zimą był na przeglądzie gwarancyjnym)? Czy to normalne? Mam ostatnie kilkaset kilometrów do końca gwarancji. Jak to w ogóle zweryfikować, bo czuję, że w ASO, powiedzą, że wszystko jest ok.

ps. dodam, ze na mokrej/oblodzonej drodze, czasami ładnie włącza się tył i stabilizuje tor jazdy. Z tego jestem zadowolony, ale jechać w góry w zimie tym autem to jest głupota...

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: ZygJe » 20 maja 2019, 13:47

Nie wiem co rozumiesz przez "czasami ładnie włącza się tył i stabilizuje tor jazdy", ale mniejsza o to. Takie zachowanie jak opisujesz wskazuje na nie działający napęd tylni.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Awatar użytkownika
gisio
Nasz Człowiek
Posty: 744
Rejestracja: 10 gru 2016, 12:02
Czym jeżdzę: Cadenza 3,5 V6 A/T 286 KM
Lokalizacja: Warszawa

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: gisio » 20 maja 2019, 20:21

Prawdopodobnie podczas swoich prób uszkodziłeś napęd 4WD a dokładnie sprzęgło. Jeżeli jest ślisko należy załączyć napęd 4WD i pamiętać o jego wyłączeniu gdy wjedzie się na nawierzchnię z dobrą przyczepnością. Tegoroczna zima obnażyła wiedzę wszystkich użytkowników, którzy nie czytają I.O. – wielkie było ich zdziwienie jak gwarant odmówił bezpłatnej naprawy.

Kontrola trakcji poniekąd ogranicza uszkodzenie tego zespołu ale tylko do czasu gdy użytkownik stosuje się do zapisów I.O. Polecam liczne komentarze na forach jak należy eksploatować auto z napędem 4WD.
„ … kiedy jestem trzeźwy i w dobrej formie krzywdzę ludzi … „

Awatar użytkownika
Owca007
Kia Masta
Posty: 3387
Rejestracja: 12 sie 2015, 07:35
Czym jeżdzę: A4 B9 Quattro Avant lepsze od kia :D
Lokalizacja: Jaźwina- dolnośląskie

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: Owca007 » 21 maja 2019, 00:37

Też obstawiam, że coś nie działa jak piwinno. Bo wiem jak moja po górach szaleje znaczy szalala na dołączanym tyle bo teraz jest spięte na stałe. Więcej pali opony idą szybciej ale zachowanie auta jeszcze lepsze.
Kierowca bombOWCA fanatyk przeróbki i modernizacji motoryzacji :)

basi
Nowy
Posty: 4
Rejestracja: 20 maja 2019, 10:34
Czym jeżdzę: Kia Sportage 2.0

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: basi » 21 maja 2019, 16:48

ZygJe pisze:Nie wiem co rozumiesz przez "czasami ładnie włącza się tył i stabilizuje tor jazdy", ale mniejsza o to. Takie zachowanie jak opisujesz wskazuje na nie działający napęd tylni.


Chodzi o to, że np. na mokrej nawierzchni jak dynamicznie przyspieszysz, to wiadomo samochód wpada w leciutki poślizg, to czuć. I wtedy zapala się kontrolka trakcji, i czuć, że ten tył się dołącza. Więc tak jakby to działało normalnie w takich warunkach. Jednak podjazdy po śniegu, to tak jak pisałem - dramat.

farmi
Bywalec
Posty: 62
Rejestracja: 30 lis 2018, 19:33
Czym jeżdzę: 2,0 CRDi AWD XL
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: farmi » 21 maja 2019, 18:45

Dziwne w ta zimę a mieszkam w dość śnieżnym miejscu w Karkonoszach to bez problemu wyjeżdzałem z zasp gdzie plaskaczem ludzie stali i się w głowę drapali,raz załączyłem tylko napęd stały jak miałem problem z wyjechaniem pod dużą i stroma górę w Czechach w Harrachovie bo jak wiadomo czesi preferują białe utrzymanie dróg :)
Czylki konkluzja że faktycznie coś Ci padło,podjedz do mechaniora co zna się na autach pędzonych na cztery to pewnie coś znajdzie

basi
Nowy
Posty: 4
Rejestracja: 20 maja 2019, 10:34
Czym jeżdzę: Kia Sportage 2.0

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: basi » 24 maja 2019, 12:25

Ok dzięki. Czyli to oznacza, że mam awarie, a nie że to jest tak żenujący mechanizm. Serio aż wstyd było.

Jestem umówiony na razie w Aso (bo auto jeszcze na gwarancji). Zobaczymy co powiedzą i jak bardzo będą się wypierać :)

kjs62
Nasz Człowiek
Posty: 491
Rejestracja: 04 paź 2013, 10:40
Czym jeżdzę: Sportage CRDi 150 KM

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: kjs62 » 27 maja 2019, 09:36

Przecież sam łatwo możesz to sprawdzić - unieś przednie koło podstaw rolki po których mogłoby się toczyć i jak auto nie zjedzie to tył nie działa.

Awatar użytkownika
Owca007
Kia Masta
Posty: 3387
Rejestracja: 12 sie 2015, 07:35
Czym jeżdzę: A4 B9 Quattro Avant lepsze od kia :D
Lokalizacja: Jaźwina- dolnośląskie

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: Owca007 » 27 maja 2019, 10:42

Lub łatwiej bo nie każdy ma rolki pojechać na łąkę z rosą włączyć blokadę, wyłączyć trakcję i wio, niech zona dziecko czy kolega da w palnik, a Ty obserwuj czy mieli czy nie.
Kierowca bombOWCA fanatyk przeróbki i modernizacji motoryzacji :)

Awatar użytkownika
vavoom
Bywalec
Posty: 32
Rejestracja: 01 mar 2017, 00:22
Czym jeżdzę: Suzuki Vitara S All Grip
Lokalizacja: Rzeszów
Kontaktowanie:

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: vavoom » 02 cze 2019, 14:38

W razie potrzeby użyczę rolek.
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji

basi
Nowy
Posty: 4
Rejestracja: 20 maja 2019, 10:34
Czym jeżdzę: Kia Sportage 2.0

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: basi » 19 cze 2019, 20:10

Ok dla potomnych, gdyby u kogoś się zdarzyło to samo:

Faktycznie awaria była. Została naprawiona gwarancyjnie. Wymienione zostało mnóstwo elementów (wg serwisanta większość) napędu. Jakby ktos był zainteresowany, mogę podesłać listę. Na razie nie sprawdzałem, niedługo zapowiadają deszcze, to popróbuje na łące. Mam nadzieję, że problem został usunięty.

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: ZygJe » 19 cze 2019, 21:04

Czyli potwierdziłeś, że żadnego,"wspomagania" przez napęd AWD nie było. Zwykłe efekty działania ESP. To tylko sugestia w Twojej głowie. Co więcej w Sportage 3 i 4 napęd nie ma funkcji torque vectoring i po gwałtownym zadziałaniu na śliskim potrafi wywieźć w krajobraz, a nie wciągnąć w zakręt.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Mariusz1973
Nowy
Posty: 21
Rejestracja: 11 cze 2017, 20:01
Czym jeżdzę: 2.0 CRDI L

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: Mariusz1973 » 29 mar 2020, 22:29

Witam,
basi, czy mógłbyś podać jakie elementy wymienił Ci serwis przy naprawie napędu? Wychodzi na to, że mogę mieć podobny problem.

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1507
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: automaciek » 30 mar 2020, 06:30

Nie możesz bazować na innym przypadku, bo przyczyny braku napędu na tylną oś bywają różne. Trzeba diagnozować indywidualnie.

Awatar użytkownika
Owca007
Kia Masta
Posty: 3387
Rejestracja: 12 sie 2015, 07:35
Czym jeżdzę: A4 B9 Quattro Avant lepsze od kia :D
Lokalizacja: Jaźwina- dolnośląskie

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: Owca007 » 30 mar 2020, 07:33

W sumie są tak naprawdę 3 możliwości wyjście ze skrzyni co idzie na rozdzielacz mocy słynny wielowypust co gnije. Numer dwa to awaria silniczka sterująca sprzęgłem w tylnym dyferencjale no i 3 to awaria samego sprzęgła dokładnie jego kosz, zrywa się z wałka napędowego i nie przenosi napędu. Sprawdź na początku czy kreci Ci się wał napędowy i jakie na nim są luzy jak nie to awaria numer 1- prze..bane w sumie najkosztowniejsza. Jak kręci to dobrze, wtedy awaria silniczka czy kosza dużo łatwiejsza w naprawie i kosztach.
Kierowca bombOWCA fanatyk przeróbki i modernizacji motoryzacji :)

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1507
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: automaciek » 30 mar 2020, 10:14

Jest jeszcze instalacja do silnika pompy sprzęgła 4WD Owieczko...

Awatar użytkownika
Owca007
Kia Masta
Posty: 3387
Rejestracja: 12 sie 2015, 07:35
Czym jeżdzę: A4 B9 Quattro Avant lepsze od kia :D
Lokalizacja: Jaźwina- dolnośląskie

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: Owca007 » 30 mar 2020, 10:43

Tak wiem ale nie miałem przypadku żeby to było winne. Z tego co ja robiłem to 40% wałek wielowypustowy pomiędzy skrzynia i rozdzielaczem, 50% zerwany koszt sprzęgła i 10% sam silniczek. Tamto się nie psuje :D.
Kierowca bombOWCA fanatyk przeróbki i modernizacji motoryzacji :)

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1507
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: automaciek » 30 mar 2020, 11:23

Psuje, psuje :). Miałem też sytuację, że wał do skrzyni spięty, zerwane sprzęgło z tyłu, po wymianie sprzęgła pierwsza jazda i zerwało wielowypust skrzyni....hehe

Mariusz1973
Nowy
Posty: 21
Rejestracja: 11 cze 2017, 20:01
Czym jeżdzę: 2.0 CRDI L

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: Mariusz1973 » 07 kwie 2020, 00:42

automaciek, Owca007 dziękuję za zainteresowanie. Niestety prawdopodobnie mam tą najkosztowniejszą opcję. Wał się nie kręci przy załączeniu napędu. Usiłuję się dowiedzieć jakie części są potrzebne do tej naprawy. Możecie mi powiedzieć co konkretnie trzeba tam wymienić, chodzi o nazwy fabryczne?

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1507
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: automaciek » 07 kwie 2020, 07:22

Czekaj, jak wał się nie kręci po załączeniu napędu. Jak to rozumieć? Czy gdy przednie koła stoją na podłożu to możesz ręką obracać wałem ( pewien luz jest typowy)? Czy gdy testerem załączysz pompę 4WD to osiągnie ciśnienie 19 bar? Czy gdy osiąga ciśnienie to przy podniesionych tylnych kołach kręcenie (współbieżnie) tymi kołami jest możliwe, czy są spięte z wałem?

Mariusz1973
Nowy
Posty: 21
Rejestracja: 11 cze 2017, 20:01
Czym jeżdzę: 2.0 CRDI L

Re: Napęd AWD - awaria czy standardowe działanie?

Postautor: Mariusz1973 » 07 kwie 2020, 08:01

Dobra, to po kolei. Najpierw serwis podczas przeglądu stwierdził awarię napędu. Poinformowano mnie, że właśnie wielowypust jest uszkodzony. Na pytanie co konkretnie i ile to będzie kosztowało, na pierwsze pytanie odpowiedzieli mętnie, a na drugie, że ok. 7 tys.
Pojechałem do znajomego podnieśliśmy auto na podnośniku, włączyłem przycisk blokujący napęd i nic się nie działo. Wał się nie kręcił i nie przekazywał napędu.
W takim razie co, i w jaki sposób mam jeszcze sprawdzić, żeby uzyskać pewność i przyczynę uszkodzenia.


Wróć do „UKŁAD NAPĘDOWY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap