Zmiana biegów na postoju (automat) a wzniesienie

Wszystko co dotyczy układu przeniesienia napędu.
Skrzynia przekładniowa, sprzęgło.
Awatar użytkownika
gasewo
MODERATOR
Posty: 644
Rejestracja: 09 lut 2012, 06:25
Czym jeżdzę: 2.0 T-GDI
Gadu Gadu: 2115437
Lokalizacja: Warszawa

Zmiana biegów na postoju (automat) a wzniesienie

Postautor: gasewo » 01 wrz 2012, 04:37

Witam wszystkich. Mam pytanie odnośnie automatycznej skrzyni biegów. Zdarzyło mi się pary razy zaparkować na parę godzin kijankę na dość dużym wzniesieniu. Za każdym razem jak chciałem odjechać i zmieniałem położenie drążka skrzyni biegów z P na D nie odbywało się to płynnie tak jak na płaskiej powierzchni. Mianowicie chodzi o to, iż po 1. musiałem włożyć więcej siły, aby zmienić jej położenie (oczywiście miałem cały czas nogę na hamulcu ;) ) a po 2. podczas zmiany następowało szarpnięcie i dziwny odgłos, tak jakbym wymuszał zmianę biegu albo jakby się załączał układ 4x4 (ciężko to opisać). Ponieważ jest to mój pierwszy automat nie wiem czy tak powinno się dziać, czy nie :? Z góry dzięki za pomoc :D
Between two evils, I always pick the one I never tried before

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1312
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Zmiana biegów na postoju (automat) a wzniesienie

Postautor: ZygJe » 01 wrz 2012, 08:26

Absolutnie normalny obiaw. Bierze się stąd, że blokada kół w położeniu P jest załączana mechanicznie wajchą :) za pomocą linki. Jeśli stoisz na wzniesieniu blokada jest naprężona i potrzeba większej siły do jej odblokowania. "Walnięcie" przy odblokowaniu bierze się stąd, że naprężony w gumowych poduszkach układ napędowy po odblokowaniu blokady gwałtownie wraca do położenia spoczynkowego.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Awatar użytkownika
michal55yh
MODERATOR
Posty: 887
Rejestracja: 17 mar 2012, 18:19
Czym jeżdzę: 1.6 MHEV GT-Line
Lokalizacja: Lubań

Re: Zmiana biegów na postoju (automat) a wzniesienie

Postautor: michal55yh » 01 wrz 2012, 08:55

W Mercedesie miałem automatyczną skrzynię biegów. Tam żadnej linki nie było i ona nie blokowała kół. Jednakże to skrzynia blokowała wał napędowy. Jak wiadomo, ma on lekkie luzy i podczas postoju z górki auto staczało się w dół aż do momentu, gdy wał i skrzynia się zblokowały. Był to może raptem 1 centymetr. Jednakże, żeby przerzucić później z położenia lewarka P na D trzeba było użyć większej siły, aby skrzynia wraz z wałem lekko się przesunęły odblokowując się. Towarzyszyło temu uderzenie. Jest to normalne zjawisko, dlatego zaleca się nawet przy niewielkich górkach po zatrzymaniu i wrzuceniu Parkingu nie puszczając hamulca zaciągnąć ręczny. Nie przenoszą się wtedy ogromne naprężenia na różne elementy układu napędowego.

PS. Jak auto stoi z górki, wrzucisz P i puścisz hamulec to może występować śmieszne zjawisko kiwania się auta do przodu i tyłu przez moment.
Kia Sportage 1.6 MHEV DCT FWD GT-Line
Skradziona :wmur: Kia Stinger GT-Line :niewiem:
EX Kia Optima 1.7 CRDI AT XL
EX Kia cee'd 1.4 CRDI M
EX KS 1.7 CRDI M

Awatar użytkownika
gasewo
MODERATOR
Posty: 644
Rejestracja: 09 lut 2012, 06:25
Czym jeżdzę: 2.0 T-GDI
Gadu Gadu: 2115437
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zmiana biegów na postoju (automat) a wzniesienie

Postautor: gasewo » 01 wrz 2012, 09:21

To staczanie się o 1 cm, albo takie bujnięcie bardziej, też mam ;) Anyway dzięki wielkie chłopaki za wytłumaczenie i uspokojenie :D Zamykam temat
Between two evils, I always pick the one I never tried before

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1312
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Zmiana biegów na postoju (automat) a wzniesienie

Postautor: ZygJe » 01 wrz 2012, 21:15

Odpowiedz na post pisałem "na kolanie" i w smartfonie, więc wyszło, że linka blokuje koła w położeniu P co jest oczywiście bzdurą [rotfl1]
Tak więc jeszcze raz rozwinięcie tematu, dla tych co chcą wiedzieć co w ich aucie się dzieje.
W czasach dawnych do automatycznej skrzyni dochodziły 2 linki sterujące, jedna od wybieraka (czyli tej wajchy którą ustawia się w PRND) a druga od "pedału gazu". Sterowanie w skrzynce było czysto (hydrauliczno)mechaniczne i zależało głownie od położenia wybieraka, obrotów i "wciśnięcia gazu". Wybierak przestawiał mechanizm w skrzyni na jazdę do przodu P luz N wsteczny R lub położenie P czyli parking w którym wałek zdawczy w skrzyni jest blokowany poprzez połączenie go z obudową skrzyni. A jak napisałem na wstępie wybierak jest połączony ze skrzynią linką. Stare skrzynki posiadały jeszcze przy wybieraku numerki np 4321 które odpowiadały nr biegu do którego blokowały zmiany. Np ustawienie w 3 powodowało iż skrzynia zmieniała biegi od 1do 3.
Jak to ma się do KS?
A no tak, że mimo iż pracą skrzynki steruje elektroniczny sterownik to linka pozostała. Skrzynia otrzymuje info o ustawieniu wybieraka nie supernowoczesną magistralą CAN a staromodną linką. Dla czego?
Bo tak jest taniej! [zlosnik2]
bardziej niezawodnie
i pozwala sterować skrzynką w razie awarii sterownika (tzn można jechać do przodu na 3 biegu ale i do tyłu także)
W przypadku awarii (np. zdechł akumulator) można również włączyć i wyłączyć blokujący koła tryb P
To są dokładnie te same przyczyny dla których hamulec tzw "ręczny" nadal w większości samochodów jest uruchamiany linką. Systemy elektryczne hamulca "ręcznego"pomału zaczynają się pojawiać w niektórych modelach. (nie wiem czy nadal, ale do niedawna system inny niż mechaniczny - linka, cięgło) był w USA zakazany)
Co ciekawe sterowanie ręczne biegami + - odbywa się już na drodze elektrycznej :)
Takie sterowanie automatyczną skrzynią stosuje większość producentów nawet w klasie premium (a w niższych to standard). Najnowocześniejsze konstrukcje z grupy luksusowej linki już nie mają (np BMW do niedawna od serii 5 w górę a teraz już wszystkie - o ile dobrze pamiętam)
Cały ten wywód dotyczy wyłącznie "klasycznych" automatów, a nie jakichś zautomatyzowanych wynalazków czy innych tfu DSG [rotfl1]
Reasumując. linka "blokująca" była była też w Mercedesie michal55yh :galy:
Teraz o staczaniu i bujaniu tudzież odgłosach.
jak napisałem wcześniej w trybie P koła są blokowane poprzez zablokowanie wałka zdawczego w skrzyni. Tak więc stojąc na pochyłości przy wciśniętym hamulcu włączamy P i puszczamy hamulec. Co się dzieje? Auto rusza kasuje luzy na półosiach i stop. Ale... stop robi zespół napędowy (skrzynia i połączony z nią silnik) a ten zawieszony jest na elastycznych gumowych "poduszkach" i to stąd bierze się to bujanie.
Można sobie to zobaczyć. Otwieramy maskę i w położeniu P usiłujemy popchnąć silnie auto. Działając odpowiednio siłą możemy je rozbujać a przy okazji zobaczyć całkiem konkretne ruchy zespołu napędowego.
Ufff ale się rozpisałem.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Awatar użytkownika
soul
Administrator
Posty: 1224
Rejestracja: 04 kwie 2010, 22:00

Re: Zmiana biegów na postoju (automat) a wzniesienie

Postautor: soul » 01 wrz 2012, 22:15

Zostawiając auto z automatyczną skrzynią biegów z górki zawsze należy najpierw zaciągnąć ręczny a potem przełożyć wybierak na P.
W innym przypadku skraca się drastycznie życie skrzyni.
Obrazek

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1312
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Zmiana biegów na postoju (automat) a wzniesienie

Postautor: ZygJe » 01 wrz 2012, 23:02

Wybacz Soul, ale to nie do końca prawda tzw mit. Tzn jeśli nie parkujemy na ekstremalnych pochyłościach - zatrzymywanie na samym P nie ma żadnego wpływu na trwałość skrzyni. Może się zdarzyć, ze na naprawdę ekstremalnym pochyleniu możemy mieć kłopot z wyrwaniem lewarka z położenia P ze względu na duże siły działające na blokadę i wtedy szarpiąc można coś uszkodzić. Postępowanie takie jest również niebezpieczne ponieważ blokada ma zabezpieczenie przed skutkami załączenia P podczas jazdy. Przy przekroczeniu pewnej siły blokada po prostu "przeskakuje" (słychać wtedy naprawdę głośne stuki/terkot) uniemożliwiając zablokowanie kół podczas jazdy - ale przy pozostawieniu na ekstremalnym zjeździe siła może przekroczyć wartość zadziałania bezpiecznika i blokada "puści" a auto sobie pojedzie.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Awatar użytkownika
soul
Administrator
Posty: 1224
Rejestracja: 04 kwie 2010, 22:00

Re: Zmiana biegów na postoju (automat) a wzniesienie

Postautor: soul » 01 wrz 2012, 23:24

..no i nie zrozumiałeś co autor miał na myśli. [hihihi]
Obrazek

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1312
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Zmiana biegów na postoju (automat) a wzniesienie

Postautor: ZygJe » 01 wrz 2012, 23:43

?
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Awatar użytkownika
cisco
Nasz Człowiek
Posty: 805
Rejestracja: 27 paź 2011, 00:11
Czym jeżdzę: Sorento XL 2.0 CRDi 185KM, AT, AWD Black Pearl
Lokalizacja: okolice Warszawy

Re: Zmiana biegów na postoju (automat) a wzniesienie

Postautor: cisco » 02 wrz 2012, 22:10

No właśnie też od początku obserwowałem ten objaw, metaliczne stuknięcie podczas opdalania samochodu, występujące sporadycznie, teraz już wiem co jest przyczyną i rozumiem, że w pewnych okolicznościach tak po prostu ma być :lol:
SORENTO XL 2.0 CRDi 185KM, AT, AWD, SunRoof, Black Pearl

Awatar użytkownika
gasewo
MODERATOR
Posty: 644
Rejestracja: 09 lut 2012, 06:25
Czym jeżdzę: 2.0 T-GDI
Gadu Gadu: 2115437
Lokalizacja: Warszawa

Re: Zmiana biegów na postoju (automat) a wzniesienie

Postautor: gasewo » 04 wrz 2012, 10:44

soul pisze:Zostawiając auto z automatyczną skrzynią biegów z górki zawsze należy najpierw zaciągnąć ręczny a potem przełożyć wybierak na P.
W innym przypadku skraca się drastycznie życie skrzyni.


Wypróbowałem dzisiaj tę metodę na tej samej górce z takim samym czasem postoju, czyli 8 godzin (przeczytałem o niej również na innym forum samochodowym) i muszę powiedzieć że rzeczywiście jest poprawa :bigok: Tzn. że szarpnięcie zostało praktycznie całkowicie zlikwidowane a dżwięk dochodzący przy zmianie położenia jest o ok. 70-80% cichszy [zlosnik2] Czyli wszystko wskazuje na to, że jeśli najpierw użyjemy hamulca ręcznego obciążenie podczas zmiany biegu będzie mniejsze. Zresztą taki sam wniosek został przedstawiony na wspomnianym powyżej innym forum.
Between two evils, I always pick the one I never tried before


Wróć do „UKŁAD NAPĘDOWY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap