automat a ruszanie pod górę

Wszystko co dotyczy układu przeniesienia napędu.
Skrzynia przekładniowa, sprzęgło.
Awatar użytkownika
grubby
Nowy
Posty: 8
Rejestracja: 20 kwie 2012, 11:49
Czym jeżdzę: jeszcze Hyundai Tucson 2.016V
Lokalizacja: pomorze środkowe :)

automat a ruszanie pod górę

Postautor: grubby » 23 kwie 2012, 11:31

witam, pytanie może śmieszne dla wieloletnich użytkowników automatycznej skrzyni biegów, lecz dla mnie jest to nowy temat, zwłaszcza, że zdecydowałem się na automatyczną skrzynie biegów w Kia Sportage, czy stojąc w korku pod górkę i trzymając nogę na pedale hamulca po zatrzymaniu, w momencie przełożenia nogi na pedał gazu, samochód( w tym przypadki Kia) nie stoczy się w dół....czy w przełożeniu D, nie ma możliwości takiego zachowania ,czy zadziała wtedy system tzw. asystent podjazdu pod górę.
pozdrawiam
miała być Kia Sportage XL 2.0 CRDI AWD....a będzie mazda CX7 2.3 260 KM..tak bywa :)

Awatar użytkownika
gasewo
MODERATOR
Posty: 644
Rejestracja: 09 lut 2012, 06:25
Czym jeżdzę: 2.0 T-GDI
Gadu Gadu: 2115437
Lokalizacja: Warszawa

automat a ruszanie pod górę

Postautor: gasewo » 23 kwie 2012, 11:46

Sprawdzalem to parokrotnie i potwierdzam ze działa i to rewelacyjnie. Świetna rzecz. W moim poprzednim samochodzie (w manualu) tez to miałem i pare razy uratowało to stojącego za mną ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Between two evils, I always pick the one I never tried before

johnny11
Bywalec
Posty: 46
Rejestracja: 07 kwie 2012, 14:36
Czym jeżdzę: L 2.0 DOHC A/T
Lokalizacja: Warszawa

Re: automat a ruszanie pod górę

Postautor: johnny11 » 23 kwie 2012, 12:12

grubby pisze:witam, pytanie może śmieszne dla wieloletnich użytkowników automatycznej skrzyni biegów, lecz dla mnie jest to nowy temat, zwłaszcza, że zdecydowałem się na automatyczną skrzynie biegów w Kia Sportage, czy stojąc w korku pod górkę i trzymając nogę na pedale hamulca po zatrzymaniu, w momencie przełożenia nogi na pedał gazu, samochód( w tym przypadki Kia) nie stoczy się w dół....czy w przełożeniu D, nie ma możliwości takiego zachowania ,czy zadziała wtedy system tzw. asystent podjazdu pod górę.
pozdrawiam


W automacie w przypadku pozycji D auto NIE stoczy się do tyłu jak zaczniesz ruszać (prędzej podjedzie trochę pod górkę, ponieważ będzie już bieg wrzucony). Nie jest potrzebny żaden asystent podjazdu. Pamiętaj, że nie zaleca się przełączania na luz (pozycja N) podczas zatrzymywania się na światłach, skrzyżowaniach itp, dlatego zawsze trzeba trzymać hamulec podczas postoju.

Awatar użytkownika
gasewo
MODERATOR
Posty: 644
Rejestracja: 09 lut 2012, 06:25
Czym jeżdzę: 2.0 T-GDI
Gadu Gadu: 2115437
Lokalizacja: Warszawa

automat a ruszanie pod górę

Postautor: gasewo » 23 kwie 2012, 12:30

johnny11 pisze:Pamiętaj, że nie zaleca się przełączania na luz (pozycja N) podczas zatrzymywania się na światłach, skrzyżowaniach itp, dlatego zawsze trzeba trzymać hamulec podczas postoju.


No właśnie tez o tym słyszałem i czytałem (rownież jest to moja pierwsza przygoda z automatem). Szczerze mowiac zawsze myslalem ze to jest to samo co "luz" w manualu. Natomiast zastanawia mnie w jakim przypadku moge używać tego położenia?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Between two evils, I always pick the one I never tried before

johnny11
Bywalec
Posty: 46
Rejestracja: 07 kwie 2012, 14:36
Czym jeżdzę: L 2.0 DOHC A/T
Lokalizacja: Warszawa

Re: automat a ruszanie pod górę

Postautor: johnny11 » 23 kwie 2012, 12:42

Pozycja N służy do zepchnięcia pojazdu na pobocze, jeżeli nawali Ci na środku jezdni. Ponadto samochody z automatem holuje się z podniesionymi kołami, ale jeżeli nie ma takiej możliwości, to można holować na N na krótkich dystansach (bezwzględnie trzeba przeczytać instrukcję odnośnie takiego holowania).

W porównaniu do skrzyni manualnej w automacie zmieniasz bieg:
- przed ruszeniem z parkingu/garażu itp
- po zaparkowaniu
- podczas manewrów cofania

Podczas jazdy unikaj, chyba że chcesz pobawić się ręczną zmianą biegów.

Awatar użytkownika
gasewo
MODERATOR
Posty: 644
Rejestracja: 09 lut 2012, 06:25
Czym jeżdzę: 2.0 T-GDI
Gadu Gadu: 2115437
Lokalizacja: Warszawa

automat a ruszanie pod górę

Postautor: gasewo » 23 kwie 2012, 12:48

Odnośnie holowania tez sie dowiedziałem. Nawet producent przykleil na tylnej bocznej szybie naklejke z rysunkiem kijanki na lawecie :) niemniej jednak dzieki bardzo za informacje. A wracając jeszcze do postoju to rozumiem ze nic sie nie stanie jeśli na przelozeniu D wcisne hamulec pomocniczy nozny bo szczerze mówiąc to tutaj sa strasznie długie zmiany świateł i noga może zdretwiec od trzymania jej cały czas na hamulce glownym ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Between two evils, I always pick the one I never tried before

johnny11
Bywalec
Posty: 46
Rejestracja: 07 kwie 2012, 14:36
Czym jeżdzę: L 2.0 DOHC A/T
Lokalizacja: Warszawa

Re: automat a ruszanie pod górę

Postautor: johnny11 » 23 kwie 2012, 13:12

gasewo pisze:Odnośnie holowania tez sie dowiedziałem. Nawet producent przykleil na tylnej bocznej szybie naklejke z rysunkiem kijanki na lawecie :) niemniej jednak dzieki bardzo za informacje. A wracając jeszcze do postoju to rozumiem ze nic sie nie stanie jeśli na przelozeniu D wcisne hamulec pomocniczy nozny bo szczerze mówiąc to tutaj sa strasznie długie zmiany świateł i noga może zdretwiec od trzymania jej cały czas na hamulce glownym ;)


Nie próbowałem. Ja mam zwykły ręczny, nie mam pomocniczego. Mogę jedynie przypuszczać, że sytuacja jest podobna do manuala, kiedy to masz zaciągnięty ręczny, wrzucony bieg 1 i puszczone sprzęgło. Manual zazwyczaj zgaśnie, a automat... nie wiem. W automacie hamulcu "nożnym" masz sprzęgło, w hamulcu ręcznym sprzęgła nie masz, a w hamulcu nożnym pomocniczym - nie wiem. Trzeba zerknąć do instrukcji, powinno być to opisane do czego służy hamulec pomocniczy. Wg mnie nie powinno się stać nic złego, ale powtarzam - nie robiłem tak nigdy.

Awatar użytkownika
gasewo
MODERATOR
Posty: 644
Rejestracja: 09 lut 2012, 06:25
Czym jeżdzę: 2.0 T-GDI
Gadu Gadu: 2115437
Lokalizacja: Warszawa

automat a ruszanie pod górę

Postautor: gasewo » 23 kwie 2012, 13:20

Ja tak robiłem i to działa tylko ja sie zastanawiam czy jest to "zdrowe" bo niby komputer wie ze masz zapiety D i chce jechać do przodu a tutaj poniekąd sztucznie go blokujesz. Ale jeżeli jest to połączone z automatycznym sprzeglem tak jak piszesz to nie powinno sie nic stać teoretycznie. Musze gdzieś poszukać info na necie bo moja instrukcja jest po koreansku i nic nie rozumiem :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Between two evils, I always pick the one I never tried before

johnny11
Bywalec
Posty: 46
Rejestracja: 07 kwie 2012, 14:36
Czym jeżdzę: L 2.0 DOHC A/T
Lokalizacja: Warszawa

Re: automat a ruszanie pod górę

Postautor: johnny11 » 23 kwie 2012, 13:28

To będziesz musiał dotrzeć do instrukcji z rynku USA, ponieważ o ile się nie mylę, w Europie rzadko występują te hamulce pomocnicze. Ja jeździłem trzema różnymi autami z automatem i nie było takiego hamulca w żadnym.

Awatar użytkownika
gasewo
MODERATOR
Posty: 644
Rejestracja: 09 lut 2012, 06:25
Czym jeżdzę: 2.0 T-GDI
Gadu Gadu: 2115437
Lokalizacja: Warszawa

automat a ruszanie pod górę

Postautor: gasewo » 23 kwie 2012, 13:31

Zdaje mi sie ze większość mercedesow ma taki hamulec takze może najpierw poszukam bliżej :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Between two evils, I always pick the one I never tried before

johnny11
Bywalec
Posty: 46
Rejestracja: 07 kwie 2012, 14:36
Czym jeżdzę: L 2.0 DOHC A/T
Lokalizacja: Warszawa

Re: automat a ruszanie pod górę

Postautor: johnny11 » 23 kwie 2012, 13:55

Nie wiem czy większość, ale faktycznie kiedyś w Mercedesie kupionym w PL widziałem taki hamulec, więc może i tak jest.

Zgodnie z instrukcją z Kanady:

Do not operate the parking brake
while the vehicle is moving except
in an emergency situation. It could
damage the vehicle system and
make endanger driving safety


Applying the parking brake while
the vehicle is moving at normal
speeds can cause a sudden loss of
control of the vehicle. If you must
use the parking brake to stop the
vehicle, use great caution in applying the brake.


Czyli na razie działa jak zwykły ręczny. Ponadto było kilka wzmianek o tym, żeby zawsze używać gdy parkujemy.

Dalej mamy instrukcję jak ruszać pod górkę:

When you are ready to leave after parking on a hill
1. With the manual transaxle in Neutral
or automatic transaxle in P (Park),
apply your brakes and hold the brake
pedal down while you:
• Start your engine;
• Shift into gear; and
• Release the parking brake.
2. Slowly remove your foot from the
brake pedal.
3. Drive slowly until the trailer is clear of
the chocks.
4. Stop and have someone pick up and
store the chocks


Czyli kolejność:
1. Silnik
2. Bieg (D)
3. Puszczenie hamulca pomocniczego
4. Puszczenie hamulca nożnego

Więc jest jednocześnie wciśnięty nożny i nożny pomocniczy.

Więcej nic nie znalazłem (to nie znaczy, że nie ma). W razie czego instrukcja

Takie instrukcje zazwyczaj obejmują wszystkie przypadki, więc nigdzie nie znalazłem informacji o tym, że nie można tak robić. Ale poszukaj jeszcze.

W związku z tym, iż instrukcja zawiera informację zarówno na temat hamulca nożnego jak i ręcznego (w zależności od wersji) przypuszczam, że w instrukcji PL jest podobnie.

Awatar użytkownika
gasewo
MODERATOR
Posty: 644
Rejestracja: 09 lut 2012, 06:25
Czym jeżdzę: 2.0 T-GDI
Gadu Gadu: 2115437
Lokalizacja: Warszawa

automat a ruszanie pod górę

Postautor: gasewo » 23 kwie 2012, 14:53

Wow! Dzieki wielkie za pomoc. Bede miał lekturę do snu na pare kolejnych dni :)


---
I am here
Sent from my iPhone using Tapatalk
Between two evils, I always pick the one I never tried before

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1312
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: automat a ruszanie pod górę

Postautor: ZygJe » 23 kwie 2012, 16:40

Ja jako że automatami jeżdżę od lat stosuję inną metodę (również czasami na płaskim w celu poprawienia reakcji przy szybkim starcie). Lewa noga na hamulec prawa na gaz. Trzymam hamulec lewą nogą lekko dodaję gazu i w tym samym momencie puszczam hamulec. W KS ta metoda pod górę jest nie potrzebna bo b.sprawnie działa asystent ruszania pod górę. Jak potrzebuję gwałtownie ruszyć najpierw wciskam gaz nawet w podłogę i moment 1-2s później puszczam hamulec - auto wystrzeliwuje jak z katapulty. Jednocześnie mogę was zapewnić że ta metoda nie niszczy skrzyni biegów o ile moment trzymania na hamulcu z wciśniętym gazem nie jest dłuższy niż napisałem.
Dodatkowy pedał hamulca to dokładnie to samo co u nas ręczny tylko sterowany nogą. Jest to rozwiązanie standardowe poza Europą.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

bobster
Bywalec
Posty: 49
Rejestracja: 11 mar 2014, 20:12
Czym jeżdzę: 2.0 GDI AT 4x4

Re: automat a ruszanie pod górę

Postautor: bobster » 29 gru 2014, 21:03

Pytanie do posiadaczy automatycznej skrzyni biegów. Czy zatrzymując się na bardzo stromej górce i puszczając hamulec, stacza się wam auto po około 3 sekundach?

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1312
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: automat a ruszanie pod górę

Postautor: ZygJe » 29 gru 2014, 21:38

Tak. tak właśnie działa asystent ruszania pod górę. Daje chwilę na przeniesienie nogi z hamulca na gaz i spokojne ruszenie bez stoczenia się.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

bobster
Bywalec
Posty: 49
Rejestracja: 11 mar 2014, 20:12
Czym jeżdzę: 2.0 GDI AT 4x4

Re: automat a ruszanie pod górę

Postautor: bobster » 29 gru 2014, 22:10

Dzięki za odpowiedź. Kupując automat byłem pewien, że na D mogę stać pod górkę nawet z 5 minut, a hill asist jest tylko w manualu. Ale to dobrze, bo myślałem, że już coś nie tak.

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1312
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: automat a ruszanie pod górę

Postautor: ZygJe » 29 gru 2014, 22:17

Pod dużą górkę automat na biegu jałowym nie utrzyma i samochód się stoczy. musiałbyś trzymać cały czas wciśnięty gaz co po niezbyt długim czasie doprowadziłoby do przegrzania skrzyni a potem uszkodzenia. Teoretycznie można tak doprowadzić nawet do pożaru.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy


Wróć do „UKŁAD NAPĘDOWY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap