Dlaczego warto AWD
-
- Profesor od "silnikuf"
- Posty: 1311
- Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
- Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
- Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar
Re: Dlaczego warto AWD
Testowałem na zarzniętym stawie. Nie próbowałem szybciej bo przestrzeni było tak 300m na 400m, ale w trybie automatycznym przy ~70km/h przy gwałtownym depnięciu z wył ESC tył zrywał przyczepność razem z przodem, tak więc na pewno AWD działa przy prędkościach większych niż 30 czy 40 km/h. Zauważyłem, że jak się startuje na mocno skręconych kołach, to jest zauważalna zwłoka w załączeniu tyłu - tak jak by układ sprawdzał, czy nawierzchnia jest wystarczająco mało przyczepna aby załączyć tył przy maks skręconych kołach. Ta zwłoka powoduje, że zamiast skręcić i wynieść tyłem Kijanka mimo skręconych kół - robi gwałtowny skok na wprost - trzeba na to uważać. Przy zblokowanym AWD zjawisko to nie występuje.
pozdrawiam
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
-
- Bywalec
- Posty: 48
- Rejestracja: 15 mar 2011, 19:55
- Czym jeżdzę: Sportage 2.0 CRDI 184KM 4WD
- Lokalizacja: Warsaw
Re: Dlaczego warto AWD
W takim razie po co jest ten przycisk blokady 50 na 50 w ogóle? W jakich sytuacjach należy go używać?
Cieszę się swoim 2.0 CRDI 184KM 4WD, ATE, SRK, LST, NVN, SRN, AW8, MET, itp.. itd..
- Johny-m
- Bywalec
- Posty: 144
- Rejestracja: 24 maja 2011, 07:05
- Czym jeżdzę: Kia Sportage 2.0 CRDI kolor DARKGUN METAL AWD AT
- Lokalizacja: Kraków
Re: Dlaczego warto AWD
Selva i Wlodek3 przecież działanie AWD jest DOKŁADNIE opisane w instrukcji, którą dostaliście razem z samochodem, czy do niej zaglądaliście?????
- selva
- Bywalec
- Posty: 113
- Rejestracja: 23 lis 2010, 11:10
- Czym jeżdzę: Sportage III 2.0 benzyna maści brąz 'M'
Re: Dlaczego warto AWD
Selva i Wlodek3 przecież działanie AWD jest DOKŁADNIE opisane w instrukcji, którą dostaliście razem z samochodem, czy do niej zaglądaliście?????
No toś bezpiecznie pojechał nie mówiąc nic jak system działa (wieć nie można się nie zgodzić), przy okazj insynuując, że reszta nie ma pojęcia
Instrukcja opisuje pobieżnie a nie dokładnie... ja nie mam cienia wątpliwości jak działa 4x4, nawet wielokrotnie na forum przestawiałem promo-filmik Dynamaxa, gdzie dokładnie jest opisany ten specyficzny układ. Niemniej jednak instrukcji jest marginalnie poruszony ten watek, bardziej sie skupiają na tłumaczeniu typu "4x4 nie zwalnia z odpowiedzialności..." i opisie co 4x4 nie robi zamiast co robi. Krótko mówiąc - nie ma tam nic, żadnej specyfikacji dynamaxa, a opis typu, że pomaga przy śliskiej nawierzchni, nie jest dla mnie zbyt odkrywczy
Macie tu się doedukujcie http://www.dailymotion.com/video/xgqvdw_kia-sportage-new-dynamaxy-awd-system_auto
ZygJe - u mnie na skręconych kołach leci bokiem aż miło, jedynie ESP trzeba wyłączyć, bo inaczej będą żabie uskoki, podobne jak opisujesz.
Wlodek3 - ten przycisk jest przydatny np przy powolnym toczeniu się w grząskim terenie lub próbie wyjazdu na śliską przeszkodę krawężnik (również polecam ESP-off), gdzie oczekiwanie na reakcje systemu Dynamax jest nieefektywne.
Nie wypada się tym chwalić, ale powiem, skoro zainteresowanie offroadem KS jest - przy drodze krajowiej miałem taką przygodę, że ruch się zatrzymał całkowicie (kolizja była parę kilometrów przede mną), a ja potrzebowałem i tak skręcić za ok 200m do posesji.
Drogę krajową od osiedlówki odgradzał rów (jak to często bywa), więc myślę, że można sprawdzić czy się uda go pokonać. Wjechałem, zatrzymałem się powoli (żeby kątów nachyleń nie przekroczyć i nie zaryć), po czym gaz i próba wyjazdu. Zero szans, zrywa moc, przłącza napęd na różne koła, dławi moc (wyczuwając poślizg). Ludzie z aut obok już mają uśmieszki typu "masz tu cwaniaku za swoje".
No to ostatnia szansa - 4x4 lock + esp off. Sportage całe szczęście poszła jak strzała bez najmniejszych problemów
_________________
Brązowy Sportage III 2.0 CVVT 4x4
_________________
Brązowy Sportage III 2.0 CVVT 4x4
_________________
-
- Nowy
- Posty: 15
- Rejestracja: 23 gru 2011, 20:24
- Czym jeżdzę: Kia Sportage S 2.0benz 160KM, 4WD
- Lokalizacja: Szczecin
Re: Dlaczego warto AWD
D.dobry. Ja tam zadnych offroadow nie probowalem, ale dzisiaj np jak jechalem zasniezona droga pomiedzy reczem a inskiem, to AWD i ASR NA PEWNO SIE PRZYDAL. Widzialem jak samochod przede mna do rowu lecial a ja jechalem dokladnie ta sama droga i z ta sama predkoscia i przejechalem jak gdyby nigdy nic. Dlatego namawiam do zamowienia AWD kosztem jakichs tam gadzetow. Porownywalem tez auto z napedem 2wd z 4wd i roznica jest i to duza na korzysc czworeczki. Auto trzyma sie drogi jakby bylo przyklejone.
Pozdro
Pozdro
-
- Profesor od "silnikuf"
- Posty: 1311
- Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
- Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
- Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar
Re: Dlaczego warto AWD
Po co przycisk blokady AWD? Mniej więcej w tym samym celu co możliwość ręcznej zmiany w automacie.... automat w 99,5% przypadków zmienia biegi optymalnie do warunków, ale zdarzają się sytuacje, w których mu to nie wychodzi lub nie chcemy żeby zmieniał biegi (np. kręta trasa pod górę), lub chcemy hamować silnikiem. Dokładnie tak samo jest z automatycznym AWD - czasami jego "decyzje" nie do końca są takie jak byśmy chcieli. Przykład - na piaszczystym podjeździe buksują nam wszystkie koła - co zrobi "komputer"? Nie może (przy wył ESC) ograniczyć uślizgu przednich kół - ale może tylnych poprzez rozłączenie napędu (safety first ) wtedy stwierdzi, że buksuje przód więc trzeba załączyć tył - ojej tył się ślizga.... itd itd. Druga sytuacja - idziemy driftem i komp stwierdza, że różnica prędkości kół przednich i tylnych jest zbyt duża - skręcone przednie koła.I w tedy rozłącza tylny napęd - przy odrobinie pecha możemy zaliczyć wyjazd w krajobraz....
@selva
zrób eksperyment - na nawierzchni która daje trochę przyczepności np: żwirówka, skręć koła do oporu i daj ostro w palnik. Postaraj się wyczuć moment załączenia tyłu. U mnie działa to tak, że najpierw przód zaczyna buksować, i auto rusza i ~0,5s później "z kopa" włącza się tył, KS zadziera przód i robi skok (prawie) na wprost - niezależnie czy z ESC czy bez. Oczywiście moment później wszystko wraca do normy, ale jeśli np robisz to na skrzyżowaniu na mokrym asfalcie to raz mało brakowało a bym się nie zmieścił, a za drugim razem na lodzie rozje... felgę o krawężnik bo KS po prostu za mało skręciła i nie chciała już skręcić nawet po odjęciu gazu gdyż jak przypuszczam tył był już na sztywno związany z przodem, a ubocznym efektem tego jest potężna podsterowność. Dla tego min blokada działa tylko do 30km/h - ze względów bezpieczeństwa.
@selva
zrób eksperyment - na nawierzchni która daje trochę przyczepności np: żwirówka, skręć koła do oporu i daj ostro w palnik. Postaraj się wyczuć moment załączenia tyłu. U mnie działa to tak, że najpierw przód zaczyna buksować, i auto rusza i ~0,5s później "z kopa" włącza się tył, KS zadziera przód i robi skok (prawie) na wprost - niezależnie czy z ESC czy bez. Oczywiście moment później wszystko wraca do normy, ale jeśli np robisz to na skrzyżowaniu na mokrym asfalcie to raz mało brakowało a bym się nie zmieścił, a za drugim razem na lodzie rozje... felgę o krawężnik bo KS po prostu za mało skręciła i nie chciała już skręcić nawet po odjęciu gazu gdyż jak przypuszczam tył był już na sztywno związany z przodem, a ubocznym efektem tego jest potężna podsterowność. Dla tego min blokada działa tylko do 30km/h - ze względów bezpieczeństwa.
pozdrawiam
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
-
- Nasz Człowiek
- Posty: 877
- Rejestracja: 29 lis 2011, 09:37
- Czym jeżdzę: Kadjar Runmageddon TCe 130 Energy
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Dlaczego warto AWD
krzysienka pisze:D.dobry. Ja tam zadnych offroadow nie probowalem, ale dzisiaj np jak jechalem zasniezona droga pomiedzy reczem a inskiem, to AWD i ASR NA PEWNO SIE PRZYDAL. Widzialem jak samochod przede mna do rowu lecial a ja jechalem dokladnie ta sama droga i z ta sama predkoscia i przejechalem jak gdyby nigdy nic.
Pozdro
Potwierdzam, ja też kiedyś tak miałem, samochód przede mną do rowu, a ja prosto.....Kurde, czyżby w Polonezie było AWD, bo to było już jakoś dawno i nie pamiętam...
Odebrana po 178 dniach:)
- Johny-m
- Bywalec
- Posty: 144
- Rejestracja: 24 maja 2011, 07:05
- Czym jeżdzę: Kia Sportage 2.0 CRDI kolor DARKGUN METAL AWD AT
- Lokalizacja: Kraków
Re: Dlaczego warto AWD
Selva rzeczywiście w Twoim przypadku poszedłem po bandzie, sorry
Niestety jednak muszę stwierdzić, że instrukcja wcale tak pobieżnie nie opisuje tej funkcji, przeczytaj rozdział 5.30 do 5.35, uważam, że są tu zawarte dość istotne informacje bez zagłębiania się w techniczne niuanse i na tyle przejrzyście, że pytanie kiedy i jak działa AWD i przełącznik 4WDLOOK są trochę irytujące.
A co do wrażeń z działania AWD to powiem że są bezcenne, zwłaszcza jak się wyłączy ESP, za blacharkę zapłacisz kartą
Jeżeli wyłączysz ESP trzeba w sobie załączyć podwyższoną świadomość, że praw fizyki nie oszukasz, naprawdę frajda niesamowita zwłaszcza po wczorajszych i dzisiejszych opadach pod warunkiem, że zjedziesz na boczne drogi które są białe. Przy włączonym ESP też jest całkiem przyjemnie, ale ma to też swoje wady np. podczas wyprzedzania na zaśnieżonej drodze system włączył się gdy zrównałem się z autem wyprzedzanym i zero przyspieszenia, dobrze że jechaliśmy naprawdę wolno, on jakieś 20km/h i z przeciwka nic nie jechało, szkoda że włącznik ESP nie jest zamontowany na kierownicy tak aby go można było aktywować beż odrywania od niej rąk. Uważam także że ESP nie zawsze działa jednakowo, no ale cóż ważne że pomaga w trudnych sytuacjach.
Niestety jednak muszę stwierdzić, że instrukcja wcale tak pobieżnie nie opisuje tej funkcji, przeczytaj rozdział 5.30 do 5.35, uważam, że są tu zawarte dość istotne informacje bez zagłębiania się w techniczne niuanse i na tyle przejrzyście, że pytanie kiedy i jak działa AWD i przełącznik 4WDLOOK są trochę irytujące.
A co do wrażeń z działania AWD to powiem że są bezcenne, zwłaszcza jak się wyłączy ESP, za blacharkę zapłacisz kartą
Jeżeli wyłączysz ESP trzeba w sobie załączyć podwyższoną świadomość, że praw fizyki nie oszukasz, naprawdę frajda niesamowita zwłaszcza po wczorajszych i dzisiejszych opadach pod warunkiem, że zjedziesz na boczne drogi które są białe. Przy włączonym ESP też jest całkiem przyjemnie, ale ma to też swoje wady np. podczas wyprzedzania na zaśnieżonej drodze system włączył się gdy zrównałem się z autem wyprzedzanym i zero przyspieszenia, dobrze że jechaliśmy naprawdę wolno, on jakieś 20km/h i z przeciwka nic nie jechało, szkoda że włącznik ESP nie jest zamontowany na kierownicy tak aby go można było aktywować beż odrywania od niej rąk. Uważam także że ESP nie zawsze działa jednakowo, no ale cóż ważne że pomaga w trudnych sytuacjach.
- selva
- Bywalec
- Posty: 113
- Rejestracja: 23 lis 2010, 11:10
- Czym jeżdzę: Sportage III 2.0 benzyna maści brąz 'M'
Re: Dlaczego warto AWD
Johny-m pisze:... szkoda że włącznik ESP nie jest zamontowany na kierownicy tak aby go można było aktywować beż odrywania od niej rąk.
Tu Johny czytasz w moich myślach, to samo wszystkim powtarzam - taka opcja to by było mistrzostwo
Ale poważnie, to ESP-off jest dobre do zabawy poza drogami publicznymi i raczej poniżej 40km/h. Osobiście nie odważyłbym się bez tego systemu latać szybciej
Co do pytania o AWD-lock, to tamten pan pytał zapewne po co jest ten guzik (ta opcja), skoro i tak napęd jest cały czas do dyspozycji (zarówno z jak i bez locka)- jeżeli się ktoś nie bawi w terenówki (prawdziwe), to powyższe pytanie można uznać za zasadne
Pozdrawaim wszystkich entuzjastów AWD w tę jakże piękną pogodę (aż żal do garażu wjeżdżać )
_________________
Brązowy Sportage III 2.0 CVVT 4x4
_________________
Brązowy Sportage III 2.0 CVVT 4x4
_________________
Re: Dlaczego warto AWD
Małe sprostowanie:
-guzior ESp nie wyłącza tego systemu a zmniejsza drastycznie jego czułość.
Wyłączyć można tylko przez wyjęcie bezpiecznika tracąc jednocześnie ABS i etc.
-guzior ESp nie wyłącza tego systemu a zmniejsza drastycznie jego czułość.
Wyłączyć można tylko przez wyjęcie bezpiecznika tracąc jednocześnie ABS i etc.
-
- Profesor od "silnikuf"
- Posty: 1311
- Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
- Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
- Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar
Re: Dlaczego warto AWD
Dziś dość przypadkowo testowałem KS w kopnym piachu i... wyszła pewna słabość. Otóż auto szło całkiem dzielnie (ESP o dziwo chyba pomagał robiąc hamulcami "blokadę" dyferencjału) ale niestety musiałem się zatrzymać, cofnąć ze skrętem i znowu ruszyć. Cofnąć się udało i po wyprostowaniu kierownicy -ruszyła ciut i stop - mieli bezradnie kolami; załączyłem blokadę 4x4 i nic ESP Off - nic. Nie próbowałem zbyt mocno bo każda próba kończyła się coraz większym zakopanie i bałem się, że siądę na "brzuchu" i amen.
Kumpel który to obserwował zauważył, że napęd idzie tylko na 2 koła - jedno z przodu i drugie z tyłu - cóż tak właśnie działa mechanizm różnicowy - przekazuje napęd na koło o mniejszej przyczepności tyle że... tylne koło wisiało 2cm nad ziemią tak więc napęd był tylko na jedno przednie koło. Po załączeniu ESP okazało się ze ESP działa hamulcami tylko na przednie koła - przyhamowując to bez przyczepności, a na tylne już nie
Cóż trochę zabawy w piachu - rękami bo saperki nie wziąłem + kumpel w bagażniku dla dociążenia tylnej osi i udało się wyjechać
Kumpel który to obserwował zauważył, że napęd idzie tylko na 2 koła - jedno z przodu i drugie z tyłu - cóż tak właśnie działa mechanizm różnicowy - przekazuje napęd na koło o mniejszej przyczepności tyle że... tylne koło wisiało 2cm nad ziemią tak więc napęd był tylko na jedno przednie koło. Po załączeniu ESP okazało się ze ESP działa hamulcami tylko na przednie koła - przyhamowując to bez przyczepności, a na tylne już nie
Cóż trochę zabawy w piachu - rękami bo saperki nie wziąłem + kumpel w bagażniku dla dociążenia tylnej osi i udało się wyjechać
pozdrawiam
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
-
- Nasz Człowiek
- Posty: 898
- Rejestracja: 05 kwie 2011, 17:56
- Czym jeżdzę: Sportek 1.6 Biała xl
- Lokalizacja: wawa
Re: Dlaczego warto AWD
Czyli wniosek z tego, że w bagażniku należy wozić trelinkę żeby tylne koła były bardziej dociążone
Zamówiona 12 marca 1.6 xl biała a odebrana 07 listopada.
-
- Nowy
- Posty: 11
- Rejestracja: 30 maja 2012, 09:17
- Czym jeżdzę: Sportage 2.0 DOHC 2012
XL Automat
Re: Dlaczego warto AWD
Mam takie pytanie w temacie AWD . Czy jak włącze opcje LOCK i przekroczę 40 km /h to normalne jest ze kontrolka lock nie gasie? Logiczne ze jesli lock działa do 40 km / h a potem automatycznie przechodzi w tryb auto to kontrolka powinna gasnąc powyżej 40 km /h automatycznie??? Jak jest u Was?
- ITI
- Bywalec
- Posty: 108
- Rejestracja: 14 wrz 2011, 00:29
- Czym jeżdzę: przyczajony tygrys 2.0 CRDi 4x4
- Lokalizacja: Katowice
Re: Dlaczego warto AWD
kontrolka świeci się cały czas... w myśl zasady, że jak zwolnisz to znowu masz napęd 4x4...
Prawdziwi mężczyźni nie jedzą miodu... prawdziwi mężczyźni żują pszczoły !!!
-
- Uzależniony
- Posty: 271
- Rejestracja: 23 gru 2010, 22:21
- Czym jeżdzę: sp 2.0 crdi awd 184 km odebrana 30 10 2014 biała perła
Re: Dlaczego warto AWD
ja czesto w zimie łowie ryby na sniardwach i gdy miałem sportka z napedem na 2 koła to ciągle miałem problemy z wyjechaniem z łowiska teraz czekam ze swoim nowym awd na snieg i mróz i porównam róznice
-
- Uzależniony
- Posty: 330
- Rejestracja: 12 paź 2015, 12:24
- Czym jeżdzę: 2.0 GDI XL+ AWD
Re: Dlaczego warto AWD
Czy ktoś mógłby stworzyć coś jakby "żelazne zasady używania napędu AWD w KS"? Napiszę wprost, że czekam na swoje pierwsze auto w życiu z napędem na 4 koła. Wiem, że to nie jest prawdziwa terenówka, ale nie chciałbym uszkodzić np sprzęgła w napędzie... Lub ewentualnie gdzie mógłbym o tym napędzie poczytać? (O AWD w KS rzecz jasna).
-
- Profesor od "silnikuf"
- Posty: 1311
- Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
- Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
- Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar
Re: Dlaczego warto AWD
Przy użyciu AWD w KS w trybie automatycznym nie ma opcji uszkodzenia AWD. Jeździć normalnie i nie przejmować się. Nie używać LOCK na asfalcie. Koniec.
pozdrawiam
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
-
- Uzależniony
- Posty: 330
- Rejestracja: 12 paź 2015, 12:24
- Czym jeżdzę: 2.0 GDI XL+ AWD
Re: Dlaczego warto AWD
Koledzy, podpowiedzcie:
Taka sobie sytuacja w zimie: auto stoi na światłach, lekko pod górę (bardzo lekko). Asfalt zasypany ubitym śniegiem. Napęd AWD rozłączony, ESP włączony. I co teraz, gdy pojawia się problem z ruszeniem:
a) Daję gazu i czuję jak ASR (nie wiem jak się w kia to nazywa) próbuje złapać przyczepność
b) Dołączam napęd AWD (ESP i AWD) nadal włączone i próbuje ruszyć licząc na załączony napęd
c) Dołączam napęd AWD i wyłączam ESP i ASR?
Taka sobie sytuacja w zimie: auto stoi na światłach, lekko pod górę (bardzo lekko). Asfalt zasypany ubitym śniegiem. Napęd AWD rozłączony, ESP włączony. I co teraz, gdy pojawia się problem z ruszeniem:
a) Daję gazu i czuję jak ASR (nie wiem jak się w kia to nazywa) próbuje złapać przyczepność
b) Dołączam napęd AWD (ESP i AWD) nadal włączone i próbuje ruszyć licząc na załączony napęd
c) Dołączam napęd AWD i wyłączam ESP i ASR?
-
- Bywalec
- Posty: 29
- Rejestracja: 05 paź 2015, 18:33
- Czym jeżdzę: Sportage III 2.0 CRDi
- Gadu Gadu: 983713
Re: Dlaczego warto AWD
Wprawdzie jeszcze nie miałem okazji przetestować, ale teoretycznie AWD powinien się sam dopiąć w momencie uślizgu przednich kół.
-
- Profesor od "silnikuf"
- Posty: 1311
- Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
- Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
- Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar
Re: Dlaczego warto AWD
norbert_p1 pisze:Koledzy, podpowiedzcie:
Taka sobie sytuacja w zimie: auto stoi na światłach, lekko pod górę (bardzo lekko). Asfalt zasypany ubitym śniegiem. Napęd AWD rozłączony, ESP włączony. I co teraz, gdy pojawia się problem z ruszeniem:
a) Daję gazu i czuję jak ASR (nie wiem jak się w kia to nazywa) próbuje złapać przyczepność
b) Dołączam napęd AWD (ESP i AWD) nadal włączone i próbuje ruszyć licząc na załączony napęd
c) Dołączam napęd AWD i wyłączam ESP i ASR?
Kiedy ruszysz i którekolwiek z kół przednich zakręci się szybciej niż tylne, od razu dopnie się tył (potrzeba na to ok 1/4 obrotu ślizgającego się koła więc nie do zauważenia). Jeśli uślizg będzie w dalszym ciągu (a więc i co najmniej 1 tylne koło) wkroczy ESP przyhamowując ślizgające się koło (ale tylko z przodu), jeśli nadal uślizg, zostanie ograniczona moc silnika. Jeśli z powodu uślizgu tylnych kół zacznie tyłem wywozić, przy ok 15-20 stopniach odchylenia od osi jazdy wkroczy ESP przyhamowując przeciwne do wywożącego tyłu przednie koło i tym samym "wyprowadzając" z poślizgu.
I tu uwaga. ESP interweniuje na prawdę późno. Jeśli na pasie obok będzie samochód, istnieje duża szansa zahaczenia go tyłem. Wprawnym kierownikom sugeruję poćwiczenie lekkiej kontry kierownicą bez puszczania gazu. Mniej wprawnym, natychmiastowe odjęcie gazu, kiedy tylko poczują że tył wywozi. Powrót do stabilności po odjęciu gazu trwa chwilę.
pozdrawiam
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
-
- Uzależniony
- Posty: 330
- Rejestracja: 12 paź 2015, 12:24
- Czym jeżdzę: 2.0 GDI XL+ AWD
Re: Dlaczego warto AWD
W takim razie w jaki (nieumiejętny) sposób można uszkodzić napęd AWD? Chciałbym tego uniknąć? Wiem, że nie można go blokować na suchej drodze. Jazda na "pół sprzegle" też nie jest dobra. Co jeszcze?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika