Problemy z uruchamianiem itp

Baza wiedzy i opinie dotyczące silnika. Raporty awaryjności i spalania.
KrzysiekG
Uzależniony
Posty: 256
Rejestracja: 06 lut 2019, 22:20
Czym jeżdzę: Sportage IV 2019 BL 1.6T-GDi

Problemy z uruchamianiem itp

Postautor: KrzysiekG » 25 gru 2019, 19:30

Cześć.
Dopadł mnie dziwny przypadek. Przy rozruchu na zimno miewam sporadyczny problem z uruchomieniem silnika (1.6T-GDI). Rozrusznik kreci ale silnik nie chce zaskoczyć. Tak jakby palił na dwa gary. Po 3-4 próbach zaczyna chodzić normalnie. Byłem w ASO, podpięli komputer, błędów zero....
Dziś za to zauważyłem że wskaźnik temperatury płynu chłodzącego jest na maksa. Trochę się przestraszyłem i otworzyłem maskę żeby sprawdzić węże - temperatura w normie moim zdaniem. Chwilę później miałem do dyspozycji skaner elm327 na BT więc z ciekawości sprawdziłem. Temperatura płynu wg niego jest w normie. Pojawił się kiedyś jeden raz błąd P050C (dziwne że w ASO go nie widzieli) ale jest w statusie "pending"...
Dodatkowym objawem było to że raz kiedyś zniknęły wskazania termometru zewnętrznego w zegarach (pojawiły się kreski ----).
Smaczku całej sytuacji dodaje fakt że niedawno w ASO zakładali mi Webasto i jestem ciekawy czy nie jest to jakoś skorelowane :(
Póki co - panowie w serwisie choć pomocni nie umieją mi pomóc bo błędów (wg KDS) brak.
Czy ktoś miał kiedyś coś podobnego?Obrazek
Ostatnio zmieniony 25 gru 2019, 19:30 przez KrzysiekG, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1513
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Problemy z uruchamianiem itp

Postautor: automaciek » 25 gru 2019, 20:34

Niestety błędy "pending" jako nie potwierdzone w cyklu jazdy znikają z pamięci. Często musimy prosić klientów o wizytę po wystąpieniu usterki bez gaszenia silnika.

Wysłane z mojego HD1903 przy użyciu Tapatalka

Awatar użytkownika
diselboy
Kia Masta
Posty: 1753
Rejestracja: 09 kwie 2011, 08:55
Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1,7 CRDI "M", 7 rowerów
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: Problemy z uruchamianiem itp

Postautor: diselboy » 25 gru 2019, 21:21

jeśli zakładałeś coś dodatkowo (Webasto) to błędy na 99% są z tym związane, szczególnie jeśli dotyczą temperatury.
1,7 CRDI "M' ka" Srebrna - wypatrzona: 25-03-2011, zamówiona: 01-04-2011, odebrana: 08-04-2011+ Ssangyong Korando D20T :kierownik: "Śmigamy po okolicach Roztocza"

KrzysiekG
Uzależniony
Posty: 256
Rejestracja: 06 lut 2019, 22:20
Czym jeżdzę: Sportage IV 2019 BL 1.6T-GDi

Re: Problemy z uruchamianiem itp

Postautor: KrzysiekG » 28 gru 2019, 23:30

No tego się boję właśnie i to podejrzewam...
Niestety - problemy pojawiły się wraz z chłodniejszymi dniami, które to przyszły razem z montażem pieca i bądź tu mądry...
Muszę chyba zostawić samochód w ASO na noc żeby go rano odpalili bo jak przyjeżdżam z rozgrzanym silnikiem to już jest "po frytkach" i nie ma już żadnego kłopotu z odpalaniem... Na moje nieszczęście nie zapisują się żadne błędy DTC (poza P050C) więc

PS: ciekawe czy ma to jakiś związek z tym że czasem (zupełnie losowo) nie działa mi start-stop (pisałem o tym już)

Cześć znowu.
Czy ma ktoś może dostęp do schematów elektrycznych?
Interesuje mnie rozpiska pinów klimatronika. Chciałbym własnoręcznie zweryfikować poprawność połączenia Webasto...
Czy jest możliwe że przed liftem była różnica? Jeśli tak - będę wdzięczny za obie wersje.
Z góry dziękuję.


Dziś rano pojawiła się kontrolka check engine
Webasto chodziło od kilkunastu minut.
Jako dodatkowa informacja: przy zamówieniu pieca dostałem wybór: czy chcę ogrzewać tylko kabinę (standard) czy również silnik (opcja dodatkowo płatna). Uznałem, że ogrzewanie silnika jest mi zbędne i wybrałem tańszą opcję.
Ktoś ma ochotę pobawić się w Dr House'a i coś wyczytać z danych zamrożonej ramki?Obrazek

Arczi89
Bywalec
Posty: 59
Rejestracja: 10 sie 2018, 21:36
Czym jeżdzę: KIA Sportage IV 1.6 T-GDI 7 DCT AWD

Re: Problemy z uruchamianiem itp

Postautor: Arczi89 » 29 gru 2019, 09:09

Cześć. Bazując na samym kodzie usterki (kod jest z grupy standardowej więc można łatwo znaleźć opis):
P050C Cold Start Engine Coolant Temperature Performance

Read more at: https://www.obd-codes.com/p050c
Copyright OBD-Codes.com


Wygląda, że elektronika głupieje jak podgrzejesz płyn chłodniczy i zakłada słaba wydajność układu chłodzącego przy zimnym starcie. Jak dokładnie elektronika to liczy i z czym porównuje, tego nie wiem. Może koledzy z forum znajda dokładniejsze info.

Z logów wynika że komputer widzi temperatury:
Zewnętrzna 5 C
Powietrze 6C
Płyn Chłodniczy 50C

Zakładam że komputer przez jakiś czas po dłuższym postoju monitoruje czy układ chłodzenia działa poprawnie. W tym przypadku wykrywa niemal natychmiastowy i gwałtowny wzrost. Po wystawieniu DTC zegary mają zapewne jakaś strategie straszenia kierowcy żeby się zatrzymał więc wskazówka ląduje na wartości Max.

KrzysiekG
Uzależniony
Posty: 256
Rejestracja: 06 lut 2019, 22:20
Czym jeżdzę: Sportage IV 2019 BL 1.6T-GDi

Re: Problemy z uruchamianiem itp

Postautor: KrzysiekG » 01 sty 2020, 19:50

Arczi, dziękuję za wkład. W związku z tym że pojawił się check engine pojechałem do serwisu w poniedziałek z samego rana.
Podłubali, pomyśleli, pomierzyli i wyszło panom że czujnik temperatury płynu chłodzącego jest do wymiany. Tak też się stało i póki co problemy zniknęły.
Jako ciekawostka: 1.6T-GDI ma (chyba) tylko jeden taki czujnik, w termostacie. Ale żeby było dziwacznie to po jego odpięciu nie pojawiły się żadne błędy (hmmm) a po uruchomieniu silnika komputer diagnostyczny (KDS) pokazywał wzrost temperatury płynu. Magia! No chyba że jest gdzieś jeszcze jeden czujnik ale siedziałem przy serwisancie gdy szukał w katalogu części i faktycznie nie było tam drugiego sensora. Ktoś może ma jakąś lepszą wiedzę bądź ciekawą teorię tłumaczącą ten fenomen?

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1513
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Problemy z uruchamianiem itp

Postautor: automaciek » 01 sty 2020, 23:39

Dla każdej usterki są podane warunki zapamiętania usterki, często jedno wystąpienie w cyklu jazdy nie powoduje jej zapisania. Czasem utrudnia to diagnozę, ale taka u nich logika. Oby było dobrze.

KrzysiekG
Uzależniony
Posty: 256
Rejestracja: 06 lut 2019, 22:20
Czym jeżdzę: Sportage IV 2019 BL 1.6T-GDi

Re: Problemy z uruchamianiem itp

Postautor: KrzysiekG » 12 mar 2020, 00:09

Czołem Koledzy i Koleżanki(?) :)
Chciałbym podsumować temat bo wygląda na to że w końcu "usterka" została usunięta.
Nie pisałem nic w tzw międzyczasie bo najzwyczajniej w świecie nie miałem na to czasu.
Wymiana czujnika temperatury nie dała nic. Po chwili znów pojawiły się wszystkie symptomy. Specjaliści z ASO wzięli się bardzo poważnie do diagnozy i w końcu udało im się coś ustalić.
Na początek - Kia oferuje montaż webasto w jednej z dwóch wersji: "małe" i "pełne". Małe grzeje tylko kabinę i jest tańsze. Pełne grzeje silnik i kabinę i jest droższe bo ma dodatkowy moduł, o czym dalej. Ja wybrałem małe bo stwierdziłem, że ostatecznie zależy mi na tym żeby było ciepło w kabinie.
Piec zamontowany u mnie jest wpięty w układ chłodzenia "równolegle", tj. trójnikiem na powrocie za nagrzewnicą oraz trójnikiem z zaworem zwrotnym między termostatem i nagrzewnicą. W ten sposób Webasto grzeje wyłącznie mini obieg (piec-nagrzewnica). Tzn.... takie było założenie. Okazało się, że z zawór zwrotny (trójnik "kulkowy") przepuszczał podgrzany płyn w stronę termostatu i czujnika temperatury. Powodowało to że sterownik silnika dawkował paliwo/kąt wyprzedzenia zapłonu etc tak jakby silnik był gorący bo czujnik wskazywał wysoką temperaturę i w efekcie były problemy z uruchamianiem zmrożonej jednostki. Uznano, że zawór jest wadliwy i został zamówiony nowy. Nie pomogło to jednak bo zachowywał się on tak samo. Kolejnym pomysłem była przeróbka rurek chłodzenia, tak aby grawitacja pomagała kulce zamykać obieg. To też nie przyniosło oczekiwanych efektów. Po szeroko zakrojonych konsultacjach ze specjalistami z Webasto padła decyzja że należy zamontować moduł "zimnego startu". Moduł elektroniczny który przez jakiś czas oszukuje sterownik silnika co do temperatury płynu chłodzącego - podaje temperaturę powietrza jako temperaturę płynu. To oczywiście wielkie uproszczenie, szczegółów technicznych aż tak dobrze nie znam. Moduł ten jest elementem "pełnego" zestawu Webasto, gdzie piec wpięty jest szeregowo pomiędzy silnikiem i nagrzewnicą i koszt całości jest większy o około 1000pln. Ja oczywiście miałem coś takiego zamontowane gratis bo przecież inaczej być nie mogło.
Koniec końców - silnik odpala teraz tak jak powinien, nie mam też żadnych niepokojących objawów.
Chciałbym z tego miejsca pozdrowić również ludzi z ASO Plejada Radom. Nie składali broni i muszę przyznać że walczyli dzielnie :lalala:

Awatar użytkownika
damian94
Uzależniony
Posty: 250
Rejestracja: 25 wrz 2018, 23:44
Czym jeżdzę: Sportage GT Line S 2.0 CRDi ISG 48V Auto AWD
Lokalizacja: Bristol UK

Re: Problemy z uruchamianiem itp

Postautor: damian94 » 12 mar 2020, 01:32

Dziwna sytuacja....skoro Kia oferuje instalację tego urządzenia w swoim serwisie to powinno wszystko działać a nie robić ze swojego klienta królika doświadczalnego kosztem jego czasu i nerwów, tracąc do tego zaufanie klientów i swoją renomę!

KrzysiekG
Uzależniony
Posty: 256
Rejestracja: 06 lut 2019, 22:20
Czym jeżdzę: Sportage IV 2019 BL 1.6T-GDi

Re: Problemy z uruchamianiem itp

Postautor: KrzysiekG » 12 mar 2020, 08:25

Też tak uważam i wielokrotnie to podkreślałem podczas wizyt w ASO :]
Naturalnie nie mam pretensji do załogi serwisu bo zostali po prostu wpuszczeni na minę przez centralę/Webasto. Nie wspominając już o tym że instrukcje montażu były podobno momentami błędne.
Nic to - teraz mogę się tylko cieszyć bo mam to czego chciałem i działa wszystko poprawnie.

Marwi
Bywalec
Posty: 77
Rejestracja: 28 paź 2016, 20:44
Czym jeżdzę: Sportage IV 2.0 CRDI AWD

Re: Problemy z uruchamianiem itp

Postautor: Marwi » 17 mar 2020, 11:06

Webasto zasila benzynka? Zawsze myślałem że to opcja diesla.
To jest opcja fabryczna czy oferowana przez dealera?
Zapewne mało tego instalują i uczą się przy tym. Teoretycznie powinno działać a życie weryfikuje.
Brawo dla serwisu że w końcu ogarnął temat bardzo ciekawa lekcja dla nich jak i dla nas.

KrzysiekG
Uzależniony
Posty: 256
Rejestracja: 06 lut 2019, 22:20
Czym jeżdzę: Sportage IV 2019 BL 1.6T-GDi

Re: Problemy z uruchamianiem itp

Postautor: KrzysiekG » 17 mar 2020, 11:50

Fabryka tego nie oferuje w PL. To jakaś inicjatywa KMP+Webasto. Piec jest uniwersalny (analogowy Termo Top Evo) + instrukcja montażu dedykowana do naszych aut. Wybrałem sterowanie z telefonu (Thermocall, w tamtym czasie nie było opcji Thermoconnect).
Co do paliwa to Webasto (a i pewnie inni producenci, jak np Eberspraher) oferują piece zarówno do diesla jak i benzyny. Częściej montuje się pewnie w dieslach bo one z racji swojej wydajności słabo się rozgrzewają. Ciekawostka: swoje pierwsze ogrzewanie postojowe zamontowałem w poprzednim samochodzie żony - Focus MK2 1.6TDCi... kto miał styczność ten wie że w tym silniku na jałowych obrotach płyn wręcz traci ciepło LOL. Kiedyś spadł marznący deszcz i było mi się ciężko dostać do samochodu a odlodzenie grubej na 1cm szklanej warstwy zajęło mi ponad godzinę. W tym czasie silnik chodził ale w środku nie zrobiło się zbyt ciepło . To był moment przełomowy (+dziecko w kołysce) i zapadła decyzja o montażu pieca... Komfort nie do opisania podczas chłodnych dni a i popłoch wśród miejscowych żuli gdy "odrzutowiec" się rozpędzał bezcenny .
Niestety - każdy kij ma dwa końce. Od tej pory żona nie chciała słyszeć o samochodzie bez ogrzewania postojowego . Dlatego, mimo silnika benzynowego, nasze auto ma ten bajer.


Wróć do „SILNIK”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap