Proszę bardzo
"Łatwiejsze są również same zmiany biegów – zazwyczaj zamiast wybierania poszczególnych przełożeń w układzie H wystarczy jedynie pchnąć dźwignię do przodu lub do tyłu. "
I
"Wiele aut ze skrzynią półautomatyczną ma również tryb automatyczny, w którym przełożenia dobiera urządzenie sterujące. "
Albo
" Tradycyjne skrzynie automatyczne opierają się na przekładni hydrokinetycznej"
Masło maślane, uwierz mi, w dobie portali internetowych jakość dziennikarstwa spadła na pysk.
Skrzynie biegów mamy:
- ręczne - lewarek H, lub sekwencja (motocykl).
- półautomatyczne ( połowę robi automat - sprzęgło, a połowę człowiek niezależnie od tego czy lewarek H czy sekwencja jak w motocyklu)
-Zautomatyzowane czyli klasyczna skrzynia manualna , z kołami zębatymi, synchronizatorami, i przesuwkami (jedno i dwu sprzęgłowe, czyli DCT, DSG i wynalazki jednosprzęglowe m. in. Włoskie IVECO i Francuskie), gdzie i sterowanie sprzęgłem (-ami) i wybór przełożenia dokonywane jest przez elementy wykonawcze elektryczne, bądź elektrohdrauliczne.
-automatyczne - hydrokinetyczne - kiedyś potrafiły działać automatycznie - autonomicznie ( wewnętrzne sterowanie hydrauliczne), później doposażone we wspomaganie elektroniką, ale nadal mogły w przypadku jej awarii pracować, obecnie produkowane skrzynie hydrokinetyczne bez sterowania z zewnątrz nie pojadą.
- I wisienka na torcie, przekładnie CVT, czyli o liniowo zmiennym przełożeniu, taki automat, nie automat
Czy jeszcze mogę jakoś rozjaśnić temat?