Strona 1 z 1

Procedura parkowania skrzynia DCT

: 04 paź 2019, 12:10
autor: Bob38
Cześć wszystkim, pewnie dla wielu z Was nie będzie to odkrywcze, a może niektórzy napiszą, że to brednie, ale dla mnie ma to sens i to stosuję. Wciąż szukam i przeglądam filmy o użytkowaniu skrzyń automatycznych i natknąłem się na film Łysego z kanału Miłośnicy czterech kółek -zrób to sam, w którym omawia interesujący mnie temat.
Polecam stosować jego metodę parkowania:
1) zatrzymujemy się i wrzucamy N,
2) zaciągamy ręczny,
3) puszczamy nożny i czekamy aż się auto na ręcznym całkiem ustabilizuje,
4) włączamy P i wyłączamy silnik.
Po co ? Cała procedura jest po to aby ograniczyć zużywanie się lub uszkodzenie zapadek blokujących skrzynię w pozycji P, szczególnie na pochyłym terenie. Do tej pory zdarzało mi się, że po odpaleniu silnika i próbie włączenia D, czuć było duży opór a kilka razy wręcz doszło do szarpnięcia z uwagi na to, że auto "zawieszone" było na blokadzie skrzyni zamiast na hamulcu. Powyższa procedura eliminuje takie zagrożenie. [zlosnikok]

Re: Procedura parkowania skrzynia DCT

: 04 paź 2019, 12:33
autor: ZygJe
Nie chce mi się poraz kolejny pisać. W skrócie - urban legend. A DCT nie dotyczy w najmniejszym stopniu.
Ale jak komuś to ma mentalnie pomóc - niech stosuje. Nic nie zepsuje :)

Re: Procedura parkowania skrzynia DCT

: 04 paź 2019, 14:07
autor: Bob38
Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie i dlatego szukam źródła wiedzy gdzie tylko mogę. Chętnie poznałbym również Twoją opinię w tym zakresie. Dlaczego jest to wg Ciebie mit ?
Odkąd zacząłem stosować się do tej procedury, to przy ruszaniu nie mam żadnych problemów ze zmianą położenia lewarka (z P na D) i w żadnym momencie auto nie szarpie i nie ma niepokojących objawów...
Możesz jednak rozwinąć temat ?

Re: Procedura parkowania skrzynia DCT

: 04 paź 2019, 19:01
autor: ZygJe
Pisałem o tym już nie wiem ile razy na różnych forach. Szarpanie i inne objawy to efekt naprężenia gumowych elem. zawieszenia silnika. W codziennej eksploatacji są narażone na znacznie większe obciążenia. A zapadka blokująca koła w położeniu P też jest przystosowana do większych obciążeń. I tyle w skrócie.

Re: Procedura parkowania skrzynia DCT

: 04 paź 2019, 20:05
autor: automaciek
Zapadka w skrzyni to solidny kawał żelaza niezależnie czy to DSG, DCT, AT czy CVT, i chyba trzeba by było zablokować w czasie jazdy by ją skruszyć. Cała sprawa rozbija się o dyskomfort. Osobiście gdy zatrzymuję się na pochyłości, ustawiam "P", zaciagam pomocniczy, i dopiero puszczam zasadniczy hamulec. Żadnych problemów nie mam, a A/T jeżdżę ze 12 lat. Wiec wszelkie "procedury" moz a sobie odpuścić.

Re: Procedura parkowania skrzynia DCT

: 04 paź 2019, 21:57
autor: ZygJe
Blokada jest zabezpieczona przed przeciążeniem i włączona w czasie jazdy będzie terkotać i nic poza tym. No chyba że będziemy jechać na P całą Zakopiankę (w dół ofc).

Re: Procedura parkowania skrzynia DCT

: 06 paź 2019, 15:44
autor: Bob38
Dziękuję Wam za opinie, ja pozostanę przy tej procedurze szczególnie, że jak zaciągam hamulec ręczny dopiero na P, to auto po puszczeniu nożnego lekko się obsuwa i wówczas już nie "wisi" na ręcznym tylko na zapadce skrzyni.
Jednak oczywiście każdy ma swój sposób i każdy robi to co chce ze swoim autem.
Miłego użytkowania Sportage [papa]