Strona 5 z 5

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 22 wrz 2019, 11:57
autor: ZygJe
Moim skromnym zdaniem największy wpływ ma lepszy rozkład masy przy AWD (cięższy tył), również nastawy ESP są na pewno inne. Jaki jest wpływ samego napędu? Nie wiem, szczególnie, że w razie zadziałania ESP napęd jest w większości przypadków* rozpinany...
*jazda bez przekazywania mocy czyli po puszczeniu pedału gazu i hamowaniu.

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 22 wrz 2019, 13:47
autor: Cav
No właśnie, też mi się tak wydawało.

Poza tym - czy na pewno ten dołączany napęd zdążyłby zadziałać, tak żeby coś pomóc w takiej sytuacji?
I czy aby zmiana napędu w połowie takiego skrętu, szybciej jeszcze by bardziej nie pogłębiła problemu?

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 22 wrz 2019, 13:55
autor: automaciek
Powyżej 60 km/h tył nie jest załączany, więc jedynie masa robi różnicę a i ta nie jest dużo większa.

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 22 wrz 2019, 18:11
autor: ZygJe
To nie jest prawda. Powyżej tej prędkości tył jest całkowicie odłączony i MOŻE BYĆ załączony w razie potrzeby. Czas załączenia to 0,1-0,3s. Robiłem kiedyś testy i załączał nawet ponad 100km/h

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 22 wrz 2019, 20:24
autor: zeb
tak działa AWD w Kia wklejam link
https://www.youtube.com/watch?v=TymrJdPRj0M

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 23 wrz 2019, 10:37
autor: automaciek
Mea culpa, nie doczytałem, źle zrozumiałem. Przy 60 km/h przechodzi z trybu "lock" w "auto".

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 23 wrz 2019, 21:37
autor: vavoom
Cav pisze:czy na pewno ten dołączany napęd zdążyłby zadziałać, tak żeby coś pomóc w takiej sytuacji?
Dobry napęd zdąży. W bardziej zaawansowanych napędach tego rodzaju najpierw reaguje sprzęgło międzyosiowe (nawet przy odpuszczonym pedale gazu), a później ESP, które rozpina napęd.

Cav pisze:czy aby zmiana napędu w połowie takiego skrętu, szybciej jeszcze by bardziej nie pogłębiła problemu?
Tutaj (na przykładzie innej marki) jest z grubsza wyjaśnione jaki wpływ na jazdę mają takie zmiany: https://youtu.be/auQ6eQwTWes?t=401

Wszystko zależy od zaawansowania softu, na ile zaawansowany jest w Sportage - niestety nie wiem.

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 23 wrz 2019, 22:12
autor: ZygJe
Jak w każdym napędzie ze sprzęgłem dołączającym, a nie centralnym dyfrem typowym objawem gwałtownego załączenia sprzęgła w zakręcie jest mocna podsterowność. Mnie Sportage III 2 razy wywiózł tak w krajobraz. Raz na stacji benzynowej na oblodzonej nawierzchni ostro ruszyłem i skręciłem akurat jak turbo zaskoczyło... w efekcie pojechałem prosto i na skręconych kołach w krawężnik. Ułamałem 1/3 felgi. To był mój 1 tydzień jazdy Sportkiem...
Drugi raz w deszczu na światłach skręcałem w lewo. Po bucie w podłogę, napęd jakby się zawachał, zamielił w skręcie przodem (złapał namalowane śliskie pasy przejścia dla pieszych) załączył tył chyba na maksa bo aż maska poszła w górę i pojechała prosto na chodnik. Całe szczęście że nikogo tam nie było.
A to co na filmie to jest torque vectoring i tego Sportage nie ma (a przynajmniej III nie ma). W najbardziej zaawansowanych systemach może zmieniać moment obrotowy na każde koło odzielnie (przy pomocy hamulców)

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 23 wrz 2019, 22:48
autor: vavoom
Zygje, akurat w tym przypadku to nie torque vectoring, tylko praca całej tylnej osi. Tu z oryginalnym opisem: https://youtu.be/stvtSCjKdGU
A sytuacje, które opisałeś to dokładnie to, o czym mowa w 0:22 (7:03 w wersji polskiej), w takich sytuacjach system powinien zredukować moment na tylnej osi, a z tego co opisujesz, to zwiększył. Zatem jeszcze raz - all up to software :haker:

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 23 wrz 2019, 23:37
autor: ZygJe
Fakt nie obejrzałem dokładnie [zlolta]
Faktycznie w Jeepie takich efektów (wyjazd przodem) nie mam. Ale za to potrafi mocno mielić w ostrym zakręcie przodem, a na tył prawie nic i efektu 4X4 brak. Nie wiem co lepsze.

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 24 wrz 2019, 19:28
autor: Cav
Ale toto w Sportage to zdecydowanie nie jest quattro.
Z testu na rolkach wyglądało to bardzo tak sobie....

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 27 wrz 2019, 14:14
autor: vavoom
Coś z kategorii napędu i "ale urwał": https://youtu.be/Lk5i7pPDGz4?t=1600

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 27 wrz 2019, 18:11
autor: ZygJe
Jak leży na podwoziu to żaden napęd nie wyrwie. Tu pewnie wystarczłoby dociążyć tył (pasażer do bagażnika) i zjechać do tyłu...

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 27 wrz 2019, 20:00
autor: vavoom
Oczywiście, jasna sprawa.
Filmik wrzuciłem w ramach ciekawostki jak można coś ukręcić przez głupotę...

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 20 sty 2022, 15:39
autor: Ted07
Od niedawna posiadam Sportage IV 2018 AWD i mam pytanie o napęd 4x4. Na konsoli wewnętrznej jest przycisk włączający napęd 4x4.
1. Czy po włączeniu przycisku 4x4 napęd ciągnie od razu na wszystkie koła czy dopiero jak któreś z zaczyna się ślizgać i wówczas dopiero załącznik się napęd na wszystkie koła.
2. jeżeli napęd 4x4 jest wyłączony przyciskiem na konsoli wewnętrznej, na wyświetlaczy rownież się nie wyświetla napęd AWD to samochód ciągnie na przednie koła ale ci w przypadku gdy tylne koła zaczynaja się ślizgać? Napęd AWD automatycznie się załączy?

Bardzo proszę o wyjaśnienie

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 20 sty 2022, 16:27
autor: KrzysiekG
Wszystko jest w instrukcji. Ale zakładam że jej nie masz skoro pytasz.
Masz tu fragment, zwróć szczególną uwagę na to co pod tabelką.
Obrazek

Reszta dostępna jest np tu: https://www.instrukcjaobslugipdf.pl/kia ... kcja?p=494

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 21 sty 2022, 00:08
autor: Ted07
@KrzysiekG dziękuje bardzo, wszystko w temacie. Pozdrawiam

Re: Napęd 4x4 czy warto?

: 21 sty 2022, 20:05
autor: Koronator1
Czy warto? Ten napęd to najlepsza mechanizacja w tym samochodzie. Działa perfekcyjnie, z wyprzedzeniem. Naprawdę jest z jenym z argumentów do pozostania przy tej marce. Nawet toyota i honda nie maja szans z tym napędem, wiem bo testowałem