Napęd 4x4 czy warto?

Wszystko co dotyczy układu przeniesienia napędu.
Skrzynia przekładniowa, sprzęgło.
Awatar użytkownika
vavoom
Bywalec
Posty: 32
Rejestracja: 01 mar 2017, 00:22
Czym jeżdzę: Suzuki Vitara S All Grip
Lokalizacja: Rzeszów
Kontaktowanie:

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: vavoom » 08 kwie 2018, 14:49

ZygJe rozumiem, że odpowiedziałeś koledze tomgrze, który ma KSII :)
Możesz napisać kilka słów na temat wysterowania sprzęgła? Jakie jest inicjalne spięcie przy Lock? (ile amperów/voltów i w jakiej skali jest podawane?)
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: ZygJe » 08 kwie 2018, 17:45

Moja odpowiedź tyczy się wszystkich KS. Najlepiej samemu zobaczyć co robi samochód w danym trybie). W KSII jest niemal identyczny układ i sterownik jak w Sorento II, które poznałem dość dobrze jeśli chodzi o działanie napędu. OIDP wartość wysterowania jest podawana w %. Gdzieś na forum Sorento opisałem dokładnie swoje "odkrycia" w tym temacie. Ogólnie na postoju (cały czas piszę o trybie LOCK) wysterowanie jest zawsze 0%, tak samo przy hamowaniu. Przy hamowaniu silnikiem jest maksymalne spięcie (bez LOCK nie ma). W czasie jazdy z małymi prędkościami (do 40km/h) dopięcie tyłu jest uzależnione od wciśnięcia gazu. W AUTO maks spięcie jest OIDP przy 80% pedału gazu, A w LOCK chyba przy 40%. I taka jest różnica. Powyżej 40km/h bez uślizgu kół jest standardowo 0% w obu trybach.
Wartości % mogą być inne dla różnych modeli i silników, ale chodzi mi o to, że LOCK nie blokuje tyłu "na sztywno".
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

tomgrze
Uzależniony
Posty: 210
Rejestracja: 15 sty 2011, 21:04
Czym jeżdzę: Sportage '07 4x4 2.0 CRDI
CX-7 '08 4x4 2.3 DISI
Lokalizacja: pomorskie

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: tomgrze » 08 kwie 2018, 19:30

ZygJe - mam EML327 ale to nie nadaje się do połączenia więc chcę kupić kabel, czy ten będzie odpowiedni?
Ściągnąłem program Cascade ale po rozpakowaniu katalog roms jest pusty. Skąd wziąć te pliki które tam powinny być?

Nadal wydaje mi się że po wciśnięciu LOCK moc jest rozdzielana 50% - 50% miedzy osie. Często zdarza się że gdy wyjadę z "offroadu" i chcę dezaktywować LOCK czuć bardzo wyraźne szarpnięcie - wydaje mi się że powodem jest rozłączenie tylnego mostu.
Czy może być tak że pomimo tego że w sorento i sportage są te same graty to jest inny soft sterujący 4WD?

vavoom - nie masz niedaleko siebie jakieś KSII aby na rolkach wyjaśnić sprawę definitywnie? :)

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: ZygJe » 08 kwie 2018, 20:39

Nie wiem chyba tak. U mnie chodziło na VAG K + CAN.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Awatar użytkownika
vavoom
Bywalec
Posty: 32
Rejestracja: 01 mar 2017, 00:22
Czym jeżdzę: Suzuki Vitara S All Grip
Lokalizacja: Rzeszów
Kontaktowanie:

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: vavoom » 08 kwie 2018, 20:58

ZygJe dzięki za info. Każda marka ma inne podejście do Lock, jedni spinają na sztywno nawet na postoju, inni spinają częściowo, inni w ogóle, a jeszcze inni pozwalają na użycie Lock przy każdej prędkości.

tomgrze niestety nie znam nikogo z KSII, ale tak czy inaczej na rolkach ciężko byłoby to sprawdzić. KS III czy obecny Santa Fe zaczynają równo kręcić przodem i tyłem, niezależnie od trybu.
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: ZygJe » 08 kwie 2018, 22:05

W Jeepie mam podgląd do rozdziału napędów (i np. info o uślizgu kół) więc mogę więcej poobserwować. Ale tu też na postoju jest zawsze 0% niezależnie od trybu (5). Po dodaniu gazu (ruszaniu) wskakuje na ok. 30% na tył (50% to spięcie "na sztywno") i "maca" starczy czy nie. Jak nie wykryje uślizgu to odejmuje i też ok 30-60km/h (w zależności od temp. zewnętrznej - ok 0 i mniej później) jest już 0%. Też spina przy hamowaniu 50%-50% i rozłącza dopiero jeśli włączy się ABS. Przy ok 60-80km/h (znowu im zimniej tym później) jeśli przez jakiś (dość krótki czas) nie ma potrzeby zapinać tyłu to rozłącza AWD całkowicie drugim sprzęgłem (nie występuje w KIA) przy skrzyni biegów. Załącza z powrotem poniżej 30km/h w zimie i po zatrzymaniu w lecie. W trybie LOCK (i innych terenowych tego (odłączania wału) nie robi).
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Awatar użytkownika
vavoom
Bywalec
Posty: 32
Rejestracja: 01 mar 2017, 00:22
Czym jeżdzę: Suzuki Vitara S All Grip
Lokalizacja: Rzeszów
Kontaktowanie:

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: vavoom » 08 kwie 2018, 22:52

ZygJe ciekawe rzeczy piszesz, spodziewałem się, że będzie więcej podobieństw wśród marek stosujących to samo sprzęgło, a widzę, że jest bardzo różnie. A jak tam wygląda sprawa z tyłu przy 80-100-120 km/h? Temat drugiego sprzęgła przy skrzyni pomijam, ten element ma na celu tylko oszczędności paliwa (swoją drogą ciekawe rozwiązanie, nie zgłębiałem tego tematu do czasu niedawnych testów Compassa na rolkach).
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: ZygJe » 08 kwie 2018, 23:36

Przy dużych V po rozłączeniu przy skrzyni 100% przód w trybie AUTO. W pozostałych dołącza w razie potrzeby. Jak testowałeś Compassa to w Renegacie będzie tak samo. To w 80% ten sam samochód, a układ napędowy , płyta podłogowa, zawias to 100% to samo.
Daj linka do testu Compassa.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

tomgrze
Uzależniony
Posty: 210
Rejestracja: 15 sty 2011, 21:04
Czym jeżdzę: Sportage '07 4x4 2.0 CRDI
CX-7 '08 4x4 2.3 DISI
Lokalizacja: pomorskie

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: tomgrze » 08 kwie 2018, 23:55

Żeby nie było że sam sobie wymyśliłem te 50:50 przy LOCK ;)
Przecież wyraźnie jest napisane że po wybraniu 4WD LOCK do EMC jest kierowany maksymalny prąd co skutkuje rozdziałem momentu 50:50
Jest jakaś sprzeczność pomiędzy tym co pisze ZygJe a informacjami z tego dokumentu.
ZygJe - może pomiary wykonywałeś w trybie Auto ? Bo w innym miejscu jest napisane:
2) WHEEL SPEED SENSOR (Refer to ESP section for detailed information)
Wheel speed sensor signals of the vehicle with ABS/TCS, ESP come to the ITMCM through the CAN BUS line. However vehicle with a conventional brake system, wheel speed signals directly come to the ITMCM from the sensor side. 4WD system always comes with ABS/TCS, ESP or conventional brake system not with ABS only.
ITMCM varies the EMC current by the Information of the speed difference between the front wheels and the rear wheels.
For example, if the speed difference is high, more EMC current is applied by the ITMCM to reduce the speed gap.
- Front wheel speed = (FL Wheel Speed + FR Wheel Speed) / 2
- Rear wheel speed = (RL Wheel Speed + RR Wheel Speed) / 2


i to by się zgadzało z Twoimi pomiarami.
Załączniki
4WD.jpg

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: ZygJe » 09 kwie 2018, 07:38

Ja nie twierdzę, że sobie wymyśliłeś. Opieram się na swoich doświadczeniach z KIA Sportage III i Sorento II. Zrób prosty test. Na asfalcie załącz LOCK skręć koła do oporu i delikatnie spróbuj ruszyć. Jeśli będzie efekt jakby zaciągniętego hamulca/gumowego prężenia to znaczy że faktycznie napęd jest spięty "na sztywno". Drugi test to jedziesz ok 10km/h "na luzie" i też skręcasz do oporu - powinien wystąpić efekt silnego hamowania. Jeśli tak nie będzie, tzn. że albo jest jak w w innych samochodach KIA i napęd jednak nie jest spięty lub jest uszkodzony.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Koronator1
Bywalec
Posty: 79
Rejestracja: 09 lut 2018, 16:57
Czym jeżdzę: Sportage T-GDI

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: Koronator1 » 09 kwie 2018, 10:16

Gdyby nie spinał na sztywno to przy ruszaniu z opcją LOCK nie byłoby problemów ze skręcaniem chyba??
Proponuję załączyć ruszyć i spróbować skręcić a odpowiedź sama się nasunie...

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: ZygJe » 09 kwie 2018, 10:50

Dokładnie tak. Spina - trudność ruszenia/jazdy ze skręconymi kołami(efekt gumowego hamulca). Nie spina lub spina w ograniczonym zakresie - nic się nie dzieje.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: ZygJe » 09 kwie 2018, 11:00

Tak i mi wychodzi z praktyki, że tryb MUD ma najlepsze właściwości "terenowe"
Niezła zdziwka jeśli chodzi o Hyundaia.
Szacun za testy [zlosnikok]
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Awatar użytkownika
vavoom
Bywalec
Posty: 32
Rejestracja: 01 mar 2017, 00:22
Czym jeżdzę: Suzuki Vitara S All Grip
Lokalizacja: Rzeszów
Kontaktowanie:

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: vavoom » 09 kwie 2018, 11:55

Koronator1 pisze:Gdyby nie spinał na sztywno to przy ruszaniu z opcją LOCK nie byłoby problemów ze skręcaniem chyba??
Proponuję załączyć ruszyć i spróbować skręcić a odpowiedź sama się nasunie...
ZygJe pisze:Dokładnie tak. Spina - trudność ruszenia/jazdy ze skręconymi kołami(efekt gumowego hamulca). Nie spina lub spina w ograniczonym zakresie - nic się nie dzieje.

Powyższe zasady mogą mieć zastosowanie do KS II, od KS III system bierze pod uwagę kąt skrętu i może ograniczać spięcie sprzęgła przy skręconych kołach.

ZygJe, testowałem też Cherokee z AD I (zerknij na mój kanał), tryby podobne do Compass/Renegade, wyniki zupełnie inne.
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji

tomgrze
Uzależniony
Posty: 210
Rejestracja: 15 sty 2011, 21:04
Czym jeżdzę: Sportage '07 4x4 2.0 CRDI
CX-7 '08 4x4 2.3 DISI
Lokalizacja: pomorskie

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: tomgrze » 09 kwie 2018, 12:55

Gdzieś kiedyś czytałem że przy LOCK nie powinno się ostro skręcać żeby nie uszkodzić mechanizmów. Tak zapamiętałem i utrwaliło mi się w świadomości że LOCK 4WD służy żeby przejechać przez trudny teren i powinno się to traktować jako ostatnią deskę ratunku.
Dziś wieczorem przetestuje auto zgodnie z sugestiami ZygJe i dam znać jak wyszło.

tomgrze
Uzależniony
Posty: 210
Rejestracja: 15 sty 2011, 21:04
Czym jeżdzę: Sportage '07 4x4 2.0 CRDI
CX-7 '08 4x4 2.3 DISI
Lokalizacja: pomorskie

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: tomgrze » 09 kwie 2018, 19:15

Testy zrobione :D
1. LOCK włączony, koła skręcone w prawo na max. po 45 stopniach zakrętu auto zaczęło lekko przyhamowywać, trząść się i słychać było buczenie. Nie chciałem przeginać więc wrzuciłem na luz i wyłączyłem 4WD.
2. LOCK włączony, na luzie, powoli toczę się z górki (10-15km/h) i skręcam w lewo . Po ok 10m od wykonania skrętu czuć podobnie jak poprzednio lekkie przyhamowywanie, duże wibracje i buczenie. Na koniec słyszę jakby tylne koło (chyba lewe) dostało uślizgu. Nie kontynuuje dalej, zatrzymuje i wyłączam LOCK.

Test wykonałem przed domem na kostce betonowej.
Jaka jest teraz Wasza opinia o 4WD w KSII : spina czy nie, bo wg mnie tak

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: ZygJe » 09 kwie 2018, 19:26

Spina jak najbardziej [zlosnikok] miałeś rację :przebacz:
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

tomgrze
Uzależniony
Posty: 210
Rejestracja: 15 sty 2011, 21:04
Czym jeżdzę: Sportage '07 4x4 2.0 CRDI
CX-7 '08 4x4 2.3 DISI
Lokalizacja: pomorskie

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: tomgrze » 09 kwie 2018, 22:59

Wynika z tego że KSII był ostatnim modelem którego można było wysłać w teren, potem KIA/Hyundai skręciła ostro w stronę SUV dlatego w KSIII nie było prawdziwego LOCK-a 4WD. Zresztą wystarczy spojrzeć i porównać przód KSII i III aby dostrzec że ten drugi nie nadaje się w teren.
Miałem możliwość ostro eksploatować KSII na bezdrożach górskich w Armenii i muszę powiedzieć że całkiem nieźle sobie tam radziła, podobnie jak bliźniaczy Tucson kolegi. Nazywaliśmy tam nasze auta plastikowymi terenówkami właśnie ze względu na elektroniczne zapięcie 4WD, odmienne od tego co było np w Ładzie Niva. Oczywiście nie wszędzie dało się podjechać i nie rzadko musieliśmy zostawiać pod górą swoje Sportage, Tucsony, Pajero, itp i przesiadać się do Nivy :lol:
Dziękuje ZygJe i vavoom za ciekawą dyskusję :oki:

Cav
Uzależniony
Posty: 250
Rejestracja: 02 kwie 2017, 09:02
Czym jeżdzę: Sportage III L 1.7 crdi, rocznik 2014
Lokalizacja: Poznań

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: Cav » 10 kwie 2018, 19:31

tomgrze pisze:Wynika z tego że KSII był ostatnim modelem którego można było wysłać w teren, potem KIA/Hyundai skręciła ostro w stronę SUV


Odwrotnie - to KS II była prawdziwym suvem, z jakimiś zdolnościami terenowymi.
Potem nastąpił skręt w kierunku crossoverów.
17 cm w KS III prześwitu mówi wszystko o jeździe w terenie, suv musi umieć zjechać z asfaltu i nie zawiesić się na pierwszej koleinie.

Awatar użytkownika
vavoom
Bywalec
Posty: 32
Rejestracja: 01 mar 2017, 00:22
Czym jeżdzę: Suzuki Vitara S All Grip
Lokalizacja: Rzeszów
Kontaktowanie:

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: vavoom » 24 wrz 2018, 12:14

MAJKI4MOZA pisze:A te rolki to w sumie jak daleko od Krakowa ? :)

W najbliższą sobotę w Krakowie, zapraszam :)
Testy napędów 4x4 - zapraszam forumowiczów na FB: http://www.facebook.com/StacjaKontroliTrakcji

tomgrze
Uzależniony
Posty: 210
Rejestracja: 15 sty 2011, 21:04
Czym jeżdzę: Sportage '07 4x4 2.0 CRDI
CX-7 '08 4x4 2.3 DISI
Lokalizacja: pomorskie

Re: Napęd 4x4 czy warto?

Postautor: tomgrze » 09 gru 2018, 19:12

Wczoraj wjechałem z załadowaną piachem przyczepką na mokrą, gliniastą działkę, gdy chciałem ponownie ruszyć okazało się że koła kręcą się jak w maśle a auto stoi w miejscu :o Odpiąłem przyczepkę, obsypałem koła piachem, 4WD LOCK, ESP OFF i taki efekt :D
https://www.youtube.com/watch?v=KXcBasRQcL4


Wróć do „UKŁAD NAPĘDOWY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap