Ciśnienie w oponach

Wszystko co dotyczy zawieszenia. Najczęstsze awarie, opinie, porady.
areq10
Uzależniony
Posty: 181
Rejestracja: 05 kwie 2016, 17:23
Czym jeżdzę: Sportage 1.6

Ciśnienie w oponach

Postautor: areq10 » 21 mar 2020, 14:04

Z jakim ciśnieniem jeździcie? Producent zaleca 2.4, ja osobiście preferuje 2.1-2.2 na zimnych (cieple około 2.3), znacznie lepszy komfort. Schodziliście może jeszcze niżej?

Zastanawia mnie też dlaczego ASO pompuje mi zawsze zimne na 2.6-2.7, cieple na 2.8-2.9, przecież to bez sensu...

Awatar użytkownika
AldenteSaba
Uzależniony
Posty: 299
Rejestracja: 16 gru 2010, 10:12
Czym jeżdzę: Cosmo Blue 1,6 t-gdi 7 dct AWD GT-Line, Yamaha FJ1200
Lokalizacja: Opole

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: AldenteSaba » 21 mar 2020, 15:43

Ja jeżdżę na polecanym 2,4. Nagrzane 2,5 a nawet 2,6 pokazuje i jest ok jak dla mnie. A z tym jak pompuje serwis to prawda. U mnie też. Co dziwniejsze jak odebrałem teraz nówkę to miał fabrycznie napompowane 2,8 bo pytałem i powiedzieli, że w serwisie nic nie dobijali, tylko na kompie sprawdzili.

jarmk
Uzależniony
Posty: 284
Rejestracja: 08 wrz 2018, 14:11
Czym jeżdzę: KS
Lokalizacja: Żuławy

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: jarmk » 21 mar 2020, 15:52

Z zalecanym 2.4.

TT | S10+

Awatar użytkownika
diselboy
Kia Masta
Posty: 1748
Rejestracja: 09 kwie 2011, 08:55
Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1,7 CRDI "M", 7 rowerów
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: diselboy » 21 mar 2020, 15:53

nówki fabrycznie pompuje się do 3 ( na czas transportu), na pierwszym przeglądzie przed odbiorem powinien serwis upuścić do zalecanego, różnice w ciśnieniach mogą być związane z kalibracja manometrów, mam w domu 3 sztuki, każda pokazuje inaczej, różnice 2 do 5 kresek w stosunku do tego który "niby" jest najdokładniejszy. Wystarczy aby manometr upadł i z reguły już po nim.
1,7 CRDI "M' ka" Srebrna - wypatrzona: 25-03-2011, zamówiona: 01-04-2011, odebrana: 08-04-2011+ Ssangyong Korando D20T :kierownik: "Śmigamy po okolicach Roztocza"

Awatar użytkownika
Bob38
Uzależniony
Posty: 209
Rejestracja: 22 lip 2017, 05:45
Czym jeżdzę: Sportage IV 1.7 crdi DCT Business Line JBL
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: Bob38 » 26 mar 2020, 19:00

Ja na lato daję 2,6 a w zimie w zależności od pogody (temperatury), ciśnienie pokazuje się pomiędzy 2,3 a 2,5 bara.
Dobrego dnia wszystkim życzę [papa]

Marwi
Bywalec
Posty: 77
Rejestracja: 28 paź 2016, 20:44
Czym jeżdzę: Sportage IV 2.0 CRDI AWD

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: Marwi » 26 mar 2020, 19:46

a ja daje 2,5
Czy Wy nie macie innych problemów?

MAJKI4MOZA
Nasz Człowiek
Posty: 507
Rejestracja: 17 gru 2017, 17:55
Czym jeżdzę: 1.6 T-GDI 7DCT AWD, "L" + Skoda Superb L&K 2.0 TDI 190KM
Lokalizacja: Kraków

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: MAJKI4MOZA » 28 mar 2020, 09:09

Producent przewiduje określone wartości, to chyba nie dlatego, że lubią jaja sobie z ludzi robić?
U mnie wg. instrukcji jest 2.4
I zaskakująco daję... 2.4 !
Wszystko przez to, że gdzieś tam staram się brać jeszcze pod uwagę takie drobiazgi jak zmieniająca się przyczepność opony w zależności od ciśnienia, bo to ma wpływ na jej profil. Zmienia się też tempo zużycia opony i to w jaki sposób się to dzieje.

Opona ze zbyt wysokim ciśnieniem ma przekrój jak litera U , a w skrajnych wypadkach możemy mieć kształt opony rowerowej :) czyli V

Z kolei opona o zbyt niskim ciśnieniu przyjmuje profil w przekroju jak litera W

Pomijam już fakt, że zbyt niskie ciśnienie powoduje przegrzewanie się opony w przy wyższych prędkościach, co wiadomo czym grozi.

areq10
Uzależniony
Posty: 181
Rejestracja: 05 kwie 2016, 17:23
Czym jeżdzę: Sportage 1.6

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: areq10 » 28 mar 2020, 16:39

a pompujesz azotem? bo jak powietrzem to 2.4 pompowane przy okolo 15 stopniach, w upalne lato skoczy gdzies na 2.55 i po 2h jazdy bedzie kolo 2.7...

jak widzisz nigdy nie masz dokladnie 2.4

ja zauwazylem, ze obnizenie cisnienia przy 15 stopniach na 2.2 mocno poprawia komfort jazdy, przez lato i tak zaraz sie nagrzeja do 2.4

moj tryb, przy okolo 15 stopnaich pompuje na 2.2 (przed latem) i przed zima przy 15 stopnaich pompuje na 2.4-2.5 (cala zime mam kolo 2.2 na zimnych i blizej 2.4 po chwili jazdy)

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1507
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: automaciek » 28 mar 2020, 17:10

Czy naprawdę sądzisz że producent nie ma pojęcia o zmianie ciśnienia po rozgrzaniu ogumienia. Wszystkie dane techniczne są poddawane dla temperatury pokojowej - 20'C, poza poziomem oleju który mierzymy na rozgrzanym silniku.

MAJKI4MOZA
Nasz Człowiek
Posty: 507
Rejestracja: 17 gru 2017, 17:55
Czym jeżdzę: 1.6 T-GDI 7DCT AWD, "L" + Skoda Superb L&K 2.0 TDI 190KM
Lokalizacja: Kraków

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: MAJKI4MOZA » 28 mar 2020, 21:25

Tymczasem gdzieś w Korei (Południowej!)
:)

...jakiś Kim Kia In Ży Nier:
"- O nieee! piszmy natychmiast raport do zarządu!! Należy ogłosić wielką akcję serwisową, bo wszystkie, dosłownie WSZYSTKIE nasze samochody są źle zaprojektowane, mają błędy w instrukcji obsługi i błędne naklejki w samochodach! Aaaaa ratujmy KIA&Hyundai, bo odkryłem na jakimś polskim forum, że nie przewidzieliśmy (o dramacie!) zmiany ciśnienia w kołach w zależności od temperatury powietrza, prędkości jazdy ! "

https://moto.wp.pl/czym-skutkuje-niskie ... 239390337g

https://www.freightlink.pl/knowledge/ar ... cie-paliwa

areq10
Uzależniony
Posty: 181
Rejestracja: 05 kwie 2016, 17:23
Czym jeżdzę: Sportage 1.6

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: areq10 » 30 mar 2020, 08:15

producent zaleca 2.4 w każdych warunkach atmosferycznych, jednak lekkie rozbieżności (około 10-15%) to nie jest generalnie problem (nikt normalny nie sprawdza ciśnienia co 2 tygodnie)

niektórzy, tak jak pisałem, pompują azotem by mieć w każdych warunkach 2.4

mój post wynikał ze tego, że obniżenie przy 15 stopniach z 2.4 na zimnych oponach do kolo 2.2, mocno poprawia komfort sportka i bylem ciekaw czy ktoś tez próbował w ten sposób wpłynąć na jakość resorowania

Awatar użytkownika
damian94
Uzależniony
Posty: 250
Rejestracja: 25 wrz 2018, 23:44
Czym jeżdzę: Sportage GT Line S 2.0 CRDi ISG 48V Auto AWD
Lokalizacja: Bristol UK

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: damian94 » 30 mar 2020, 18:46

areq10 pisze:niektórzy, tak jak pisałem, pompują azotem by mieć w każdych warunkach 2.4


Coraz bardziej tracę zaufanie do pompowania opon azotem.....czy to ma sens? W nowym samochodzie było powietrze w oponach i ciśnienie wahało się od 230 do 260 . Po napełnieniu azotem było od 235 do.....255. Pomyślałem, że wulkanizator coś pokićkał więc pojechałem do innego po azot. Wahania ciśnienia były jak poprzednio a jadąd przez Niemcy w lato ciśnienie poskoczyło nawet do 270! Na "azocie" jeżdżę już coś ok. 20 lat bo wielu to chwali, ale teraz zaczynam mieć wątpliwości w sesns tego rozwiązania. Słyszałem, że F1 jeździ na azocie ale tam opony "żyją" do 200km i ich opony to inny świat. Widać, że pompowanie azotem nie zapewnia stałego ciśnienia w każdych warunkach.

MAJKI4MOZA
Nasz Człowiek
Posty: 507
Rejestracja: 17 gru 2017, 17:55
Czym jeżdzę: 1.6 T-GDI 7DCT AWD, "L" + Skoda Superb L&K 2.0 TDI 190KM
Lokalizacja: Kraków

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: MAJKI4MOZA » 30 mar 2020, 21:26

Ale kto wam takich bzdur naopowiadał, że nie będzie zmiany ciśnienia w kole gdy napompujemy je azotem?
Swoją drogą standardowo w KIA (fabrycznie!) koła są pompowane mieszanką gazu, która ma 78% azotu.

Wraz ze wzrostem temperatury gazu w stałej objętości (np. opona) rośnie również ciśnienie.
"Gdy temperatura jest wyższa to cząsteczki gazu mają większą prędkość, bo: ½ m · v² = 3/2 k · T m - masa cząsteczki v - średnia prędkość cząsteczek k - stała Bolzmana T - temperatura. Gdy cząsteczki mają większą prędkość to mają większy pęd ( p = m · v). Jeśli mają większy pęd to znaczy, że odbijając się od ścian dętki działają na nią z większą siłą. Ciśnienie zaś to siła na jednostkę powierzchni: p = F / S Więc gdy siła jest większa to i ciśnienie jest większe. "

Awatar użytkownika
damian94
Uzależniony
Posty: 250
Rejestracja: 25 wrz 2018, 23:44
Czym jeżdzę: Sportage GT Line S 2.0 CRDi ISG 48V Auto AWD
Lokalizacja: Bristol UK

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: damian94 » 30 mar 2020, 22:27

MAJKI4MOZA pisze:Ale kto wam takich bzdur naopowiadał, że nie będzie zmiany ciśnienia w kole gdy napompujemy je azotem?
Swoją drogą standardowo w KIA (fabrycznie!) koła są pompowane mieszanką gazu, która ma 78% azotu.


Co do bzdur:
ot, pierwszy artykuł z brzegu za strony....Oponeo:
https://www.oponeo.pl/artykul/azot-w-oponach

78% azotu zawiera...powietrze, którym oddychamy. Czyli wszyscy producenci, nie tylko Kia, standardowo pompują 78% azotu do opon.

@Automaciek:
ta sama strona cytowana powyżej podaje, że ciśnienie w oponach mierzymy na zimnych kołach. Podana przez Ciebie temperatura +20C, w kraju w którym mieszkam jest osiągalna max. 2 miesiące w roku.....ja mierzyłem zawsze na zimnych. Co do pomiaru poziomu oleju silnikowego:
https://www.autocentrum.pl/publikacje/p ... o-pomijac/
podają, że oba sposoby są dopuszczalne/odpowiednie. Ja zawsze mierzę na zimnym silniku, bo wtedy cały olej zdążył już spłynąc do miski. Dla mnie ta metoda jest bardziej wiarygodna poparta moim 40 letnim stażem kierowcy.

Awatar użytkownika
diselboy
Kia Masta
Posty: 1748
Rejestracja: 09 kwie 2011, 08:55
Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1,7 CRDI "M", 7 rowerów
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: diselboy » 30 mar 2020, 22:46

oj Panowie, niektórzy na fizyce spali lub byli na wagarach. Każdy gaz wraz ze wzrostem temperatury zwiększa objętość,ze spadkiem zmniejsza czy to tlen czy wodór czy rzeczony azot. Ten ostatni jest najmniej na to wrażliwy ale prawa fizyki i nawet azotu dotyczą, jak jeden z Kolegów napisał powietrze to 78% azotu i tylko ~ 20% tlenu, 0,934 argonu i 0,0411 dwutlenku węgla. Tlen ma tą właściwość ,że "przełazi" przez gumę opony, dlatego ciśnienie spada (zakładając, że wentyl jest w 100% szczelny, co jest tylko założeniem ) W związku z powyższym po kilku dopompowaniach teoretycznie w "kiszce" powinniśmy mieć cirka 90% , 99 % azotu ( ale czysto teoretycznie, bo praktycznie jest go mniej ale i tak więcej niż w tym co pompujemy z atmosfery). I po co kopie kruszyć ? Pompować i kontrolować ciśnienie w gumkach jak na naklejce stoi ( na słupku drzwi lewych przednich) przynajmniej raz w miesiącu. :zlosnik:
1,7 CRDI "M' ka" Srebrna - wypatrzona: 25-03-2011, zamówiona: 01-04-2011, odebrana: 08-04-2011+ Ssangyong Korando D20T :kierownik: "Śmigamy po okolicach Roztocza"

MAJKI4MOZA
Nasz Człowiek
Posty: 507
Rejestracja: 17 gru 2017, 17:55
Czym jeżdzę: 1.6 T-GDI 7DCT AWD, "L" + Skoda Superb L&K 2.0 TDI 190KM
Lokalizacja: Kraków

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: MAJKI4MOZA » 31 mar 2020, 15:09

damian94 pisze:
78% azotu zawiera...powietrze, którym oddychamy. Czyli wszyscy producenci, nie tylko Kia, standardowo pompują 78% azotu do opon.


BRAWO Damian ! Odkryłeś moją ukrytą wiadomość. To był właśnie ŻART
Wszystkim, którzy nie zakumali, że to moje poczucie humoru, spieszę z prośbą o wybaczenie, że testuję połączenie waszej wiedzy z fizyki ze szkoły podstawowej, z poczuciem humoru.
Wiem, wiem - sytuacja wokół nas (koronawirus) nie wszystkich nastraja do żartów.
Chociaż... pompując koła nie chuchajcie do kompresora, bo jeśli jesteście zarażeni koronawirusem, to możecie w oponach stworzyć rezerwuwar wirusa na przyszlość. Przetrwa gad w oponach.

Bardziej się zgodzę z inną korzyścią z pompowania kół azotem - tlen powoduje "spalanie" czyli łączenie się różnych związków z powietrzem. Zatem im więcej azotu tym moooooże mniejsze starzenie opony od środka; i felgi. Może.

Awatar użytkownika
damian94
Uzależniony
Posty: 250
Rejestracja: 25 wrz 2018, 23:44
Czym jeżdzę: Sportage GT Line S 2.0 CRDi ISG 48V Auto AWD
Lokalizacja: Bristol UK

Re: Ciśnienie w oponach

Postautor: damian94 » 31 mar 2020, 21:25

MAJKI4MOZA pisze: To był właśnie ŻART
.


:oki: :hehe2:


Wróć do „ZAWIESZENIE”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap