benzyna czy diesel?

Wszystko co dotyczy NEW KIA SPORTAGE od roku produkcji 2015
Aleksandra
Nowy
Posty: 3
Rejestracja: 25 lut 2019, 12:38
Czym jeżdzę: Audi A6 benzyna 2,4

benzyna czy diesel?

Postautor: Aleksandra » 25 lut 2019, 14:41

Stoimy przed wyborem auta. Marka już wybrana :) Teraz dylemat diesel czy benzyna. Obecnie Audi 2,4 w benzynie automat i spalanie rzędu 12l w mieście. Dlatego mocno zastanawiamy się nad dieslem. Wstępnie wybraliśmy diesla 1.6 CRDi SCR 136 KM 7 DCT 2WD, ale może Wy coś podpowiecie. Czy to będzie dobry wybór? Czy może jednak zostać przy benzynie? Czy na pewno automat czy lepiej będzie manual? Choć jak uwielbiam automaty :)Znawcami nie jesteśmy, w salonie mówią, że 136 kM będzie ok, ale czy na pewno? Z góry dziękuję za sugestie!
Ola

Dingeros
Bywalec
Posty: 43
Rejestracja: 10 wrz 2018, 23:02
Czym jeżdzę: Kia Sportage IV

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: Dingeros » 25 lut 2019, 16:30

Cześć! Ja mam od pół roku Sportka IV z silnikiem 1.6 (177 KM w benzynie) z automatem i spalanie w mieście (przy ciężkiej nodze) wychodzi 10-12L.
Autostrada 140km/h (na tempomacie) też ok. 12L/100
Jazda w trasie między miastami 8-12L/100 (zależy kto jedzie :lol: )

Bierz automat! :eviladmin:

A przy 136 KM i w dieslu obawiałbym się o dynamikę.

kleo77
Nowy
Posty: 11
Rejestracja: 26 lut 2019, 11:40
Czym jeżdzę: KIA Sportage IV

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: kleo77 » 26 lut 2019, 11:51

Jeśli większość pokonywanych tras rocznie to trasa a ekonomia jest dla ciebie istotna to diesel. Jednak jeśli większość to miasto i kilka wypadów poza miasto (wakacje) w roku to benzyna do miasta jest najlepsza obecnie . Współczesne diesle w przypadku poruszania się w 90% w mieście to dla mnie dramat (DPF i ADblue).
Chyba że kupujesz na 3 -4 lata sprzedasz jako na gwarancji to wtedy co wolisz......będzie Ci to obojętne.

Awatar użytkownika
Owca007
Kia Masta
Posty: 3387
Rejestracja: 12 sie 2015, 07:35
Czym jeżdzę: A4 B9 Quattro Avant lepsze od kia :D
Lokalizacja: Jaźwina- dolnośląskie

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: Owca007 » 26 lut 2019, 13:11

Olu napisz jak samochód ma być używany. Jakie trasy ile km. Dziennie, do pracy, jaki styl jazdy, twoje oczekiwania. Czy ma przyspieszać czy się zastanawiać:). Ja ze swojej strony powiem jeżdżąc chyba najmocniejszą trójką w dieslu, że mogłaby mieć więcej :). Ale ponad 500Nm robi wrażenie i auta nie zastanawia się jak trzeba przyśpieszać czy to prosta górka czy na haku coś jest ma jechać bo tego żąda kierowca.
Kierowca bombOWCA fanatyk przeróbki i modernizacji motoryzacji :)

Aleksandra
Nowy
Posty: 3
Rejestracja: 25 lut 2019, 12:38
Czym jeżdzę: Audi A6 benzyna 2,4

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: Aleksandra » 27 lut 2019, 10:05

U nas rocznie ok 20 000 km, jazda do pracy po mieście, a dwa razy w roku dalsze trasy w wakacje i ferie, no i kilka razy w roku wypady poza miasto. Moja noga do lekkich nie należy :) Lubię wdepnąć w przeciwieństwie do mojego męża :D Do naszej audi 2,4 w automacie zamontowaliśmy instalację gazową, bo chlała 12 l.

Wczoraj mąż dzwonił do salonu w innym mieście, bo może oni mają auto którym chcieliśmy się przejechać tj. diesel, ale oczywiście nie ma. Kolejny salon w którym jest z tym problem. No i zaczęła się gadka dlaczego diesel, że lepiej benzyna, że diesel przy jeździe po mieście to problem, bo filtr itp. itd. On proponuje benzynę. Ale jak oglądam filmy na yt ze spalaniem to się załamałam, że w mieście 10 l to norma. Trasa przy 140 km/h 12 l. Kurczę trochę sporo. I znowu nam zakręcono w głowie. Teraz zastanawiamy się nad benzyną w manualu 1,6 T-gdi 2WD. Widzę, że tu ekonomicznie nie może być ;)

MAJKI4MOZA
Nasz Człowiek
Posty: 507
Rejestracja: 17 gru 2017, 17:55
Czym jeżdzę: 1.6 T-GDI 7DCT AWD, "L" + Skoda Superb L&K 2.0 TDI 190KM
Lokalizacja: Kraków

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: MAJKI4MOZA » 27 lut 2019, 12:47

Jeździłem przez wiele lat dieslami, głównie służbowo. Prywatnie dwa. Teraz używam benzynowego (1.6 TGDI) i mogę podzielić się tym, jakimi kryteriami i przemyśleniami się kierowałem w podejmowaniu decyzji.

DIESEL
Dobry, gdy jeździmy w trasach, a jazda miejska jest sporadyczna (do ~20% przebiegu). Dlaczego? Eksploatacja miejska powoduje większe ilości sadzy w spalinach, co szybciej degraduje trzy elementy:
- zawór ERG
- łopatki turbiny
- i oczywiście filtr cząstek stałych
Sadze emitowane są w większej ilości także gdy silnik nie jest rozgrzany. Zatem krótkie przejazdy (do 8km) mordują silnik diesla, a jeśli z rozruchem na zimno, to tylko gorzej.
Przy Sportage, jego masie oraz oporze jaki stawia (powierzchnia czołowa x współczynnik Cx) diesel świetnie się sprawdzi jako samochód kogoś, kto mieszka poza miastem, a je samo odwiedza sporadycznie, głównie podróżując za miastem (zwykłe drogi pozamiejskie czy też ekspresówki i autostrady).
Spalanie będzie pod kontrolą, pewnie 6-7 litrów w trasie (7 jeśli ciśniemy po drogach szybkiego ruchu), a 8 w mieście.
Tylko gdy patrzę na rosnące ceny oleju napędowego, zastanawiam się gdzie te oszczędności ? A raczej kiedy...
Diesel z fajnym momentem obrotowym jest miły do prowadzenia, przyspiesza od niskich obrotów (tak jak turbobenzynowy).

BENZYNOWY
Szybciej się dogrzewa, zatem łatwiej znosi krótkie odcinki (to nie znaczy, że benzynowy je kocha, oj nie). Teraz też mają filtr cząstek stałych, ale spalanie benzyny emituje tych cząstek o wieeeele mniej.
W turbobenzynowym też trzeba studzić turbinę po jeździe w trasie, szczególnie jeśli musiała się wysilać. Benzyna lepiej znosi niskie temperatury, nie mamy ryzyka wytrącania się parafiny z paliwa, zatem jeśli nie tankujemy na podejrzanych=za tanich stacjach, to będzie OK. Raz do roku litr denaturatu wyłapie wodę w baku.
Przyjemność z jazdy turbobenzynowym jest duża, cichszy też niż jakikolwiek diesel. Elastyczność genialna, a z automatem to już bajka :) Nie mam tu EGRów, które po pewnym czasie nieustannie trzeba w dieslach czyścić. Nie ma aż tak szybko zużywających się i drogich w wymianie wtryskiwaczy. Tylko spalanie w KIA mordercze. W mieście mam na luzie ze 12 litrów, tyle samo na autostradzie przy 140km/h. Makabra, ale z drugiej strony podobnie palił Fiat 125p mojego ojca, tylko że te 140 ledwo osiągał, a przy niedogrzaniu palił jeszcze więcej ;)

LPG
Można rozważać montaż instalacji LPG VI generacji. Najmniej ingerujący typ instalacji, bo gaz w fazie ciekłej podawany jest przez fabryczne wtryskiwacze silnika benzynowego. Nie ma zatem potrzeby rozruchu na benzynie, nie ma kłopotu z chłodzeniem wtryskiwaczy. Podejrzewam, że i tak jednak trzeba jeździć czasem na benzynie, bo pompa w baku musi co jakiś czas pracować. Jest smarowana i chłodzona paliwem, w którym jest zanurzona. Instalacja to koszt minimum 9.000zł, do tego:
- co roku przegląd w stacji diagnostycznej
- butla zajmuje miejsce koła zapasowego, dojazdówka zaś zajmuje miejsce w bagażniku
- co 15 tys.km (a nie co 30) wymiana świec
- pewnie co 30 tys. km trzeba zmieniać kable zapłonowe (szybciej zużywają się, bo LPG zapala się trudniej niż pary benzyny)
- większe ryzyko awarii i konieczności wymiany cewek zapłonowych (powód jak wyżej), więc 4x koszt cewki trzeba wpisać do kalkulacji kosztów instalacji LPG w okresie powiedzmy 6 lat.
- spalanie będzie na poziomie 15 litrów LPG w mieście i na autostradach (niższa wartość energetyczna LPG w porównaniu do benzyny, zatem rośnie spalanie)
Trzeba sobie policzyć opłacalność, kiedyś z moim kolegą Zacharem zrobiliśmy parę kalkulatorów, w tym i taki: https://www.autocentrum.pl/kalkulatory/kalkulator-lpg/

Podsumowując - ja jeżdżę ~23 tys. km na rok, głównie miasto (czasowo), trasy w przebiegu jak już robię to porządne, kilka razy do roku, a odpowiadają za ~50% przebiegu. Tyle, że przy takim samym spalaniu w mieście jak i na autostradach, to ta jazda pozamiejska nie ma innego znaczenia dla auta, jak tylko higiena silnika.
Dlatego dla mnie zbyt wielkie ryzyko było co do diesla. Już wiem ile kosztuje jego utrzymanie i co się sypie przez sadzę oraz jakie to koszty. Zaś co do LPG, nawet jeśli regularna korekta luzów zaworowych jest w miarę prosta w silnikach KIA, to jednak te dodatkowe koszty i ryzyka też przy moim przebiegu jeszcze nie powodują, że myślę o LPG. Wolę fabryczny silnik, bez ingerencji, a lekko wyższe koszty benzyny jakoś znoszę. Wkurzam się widząc za ile tankuję na stacjach, oczywiście. Ale wtedy też staram się myśleć racjonalnie, nie zapominać o wyższych ryzykach dodatkowych kosztów w dieslach czy z LPG.

Awatar użytkownika
Owca007
Kia Masta
Posty: 3387
Rejestracja: 12 sie 2015, 07:35
Czym jeżdzę: A4 B9 Quattro Avant lepsze od kia :D
Lokalizacja: Jaźwina- dolnośląskie

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: Owca007 » 27 lut 2019, 13:10

Małe sprostowanie benzyniak też ma EGR i też się psują, a wtryskiwacze w bezpośrednim wtrysku też do najtańszych jak to miało miejsce w wielopunkcie nie należą.
Kierowca bombOWCA fanatyk przeróbki i modernizacji motoryzacji :)

Awatar użytkownika
Kasztelan
Uzależniony
Posty: 351
Rejestracja: 20 lut 2017, 22:55
Czym jeżdzę: KS V 1,6 TGDI 7DCT
Lokalizacja: Kraków

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: Kasztelan » 27 lut 2019, 13:13

Majki, brawo :brawo: Bardzo dobra analiza.

Gisek
Bywalec
Posty: 86
Rejestracja: 20 cze 2017, 00:13
Czym jeżdzę: kia sportage IV 1.6 TGDI 4x4

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: Gisek » 27 lut 2019, 16:59

W zasadzie nic dodać nic ująć:)
Ja dodam tylko, że jednak Sportage z automatem, silnikiem turbo i napędem na cztery koła musi spalić. Ja obecnie w mieście (jeśli wierzyć komputerowi pokładowemu) jestem lekko ponad 10 litrów, w trasie jest nawet w okolicach 8 litrów. Generalnie to ciężkie auto z aerodynamiką szafy gdańskiej, więc już przestałem płakać na stacji benzynowej. Mojemu egzemplarzowi trochę się zeszło, zanim zaczął mniej palić. Klocki i tarcze przód już wymieniłem - przy 40 tysiącach z hakiem przebiegu. W Pro Ceed 2.0 Crdi klocki i tarcze przód robiłem przy ponad 53 tysiącach, a auto sporo lżejsze i bardziej jednak opływowe.

Awatar użytkownika
Kasztelan
Uzależniony
Posty: 351
Rejestracja: 20 lut 2017, 22:55
Czym jeżdzę: KS V 1,6 TGDI 7DCT
Lokalizacja: Kraków

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: Kasztelan » 27 lut 2019, 19:15

Gisek pisze:że jednak Sportage z automatem, silnikiem turbo i napędem na cztery koła musi spalić.

Co do turbo i 4x4 to się zgodzę. Natomiast skrzynia DCT to nie jest "stary hydraulik" przy której zużycie paliwa było zauważalnie większe. Obecnie biegi zmieniają się szybciej niż manualnie i prawie niezauważalnie.

MAJKI4MOZA
Nasz Człowiek
Posty: 507
Rejestracja: 17 gru 2017, 17:55
Czym jeżdzę: 1.6 T-GDI 7DCT AWD, "L" + Skoda Superb L&K 2.0 TDI 190KM
Lokalizacja: Kraków

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: MAJKI4MOZA » 27 lut 2019, 23:05

Owca007 pisze:Małe sprostowanie benzyniak też ma EGR i też się psują, a wtryskiwacze w bezpośrednim wtrysku też do najtańszych jak to miało miejsce w wielopunkcie nie należą.

Acha, OK, dzięki za uzupełnienie i poprawkę !
W każdym razie EGR w benzynowym (mimo, że oczywiście też może się psuć - no jak wszystko i wszędzie) jest znacznie mniej obciążony. Nie ma tłustych spalin jak w dieslu i żywotność EGRa (jeśli nie postarzona programowo przez moich kolegów z Aptiv, dawniej Delphi ;) ) będzie dluższa.
To samo z wtryskiwaczami - oczywiście mogą paść, ale do benzyniaka chyba mają ciśnienie 400 bar, a nie 2000 (i więcej) bar, jak w przypadku tych piezo do diesli. W nowych dieslach innych niż piezoelektryczne nie ma (do niedawna nieregenerowalne, potem już tak, że naaaawet i Denso podobno gdzieś regenerują).

Tak czy inaczej - moje kryteria decyzji opisałem, a każdy jakoś swoje preferencje ma, więc dołoży/odejmie z tych opisanych przeze mnie.

Czego nie uwzględniłem (śmiejcie się, śmiejcie :D niektórzy na to patrzą jak na kluczowe elementy) :
- kuny częściej podgryzają elementy silników benzynowych. Ni cholery nie wiem dlaczego (może statystycznie więcej tam przewodów gumowych?)
- kolega mówi: "wolę diesla, wolniej się pali po wypadku" (noooo też jest to jakaś logika [hihihi] )
- dawniej inny kolega tylko diesle brał i tylko proste, bo miał paliwo z kutrów :lol:
- jeszcze inny brał diesla, bo miał firmową kartę do firmowego diesla, na której nie było sprawdzane jaki pojazd tankuje (!)

Benzyniaka też można zarżnąć, jeśli z powodów chorej oszczędności i niby-eko-jazdy będzie się katować go niskimi obrotami.
Najlepiej utrzymany diesel jakim jeździłem, to odebrany od mojego pracownika z Włoch Passat 2.0 TDI 140KM. Po 3 latach miał 211 tys. km przebiegu i jeździł jak złoto. Kierowca używał tylko 2 położeń pedału gazu: włączony i wyłączony [zlosnik2] Samochód pracował w pełnym zakresie parametrów zaplanowanych fabrycznie, 99,9% to trasy i takim dieslem jeszcze wiele można.

To może jeszcze dodam do porównania:
HYBRYDA
1) wersja "KIA Niro" czyli zwykła skrzynia automatyczna DCT (a nie bezstopniowa). Hybryda super, szkoda że w Sportage jeszcze nie ma odpowiedniej. Mam na myśli opartą na silniku benzynowym. Niestety 1.6 w Niro ma 105KM i do tego dołożony silnik elektryczny ~47KM, co ogólnie jako układ (Vmax ~160km/h) jest dość obciążone, w sensie że nie ma rezerwy mocy, co przy prędkościach autostradowych wyjdzie przy próbie wbicia się w kolumnę na lewym pasie, żeby szybko wyprzedzić ciężarówkę i wrócić porządnie na prawy pas. Dopóki nie będzie mocniejszego układu, to hybrydy w KIA są słabe. Za to spalanie 5-6 litrów, więc może chcecie takie Niro?

2) wersja "jestem Toyotą" (w wydaniu RAV4) - spalanie w mieście hybrydy opartej o 2.5 litrowego benzyniaka jest na poziomie 7 litrów, podczas gdy na autostradzie (jedziemy wtedy w zasadzie bez elektrycznego silnika, bo moc duża potrzebna jest z benzyniaka) spalanie wynosi na luziku 12 litrów... Skrzynia CVT/e-CVT jednak wnerwia wielu ludzi sposobem pracy, który oczywiście jest energetycznie efektywny (przy przyspieszaniu stałe obroty w okolicy maksymalnego momentu obrotowego, zmiana tylko położenia pasa transmisyjnego na "stożku"), ale brzmi jak odkurzacz, a potrafi nieustannie wyć (CVT). W eCVT trochę lepiej, udaje skrzynia, że ma biegi :)

Krótko mówiąc, a róbcie co tam chcecie, wybierajcie co kochacie i tyle :zlosnik: :haha1: I tak ludzie najpierw wybierają coś emocjami, a potem dorabiają do tego argumenty :hehe2: :hmm: :bigok:

Awatar użytkownika
Owca007
Kia Masta
Posty: 3387
Rejestracja: 12 sie 2015, 07:35
Czym jeżdzę: A4 B9 Quattro Avant lepsze od kia :D
Lokalizacja: Jaźwina- dolnośląskie

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: Owca007 » 27 lut 2019, 23:41

Nie no nie powstrzymam się :rotfl2:.
Jak to się u mnie godo.

Kup se quada :devil:.
Kierowca bombOWCA fanatyk przeróbki i modernizacji motoryzacji :)

kerad
Uzależniony
Posty: 178
Rejestracja: 07 lis 2014, 23:15
Czym jeżdzę: Sportage II 2007 r 2.0 16V 4WD DOHC G4GC 142KM
Lokalizacja: Kraków

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: kerad » 28 lut 2019, 10:27

MAJKI4MOZA pisze:nawet jeśli regularna korekta luzów zaworowych jest w miarę prosta w silnikach KIA

Tylko że mało który zakład się chce tego podjąć, bo zarobek za mały a auto uziemione na placu przez co najmniej 3 dni, jeśli by chcieli zamawiać płytki pod wymiar, więc im się nie kalkuluje.
W Krakowie (niby duże miasto) tylko w jednym punkcie powiedzieli mi że zrobią, ale oni szlifują płytki,żeby było szybciej (nie zamawiają pod wymiar).
A ASO jak to ASO, za taką usługę woła ponad 1200pln...

MAJKI4MOZA
Nasz Człowiek
Posty: 507
Rejestracja: 17 gru 2017, 17:55
Czym jeżdzę: 1.6 T-GDI 7DCT AWD, "L" + Skoda Superb L&K 2.0 TDI 190KM
Lokalizacja: Kraków

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: MAJKI4MOZA » 28 lut 2019, 12:45

Owca007 pisze: Kup se quada :devil:.

Zawsze mnie fascynuje jak ludzie utożsamiają krytykę z narzekaniem :lol: Wykazywanie słabych punktów czegoś nie jest tym samym co puste krytykanctwo, bo wykazanie wad danego rozwiązania tylko urealnia ocenę (a tu od początku mówię czym JA się kierowałem, nikt inny tym nie musi), a mimo wad określonego wariantu można go wybrać, no magia po prostu :mrgreen:

Czemu ludzie ze wszystkiego chcą robić religię?
Ja nie jestem wyznawcą KIA Sportage, wybrałem go, bo mi się podobał, łącznie z ceną, a przez przyłożenie wad/zalet do moich potrzeb wybrałem benzyniaka-ochlajtusa ;) i dobrze mi się nim jeździ :D co nie znaczy, że nie chciałbym, żeby palił mniej. Znacznie mniej :twisted: :twisted:

Gisek
Bywalec
Posty: 86
Rejestracja: 20 cze 2017, 00:13
Czym jeżdzę: kia sportage IV 1.6 TGDI 4x4

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: Gisek » 28 lut 2019, 15:44

Kasztelan pisze: Natomiast skrzynia DCT to nie jest "stary hydraulik" .

Moim zdaniem nie jest to do końca udana konstrukcja, nieregularnie zmienia biegi na wyższe, dziwnie redukuje biegi, nie mówiąc o tym, że potrafi się rozprzęglić w niektórych sytuacjach. Nie mogę za to odmówić jej płynności pracy.

Awatar użytkownika
Kasztelan
Uzależniony
Posty: 351
Rejestracja: 20 lut 2017, 22:55
Czym jeżdzę: KS V 1,6 TGDI 7DCT
Lokalizacja: Kraków

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: Kasztelan » 28 lut 2019, 18:40

Ja akurat używam tej skrzyni od dwóch lat. Oczywiście idealna nie jest, ale w porównaniu z CVT to "niebo a ziemia". A to, że szybciej zmienia bieg na wyższy spowodowane jest oprogramowaniem ustawionym żeby auto było bardziej eko. Na szczęście jest możliwość trybu Sport i jest już inna reakcja auta na drodze.

Awatar użytkownika
Bob38
Uzależniony
Posty: 209
Rejestracja: 22 lip 2017, 05:45
Czym jeżdzę: Sportage IV 1.7 crdi DCT Business Line JBL
Lokalizacja: Jelenia Góra

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: Bob38 » 01 mar 2019, 14:31

No szczerze napiszę, że dużo się dowiedziałem z Waszych wypowiedzi. Dzięki - MAJKI4MOZA [zlosnikok]
Dobrego dnia wszystkim życzę [papa]

tomgrze
Uzależniony
Posty: 210
Rejestracja: 15 sty 2011, 21:04
Czym jeżdzę: Sportage '07 4x4 2.0 CRDI
CX-7 '08 4x4 2.3 DISI
Lokalizacja: pomorskie

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: tomgrze » 01 mar 2019, 14:56

kleo77 ma rację, nie kupuj diesla do miasta. Miasto zabija diesla, a diesel zabija mieszkańców miast :strzelac:
Jeśli chodzi o ekonomie to KSII żony podczas lokalnej jazdy spala do 9 ON, a moja CX-7, gdzie pod butem mam 260KM 13lpg+1,5Pb, czyli mamy przy obecnych cenach KSII 45zł vs CX-7 40zł na 100km
Oczywiście przy wielu minusach dostrzegam dwie zalety diesla:
- lepiej ciągnie przyczepę
- lepiej radzi sobie w górzystym terenie
ale powyższe chyba Ciebie nie dotyczy więc bierz benzynę

kjs62
Nasz Człowiek
Posty: 491
Rejestracja: 04 paź 2013, 10:40
Czym jeżdzę: Sportage CRDi 150 KM

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: kjs62 » 04 mar 2019, 16:18

Aleksandra pisze:Stoimy przed wyborem auta. Marka już wybrana :) Znawcami nie jesteśmy, w salonie mówią, że 136 kM będzie ok, ale czy na pewno? Z góry dziękuję za sugestie!
Ola


Moc na papierze a moc w rzeczywisyości to zupenie ine sprawy. Możesz miec 2 auta o tej samej mocy paierowej a zupełnie inaczej jeżdżące - zaleznie w jaki sposób ta moc została uzyskana.

Po pierwsze co to jest moc? Wg fizyki to ilośc pracy wykonana w jednostce czasu.

Z tego wynika że diesel osiągajacy moc maksymalną np przy 4500 obr. min porównaniu do benzyny która moc max uzyskuje przy 6000 obr/min może pokonać większe obciążenie przy niższych obrotach.
W praktyce wygląda to tak samo jak na rowerze.
Silniejszy fizycznie kolarz (diesel) jedzie na twardej przerzutce i kręci wolniej nogami, słabszy na miękkiej i "młynkuje" - przy czym obydwaj mogą jechać tak samo szybko. Wtedy mają taką samą moc)
No ale kiedy ten co kręci szybko potrzebuje jeszcze przyśpieszyc a już osiągną maksymalne obroty to ma problem bo szybciej kręcić się nie da a jak zmieni bieg na twardszy to spuchnie nogi zemdleją i w efekcie będzie jechał wolniej od tego silniejszego..
Wtedy mamy do czyniena z pojęciem momentu obrotowego - silniejsz kolarz generuje większy moment obrotowy (z fizki Moment = siła x ramię) i tym samym uzyskuje większą moc przy określonych jednakowych dla obydwu kolarzy obrotach.
Ten moment pozwala mu lepiej przyspieszyć bo ma więcej siły. Słabszy kolarz musi zredukowac bieg i szybciej pokręcić.
Z tej zależności wynika wzór na Moc Moc = Moment x Obroty

Skoro diesel ma np 350 Nm a benzyna 200 Nm to można policzyć przy jakich obrotach jaką mocą auto dysponuje i jak to się ma do przełożeń jazdy.
Jest to ważna kwestia bo są osoby lubiące szlifowac do 6 tys (a kto ma Honde to i do 9 tys obrotów/min) i cieszyć się hałasem
a są też osoby, które nie lubią przekraczać 3 tys obr/min. Lubią muskać pedał gazu i kiedy autko sunie po cichutku bez wycia i szlifowania.
Ta druga cecha wpływa tez na niższe zużycie paliwa.

Tak czy inaczej momentu nigdy dość. Moment obrotowy uzyskuje sie albo zw prosty sposób dużej pojemności skokowej silnika, albo z mniejszej pojemności + turbodoładowanie. Turbo występuje zarówno w dieslach jak i w benzynowych ale wydajność efektywnośc turbo w dieslu jest większa.
Jak mam do wybory 2 silniki o tej samej mocy - auta ważące tyle samo to osobiście wybiorę silnik, który oferuje więcej momentu obrotowego -ale uwaga bez przesady bo za wysoki moment obrotowy ma też poważne wady - przyspieszone zużycie kładu korbowo tłokowego oraz przegła i dwumasy a to są koszty.
Trzeba w tym wszystkim znaleźć złoty środek taki eoptimum pod własne potrzeby.
jak nie wiecie czego chcecie pozostaje ... JAZDA PRÓBNA.

Awatar użytkownika
diselboy
Kia Masta
Posty: 1748
Rejestracja: 09 kwie 2011, 08:55
Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1,7 CRDI "M", 7 rowerów
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: diselboy » 04 mar 2019, 17:37

@kjs62@
bardziej "łopatologicznie" nie dało się wyjaśnić, u mnie duży + za chęć rozpisania się, a wyjaśnienie na przykładzie roweru to juz do każdego powinno trafić dlaczego "odpar z paproci" jest ciekawszy.
1,7 CRDI "M' ka" Srebrna - wypatrzona: 25-03-2011, zamówiona: 01-04-2011, odebrana: 08-04-2011+ Ssangyong Korando D20T :kierownik: "Śmigamy po okolicach Roztocza"

Awatar użytkownika
puder12
MODERATOR
Posty: 2195
Rejestracja: 16 mar 2012, 11:03
Czym jeżdzę: 1.7 CRDI XL
Lokalizacja: 3miasto

Re: benzyna czy diesel?

Postautor: puder12 » 04 mar 2019, 22:24

Służbowo jeżdżę dieslem - Astrą 1.6 CDTI 110 kM, a teraz mam auto zastępcze benzyna - Astra Turbo 1.4 125 kM.

Mimo , że benzyna cichutka i ma większą moc to już tęsknie za dieslem. Już od 2000 obrotów mogę dynamicznie przyspieszać, co jest szczególnie ważne przy wyprzedzaniu. Benzyna żeby była dynamiczna musi mieć ponad 3000 obrotów.

No ale do miasta to chyba lepiej wybrać silnik benzynowy.


Wróć do „MODEL SPORTAGE IV OD 2015 roku”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap