Strona 2 z 2

Re: Płyn do chłodnicy

: 01 gru 2014, 20:59
autor: Kwarcu
krzysztofem pisze:Mam podobny problem. Auto nowe (od wakacji) przejechałem 5.000 i dziś chciałem dolać płynu do spryskiwaczy. Zerknąłem na płyn od chłodnicy i mam na granicy L (low). Czy to normalne? Wydaje mi się, że wcześniej był tak po środku. Między F (Full) a L.

Jak jest u was, też dolewaliście w nowych autach po kilku miesiącach płynu do chłodnicy?

Dobra, ale latem to pod maską było cieplutko cały czas, a teraz pizgawica się zrobiła to i cieczy "ubyło".
Jak kolega jeden mówi - sprawdź poziom na rozgrzanym silniku, zrób nim z 10 km co najmniej i wtedy patrz.

Re: Płyn do chłodnicy

: 07 gru 2014, 22:57
autor: Zibi70
Może rozwiązanie tajemnicy jest prozaiczne - oni chyba leją minimum - pamiętam, że ja też miałem L w nowym samochodzie.

Re: Płyn do chłodnicy

: 07 mar 2016, 23:48
autor: ants
Powyżej w tym wątku "Bodzio_s40" napisał
...G12 i G12+ sie nie nadaje,poniewaz jest bezkrzemiankowy i nie laczy sie z glikolem.


Trzymam przed sobą oryginalny G12+ by VW i w składzie jest wyraźnie napisane - płyn do chłodnic na bazie glikolu etylowego.
Jakim więc cudem płyn na bazie glikolu nie łączy się z innym płynem na bazie glikolu jak twierdzi "Bodzio_s40"?

Zgodnie z instrukcją do kijanki: Silnik znajdujący się w pojeździe ma aluminiowe części i musi on być zabezpieczony przed korozją i zamarzaniem przez płyn chłodzący na bazie glikolu etylowego.
Czyli G12+ będący na bazie glikolu etylowego jak podaje opakowanie wydaje się być idealny (pomijając różowy kolor).

Muszę dolać trochę płynu a mam litr G12+ po sprzedanej skodzie - czy mogę go dolać do sportage?

Re: Płyn do chłodnicy

: 08 mar 2016, 08:59
autor: Lukasz sport
Ja dolewalem g12 nie wiedzac jaki mam zalany i jest ok. Robilem tak w dwoch autach za zgoda swojego mechanika.

Re: Płyn do chłodnicy

: 05 mar 2018, 19:52
autor: ants
Po zielonym kolorze wnoszę, że sportage posiada płyn IAT – Inorganic Additive Technlogy, czyli z dodatkami nieorganicznymi jak krzemiany, które szybko się odkładają, co obniża jakość tego płynu. Należy go wymieniać nie rzadziej, niż co dwa lata.
Płyny różowe jak G12 i inne kolory są OAT – Organic Acid Technology, są w nich kwasy organiczne i nie posiadają krzemianów, są bardziej nowoczesne i wystarczy je wymieniać raz na 5 lat.
Moje pytanie - czy faktycznie w sportage mamy płyn IAT (co sugeruje zielony kolor) i trzeba go wymieniać raz na dwa lata?
Jeżeli IAT to jaki płyn dostępny w marketach nadaje się do dolewek biorąc pod uwagę, że IAT i OAT to dwie różne technologie płynów i nie powinno się ich mieszać?

Re: Płyn do chłodnicy

: 20 cze 2018, 16:36
autor: Trnc
1. A wam ile wchodzi płynu do chłodnicy przy wymianie? (w moim przypadku benzyna 2.0 DOHC)
2. Czy rodzaj rodzaj silnika np diesel czy benzyna mają inny płyn czy nie ma to znaczenia?

Re: Płyn do chłodnicy

: 25 cze 2018, 08:48
autor: Trnc
Jeszcze raz zapytam: ile wam wchodzi płynu do chłodnicy przy wymianie w silniku 2.0 DOHC ?

Re: Płyn do chłodnicy

: 21 lip 2018, 20:47
autor: norbert_p1
Witam. Jakiś czas temu kuna przegryzła mi górny wąż od chłodnicy. Od tego czasu dwukrotnie dolewałem wody destylowanej - w sumie ok 0,8 litra. Wąż wymieniony. Ubytków brak. Chciałbym jednak wymienić cały oryginalny płyn na jakiś pasujący do naszych układów (teraz mam zapewne jakąś rozwodnichę w układzie...). Płyn jakoś dobiorę. Pytanie dotyczy kwestii technicznej. Jak to zrobić. Pomijając kwestię ostygnięcia zrobiłbym to tak. Odkręcam korek od zbiorniczka wyrównawczego. Patrząc od góry u doły z lewej strony przy chłodnicy widać korek spustowy. Zdjąłbym osłonę silnika (z kanału), odkręciłbym korek i spuścił płyn. Czy trzeba robić jakąś płukankę? Jak? Domyślam się, że po rozruchu - póżniej - trzeba skontrolować ilość i dolać (po ostygnięciu). Proszę o podpowiedzi. Ilość płynu sprawdzę w instrukcji. Silnik 2.0 GDi.

Re: Płyn do chłodnicy

: 22 lip 2018, 08:11
autor: listomek2014
Dokładnie zrób tak jak pisałeś to powinno wystarczyć mozna jeszcze odkręcić śrubę na bloku jak jest ja nigdy nie robiłem żadnego płukania bo po co tylko nie zapomnij odpowietrzyć układ

Re: Płyn do chłodnicy

: 22 lip 2018, 15:00
autor: norbert_p1
Czy uruchomienie silnika po zalaniu nowym płynem i odkręconym zbiorniczkiem wyrównawczym odpowietrzy układ?

Re: Płyn do chłodnicy

: 22 lip 2018, 16:45
autor: listomek2014
Tak uruchomić odkręcić zbiorniczek i ogrzewanie na ful i czekać aż całe powietrze wyjdzie przez zbiorniczek zakręcić i cieszyć się z jazdy

Re: Płyn do chłodnicy

: 22 lip 2018, 20:28
autor: norbert_p1
Dzięki Kolego za pomoc. Tak zrobię. :oki:

Re: Płyn do chłodnicy

: 21 mar 2023, 09:30
autor: DIMON
[angry]
Stary temat ale się przyda dla tych co nie mają instrukcji.
Płyn na bazie glikolu etylenowego, blisko 7l benzyna i blisko 8,5 diesel.
Etylenowy bardziej szkodliwy, kolor niebieski, nie mieszać z innym. Polietylenowy mniej szkodliwy , pisze eko. Kolor zielony i czerwony lub żółty, można mieszać kolory. Sam kolor tylko dla widoczności gdzie cieknie. Niebieski etylenowy dla oznaczenia że szkodliwy do wdychania.
Polietylenowy jest gęstszy i drobi w produkcji.
Wszystkie zawierają dodatki żeby nie "rdzewiały" chłodnice czy aluminium czy mosiacz, czy stał
Koncentraty rozcieńczać z wodą zdemineralizowaną.
Proporcje w tabeli producentów, około 40% do 50% koncentratu.

Re: Płyn do chłodnicy

: 22 mar 2023, 19:29
autor: listomek2014
Płyny dzielimy na G11 12 I 13 czyli kolorystycznie (niebi, zielo,)czerw, pomarańczowy. Co do stosowania jaki to instrukcja obsługi Wszystkie są szkodliwe nie należy ich pić Mieszalny ze wszystkim na dziś jesti Preston

Re: Płyn do chłodnicy

: 02 kwie 2023, 15:20
autor: Gawon
bardziej chodzi o technologię chyba, płyny są IAT stare, nie wiem czy dostępne jeszcze? OAT bez krzemianów na kwasach organicznych które wchodzą w reakcję z ołowiem i starszymi rodzajami uszczelnień więc niezalecane do starszych samochodów i HOAT hybrydowe i z krzemianami i z kwasami, oba te środki pełnią rolę ochronną można stosować z alu i miedzią oraz wszystkimi uszczelnieniami
co do koncentratów bardzo istotna sprawa, więcej nie znaczy lepiej, po przekroczeniu pewnego stężenia w górę temperatura zamarzania zaczyna też się zmniejszać, no i niby wymiana co 5 lat
@DIMON chyba chodziło Ci o glikol propylenowy a nie polietylenowy ???

Re: Płyn do chłodnicy

: 03 kwie 2023, 13:16
autor: LooKatME
Dziś rozmawiałem z serwisem Marvel w Łodzi ws. odpowiedniego płynu do dolewki dla Kia Sportage HEV z 2022. Właściwy płyn to G12/G12+. Zapytałem tez o prestone i potwierdził ze można dolać podobie jak i wodę demineralizowana w niewielkich ilościach np. 200ml.