Po zielonym kolorze wnoszę, że sportage posiada płyn IAT – Inorganic Additive Technlogy, czyli z dodatkami nieorganicznymi jak krzemiany, które szybko się odkładają, co obniża jakość tego płynu. Należy go wymieniać nie rzadziej, niż co dwa lata.
Płyny różowe jak G12 i inne kolory są OAT – Organic Acid Technology, są w nich kwasy organiczne i nie posiadają krzemianów, są bardziej nowoczesne i wystarczy je wymieniać raz na 5 lat.
Moje pytanie - czy faktycznie w sportage mamy płyn IAT (co sugeruje zielony kolor) i trzeba go wymieniać raz na dwa lata?
Jeżeli IAT to jaki płyn dostępny w marketach nadaje się do dolewek biorąc pod uwagę, że IAT i OAT to dwie różne technologie płynów i nie powinno się ich mieszać?
Płyn do chłodnicy
- Trnc
- Uzależniony
- Posty: 201
- Rejestracja: 19 kwie 2018, 17:49
- Czym jeżdzę: 2.0 DOHC LPG
- Lokalizacja: Śląskie
Re: Płyn do chłodnicy
1. A wam ile wchodzi płynu do chłodnicy przy wymianie? (w moim przypadku benzyna 2.0 DOHC)
2. Czy rodzaj rodzaj silnika np diesel czy benzyna mają inny płyn czy nie ma to znaczenia?
2. Czy rodzaj rodzaj silnika np diesel czy benzyna mają inny płyn czy nie ma to znaczenia?
- Trnc
- Uzależniony
- Posty: 201
- Rejestracja: 19 kwie 2018, 17:49
- Czym jeżdzę: 2.0 DOHC LPG
- Lokalizacja: Śląskie
Re: Płyn do chłodnicy
Jeszcze raz zapytam: ile wam wchodzi płynu do chłodnicy przy wymianie w silniku 2.0 DOHC ?
-
- Uzależniony
- Posty: 330
- Rejestracja: 12 paź 2015, 12:24
- Czym jeżdzę: 2.0 GDI XL+ AWD
Re: Płyn do chłodnicy
Witam. Jakiś czas temu kuna przegryzła mi górny wąż od chłodnicy. Od tego czasu dwukrotnie dolewałem wody destylowanej - w sumie ok 0,8 litra. Wąż wymieniony. Ubytków brak. Chciałbym jednak wymienić cały oryginalny płyn na jakiś pasujący do naszych układów (teraz mam zapewne jakąś rozwodnichę w układzie...). Płyn jakoś dobiorę. Pytanie dotyczy kwestii technicznej. Jak to zrobić. Pomijając kwestię ostygnięcia zrobiłbym to tak. Odkręcam korek od zbiorniczka wyrównawczego. Patrząc od góry u doły z lewej strony przy chłodnicy widać korek spustowy. Zdjąłbym osłonę silnika (z kanału), odkręciłbym korek i spuścił płyn. Czy trzeba robić jakąś płukankę? Jak? Domyślam się, że po rozruchu - póżniej - trzeba skontrolować ilość i dolać (po ostygnięciu). Proszę o podpowiedzi. Ilość płynu sprawdzę w instrukcji. Silnik 2.0 GDi.
- listomek2014
- Expert
- Posty: 917
- Rejestracja: 07 sty 2015, 19:50
- Czym jeżdzę: KS FL 1.6 L BL
KS IV L BL 1.6 T
Toyota cross - Lokalizacja: Mrągowo
Re: Płyn do chłodnicy
Dokładnie zrób tak jak pisałeś to powinno wystarczyć mozna jeszcze odkręcić śrubę na bloku jak jest ja nigdy nie robiłem żadnego płukania bo po co tylko nie zapomnij odpowietrzyć układ
W krwi benzyna zamiast Serca turbina
-
- Uzależniony
- Posty: 330
- Rejestracja: 12 paź 2015, 12:24
- Czym jeżdzę: 2.0 GDI XL+ AWD
Re: Płyn do chłodnicy
Czy uruchomienie silnika po zalaniu nowym płynem i odkręconym zbiorniczkiem wyrównawczym odpowietrzy układ?
- listomek2014
- Expert
- Posty: 917
- Rejestracja: 07 sty 2015, 19:50
- Czym jeżdzę: KS FL 1.6 L BL
KS IV L BL 1.6 T
Toyota cross - Lokalizacja: Mrągowo
Re: Płyn do chłodnicy
Tak uruchomić odkręcić zbiorniczek i ogrzewanie na ful i czekać aż całe powietrze wyjdzie przez zbiorniczek zakręcić i cieszyć się z jazdy
W krwi benzyna zamiast Serca turbina
-
- Uzależniony
- Posty: 330
- Rejestracja: 12 paź 2015, 12:24
- Czym jeżdzę: 2.0 GDI XL+ AWD
Re: Płyn do chłodnicy
Dzięki Kolego za pomoc. Tak zrobię.
Re: Płyn do chłodnicy
Stary temat ale się przyda dla tych co nie mają instrukcji.
Płyn na bazie glikolu etylenowego, blisko 7l benzyna i blisko 8,5 diesel.
Etylenowy bardziej szkodliwy, kolor niebieski, nie mieszać z innym. Polietylenowy mniej szkodliwy , pisze eko. Kolor zielony i czerwony lub żółty, można mieszać kolory. Sam kolor tylko dla widoczności gdzie cieknie. Niebieski etylenowy dla oznaczenia że szkodliwy do wdychania.
Polietylenowy jest gęstszy i drobi w produkcji.
Wszystkie zawierają dodatki żeby nie "rdzewiały" chłodnice czy aluminium czy mosiacz, czy stał
Koncentraty rozcieńczać z wodą zdemineralizowaną.
Proporcje w tabeli producentów, około 40% do 50% koncentratu.
- listomek2014
- Expert
- Posty: 917
- Rejestracja: 07 sty 2015, 19:50
- Czym jeżdzę: KS FL 1.6 L BL
KS IV L BL 1.6 T
Toyota cross - Lokalizacja: Mrągowo
Re: Płyn do chłodnicy
Płyny dzielimy na G11 12 I 13 czyli kolorystycznie (niebi, zielo,)czerw, pomarańczowy. Co do stosowania jaki to instrukcja obsługi Wszystkie są szkodliwe nie należy ich pić Mieszalny ze wszystkim na dziś jesti Preston
W krwi benzyna zamiast Serca turbina
Re: Płyn do chłodnicy
bardziej chodzi o technologię chyba, płyny są IAT stare, nie wiem czy dostępne jeszcze? OAT bez krzemianów na kwasach organicznych które wchodzą w reakcję z ołowiem i starszymi rodzajami uszczelnień więc niezalecane do starszych samochodów i HOAT hybrydowe i z krzemianami i z kwasami, oba te środki pełnią rolę ochronną można stosować z alu i miedzią oraz wszystkimi uszczelnieniami
co do koncentratów bardzo istotna sprawa, więcej nie znaczy lepiej, po przekroczeniu pewnego stężenia w górę temperatura zamarzania zaczyna też się zmniejszać, no i niby wymiana co 5 lat
@DIMON chyba chodziło Ci o glikol propylenowy a nie polietylenowy ???
co do koncentratów bardzo istotna sprawa, więcej nie znaczy lepiej, po przekroczeniu pewnego stężenia w górę temperatura zamarzania zaczyna też się zmniejszać, no i niby wymiana co 5 lat
@DIMON chyba chodziło Ci o glikol propylenowy a nie polietylenowy ???
Re: Płyn do chłodnicy
Dziś rozmawiałem z serwisem Marvel w Łodzi ws. odpowiedniego płynu do dolewki dla Kia Sportage HEV z 2022. Właściwy płyn to G12/G12+. Zapytałem tez o prestone i potwierdził ze można dolać podobie jak i wodę demineralizowana w niewielkich ilościach np. 200ml.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika