Płyn do chłodnicy

Baza wiedzy i opinie dotyczące silnika. Raporty awaryjności i spalania.
Awatar użytkownika
Kwarcu
Nasz Człowiek
Posty: 747
Rejestracja: 11 sie 2010, 14:23
Czym jeżdzę: KIA SPORTAGE FL 1.6 GDI LIMITOWANA XL
Lokalizacja: GOTENHAFEN :)

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: Kwarcu » 01 gru 2014, 20:59

krzysztofem pisze:Mam podobny problem. Auto nowe (od wakacji) przejechałem 5.000 i dziś chciałem dolać płynu do spryskiwaczy. Zerknąłem na płyn od chłodnicy i mam na granicy L (low). Czy to normalne? Wydaje mi się, że wcześniej był tak po środku. Między F (Full) a L.

Jak jest u was, też dolewaliście w nowych autach po kilku miesiącach płynu do chłodnicy?

Dobra, ale latem to pod maską było cieplutko cały czas, a teraz pizgawica się zrobiła to i cieczy "ubyło".
Jak kolega jeden mówi - sprawdź poziom na rozgrzanym silniku, zrób nim z 10 km co najmniej i wtedy patrz.

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: Zibi70 » 07 gru 2014, 22:57

Może rozwiązanie tajemnicy jest prozaiczne - oni chyba leją minimum - pamiętam, że ja też miałem L w nowym samochodzie.
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

ants
Bywalec
Posty: 28
Rejestracja: 07 sty 2015, 00:02
Czym jeżdzę: KS 2015, 2.0 GDI
Lokalizacja: Gdynia

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: ants » 07 mar 2016, 23:48

Powyżej w tym wątku "Bodzio_s40" napisał
...G12 i G12+ sie nie nadaje,poniewaz jest bezkrzemiankowy i nie laczy sie z glikolem.


Trzymam przed sobą oryginalny G12+ by VW i w składzie jest wyraźnie napisane - płyn do chłodnic na bazie glikolu etylowego.
Jakim więc cudem płyn na bazie glikolu nie łączy się z innym płynem na bazie glikolu jak twierdzi "Bodzio_s40"?

Zgodnie z instrukcją do kijanki: Silnik znajdujący się w pojeździe ma aluminiowe części i musi on być zabezpieczony przed korozją i zamarzaniem przez płyn chłodzący na bazie glikolu etylowego.
Czyli G12+ będący na bazie glikolu etylowego jak podaje opakowanie wydaje się być idealny (pomijając różowy kolor).

Muszę dolać trochę płynu a mam litr G12+ po sprzedanej skodzie - czy mogę go dolać do sportage?

Lukasz sport
Uzależniony
Posty: 228
Rejestracja: 12 lip 2014, 22:27
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 crdi 140km 2006
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: Lukasz sport » 08 mar 2016, 08:59

Ja dolewalem g12 nie wiedzac jaki mam zalany i jest ok. Robilem tak w dwoch autach za zgoda swojego mechanika.

ants
Bywalec
Posty: 28
Rejestracja: 07 sty 2015, 00:02
Czym jeżdzę: KS 2015, 2.0 GDI
Lokalizacja: Gdynia

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: ants » 05 mar 2018, 19:52

Po zielonym kolorze wnoszę, że sportage posiada płyn IAT – Inorganic Additive Technlogy, czyli z dodatkami nieorganicznymi jak krzemiany, które szybko się odkładają, co obniża jakość tego płynu. Należy go wymieniać nie rzadziej, niż co dwa lata.
Płyny różowe jak G12 i inne kolory są OAT – Organic Acid Technology, są w nich kwasy organiczne i nie posiadają krzemianów, są bardziej nowoczesne i wystarczy je wymieniać raz na 5 lat.
Moje pytanie - czy faktycznie w sportage mamy płyn IAT (co sugeruje zielony kolor) i trzeba go wymieniać raz na dwa lata?
Jeżeli IAT to jaki płyn dostępny w marketach nadaje się do dolewek biorąc pod uwagę, że IAT i OAT to dwie różne technologie płynów i nie powinno się ich mieszać?

Awatar użytkownika
Trnc
Uzależniony
Posty: 197
Rejestracja: 19 kwie 2018, 17:49
Czym jeżdzę: 2.0 DOHC LPG
Lokalizacja: Śląskie

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: Trnc » 20 cze 2018, 16:36

1. A wam ile wchodzi płynu do chłodnicy przy wymianie? (w moim przypadku benzyna 2.0 DOHC)
2. Czy rodzaj rodzaj silnika np diesel czy benzyna mają inny płyn czy nie ma to znaczenia?

Awatar użytkownika
Trnc
Uzależniony
Posty: 197
Rejestracja: 19 kwie 2018, 17:49
Czym jeżdzę: 2.0 DOHC LPG
Lokalizacja: Śląskie

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: Trnc » 25 cze 2018, 08:48

Jeszcze raz zapytam: ile wam wchodzi płynu do chłodnicy przy wymianie w silniku 2.0 DOHC ?

norbert_p1
Uzależniony
Posty: 330
Rejestracja: 12 paź 2015, 12:24
Czym jeżdzę: 2.0 GDI XL+ AWD

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: norbert_p1 » 21 lip 2018, 20:47

Witam. Jakiś czas temu kuna przegryzła mi górny wąż od chłodnicy. Od tego czasu dwukrotnie dolewałem wody destylowanej - w sumie ok 0,8 litra. Wąż wymieniony. Ubytków brak. Chciałbym jednak wymienić cały oryginalny płyn na jakiś pasujący do naszych układów (teraz mam zapewne jakąś rozwodnichę w układzie...). Płyn jakoś dobiorę. Pytanie dotyczy kwestii technicznej. Jak to zrobić. Pomijając kwestię ostygnięcia zrobiłbym to tak. Odkręcam korek od zbiorniczka wyrównawczego. Patrząc od góry u doły z lewej strony przy chłodnicy widać korek spustowy. Zdjąłbym osłonę silnika (z kanału), odkręciłbym korek i spuścił płyn. Czy trzeba robić jakąś płukankę? Jak? Domyślam się, że po rozruchu - póżniej - trzeba skontrolować ilość i dolać (po ostygnięciu). Proszę o podpowiedzi. Ilość płynu sprawdzę w instrukcji. Silnik 2.0 GDi.

Awatar użytkownika
listomek2014
Expert
Posty: 914
Rejestracja: 07 sty 2015, 19:50
Czym jeżdzę: KS FL 1.6 L BL
KS IV L BL 1.6 T
Toyota cross
Lokalizacja: Mrągowo

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: listomek2014 » 22 lip 2018, 08:11

Dokładnie zrób tak jak pisałeś to powinno wystarczyć mozna jeszcze odkręcić śrubę na bloku jak jest ja nigdy nie robiłem żadnego płukania bo po co tylko nie zapomnij odpowietrzyć układ
W krwi benzyna zamiast Serca turbina

norbert_p1
Uzależniony
Posty: 330
Rejestracja: 12 paź 2015, 12:24
Czym jeżdzę: 2.0 GDI XL+ AWD

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: norbert_p1 » 22 lip 2018, 15:00

Czy uruchomienie silnika po zalaniu nowym płynem i odkręconym zbiorniczkiem wyrównawczym odpowietrzy układ?

Awatar użytkownika
listomek2014
Expert
Posty: 914
Rejestracja: 07 sty 2015, 19:50
Czym jeżdzę: KS FL 1.6 L BL
KS IV L BL 1.6 T
Toyota cross
Lokalizacja: Mrągowo

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: listomek2014 » 22 lip 2018, 16:45

Tak uruchomić odkręcić zbiorniczek i ogrzewanie na ful i czekać aż całe powietrze wyjdzie przez zbiorniczek zakręcić i cieszyć się z jazdy
W krwi benzyna zamiast Serca turbina

norbert_p1
Uzależniony
Posty: 330
Rejestracja: 12 paź 2015, 12:24
Czym jeżdzę: 2.0 GDI XL+ AWD

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: norbert_p1 » 22 lip 2018, 20:28

Dzięki Kolego za pomoc. Tak zrobię. :oki:

DIMON
Nowy
Posty: 15
Rejestracja: 28 wrz 2021, 08:44
Czym jeżdzę: 1.6 GDI SL

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: DIMON » 21 mar 2023, 09:30

[angry]
Stary temat ale się przyda dla tych co nie mają instrukcji.
Płyn na bazie glikolu etylenowego, blisko 7l benzyna i blisko 8,5 diesel.
Etylenowy bardziej szkodliwy, kolor niebieski, nie mieszać z innym. Polietylenowy mniej szkodliwy , pisze eko. Kolor zielony i czerwony lub żółty, można mieszać kolory. Sam kolor tylko dla widoczności gdzie cieknie. Niebieski etylenowy dla oznaczenia że szkodliwy do wdychania.
Polietylenowy jest gęstszy i drobi w produkcji.
Wszystkie zawierają dodatki żeby nie "rdzewiały" chłodnice czy aluminium czy mosiacz, czy stał
Koncentraty rozcieńczać z wodą zdemineralizowaną.
Proporcje w tabeli producentów, około 40% do 50% koncentratu.

Awatar użytkownika
listomek2014
Expert
Posty: 914
Rejestracja: 07 sty 2015, 19:50
Czym jeżdzę: KS FL 1.6 L BL
KS IV L BL 1.6 T
Toyota cross
Lokalizacja: Mrągowo

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: listomek2014 » 22 mar 2023, 19:29

Płyny dzielimy na G11 12 I 13 czyli kolorystycznie (niebi, zielo,)czerw, pomarańczowy. Co do stosowania jaki to instrukcja obsługi Wszystkie są szkodliwe nie należy ich pić Mieszalny ze wszystkim na dziś jesti Preston
W krwi benzyna zamiast Serca turbina

Gawon
Uzależniony
Posty: 210
Rejestracja: 03 sty 2020, 20:57
Czym jeżdzę: 1.7 crdi SLS

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: Gawon » 02 kwie 2023, 15:20

bardziej chodzi o technologię chyba, płyny są IAT stare, nie wiem czy dostępne jeszcze? OAT bez krzemianów na kwasach organicznych które wchodzą w reakcję z ołowiem i starszymi rodzajami uszczelnień więc niezalecane do starszych samochodów i HOAT hybrydowe i z krzemianami i z kwasami, oba te środki pełnią rolę ochronną można stosować z alu i miedzią oraz wszystkimi uszczelnieniami
co do koncentratów bardzo istotna sprawa, więcej nie znaczy lepiej, po przekroczeniu pewnego stężenia w górę temperatura zamarzania zaczyna też się zmniejszać, no i niby wymiana co 5 lat
@DIMON chyba chodziło Ci o glikol propylenowy a nie polietylenowy ???

LooKatME
Nowy
Posty: 2
Rejestracja: 02 kwie 2023, 22:26
Czym jeżdzę: NQ5 HEV

Re: Płyn do chłodnicy

Postautor: LooKatME » 03 kwie 2023, 13:16

Dziś rozmawiałem z serwisem Marvel w Łodzi ws. odpowiedniego płynu do dolewki dla Kia Sportage HEV z 2022. Właściwy płyn to G12/G12+. Zapytałem tez o prestone i potwierdził ze można dolać podobie jak i wodę demineralizowana w niewielkich ilościach np. 200ml.


Wróć do „SILNIK”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap