Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Baza wiedzy i opinie dotyczące silnika. Raporty awaryjności i spalania.
PaDr
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 27 lip 2020, 16:44
Czym jeżdzę: Kia Sportage SL 2015r 1.7 CRDI 115 KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: PaDr » 30 wrz 2020, 20:43

Automaciek ma rację. Podłączyłem auto pod kompa i czujnik temperatury spalin przed turbiną oraz czujnik przed filtrem cząstek katalizatora mają po 99 st. Po odpaleniu auta i 5-cio minutowej pracy silnika czujnik przed turbo wskazywał 132 st, czujnik przed filtrem nadal 99st. Myślę, że jakby czujniki były padnięte, to serwis by to wyłapał, a mieli czas bo auto stało u nich 3 tyg ;) Mam też zainstalowaną aplikację tarque na telefonie i podczas wypalania filtra czujnik temp. przed katalizatorem wskazuje od 450-650 st, czyli jest ok.
Zastanawiające jest dlaczego akurat zarówno szarpanie jak i częste wypalanie filtra pojawia się przy wyższych temperaturach zewnętrznych. U mnie aktualnie jak jest zimno auto chodzi jakby miało z 10 KM więcej. Nie jestem mechanikiem i moje myślenie może być nieprawidłowe, ale ja nadal obstaje przy zaworze egr. Niby działa prawidłowo, bo przy gwałtownym dodaniu gazu zamyka się na zero, ale może podczas delikatnego przyspieszania gdzieś pojawiają się jakieś opory w pracy grzybka? Tylko dlaczego akurat przy prędkości 1800 obr? Czy może w tym zakresie egr najczęściej pracuje i tam gdzieś się przytarł? Objaw ustaje gdy zimno, bo może akurat wówczas mieszanka paliwa i zimnego powietrza powoduje, że jej parametry jeszcze są w normie, a jak jest ciepło to wówczas mamy zaburzone spalanie? A może inaczej sterowany jest egr, gdyż zauważyłem, że na zimnym silniku (po przejechaniu pewnego dystansu) na wolnych obrotach egr był nieaktywny, wzbudzał się po dodaniu gazu i znowu zamykał. Na ciepłym silniku zamyka się dopiero po ok min od dodania gazu. Na razie przesmarowałem dźwigienkę od zaworu i będę obserwował co się będzie działo jak zrobi się ciepło. Następnym etapem będzie próbne zaślepienie egr,a ale to pewnie na wiosnę, jak wrócą upały.
Wiem, że moje myślenie może być pokręcone (zwłaszcza dla profesjonalistów), ale tylko to mi pozostało :)

Plasma
Nowy
Posty: 10
Rejestracja: 31 sie 2020, 08:16
Czym jeżdzę: Sportage 2011 2.0 crdi 136KM AWD

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Plasma » 30 wrz 2020, 23:12

No to już nie wiem.... myśłałem o kupieniu używki i sprawdzeniu co pokaże, ale teraz to nie wiem czy ma to sens.

PaDr
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 27 lip 2020, 16:44
Czym jeżdzę: Kia Sportage SL 2015r 1.7 CRDI 115 KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: PaDr » 01 paź 2020, 18:54

Pojeździłem sobie dzisiaj z włączoną aplikacją na telefonie. Temperatura na zewnątrz 11 st. Zauważyłem, że egr pracuje inaczej niż w czasie upałów. Amplituda jego pracy jest znacznie mniejsza, a na wolnych obrotach od razu zawór się całkowicie zamyka (wcześniej zamykał się po 1 min) . Zdziwił mnie jedynie fakt, że po 10 min. postoju na czas zakupów i ponownym odpaleniu auta pojawiły się szarpnięcia w okolicy 1800 obrotów, mimo że było zimno. Po przejechaniu ok 1 km wszystko wróciło do normy.

PaDr
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 27 lip 2020, 16:44
Czym jeżdzę: Kia Sportage SL 2015r 1.7 CRDI 115 KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: PaDr » 04 paź 2020, 21:54

Po kilku dniach obserwacji pracy zaworu egr jestem prawie pewny, że to on jest winien wszystkich naszych problemów (nie wiem tylko czy bezpośrednio w wyniku jego awarii, czy pośrednio w wyniku błędów elementów które nim sterują), ale to okaże się jak na próbę go zaślepie. Na te chwile czekam na zamówioną zaślepkę, oraz na auto bo oddałem je do konserwacji przed zimą.
Z moich "badań" wynika, że w niskiej temperaturze zawór pracuje na pół gwizdka, dlatego z samochodem nie ma żadnego problemu. Wystarczy zatrzymać się na kilka minut, od ciepłego silnika nagrzewa się czujnik temperatury który chyba znajduje się w przepływomierzu, egr wówczas mimo zimnej temperatury na zewnątrz pracuje jak w ciepłe dni i zaczyna się szarpanie. Zakłócona praca egra, to duże zadymienie, a co za tym idzie częste wypalanie filtra dpf.
Zastanawiam się tylko czy inwestować w nowy egr czy wywalić programowo. Jestem zwolennikiem działań proekologicznych, ale jednocześnie też staram się myśleć zdroworozsądkowo. Czy nasz egr, rzeczywiście przyczynia się do poprawy naszego klimatu? Wyjeżdżone kilometry oraz paliwo w związku z częstym wypalaniem filtra, każą mi w to wątpić. A przecież serwis twierdzi, że wszystko działa jak należy, przez co nie jestem pewny czy jego wymiana na nowy rozwiąże problem (zwłaszcza że mój wygląda jak nówka)
Na forach można znaleźć wiele wątków gdzie ludzie zastanawiają się nad wpływem usunięcia egr na nasze samochody. Czytałem, że po jego usunięciu silnik chodzi głośniej i dłużej się nagrzewa. To ja się pytam w jaki sposób, skoro z tego co zauważyłem egr na zimnym silniku, w zimne dni, prawie nie pracuje, a więc jak ma przyczynić się do szybszego nagrzania silnika. Mało tego, bez egra mamy większą dawkę tlenu, a więc wyższą temperaturę spalania, więc powinien nagrzewać się szybciej? Spotkałem się też z opiniami, że dpf będzie się szybciej zapychał, bo egr przepala jeszcze raz te same spaliny. To też dla mnie dziwna teoria, gdyż z tego co czytałem to spaliny wprowadzane są ponownie do cylindra po to, aby zubożyć ilość tlenu, przez co obniżyć temperaturę spalania i dzięki temu obniżyć powstawanie tlenków azotu NOx. Czy w niskiej temperaturze spalania, nie powstaje większe zadymienie? Skoro zimny silnik bardziej kopci, to i ciepły zduszony spalinami też powinien? Najprostszy przykład to zwykły piec, przyduszony ogień, powoduje mega kopcenie.
Czytałem też, że brak egra wpływa pozytywnie na pracę turbiny, gdyż idzie na nią całość spalin które ją napędza. Oczywiście tylko przy częściowym obciążeniu silnika, bo przy większym i tak egr się zamyka całkowicie.
Na pewno napisze jakie będą efekty próbnego zaślepina egra. Jeśli od razu będzie walił błędami to pewnie również wywalę go programowo, żeby sprawdzić co i jak. Aktualnie wyczyszczony dpf wypala się co 250 km, zobaczymy czy zwiększa się okresy między wypaleniami.
Zaznaczam, że to co opisałem to tylko moje przemyślenia (nie jestem mechanikiem) . Być może ktoś coś dopisze, zdementuje, doradzi.
Pozdrawiam

PaDr
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 27 lip 2020, 16:44
Czym jeżdzę: Kia Sportage SL 2015r 1.7 CRDI 115 KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: PaDr » 12 paź 2020, 20:07

W sobotę zamontowałem zaślepkę pod egr'a, szarpanie ustało ( temp. zew. 20 st.) Niestety nie mam możliwości potestować w dłuższym przedziale czasu, bo od niedzieli temperatury poniżej 10 st, więc auto i tak chodziłoby ok. W ciągu tych dwóch dni przejechałem 80 km, jeszcze nie wywaliło błęda, ale to kwestia czasu. Zaślepka, którą nabyłem miała niewłaściwy rozstaw otworów, mimo, że była dedykowana do mojego silnika. W zaślepce było 50 mm, w moim aucie (tj. 1.7 crdi) 48mm. Ja użyłem multiszlifierki i przerobiłem, ale zgłosiłem problem sprzedawcy, może poprawią. Ponad miesiąc temu czyściłem przepustnice i mimo, że robiłem to pierwszy raz odkąd mam auto to była ona czysta. Teraz była okopcona od strony wlotu rurki egr'a, co pewnie świadczy o postępującej awarii zaworu. Zobaczymy jak będzie zachowywał się teraz dpf. Pytanie czy zakładać nowy egr, czy wyprogramować. To jeszcze kwestia otwarta.

kjs62
Nasz Człowiek
Posty: 491
Rejestracja: 04 paź 2013, 10:40
Czym jeżdzę: Sportage CRDi 150 KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: kjs62 » 14 paź 2020, 14:18

byno69 pisze:Taki sam problem mam już od 6 lat. Gdyby DPF był przytkany to by dawno mi padł. Nadal jeżdżę, nie przerywam jazdy w trakcie wypalania i przestałem się tym przejmować.

Wszystko będzie działać dopóki w filtrze nie pojawi się popiół - a prędzej czy później się pojawi.
Jazda z dpfem w tej aplikacji to jazda na bombie - zalecam każdemu kastrację zarówno DPFa jak i EGRa - po czym auto chodzi bezawaryjnie nie kopci, norm spalania nie przekracza wręcz jest bardziej ekologiczne biorąc pod uwagę brak cykli wypalania - czyli daremnej jazdy z przymusu i przymusowego pałowania mającego na celu rozgrzanie układu do wypalania, bezproblemowa jazda na krótkich dystansach czyli np codziennie do pracy po 5-6 km bez obawy zapchania DPFa itd. itp.
Do tego dobry program bardziej optymalna krzywa momentu i sama radość z jazdy a nie ciągłe użeranie się, który czujnik działa bądź nie itd.
Swoja drogą nigdy nie wiedziałem kiedy ten filtr się wypala to jak miałem wiedzieć kiedy przerwać a kiedy nie? Taka procedura powinna mieć jakiś wskaźnik - diodę czy cos żeby kierowca wiedział o tym jak wie że silnik się przegrzewa lub, że oleju ma za mało. W temacie DPF zero! Po prostu BUBEL

Awatar użytkownika
diselboy
Kia Masta
Posty: 1753
Rejestracja: 09 kwie 2011, 08:55
Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1,7 CRDI "M", 7 rowerów
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: diselboy » 14 paź 2020, 16:02

"Po prostu BUBEL"
i to mega: dioda LED w masowym zakupie kosztuje grosze lub mniej 5 cm kabla też nie majątek a z powodu ich braku masz kłopot za parę tysięcy złotych jak szlag tragi DPF lub silnik z powodu rozcieńczenia oleju. Mam pomysł na kontrolkę samoróbkę tylko muszę znaleźć jeden obwód i go sprawdzić w trakcie wypalania filtra. A na to zbyt czasu i chęci na grzebanie teraz nie mam.
1,7 CRDI "M' ka" Srebrna - wypatrzona: 25-03-2011, zamówiona: 01-04-2011, odebrana: 08-04-2011+ Ssangyong Korando D20T :kierownik: "Śmigamy po okolicach Roztocza"

PaDr
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 27 lip 2020, 16:44
Czym jeżdzę: Kia Sportage SL 2015r 1.7 CRDI 115 KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: PaDr » 24 paź 2020, 19:02

Po zaślepieniu egr'a filtr zaczął wypalać się po przejechaniu 450 km, a sam proces wypalania przebiegał na dystansie ok 15 km. Przebieg to głównie miasto i obszary pozamiejskie do 15 km. Egr jeszcze niewyprogramowany, jak na razie błędu brak. Brak również zjawiska szarpania.

Lakilakiluk
Nowy
Posty: 1
Rejestracja: 29 paź 2020, 10:27
Czym jeżdzę: Kia sportage

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Lakilakiluk » 29 paź 2020, 13:11

Chciałbym kupić kia 1.7 z 2014 roku. Wybrałem auto ale sprzedający pisze, że fabrycznie nie było DPF. Stąd moje pytanie, czy 3 generacja wychodziła z DPF czy bez DPF. Czy ktoś wyciął, a koleś twierdzi, że auto fabrycznie DPF nie ma. Dziękuję za pomoc.

PaDr
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 27 lip 2020, 16:44
Czym jeżdzę: Kia Sportage SL 2015r 1.7 CRDI 115 KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: PaDr » 29 paź 2020, 13:22

Z tego co się orientuję od 2009 r wszystkie nowo projektowane samochody z silnikiem diesla musiały posiadać filtr cząstek stałych. Wyjątek stanowiły modele które już były produkowane. . Od 2011 już wszystkie diesle musiały mieć filtr.

Mkgk
Nowy
Posty: 4
Rejestracja: 30 maja 2020, 11:44
Czym jeżdzę: 1.7 crdi, wersja xl

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Mkgk » 03 kwie 2021, 14:31

PaDr jak Twój zawór EGR? Mam te same problemy co Ty i podejrzewam to samo. Po zaślepieniu zaworu okresy pomiędzy wypaleniami wydłużyły się?

PaDr
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 27 lip 2020, 16:44
Czym jeżdzę: Kia Sportage SL 2015r 1.7 CRDI 115 KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: PaDr » 04 kwie 2021, 22:10

Zawór nadal zaślepiony i niewyprogramowany. Nie wywala żadnych błędów, a filtr wypala się co ok 400 km. Zobaczymy co będzie jak podniosą się temperatury, bo to wtedy było najwięcej problemów.

Mkgk
Nowy
Posty: 4
Rejestracja: 30 maja 2020, 11:44
Czym jeżdzę: 1.7 crdi, wersja xl

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Mkgk » 05 kwie 2021, 13:06

Daj znać jak temperatury będą wyższe co ile wypalenia. U mnie też
jak poniżej 15stopni to co 400km wypala, a w tym tygodniu trzy dni były temperatury 18 -22stopni i wypalanie po 120km. Jeśli Tobie zaślepienie pomoże to też tego spróbuję, a jak nie to programowo go usunę z chipem :hmm:

paul997
Bywalec
Posty: 146
Rejestracja: 28 sie 2018, 11:23
Czym jeżdzę: Kia Sportage V 1.6 T-GDI L 2022

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: paul997 » 06 kwie 2021, 22:00

Lakilakiluk pisze:Chciałbym kupić kia 1.7 z 2014 roku. Wybrałem auto ale sprzedający pisze, że fabrycznie nie było DPF. Stąd moje pytanie, czy 3 generacja wychodziła z DPF czy bez DPF. Czy ktoś wyciął, a koleś twierdzi, że auto fabrycznie DPF nie ma. Dziękuję za pomoc.


1.7 przed liftem nie miała DPFa.

Awatar użytkownika
puder12
MODERATOR
Posty: 2195
Rejestracja: 16 mar 2012, 11:03
Czym jeżdzę: 1.7 CRDI XL
Lokalizacja: 3miasto

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: puder12 » 06 kwie 2021, 22:17

Kia 1,7 CRDi przed liftem była wyposażona w DPF. Moja była z 2011 i wyposażona była w to "udogodnienie".

Awatar użytkownika
diselboy
Kia Masta
Posty: 1753
Rejestracja: 09 kwie 2011, 08:55
Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1,7 CRDI "M", 7 rowerów
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: diselboy » 07 kwie 2021, 09:44

moja też
1,7 CRDI "M' ka" Srebrna - wypatrzona: 25-03-2011, zamówiona: 01-04-2011, odebrana: 08-04-2011+ Ssangyong Korando D20T :kierownik: "Śmigamy po okolicach Roztocza"

Awatar użytkownika
gisio
Nasz Człowiek
Posty: 748
Rejestracja: 10 gru 2016, 12:02
Czym jeżdzę: Cadenza 3,5 V6 A/T 286 KM
Lokalizacja: Warszawa

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: gisio » 07 kwie 2021, 12:04

DPFy pojawiły się już w Sportage KM (produkcja od 2008) ale tylko na niektóre rynki europejskie. W modelu SL już wszystkie diesle miały DPF.
„ … kiedy jestem trzeźwy i w dobrej formie krzywdzę ludzi … „

paul997
Bywalec
Posty: 146
Rejestracja: 28 sie 2018, 11:23
Czym jeżdzę: Kia Sportage V 1.6 T-GDI L 2022

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: paul997 » 07 kwie 2021, 13:31

O, to ja coś poknute musiałem mieć.

Awatar użytkownika
Owca007
Kia Masta
Posty: 3387
Rejestracja: 12 sie 2015, 07:35
Czym jeżdzę: A4 B9 Quattro Avant lepsze od kia :D
Lokalizacja: Jaźwina- dolnośląskie

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Owca007 » 07 kwie 2021, 14:02

Pewnie pomyliłeś, że ten słabszy 1,7 nie miał dwumasy.
Kierowca bombOWCA fanatyk przeróbki i modernizacji motoryzacji :)

paul997
Bywalec
Posty: 146
Rejestracja: 28 sie 2018, 11:23
Czym jeżdzę: Kia Sportage V 1.6 T-GDI L 2022

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: paul997 » 09 kwie 2021, 07:48

Żyłem w świadomości, że nie było DPFa i dwumasy. Dwumasa wiem na pewno, bo sprzęgło było u mnie wymieniane. Z DPFem nie miałem nic do czynienia, mechanik zaglądał pod spód i twierdził, że nie ma.

Awatar użytkownika
kojoto3
Nowy
Posty: 3
Rejestracja: 08 cze 2021, 09:51
Czym jeżdzę: KIA Sportage 2014 1,7 crdi

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: kojoto3 » 08 cze 2021, 10:21

Czy udało się rozwiązać problem z częstym wypalaniem DPF ? U mnie od kiedy zauważyłem ten cykl, to wypala się co 70-100 km.
Byłem u "magika" od DPF i wskazania są że jest czysty, raz w tygodniu robię trasę ok 100 km, a tak to zwykle miasto.
Nie ma żadnych błędów.


Wróć do „SILNIK”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap