Strona 1 z 6

Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 30 maja 2016, 18:13
autor: Owca007
Nie wiem czy komuś się to przyda ale interesowało mnie to więc postanowiłem się pobawić i przedstawiam wyniki.
Silnik to D4HA po CHIPIE na 210 koni. Sportek 2011r. przebieg 114tys. kilometrów jakichkolwiek problemów z autem brak. Tak jakby było dopiero po rozgrzewce oby tak dalej :).
Po długich testach uważam, że rozpracowałem filtr DPF w 2.0 CRDI. Podobnie pewnie w wersji słabszej jak i 1.7 CRDI.

Jestem po prawie 15tys. kilometrów analizy i testowania. Zakańczam analizę bo wyniki się powtarzają.
Jest reguła w sumie 3:

1. Jazda spokojna / ekonomiczna wypalanie filtra następowało w przedziale co 380-480km. Czas wypalania jakieś 15-17min. średnio 30km. Spalanie na poziomie 5.7-6.2 l/100km. obroty rzadko przekraczały 2200 obr/min.

2. Jazda dynamiczna / nieekonomiczna wypalanie filtra następowało w przedziale 750-900km. Czas wypalania jakieś 12-14min. średnio 20km. Spalanie na poziomie 7.9-8.8 l/100km. obroty rzadko spadały poniżej 2000 obr/min.

3. Jazda mieszana tak 50 / 50 wypalanie filtra następowało w przedziale 500-600km. Cas wypalania 14-16min. średnio 22km. Spalanie na poziomie 6.8-7.5 l/100km. praca na pełnych obrotach kiedy trzeba było więcej było więcej kiedy nie to nie.


Wszystko sobie spisywałem notowałem tankowanie zawsze pod korek parę razy dodawałem dodatek do lepszego wypalania DPF firmy K2 "nic nie zmienił", momenty rozpoczęcia wypalania i jego zakończenia miałem potwierdzenie ze skanera OBD2 bo był wtedy sygnał z czujnika ciśnienia spalin, że jest za wysoki czyli inicjacja wypalania po zaniku koniec. Słychać to też po innej pracy silnika.
Zwiększanie obrotów piłowanie czy postój nic nie daje wypalanie trwa identycznie. W czasie jazdy typu autostrada czy jazda bez korków stała to wypalanie da się tylko zauważyć właśnie za pomocą skanera inaczej nie da się go odczuć.
Auto wtedy samo delikatnie zmienia kąt wtrysku, dodaje opóźniony wtrysk jak i zwiększa trochę doładowanie żeby właśnie kierowca nic nie zauważył.
Wszystko zauważyłem no i ten smród z tłumika plus włączony wentylator pod maską i dużo ciepełka.
DPF grzeje się średnio w zależności od zapchania tak 500-650°C.

Uważam się za dobrego kierowcę który dba i szanuje samochód "bo jak dbasz tak masz". Według przepustowości i elektroniki DPF-a mam w idealnym stanie zawsze się wypala daje sygnał jak powinien. Oleju nie przybywa EGR na 90tys. kilometrów z ciekawości wyciągnąłem i sprawdziłem brudu i nagaru jak na lekarstwo czyli tak jak być powinno. W innych autach jak i przy innym stylu jazdy wartości te jak i stan części może być inny.

Może komuś to się przyda. Szkoda, że nie zrobiłem takiej analizy przed CHIPOWANIEM silnika.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 30 maja 2016, 19:44
autor: art211
Na pewno się przyda !. A, jeżeli podczas trwającego wypalania, zatrzymasz auto np. ze wzgl. na korek, to wypalanie wyłącza się i uruchamia po wznowieniu jazdy ?

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 30 maja 2016, 19:57
autor: Owca007
Nie nie, wypalanie trwa cały czas aż do zakończenia, wtedy właśnie da się usłyszeć dziwną prace silnika i takie du du du z tłumika plus kupa smrodu :) wypala aż kiedy to czujnik różnicy ciśnień da znaczy przestanie dawać sygnał, a jak się nie da wypalić lub coś pójdzie nie tak wywali błąd spotkałem się z tym w innym aucie jak filtr był zapchany. Zapala się check engine silnik wchodzi w tryb awaryjny i mocy brak.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 30 maja 2016, 20:08
autor: art211
dopytam:

w trakcie procesu wypalania dojeżdżasz do skrzyżowania i puszczasz pedał gazu ( na biegu) , to na wyświetlaczu pokazuje jakieś spalanie ? czy kreska spada do zera ?

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 30 maja 2016, 20:15
autor: Owca007
Pokazuje jedną bądź dwie kreski. Po tym widać czy skończył wypalać czy nie, jak jedziesz i puścisz gaz czyli hamujesz silnikiem jak nie ma nic to skończył jak pokazuje coś tam to w DPF-ie jest ogień :).

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 30 maja 2016, 20:43
autor: art211
wszystko jasne, dzięki.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 30 maja 2016, 20:46
autor: Owca007
Zapomniałem dodać filtr to taka rzecz, że jak działa to można go zostawić w spokoju ale jak przestaje działać to należy wyciąć gadzinę zmienić mapę i już :). Ja tak zrobię jak tylko zacznie robić mi problemu. Sam filtr zwiększa spalanie i kradnie silnikowi jakieś 8-12 koni przez to, że go dławi na wydechu.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 31 maja 2016, 18:04
autor: puder12
Co powiecie na wypalanie DPF co 50 - 60 km. Od tygodnia mam taką przypadłość. Dziś zgłosiłem to w serwisie i jak się okazało po podpięciu komputera - wszystko z filtrem jest OK - odczyt z komputera wskazuje niskie zapopielenie filtra (4 mg czegoś/na coś). Pan z serwisu próbował mnie uspokoić twierdząc że komputer wypala filtr przy każdej nadarzającej się okazji, czyli zawsze gdy temperatura silnika i tempo jazdy są zgodne z zapisanymi w komputerze. Nie wierzę w tę opowieść, bo dotychczas wypalanie miałem co ok. 500 km, a przy jeździe miejskiej co 200 km. Macie pomysł, co może być popsute jeśli filtr nie jest zapchany, a komputer chce go tak często wypalać?

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 31 maja 2016, 18:18
autor: Owca007
Jedyny inicjator wypalania to czujnik różnicy ciśnień spalin. Pod maską na górze silnika czujnik do którego idą 3 kabelki i dwa węże gumowe które początek mają w filtrze dpf. (tak jest w 2.0 CRDI). I on właśnie inicjuje wypalanie filtra. Wyczyściłbym go i sprawdził sam błędy czy nie ma błędu P0473 o zbyt niskim wskazaniu czujnika na wejściu.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 31 maja 2016, 18:39
autor: puder12
Poczytałem ciekawy artykuł o sterowaniu wypalaniem DPF i jakoś nie widzę możliwości przeczyszczenia czujnika. Może uszkodzony jest przewód gumowy doprowadzający spaliny, albo ECU uznał że mój czujnik jest już stary i częściej inicjuje wypalanie nawet przy normalnych odczytach ciśnienia. Tak czy siak wszystko zmierza w kierunku ostatecznego pożegnania się z tym wynalazkiem.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 31 maja 2016, 18:50
autor: Owca007
W czyszczeniu chodziło mi o to aby sprawdzić drożność węży stan kabli itp. Sam czujnik można delikatnie benzyną ekstrakcyjną wypłukać wydmuchać i sprawdzić. Jak się będzie powtarzać zmienić to koszt rzędu 150zł za nowy.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 31 maja 2016, 19:09
autor: puder12
Znalazłem info na forum Hyundai że pomaga wymiana czujnika ciśnienia i czujnika temperatury spalin w DPF. Nie wiem tylko jak zdiagnozować uszkodzenie tych elementów, skoro komputer nie wykazał błędów, a wiadomo że ASO wymienia tylko to co pokazuje komputer.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 31 maja 2016, 19:14
autor: Owca007
Obstawiałbym czujnik różnicy ciśnień bo tam ma co się zepsuć, a w czujniku temperatury nie bardzo. Weź skaner i przejedź się z nim i poobserwuj wartości jakie te czujniki wystawiają.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 01 cze 2016, 07:07
autor: socho
Kolego Owca. Szacun za drążenie tematu wypalania. Obserwacje i zapiski sa bardzo przydatne. Mam też auto po tuningu na 211 i dbam o nie. Także tylko paliwo premium, od czasu do czasu dolewam dodatki do czyszczenia DPF. Trzy lata bez zarzutu.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 04 cze 2016, 23:57
autor: borowqa
Dodam do tematu swoje trzy grosze:
1 co do dodatków-nie czyszczą one w żaden sposób układu dpf co jedynie obniżają temperaturę spalania sadzy w dpf ale czy skutecznie to raczej sądzę w ten fakt.
2 Jak kolega na samym początku napisał wszystko potwierdzam, też testuje te wszystkie przypadłości z DPF ponieważ odezwał się ostatnio za często.
3 Jeżeli wypala się częściej jak w przypadku pudrer12 (w moim też tak jest obecnie 40 - 45km samo wypalanie jakies 10 km) należy jeszcze sprawdzić stan oleju czy nie przybywa - jak tak to pomimo tego że wypala się częściej i po podłączeniu do kompa (tak było u mnie) pokazuje że wypalanie się zakończyło sukcesem, to mamy dwie opcje albo czujnik albo zapchany filtr.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 05 cze 2016, 12:09
autor: borowqa
Owca007 pisze:W czyszczeniu chodziło mi o to aby sprawdzić drożność węży stan kabli itp. Sam czujnik można delikatnie benzyną ekstrakcyjną wypłukać wydmuchać i sprawdzić. Jak się będzie powtarzać zmienić to koszt rzędu 150zł za nowy.



kusi mnie zeby spróbować ten czujnik przeczyścić. Czy bezpieczne bedzie płukanie benzyną skoro tam jest jakaś elektronika? Nie skopci się jeszcze bardziej? No i czy możliwe jest częstsze wypalanie z uszkodzonym czujnikiem i nic nie pokazuje żadnych błędów?

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 05 cze 2016, 23:09
autor: Owca007
Spokojnie wyczyść go nic mu się nie stanie tylko go potem wysusz wydmuchaj przed montażem. Tak może się wypalać częściej bo on inicjuje wypalanie.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 09 cze 2016, 10:06
autor: borowqa
Za późno odczytałem post powyżej. w między czasie wykastrowałem DPF ale tak się zastanawiam jeżeli nawet wypalałby się częściej i dopalał go do końca i byłby to czujnik to dlaczego wzrastał poziom oleju znowu???? Wydaje mi się że w moim przypadku to zapchany był na maxa ten syfiast DPF!!

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 07 lip 2016, 17:13
autor: armus
Owca007 pisze: Jak się będzie powtarzać zmienić to koszt rzędu 150zł za nowy.

A masz może sprawdzony sklep aby tam kupić czujnik?

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 07 lip 2016, 19:34
autor: Owca007
Nie ma zasady kup gdzie będzie w dobrej cenie i tyle. Albo i nawet z jakiegoś rozbitka z małym przebiegiem.

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

: 13 lip 2016, 08:41
autor: kjs62
Ja nie wiem, prawie 3 lata jeżdże już kijanką (na dziś 7 letnią) tak 80% po mieście i nigdy nie zaobserwowałem podanych tu symptomów wypalania dpf.
Mało tego po wymianie oleju mechanik zrobił jazdę testową i stwierdzi,ł że to auto jest jakoś dziwnie szybkie (dynamiczne) a przecież jeźddził tez innymi tego typu to porównanie ma.
Z diagnostycznych ciekawostek podejrzenie budzi duże cisnienie w kolektorze dolotowym.

Choć powodów do zmartwienia nie mam to jednak jestem ciekaw czy ktoś kiedyś nie grzebał przy tym aucie..