Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Baza wiedzy i opinie dotyczące silnika. Raporty awaryjności i spalania.
Czupex
Nowy
Posty: 21
Rejestracja: 11 paź 2021, 21:32
Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1.7 Diesel

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Czupex » 30 sie 2022, 13:44

siemka,
jako że trochę amatorsko-teoretycznie zajmuję się elektroniką chciałem coś podpowiedzieć;
skoro wypalanie odbywa się przy zwiększonej temperaturze DPF'a to można by zaprojektować jakieś małe urządzenie, które wpinało by się pod czujnik temperatury przy nim i kiedy temperatura by się zwiększała ponad normę normalnej pracy to szedł by sygnał do kontrolki zamontowanej na desce.
Gdzieś oglądałem filmik jak monitorowali wypalanie podczas jazdy autostradą za pomocą interfejsu i komputera. ewidentnie ciśnie się na myśl że to jest proste do zrobienia - oczywiście przez jakiegoś zdolnego elektronika.

Awatar użytkownika
Tom16v
Nasz Człowiek
Posty: 675
Rejestracja: 12 cze 2016, 09:50
Czym jeżdzę: KS V 1.6 T- GDI 6AT FWD L HEV

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Tom16v » 31 sie 2022, 12:04

A ja się dziwię ze nie ma na desce odpowiedniej kontrolki ze proces właśnie się odbywa co ja jestem wróżka ze mam wiedzieć kiedy to się dzieje i dla tego są potem problemy. Celowy zabieg hmmm.
Tak wiem jak samochód ma podwyższone obroty to ponoć się wypala to g..... Właśnie zrobiłem 3kkm i może z 2 razy przy dużej prędkości autostradowej na odcinku może 5km auto nie gasiło silnika obroty koło 3tys. auto Hev może to było to kto to wie .Moim zdaniem to jest z tym lipa. Szerokości dla wszystkich i bezawaryjności.

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1513
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: automaciek » 31 sie 2022, 17:53

Żaden samochód nie ma takiej kontrolki. Spokojnie, akurat GPF w benzynie (zwłaszcza turbo) jest bezobsługowy. Chyba że eksploatowane jak dziadkowóz wokół komina. Mam 1.6 TGDI, 33 tyś km i nie widziałem nigdy kontrolki GPF, jeździmy 2x dziennie po 10 km.

Awatar użytkownika
Tom16v
Nasz Człowiek
Posty: 675
Rejestracja: 12 cze 2016, 09:50
Czym jeżdzę: KS V 1.6 T- GDI 6AT FWD L HEV

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Tom16v » 31 sie 2022, 19:55

Automaciek to mnie ta informacja przynajmniej pocieszyłeś dzięki

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Piejar » 27 wrz 2022, 07:27

Czupex pisze:siemka,
jako że trochę amatorsko-teoretycznie zajmuję się elektroniką chciałem coś podpowiedzieć;
skoro wypalanie odbywa się przy zwiększonej temperaturze DPF'a to można by zaprojektować jakieś małe urządzenie, które wpinało by się pod czujnik temperatury przy nim i kiedy temperatura by się zwiększała ponad normę normalnej pracy to szedł by sygnał do kontrolki zamontowanej na desce.

Dobra myśl. Ja właśnie coś takiego zrobiłem :-).
Szczegóły w poniższym poście. Nie wyszło to z fazy druciarskiej ale działa. Jest podłączony równolegle do czujnika temp w DPF. Zasilanie z USB, działa to na mikrosterowniczku STM - coś jakby Arduino.
Niestety sterownik silnika D4EA jest strasznie ciężkodojny jeżeli chodzi o czytanie PIDów - mimo że mam te dodatkowe do Torque to i tak nie ma tam prawidłowych wartości. Temat rozwojowy.

http://forum.mojaceed.pl/viewtopic.php? ... 40#p206540

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Piejar » 27 wrz 2022, 07:57

automaciek pisze:Spokojnie, akurat GPF w benzynie (zwłaszcza turbo) jest bezobsługowy.

Mogę potwierdzić choć z innej marki (Megane IV 1,33 GDI turbo). Przejechane 88 kkm i nie zauważyłem wypalania. Kontrolka bodaj raz się zapaliła co było związane z awaria czujnika różnicy ciśnien na DPF - wymieniony na gwarancji. W benzyniakach temperatury spalin są tak wysokie że sięgają temperatury wypalania DPF w dieslach tak więc wypalanie GPF zachodzi na bieżąco w czasie zwykłej jazdy.

Komarek34
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 03 wrz 2021, 23:31
Czym jeżdzę: Kia Sportage MK3 2.0 CRDI AWD

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Komarek34 » 30 wrz 2022, 13:32

W Megance dCi też nie zauważysz wypalania.
Wynika to z budowy i umiejscowienia DPF zaraz za turbiną.

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Piejar » 02 paź 2022, 18:36

Piejar pisze:Niestety sterownik silnika D4EA jest strasznie ciężkodojny jeżeli chodzi o czytanie PIDów - mimo że mam te dodatkowe do Torque to i tak nie ma tam prawidłowych wartości. Temat rozwojowy.

Temat rozwojowy i to w dobrą stronę. Cały czas próbowałem różnymi aplikacjami doszukać się jakichś użytecznych informacji na OBD no i chyba się udało. Aplikacja Car Scanner Pro ma dużo różnych profili dla kijanek no i na profilu Kia Venga CRDI TCI-U2 jeden z PIDów pokazuje sensowne wartości zbieżne z temperaturą spalin. Wartości nie są prawidłowe, zaniżone o jakieś 100 stopni ale trend jest idealnie zbieżny z moim monitorkiem sprzętowym o którym pisałem wyżej. Ciekawe są też wartości związane z przebiegiem - nie umiem potwierdzić wiarygodności bo nie złapałem nadal wypalania (autem głównie jeździ syn). Nie pasuje mi wartosc przebiegu auta bo na ODO mam 246 tys a interfejs pokazuje 17 tys więcej (może to slad jakiegoś fałszowania bo nie jestem pierwszym właścicielem). Sensowną wydaje się wartość przebiegu od ostatniego wypalania. Wielkości przebiegu zwiększają się wraz z przebytymi kilometrami więc mają jakąś wiarygodność.
Załączam zrzuty z tym profilem oraz zarejestrowane przebiegi.

https://drive.google.com/file/d/1_UUvFD ... p=drivesdk

https://drive.google.com/file/d/1_LOXOd ... p=drivesdk

ZAZNACZAM ZE TO DOTYCZY SILNIKA D4EA
Jeżeli ktos z Was może to zweryfikować na swoim D4EA to byłoby fajnie. Być może kluczem jest tu profil pod silnik TCI-U2 - poprobuje na innych modelach, również na Hyundaiu czy odczyta coś jeszcze.

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Piejar » 04 paź 2022, 22:36

Trafiłem na wypalanie i przy okazji więcej dobrych wieści. Zaznaczam: silnik D4EA 2.0
Wypalanie zaczęło się zaskakująco, jakiś kilometr od wyruszenia z domu - zauważyłem po EGR. Silnik był ciepły bo syn wcześniej jezdzil. Ważne spostrzeżenie: podczas wypalania zaczyna wskazywać PID oznaczony jako Post injection - jest to więc dobra "kontrolka" że proces trwa. Dodatkowo Car Scanner ma świetną opcje ustawienia alarmu na danym PID więc mamy też możliwość sygnalizacji dzwiękowej (nie sprawdziłem czy to zadziała bo ustawiłem alarm po całym procesie). Inną wartość przyjmuje też PID Regeneration Demand ale wygląda on na jakąś maskę bitową. Więc początek wygląda tak (EGR na 0, Post Inj na wartość powyżej 0):
https://drive.google.com/file/d/1d0xqBW ... p=drivesdk
UWAGA ! WSKAZYWANA TEMPERATURA SPALIN JEST ORIENTACYJNA - chodzi tylko o trend. Prawdopodobnie formuła przeliczająca w PID jest zła ale nie umiem jej zmodyfikować (PID wbudowany w program)
Całość trwała dość krótko i zakończyła się po ok 12 km.
Po zakończeniu: EGR zaczyna żyć, Post Injection na zero, licznik Total driven distance since last successful regeneration zaczyna naliczać od zera, maska Regeneration Demand ustawia się na inną wartość i licznik Total driven distance at last successful regeneration zatrzaskuje aktualny stan ODO ( u mnie niezgodny z ODO na desce).
https://drive.google.com/file/d/1cz05HM ... p=drivesdk

Uruchomienie wypalania nastąpiło więc po ok 250 km od ostatniego udanego wypalania.
Kwestie niejasne:
1. Mierzyłem miernikiem podczas jazdy czujnik różnicy ciśnien i wskazania były jak dla czystego DPF
2. Temperatura wypalania wg mojego monitorka szła na maksa czyli ok 900 stopni - dlaczego? Nie wiem
3. Nie wiem więc co wyzwoliło wypalanie bo dystans nieduży, delta P mała, chyba że ECU traktuje pomiar delty P jako mało wiarygodny i robi sobie "po swojemu".
4. Może kluczem do przyczyny wypalania jest wartość PID Regeneration Demand ? Dla mnie jest to prawdopodobne. Może wartość tego PID wskazuje czy wypalanie jest od delty, od dystansu, z ręki, ....

Informacyjnie: na konfiguracjach pod inne auta na Kia nic lepszego nie znalazłem od tej Vengi. W Torque Pro nawet tej kulawej temperatury nie znalazłem na żadnym profili.

Można więc mieć "kontrolkę" stosując ELM (u mnie VGate iCar V2) a w telefonie aplikacje (albo aplikacje na dolozonym android auto)

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1513
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: automaciek » 05 paź 2022, 06:10

Ad.2 Czujnik temperatury o tak szerokim zakresie nie jest liniowy, i nie działa od temp. pokojowej.
Ad.3 Nie różnica ciśnień, a szacowana na jej podstawie ilość nagromadzonej sadzy (21g) wyzwala procedurę.

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Piejar » 05 paź 2022, 11:50

Dzięki za info.
Ad 2. Wiem. Widziałem charakterystyki tych czujnikow. Zresztą mój monitorek wyświetlą ją raczej prawidłowo bo przelicza zmierzone napięcie na temperaturę. W przypadku wskazań ELM nie o liniowość chodzi ale o błędną formułę przeliczającą bajty odczytane z tego PID. Niestety nie wiem jaki jest adres tego PID. Gdybym go znał to bym sobie go skonfigurował. Wbudowanych PID nie da się zmieniać a przynajmniej ja nie umiem. Trzeba pamiętać że to jest zestaw PID pod zupełnie inny silnik niż mój.
Ad. 3 Cenna uwaga i to może tłumaczyć wyzwolenie przy małej delcie.
Będę dalej obserwował ale wyniki są już fajne. Tym bardziej że dotychczas przez ELM nic poza EGR nie udało się skojarzyć z wypalaniem. Teraz jest Post Injection i jakaś skorelowana temperatura

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Piejar » 09 paź 2022, 09:34

Popracowałem jeszcze nad rozgryzieniem parametru Regeneration Demand - wychodzi na to, ze PID przelicza 4 bajtowy odczyt, gdzie na najstarszym bajcie jest niesiona informacja (przeliczenie prawdopodobnie ma wartość (X/1000)+168). Kiedy nie ma regeneracji bit 0 ma wartość 1 (wskazanie 16777,3840), kiedy regeneracja trwała ustawiony też był bit 2 (wskazanie 83886,248). Nie wykluczone, że ta informacja jest wystawiana przez ECU wcześniej, zanim wypalanie się zacznie. Mógłby to być użyteczny sygnał, że samochód zamierza rozpocząć wypalanie kiedy będą spełnione warunki.
Do dalszej obserwacji.

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Piejar » 17 paź 2022, 13:58

Kolejne spostrzeżenie: po przejechaniu ponad 260 km od wypalania nastąpiła jakaś zmiana statusu - pojawił się drugi bit, który wywołał wartość Regeneration Demand jak niżej. Co ciekawe, mimo wyjazdu na dwupasmówkę wypalanie nie zaczęło się, a po zatrzymaniu auta i powrocie do niego status wrócił do poprzedniego. Przejechałem jeszcze kilkadziesiąt kilometrów i wypalanie się nie zaczęło.
Do dalszej obserwacji :-)

https://drive.google.com/file/d/1pQL48g ... p=drivesdk

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Piejar » 21 paź 2022, 08:31

No i kolejna zmiana statusu tym razem po 340 km od wypalania. Mimo przejechania dalszych km i wyczekania aż silnik zagrzeje się do 70 czy 80 stopni żadne wypalanie się nie uruchomiło. I podobnie: po zatrzymaniu auta status ponownie się nie ustawił. BTW zaczynam sobie myśleć że nie najgorszy ten mój silnik i DPF jeżeli przy takim przebiegu odstepy wypalania sa rozsądne.
Do dalszej obserwacji. Dotyczy D4EA
https://drive.google.com/file/d/1tYAwdF ... p=drivesdk

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Piejar » 25 paź 2022, 11:28

Doczekałem w końcu wypalania. Zaczęło się tak, że już po włożeniu kluczyka Regeneration Demand wskazywało wysoko. Po zagrzaniu silnika (płynu) do 50 stopni zaczął dawkować paliwo jako Post Injection ale dość dziwnie tj zerował dawkę kiedy zdejmowałem nogę z gazu. Przy bodaj 65 stopniach dawkowanie jako Post Injection było już ciągle, bez względu na to czy noga była na gazie. Proces wypalania trwał jakieś 15 km. Kiedy wypalanie się kończyło, wskazanie Total distance since last successful regeneration się wyzerował, a dokładniej wyzerował się tak że 3 razy - coś tam ECU sobie jeszcze gmerał bo mimo wyzerowania, Post Injection nadal coś tam jeszcze dawkował. Po kilku km proces zakończony.
Wrzucę jeszcze jakieś ekrany za jakiś czas. Tak czy inaczej, dalo się wywieść, kiedy ECU zacznie wypalanie nawet przed włączeniem silnika - ważne. Dotyczy D4EA nieustająco


https://drive.google.com/file/d/1xFJvOI ... p=drivesdk

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Piejar » 30 paź 2022, 18:00

Poszczególne fazy wypalania i zmiany wskazań w Car Scanner

https://drive.google.com/file/d/1_5XEQN ... sp=sharing

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Obsługa, wypalanie filtra DPF.

Postautor: Piejar » 05 sty 2023, 08:10

Kilka wypalań później ... 8-)
Ostatnie interwały to 461, 864, 569, 894km więc całkiem nieźle jak na jazdę "podmiejską" i na 14 letni samochód. Nie wiem czy DPF był w nim wymieniany ale raczej z pewnością nie przez pierwszego polskiego właściciela. Wklejam przebieg ostatniego wypalania - trwało bardzo krótko zaledwie 7 minut. Widać wstępną fazę wypalania kiedy dawka post Injection jest mniejsza - wtedy dawkowanie post jest tylko przy naciśniętym pedale gazu. Wstępną faza zaczyna się od 50 st temp płynu chłodzącego. Właściwa faza gdzieś chyba od 70 stopni. Ciekawe i wartosciowe jest to, że obserwując status Regeneration Demand można wiedzieć że wypalanie jest pewne i zacznie się w bieżącym cyklu jazdy.

https://drive.google.com/file/d/1DdNpDy ... p=drivesdk


Wróć do „SILNIK”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap