Prawidłowy poziom oleju - sposoby weryfikacji

Baza wiedzy i opinie dotyczące silnika. Raporty awaryjności i spalania.
Awatar użytkownika
arko_w
Uzależniony
Posty: 174
Rejestracja: 20 cze 2012, 16:44
Czym jeżdzę: Sportage crdi 1.7 L 2WD 2012
Lokalizacja: Warszawa

Prawidłowy poziom oleju - sposoby weryfikacji

Postautor: arko_w » 15 paź 2012, 11:53

Zastanawia mnie ten poniższy zapis w instrukcji obsługi.

OLEJ SILNIKOWY
Kontrola poziomu oleju
silnikowego
1. Upewnić się, czy pojazd stoi na
poziomym terenie.
2. Uruchomić silnik i poczekać, aż
osiągnie on normalną temperaturę
roboczą.
3.Wyłączyć silnik i poczekać kilka minut
(około 5 minut), aby olej powrócił do
miski olejowej.
4.Wyciągnąć wskaźnik prętowy poziomu
oleju, wytrzeć go do sucha i wsunąć
go do oporu.
5.Wyciągnąć ponownie wskaźnik
prętowy poziomu i sprawdzić poziom.
Powinien on znajdować się pomiędzy
literami F i L.

A dokładnie ma pewne wątpliwości co do punktu 2 i 3. Osobiście byłe zwolennikiem sprawdzaniu stanu na zimnym silniku. W ciągu 5 min to za dużo tego oleju nie spłynie. Pytanie więc, która metoda jest prawidłowa. Staje już przed dylematem dolewki bo według tej metody stan mam na ok. 1/3 poziomu ponad L.

Dodatkowo dość ciekawie wyglądają tolerancje zużycia oleju według tabel rozdział 8.4

Zużycie oleju przez silnik
Normalne warunki eksploatacyjne MAX. 1 l /1500 km -
Trudne warunki eksploatacyjne MAX. 1 l /1500 km -

Awatar użytkownika
chiller
Bywalec
Posty: 94
Rejestracja: 17 wrz 2012, 11:54
Czym jeżdzę: Sportage IV FL 1.6 GDI 132 KM 6 MT 2WD "M + SMART"
Lokalizacja: Warszawa

Re: Prawidłowy poziom oleju - sposoby weryfikacji

Postautor: chiller » 15 paź 2012, 12:29

arko_w, ja również jestem zwolennikiem szkoły, że poziom oleju nalezy zawsze sprawdzać na zimnym silniku. Szczególnie w dieslu, gdzie masz jeszcze turbosprężarkę. W ciągu 5 minut silnik z pewnością nie zdąży się schłodzić do umownego "zera", a olej nie spłynie w całości.
Próbowałeś sprawdzać stan na zimnym silniku, w aucie stojącym na płaskim podłożu? Ile wtedy Ci pokazuje? Co ciekawe, w mojej Megance z 2003 r. był zamontowanu czujnik, który przy każdym starcie silnika wskazywał na komputerze pokładowym poziom oleju w skali 1-6 kresek. Pomocny bajer :)
Co do tolerancji zużycia oleju przez silnik - moim zdaniem dane te stanowią wyłącznie własne zabezpieczenie przez producenta. W przypadku normalnej eksploatacji, taka "konsumpcja" oleju przez silnik wskazywałaby raczej na jakiś problem.
Zapraszam serdecznie do obejrzenia mojej GALERII

Awatar użytkownika
arko_w
Uzależniony
Posty: 174
Rejestracja: 20 cze 2012, 16:44
Czym jeżdzę: Sportage crdi 1.7 L 2WD 2012
Lokalizacja: Warszawa

Re: Prawidłowy poziom oleju - sposoby weryfikacji

Postautor: arko_w » 15 paź 2012, 15:00

Na zimnym jest poziom ciut powyżej połowy poziomu L - F, dla mnie jeszcze akceptowalny tym bardzie ze zostało raptem 8 tys. do wymiany.

Też wczesniej jeździłem Meganką (II kombi), i maiłem cyfrowy wskaznik poziomu oleju który wyswietlał się zaraz po uruchomieniu silnika. Ale mimo tego udogodnienia zawsze mnie korciło i sprawdzałem dodatkowo co pewien czas poziom oleju na bagnecie :)

marcinK
Nasz Człowiek
Posty: 877
Rejestracja: 29 lis 2011, 09:37
Czym jeżdzę: Kadjar Runmageddon TCe 130 Energy
Lokalizacja: Warszawa

Re: Prawidłowy poziom oleju - sposoby weryfikacji

Postautor: marcinK » 15 paź 2012, 17:35

Żeby zweryfikować jaka jest różnica w pomiarach na całkowicie zimnym i po 5 min to najlepiej sprawdzić samemu. Przyjechać np. do garażu odczekać zalecane 5 min. i sprawdzić. Następnie rano (lub gdy silnik całkiem będzie zimny) znów sprawdzić i będziemy mieli różnicę (a może nie będzie) , którą można pamiętać na przyszłość.
A może nie będzie to istotna różnica i nie ma o co kruszyć kopii.
Odebrana po 178 dniach:)

Awatar użytkownika
arko_w
Uzależniony
Posty: 174
Rejestracja: 20 cze 2012, 16:44
Czym jeżdzę: Sportage crdi 1.7 L 2WD 2012
Lokalizacja: Warszawa

Re: Prawidłowy poziom oleju - sposoby weryfikacji

Postautor: arko_w » 15 paź 2012, 21:51

marcinK pisze:Żeby zweryfikować jaka jest różnica w pomiarach na całkowicie zimnym i po 5 min to najlepiej sprawdzić samemu.


To już zrobiłem stąd moje wątpliwości:

Na ciepłym po 5 min. - stan mam na ok. 1/3 poziomu ponad L.
Na zimnym minimalnie ponad 1/2 poziomu nad L.

Awatar użytkownika
oovoo
Uzależniony
Posty: 176
Rejestracja: 08 lut 2011, 22:36
Czym jeżdzę: pomarańczka 1,7CRDi+XL

Re: Prawidłowy poziom oleju - sposoby weryfikacji

Postautor: oovoo » 15 paź 2012, 22:33

Ja przy około 18 000 km uzupełniłem 1 l oleju.m Sprawdziłem przed wyjazdem na dłuższą trasę bo sobie przypomniałem [hihihi] że trzeba sprawdzić i było prawie na minimum. Następne planuje już na wymianę czyli około 30 000 km

Awatar użytkownika
cisco
Nasz Człowiek
Posty: 805
Rejestracja: 27 paź 2011, 00:11
Czym jeżdzę: Sorento XL 2.0 CRDi 185KM, AT, AWD Black Pearl
Lokalizacja: okolice Warszawy

Re: Prawidłowy poziom oleju - sposoby weryfikacji

Postautor: cisco » 21 lip 2013, 22:48

Ja sprawdzałem poziom na ciepłym silniku po ok 5 min i było 1/3 ponad L
Przebieg 29000 km także już niedługo wymiana. Przez ten cały czas nie musiałem nic dolewać :D
pozdrawiam
SORENTO XL 2.0 CRDi 185KM, AT, AWD, SunRoof, Black Pearl


Wróć do „SILNIK”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap