Możemy powałkować jeszcze temat oleju dla 1,6 GDi?
Z rekomendacji KIA dla Europy mamy wskazany (w instrukcji ) olej Shell Helix. Kluczowe jest jednak by zalewany olej odpowiadał klasyfikacji ACEA A3/A5.
- Pytanie - czy dobrze rozumiem ten zapis? Czy oznacza on, że akceptowalne są oleje odpowiadające ACEA A3 lub ACEA A4 lub ACEA A5 i każdy z nich będzie ok?
Teraz słów kilka o ACEA:
ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles) w tłumaczeniu na Polski oznacza Asocjacja Europejskich Konstruktorów Samochodowych. Klasyfikacja ACEA zastąpiła wcześniejsze i nieważne już normy CCMC (Komitet Konstruktorów Wspólnego Rynku). Normy ACEA określają specyfikacje, oparte na testach wykonywanych na silnikach europejskich konstruktorów samochodów i odnoszą się do poszczególnych grup silników, przy czym ACEA A - dotyczy benzynowych.
W zakresie jaki nas interesuje wyróżniane są:
ACEA A1 - Jakość standardowa.
ACEA A2 - Wysoka jakość standardowa.
ACEA A3 - Wyższa jakość zachowania w stosunku do temperatury oraz oksydacji.
ACEA A4 - Kategoria zarezerwowana dla przyszłych konstrukcji silników benzynowych wyposażonych w bezpośredni system wtrysku paliwa.
ACEA A5 - Oleje silnikowe dające możliwość redukcji konsumpcji paliwa oraz umożliwiające wydłużenie rekomendowanych przez producentów przebiegów między obsługowych.
Zastanawia mnie to, bo wszystkie oleje, które jak wynika z wypowiedzi forumowiczów, jak dotąd oferowano w serwisach odpowiadają ACEA A3 - czyli w sumie hmmm... nic szczególnego i co więcej nie jest to klasa pozwalająca na wydłużenie okresów między wymianami do 24 m-cy lub 30 tkm.
Z opisu klasyfikacji wynikałoby, że do GDi zasadniczo powinno się lać olej ACEA A4 (nie spotkałem takiego w ofertach), a jeśli okresy między wymianami miałyby być wydłużone to silnik powinien być zalany olejem ACEA A5.
Coś źle zrozumiałem?
Problem nr 2 - Jak dotąd nie udało mi się znaleźć oleju ACEA A5 z SAE wyższym niż 5W30 (czyli zakres temperatur -30/+20 st. C, które jak na moje oko może nie być odpowiednie w naszym klimacie - zwłaszcza patrząc na ostatnie upały, które wskazują, że optymalne byłoby 5W40).
Czy pozostaje więc wybór:
- albo ACEA A5 SAE 5W30 i jako tako spokojna głowa o wydłużone okresy między wymianami (ale potencjalnie słaba ochrona w upalne dni)
- albo ACEA A3 SAE 5W40 i standardowo 12 m-cy lub 15 tkm?
Co lepsze?