Płyn chłodniczy - doktorat

Baza wiedzy i opinie dotyczące silnika. Raporty awaryjności i spalania.
henryk_kania
Uzależniony
Posty: 269
Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG

Płyn chłodniczy - doktorat

Postautor: henryk_kania » 12 sie 2018, 15:18

Siema,

wymieniałem 2 lata temu płyn chłodniczy w sposób uproszczony - zlanie, zalanie i spokój.
Myślę jednak ostatnio, żeby zrobić to bardziej kompleksowo - wypłukać cały układ płukanką, potem raz, albo dwa razy przepłukać demineralizowaną wodą (aż będzie kryształ) i zalać koncentratem o odpowiednim rozcieńczeniu (biorąc pod uwagę wodę, która zostanie w układzie przy ostatnim zlewaniu).

Czy orientuje się ktoś jaki typ płynu chłodniczego jest preferowany? Wiem, że dowolny do aluminiowych chłodnic i ostatnio taki lałem. Ale z tego co widzę w podobnej cenie są koncentraty z podanym odpowiednim typem - G11/G12/G12+/G12++/G13. Przykładowo różnica w cenie pomiędzy G11 a G12++ to tylko 6zł. Sprawdzając karty dla płynów febi - oba są na bazie glikolu etylenowego, różnią się dodatkami jedynie.

Są jakieś przesłanki, żeby zastosować taki, a nie inny typ płynu (bo w sumie klasyfikacja Gxx jest bodaj volkswagenowa głównie)?

henryk_kania
Uzależniony
Posty: 269
Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG

Re: Płyn chłodniczy - doktorat

Postautor: henryk_kania » 19 sie 2018, 21:18

Odpowiem, komuś może się przydać.

W sumie dla chłodnic w Sportage jest tylko wymóg, żeby płyn współpracował z układami alu. I tutaj przykładowo G12++ spełnia te wymaganie (kupiłem koncentrat Febi Bilstein za ~70zł). Ważna uwaga - z układu można zlać tylko nieco ponad 3 litry - jeśli przepłukujemy kilkukrotnie układ wodą demineralizowaną - wówczas należy założyć, że po spuszczeniu mamy 3 litry wody demineralizowanej w układzie. W związku z tym w ostatnim kroku należy uzupełnić układ samym koncentratem, aby w przybliżeniu otrzymać roztwór 50:50 (czyli -36*C).

Lepszej wymiany można dokonać podczas wymiany pompy wody - wtedy z silnika ucieka prawie wszystko.

Awatar użytkownika
listomek2014
Expert
Posty: 914
Rejestracja: 07 sty 2015, 19:50
Czym jeżdzę: KS FL 1.6 L BL
KS IV L BL 1.6 T
Toyota cross
Lokalizacja: Mrągowo

Re: Płyn chłodniczy - doktorat

Postautor: listomek2014 » 19 sie 2018, 22:50

Trochę cienko te 3 litry jak niema korka przy chłodnicy zdjąć dolny wąż lub szukać śruby na bloku silnika w układzie jest ok7 . 8 litrów co do płynu to zalać cokolwiek gotowy płyn np.preston ok 30zl 5l aby na glikolu
W krwi benzyna zamiast Serca turbina

henryk_kania
Uzależniony
Posty: 269
Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG

Re: Płyn chłodniczy - doktorat

Postautor: henryk_kania » 19 sie 2018, 23:01

W układzie jest 6 litrów zgodnie z dokumentacją silnika G4GC (nie twierdzę, że jest nieomylna).

Korek przy chłodnicy oczywiście jest i z niego korzystałem.
O śrubie w bloku silnika nic mi nie wiadomo, a szkoda - przydałoby się pewnie przy takich akcjach. Jeśli ktoś zna lokalizację dla silnika G4GC - na pewno byłaby to przydatna informacja.

Nie zmienia to faktu, że jeszcze skontroluję temperaturę zamarzania w najbliższym czasie, żeby mieć pewność.

kerad
Uzależniony
Posty: 178
Rejestracja: 07 lis 2014, 23:15
Czym jeżdzę: Sportage II 2007 r 2.0 16V 4WD DOHC G4GC 142KM
Lokalizacja: Kraków

Re: Płyn chłodniczy - doktorat

Postautor: kerad » 20 sie 2018, 09:32

Też go szukałem, ale na innym forum mi powiedziano że w naszym silniku G4GC takowy nie występuje. Ja na jesieni plukałem układ chłodzenia i dokładnie tyle samo płynu mi schodziło, dmuchane kompresorem w górna rurę przy chłodnicy praktycznie nic nie dało, może kilka kropli więcej wypadło...

Wysłane z mojego VTR-L09 przy użyciu Tapatalka


Wróć do „SILNIK”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap