Strona 1 z 1

Spalanie

: 01 kwie 2012, 09:11
autor: piotrpleban2
Witam wszystkich,
Mam Kijankę z 2004r. (113KM Diesel) z automatyczną skrzynią biegów.
Oprócz oczywistych zalet wynikających z przestronności i użyteczności tego samochodu nie wiem jak wasz ale mój egzemplarz pali jak smok?!

W mieście ( Wrocław) około 13 litów/100km
W trasie (przy 100km/h) około 9,5 l/100km.

Jak na razie jeżdżę bez klimy .

Czy Wasze Kijanki także tyle spalają.
Ewentualnie co może tego być przyczyną?

pozdrawiam
Piotrek z Wrocławia.

Re: Spalanie

: 01 kwie 2012, 10:08
autor: ZygJe
Wydaje mi się, że to sporo za dużo.... nie wile więcej kotłuje KIA Sedona 3,8 ale benzyny..... Zwróć uwagę czy przy np. stałej prędkości 80km/h jak dodasz ok 1/3 gazu to zanim auto zacznie przyspieszać rosną obroty i to samo w drugą stronę, puszczasz gaz. obroty spadają do jałowych czy trzyma. Czesto w automatach potrafi nie działać blokada przekładni hydrokinetycznej i wtedy mnóstwo paliwa idzie w mieszanie oleju, podobny objaw może być przy zbyt małej ilości oleju w szkrzyni. Skrzynia wtedy może albo szrpać albo wręcz przeciwie pracowac niezwykle miękko.

Re: Spalanie

: 03 kwie 2012, 21:59
autor: piotrpleban2
Sprawdzałem i kiedy dawałem gazu to wzrastały obroty i samochód przyspieszał, natomiast po odjęciu gazu obroty spadają tak do 1000 obr/min.

A może to zapchany filtr cząstek stałych?

Re: Spalanie

: 03 kwie 2012, 23:24
autor: ZygJe
W 2004 to raczej DPF jeszcze nie wkładali na szczęście. Jednak potwierdziłeś to o czym pisałeś - nie działa (lub przekładnia w Twojej wersji jej nie posiada - ale w 2004 to raczej mało prawdopodobne ) blokada przekładni hydrokinetycznej. Na najwyższym biegu powinna się załączyć i spiąć koła z silnikiem "na sztywno".

Re: Spalanie

: 10 kwie 2012, 13:38
autor: piotrpleban2
Dzięki za informację,
będę się musiał chyba wybrać do ASO- niech zobaczą tą skrzynie, bo jestem laikiem w tych tematach.

Ale powiem Ci , że wydawałoby się że skrzynia biegów działa dobrze, biegi się płynnie przełączają ( nie ma szarpnięć), poziom oleju w skrzyni jest okej ( nie jest spalony- ma różowo czerwoną barwę). Zobaczymy co w ASO powiedzą. I ile zawołają za usługę.

pozdrawiam
Piotrek

Re: Spalanie

: 10 kwie 2012, 22:52
autor: ZygJe
A poziom oleju w skrzyni jak sprawdzałeś? Poziom oleju w automacie sprawdza się na włączonym silniku a olej musi być rozgrzany (książkowo ma miec 75st). Jeśli blokada przekładni nie działa to skrzynia nadal zmienia biegi b.ładnie. Ale na najwyższym biegu (a w nowych KS na wszystkich) powinno się dać zauważyć efekt, że po chwili jazdy ze stałą prędkosćia obroty jakby trochę spadają (np z 2k na 1,6k) i po lekkim dodaniu gazu nie ma efektu najpierw rosną obroty potem auto przyspiesza.

Re: Spalanie

: 11 kwie 2012, 16:21
autor: piotrpleban2
Poziom oleju w skrzyni sprawdziłem bagnetem po przejechaniu około 10 km. (teren miejski). Więc powinien on osiągnąć wymaganą temperaturę. Oczywiście sprawdzenia dokonałem przy włączonym silniku.
Ale masz rację jeśli chodzi o spadek obrotów przy równej jeździe. Po osiągnięciu np 60 km/h na 3 biegu po około 3-4 sekundach obroty same spadają tak o ok. 300obr/min. czasami więcej.
Także podczas użytkowania zauważyłem iż automat posiada "graniczne " prędkości pełnego załączania się skrzyni z wałem. Na III biegu jest to prędkość ok. 55 km/h, na IV pełne załączenie następuje przy prędkości ok. 75 km/h.
Natomiast jak mi się wydaje rozpędzanie samochodu do żądanej prędkości odbywa się na półsprzęgle przy obrotach ok. 2200-2600 obr/min. Tak mi się wydaje aczkolwiek czort jeden wie:).

Natomiast prostuję wcześniejszą informację.
Otóż po rozpędzeniu auta do prędkości np 60 km/h i puszczeniu gazu obroty pomału spadają (samochód jakby hamował silnikiem) , natomiast jeśli tylko nacisnę pedał hamulca ( choćby na chwilkę i delikatnie ) obroty szybko spadają do około 1100/1200 obr/min.

Re: Spalanie

: 11 kwie 2012, 17:04
autor: ZygJe
Czyli wygląda, że ze skrzynią (na szczęście) wszystko OK. Oznacza to, że przyczyn zbyt wysokiego spalania musisz szukać gdzie indziej. Niestety moje doświadczenie jeśli chodzi o klekoty jest niewielkie i obawiam się, że juz nic sensownego nie przychodzi mi do głowy.....

Re: Spalanie

: 11 kwie 2012, 20:00
autor: piotrpleban2
W każdym razie dzięki za zainteresowanie i pomoc.
Jak już wspomniałem pojadę do ASO ewentualnie na hamownie - zobaczę co mi powiedzą.

pozdrawiam
Piotrek

Re: Spalanie

: 07 sty 2013, 21:33
autor: elo
Moja Kia z manualem, jak jeździłem nią do Wrocka i po Wrocku, to spalała średnio 11,5 więc jak z mojego doświadczenia wynika : TTTM (ten typ tak ma). :roll:

Re: Spalanie

: 12 sty 2013, 20:52
autor: MZ_116
Moja też z manualem w mieście pali 11-12litrów.Niedługo wymieniam olej -poprzedni właściciel wlał 5w40,a wg instrukcji powinien być 5w30,może wtedy trochę zmniejszy jej się apetyt.

Re: Spalanie

: 11 mar 2013, 21:44
autor: tomgrze
Witam,

U mnie spalanie wynosi ok 9l gdy żona jeździ dom-praca-sklep ok 8km (z jednej wsi do drugiej, nie po mieście więc brak świateł) a gdy ja zabiorę Kijanke w trasę to przy normalnej jeździe (nie specjalnie ekonomicznej) uzyskuję 7,5l . Myślę że to niezły wynik biorąc pod uwagę wielkość auta a w szczególności słabe właściwości aerodynamiczne
Kia Spotrage 2007 CRDI 140KM 4x4 manual

Kilka lat temu jeździłem za granicą (Azja) Kia Sportage 2.0 benzyna z automatem 2008 rok. Taka wersja nie była chyba dostępna na europejskim rynku. Nie wiem czy zastosowany automat w tamtym aucie jest taki sam jak stosowany z silnikami diesla 113KM ale spalanie jakie uzyskiwałem trasa(do 90km/h) i miasto wynosiło 8 litrów benzyny

Uważam że coś jest nie tak z silnikiem lub skrzynią i nie zgodzę się z przedmówcą że TTTM (ten typ tak ma)

Pozdrawiam [papa]

Re: Spalanie

: 16 mar 2013, 15:54
autor: cantonek+74
Moja Kijanka spala: (140KM, 4x4, 2.0 CRDi - 2006 r.)
miasto zima - ok 10 litrów. wiosna - jesień - jakieś 8 -8,5 litra
trasa: jazda ekonomiczna maks 110 - 120 km - jakieś 6 litrów ( mój rekord 5,7l - trasa Bydgoszcz - Gdańsk)
trasa: Bydgoszcz - Holandia ( średnio 130 -140 km/h - max 160 kmm/h - 7,5 litra )

Re: Spalanie

: 28 lis 2013, 16:52
autor: kjs62
Nie zawsze silnik jest przyczyną podwyższonego spalania.
Trzeba sprawdzić czy nie ma jakichś oporów toczenia np. przyblokowne klocki hamulców, za niskie ciśnienie w kołach, dużo jazdy z klimatyzacją, otwarte okna itp.
Samo natężenie ruchu a podejrzewam że we Wrocławiu jest spore może być kluczową przyczyną bo więcej się stoi niż jedzie i dużo rusza z miejsca a ciężki samochód przy ruszaniu żre dużo proporcjonalnie do swojej wagi.
Poza tym silnik np. wtryskiwacze mogą być "lejace", brudny tj zapchany filtr powietrza itp.

Re: Spalanie

: 30 gru 2013, 12:58
autor: iparts
Tak jak kolega wyżej, przyczyn może być wiele. Począwszy od złego ciśnienia w oponach, a skonczywszy na stylu jazdy(raczej malo prawdopodobne w tym przypadku). Teraz mamy zimę więc spalanie będzie wyższe ale mimo wszystko nie aż takie jak u Ciebie. Ja bym radził udać się po poradę do jakiegoś dobrego i sprawdzonego mechanika.

Re: Spalanie

: 30 gru 2013, 14:31
autor: piotrpleban2
Dzięki za rady,
zacznę od sprawdzenia skrzyni biegów [mam automat] ... (jakaś diagnostyka) bo wydaje mi się że to może być przyczyną,( ostatnio zauważyłem że jak ma dźwignię zamiany biegów ustawioną na P lub N i włączony silnik , to rośnie spalanie wyświetlane na komputerze )
Jak nie to może układ wtryskowy.

Ostania możliwość to chyba ekotuning i podniesienie mocy do 140 KM.

pozdrawiam i życzę szczęśliwego Nowego Roku , szerokiej drogi i obniżek cen na stacjach paliw :)

Re: Spalanie

: 31 gru 2013, 14:53
autor: kjs62
piotrpleban2 pisze:Dzięki za rady,
zacznę od sprawdzenia skrzyni biegów [mam automat] ..


No i to wszystko tłumaczy.
Moja manualna kijanka z roku 2009 (150 KM) zadowala się około 10 l/100 km ale jeżdżę dynamicznie.
Jak pobawiłem się w eco driving to mieszczę się w przedziale 8-8,5 lecz nie potrafię tak jeździć wkurza mnie to:)

Ostatnio na trasie średnio połknęła 7,7/100 z czego 40% to jazda autostradowa na odcinku Kraków - Tarnów.
Jak się toczyłem w "procesji" niedzielnych kierowców to około 7 na 100 mi wychodziło.

Faktem jest, że na spalanie ma wpływ obecność filtra dpf. Bez niego osiągi byłyby lepsze i spalanie niższe no ale kopciłoby z rury a ja jako zwolennik ekologi nie cierpię kopciuchów no więc coś za coś.

Re: Spalanie

: 14 mar 2014, 17:01
autor: kjs62
No i po ostatnich podróżach w dalsze trasy stwierdzam, że przyczyną wysokiego spalania naszego "dźipka" jest fatalnie dobrane przełożenie główne bo przy prędkościach autostradowych obroty silnika są za wysokie o wartość minimum 400 obr/min. Więcej obrotów to więcej paliwa - brak efektywności.
Sportage 110 kW zasuwa 1600 a Avensis zaledwie 91KW zasuwa 200 przy podobnych obrotach.
200 km/h to Sportage nawet nie wyciągnie bo go skrzynia nie puści czyli para w gwizdek.
Jedynie do przyspieszania lepiej bo moment na kołach wyższy no ale skoro tak to mogli dać 7 biegów.

Re: Spalanie

: 14 mar 2014, 20:13
autor: puder12
A ja sądzę, że przy większych prędkościach znaczenie ma kształt naszych autek i współczynnik oporu powietrza jak dla cegły.

Re: Spalanie

: 26 mar 2014, 09:58
autor: kjs62
Oczywiście też niemniej to tylko jeden z wielu czynników.
Przełożeniem można by sporo poprawić - mniej obrotów silnika mniej paliwa proste.
To jak z przerzutką na rowerze albo zapinkalasz na obrotach albo jak masz parę w nogach ciśniesz pomalutku.
CRDi 150 KM parę ma ale idzie ona w gwizdek.
Zapewne konstruktorom zależało na tym aby auto nie mogło przekroczyć 180 km/h bo mogłoby być niebezpiecznie.
No ale to mogli rozwiązać elektronicznym ogranicznikiem Vmax a np jadąc 160 km/h przy obrotach około 2500 w aucie byłoby ciszej i spalało mniej.
Do tego fajne by było regulowane na wysokość zawieszenie - prześwit w dół na autostradę a w terenie do góry.
Jeep GC tak ma ech ten nowszy jest piękny, że też nie mieszkam w USA...

Re: Spalanie

: 28 kwie 2014, 02:52
autor: piotrpleban2
Witam wszystkich,

powiem tak, w końcu się coś poprawiło, bo wkurzyłem się i udałem się do ASO, aby Ci zrobili mi w końcu to spalanie ( poprzednio miasto 12-13 l/100 km, trasa 10l/100, przypominam , że mam 113 KM (ON) w automacie).

Pogadałem z dosyć łebskim facetem z ASO, zrobił ze mną jazdę próbną.

I tak:
1. wymiana filtra paliwa
2. aktualizacja oprogramowania komputera ECU + wgranie prawidłowych map układu wtryskiwaczy (wcześniej był jakiś nieoryginalny)
3. diagnostyka komputerowa układu wtryskiwaczy ( tutaj wykazywały błędy)
4. czyszczenie wtryskiwaczy chemicznie ( bez demontażu)

Wynik:
spalanie w mieście ( Wrocław, duży ruch, pełno korków) 9,5 l/100, (spadek o ok. 25%)
spalanie w trasie 8,1 l/100,przy 110 km/h (poprzednio 11l/100km przy takiej prędkości) ( spadek o ok. 20%)

Wydaje mi się, ze takie wyniki mogą satysfakcjonować.(wyniki podałem bez włączonej klimatyzacji).

Koszt 890 zł. (części i robocizna)

Facet powiedział, że można jeszcze raz zrobić to czyszczenie wtryskiwaczy po przejechaniu ok. 5000 km. (nie częściej bo mogą się zbytnio poluzować od wypłukiwania nagaru).