Pytanie o napęd 4x4, jak to w końcu jest?

Wszystko co dotyczy układu przeniesienia napędu.
Skrzynia przekładniowa, sprzęgło.
sebii20
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 04 sie 2018, 15:04
Czym jeżdzę: Kia Sportage II 4WD 2.0 16V 143KM LPG

Pytanie o napęd 4x4, jak to w końcu jest?

Postautor: sebii20 » 04 sie 2018, 15:12

Cześć

Kie Sportage II mam już prawie 10 lat, ogólnie auto bezawaryjne, podstawowa obsługa. Jedyny minus tego auta to trochę słaba konserwacja i blacha, głównie podwozie.

Ale do rzeczy, kie mam prawie 10 lat, zawsze do dzisiaj myślałem, że po włączeniu 4WD, tylny most jest spięty na sztywno, jadąc z włączonym napędem 4x4 ciężko jest skręcić. Dzisiaj miałem taką sytuację, że wyjeżdżałem z przyczepą na stromy brzeg, po skosie, tak że powiedzmy "powiesiłem" się na kołach na krzyż auta. Jedno przednie koło w powietrzu i jedno tylne koło w powietrzu, natomiast drugie tylne i drugie przednie były maksymalnie dociśnięte do podłoża. Jakie było moje zdziwienie jak koła które były w powietrzy mielały (jedno tylne i jedno przednie, na krzyż), a koła które były dociśnięte ani drgnęły! W efekcie nie wyjechałem

Jak to w końcu jest z tym napędem 4x4 w tym modelu, po załączeniu go jest "sztywny tył", czy z tyłu tez jest dyferencjał? Tylko czemu wtedy się skręcać nie da? Proszę niech mi ktoś wyjaśni zasadę działania tego napędu, bo dzisiaj zgłupiałem.

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Pytanie o napęd 4x4, jak to w końcu jest?

Postautor: ZygJe » 04 sie 2018, 18:08

Na sztywno spina przód z tyłem, zarówno z przodu jak i z tyłu jest mechanizm różnicowy bez blokady. Na wykrzyżu polegnie. Nowsze układy hamują (hamulcem) koło które straci przyczepność i tak działają trochę jak blokada mostu. W efekcie wystarczy aby jedno koło miało przyczepność i da radę pojechać.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

henryk_kania
Uzależniony
Posty: 269
Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG

Re: Pytanie o napęd 4x4, jak to w końcu jest?

Postautor: henryk_kania » 05 sie 2018, 14:13

A skręcać się nie da, ponieważ wykonując skręt przednie koła pokonują dłuższą drogę niż tylne i tył jest wówczas "ciągnięty" co nie jest zdrowe ani dla sprzęgła 4WD ani dla przegubu na wale, ani dla reszty tego układu pewnie ;). Dlatego ten prikaz, że na utwardzonej 4WD Lock nie wolno.

I kiedyś myślałem, że ESP ogarnia jeśli jest wykrzyż, ale jak się w tym roku zakopałem w lesie w śniegu to przetestowałem, że jednak nie. Jedyneczka wrzucona i kręci się ładnie lewy przód i prawy tył ;).

sebii20
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 04 sie 2018, 15:04
Czym jeżdzę: Kia Sportage II 4WD 2.0 16V 143KM LPG

Re: Pytanie o napęd 4x4, jak to w końcu jest?

Postautor: sebii20 » 05 sie 2018, 20:52

Dzięki za rzeczową, konkretną odpowiedź. Wczoraj właśnie na wykrzyżu z przyczepą kijanka poległa. ;-(


Wróć do „UKŁAD NAPĘDOWY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap