Strona 1 z 4

Czy 5 biegów to nie za mało?

: 22 lip 2017, 11:09
autor: Morisson
Witam
Na początek chciałem się przywitać. Od ponad roku jestem posiadaczem KS2 2.0 16V 2WD. Ogólnie jestem zadowolony z auta, ale zastanawia mnie jedna rzecz czy 5 biegowa skrzynia to nie za mało do tego auta. Jadąc w trasie wyraźnie czuć, że brakuje tego szóstego biegu dla podtrzymania prędkości autostradowej. Czy szanowni koledzy orientują się może, czy w benzyniakach wychodziły skrzynie sześciobiegowe a może istnieje możliwość dopasowania skrzyni od innej KIA lub Hyundaia?

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 01 sie 2017, 10:17
autor: henryk_kania
Z tego co mi wiadomo (a nie wiem wszystkiego) były tylko - 6 biegowy manual (5+wsteczny) M5GF1 oraz pięciobiegowy automat F4A42 (4+wsteczny).

Inna sprawa, że ciekawe, czy jakaś inna skrzynia by podeszła... Można by poszukać jakie skrzynie były w starych Elantrach/Lantrach przy tych silnikach.

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 01 sie 2017, 11:04
autor: Owca007
Ten sam problem jest w Sportku 3 też w 2.0 benzynie auto aż się prosi o szóstkę. I tu dziwne bo w 1.6 dali skrzynię z 6 przełożeniami do przodu. I niestety ta skrzynia nie pasuje do 2.0. Dalej nie szukałem.

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 06 sie 2017, 11:36
autor: kerad
Muszę się przyłączyć do powyższego, jazda autostradą prędkość 130km/h i obroty ponad 3,5tys, na dłuższą metę ten warkot silnika męczy i wywołuje uczucie znurzenia, aż się oczy zamykają...

wysłane przez tapatalk

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 06 sie 2017, 12:02
autor: Lukasz sport
W dieselu 6 biegów mimo, że obroty też dosyć wysokie to dźwięk silnika nie przeszkadza przy prędkości 130km/h nawet na dłuższą metę.

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 08 sie 2017, 16:04
autor: Morisson
Dziękuje szanownym forumowiczom za zainteresowanie się tematem.
Gdzieś w necie znalazłem specyfikacje skrzyni biegów do Sportka II 2.0, tam było napisane ile km/h uzyskamy przy 1000 obr/min na każdym z biegów. Na 5 biegu uzyskamy 34,7 km/h. Np: rachunek jest prosty 34,7 km/h * 3,5 tyś obr/min=121,45 km/h. Należy zauważyć, że obliczona prędkość jest prędkością rzeczywistą auta a nie odczytaną z prędkościomierza. Sprawdzałem u siebie jaką rozbieżność mam między prędkościomierzem a gps-em i wyszło w zakresie prędkości od 30 km/h do 160 km/h że prędkościomierz zawyża równo o 6 km/h.
Także licząc w drugą stronę to przy 130km/h mamy 3746 obr/min. Nic dziwnego, że robi się głośno w aucie.

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 19 maja 2018, 15:15
autor: Morisson
Brak szóstego biegu w KS II 2WD – ROZWIĄZANIE PROBLEMU!!!
Tak jak już prawie rok temu napisałem, że bardzo dokucza mi brak prawdziwego nadbiegu w czasie podróży autostradą, postanowiłem nie poddawać się i zacząłem drążyć temat skrzyń biegów od Hyundaia i KIA.
Zanim rozpocząłem poszukiwania jakiegoś sensownego rozwiązania, przestudiowałem szczegółową specyfikację skrzyni biegów od KS II 2WD:
1 bieg – 3,636
2 bieg – 2,056
3 bieg – 1,333
4 bieg – 1,061
5 bieg – 0,801
przełożenie główne: 4,533.
co daje nam odpowiednio prędkości przy danych obrotach na piątym biegu:
2000 – 69,4 km/h
2500 – 86,7 km/h
3000 – 104 km/h
3500 – 121,4 km/h
4000 – 138,8 km/h
4500 – 156,1 km/h
5000 – 173,5 km/h
5500 – 195,4 (teoretycznie)km/h
Chciałbym zauważyć, że powyższe prędkości są prędkościami rzeczywistymi obliczonymi ze wzoru matematycznego a nie odczytane z prędkościomierza.

Wiedząc, że nie istnieją skrzynie sześciobiegowe, które by współpracowały z silnikiem G4GC, postanowiłem poszukać skrzyni, która miałaby dłuższą piątkę lub inne (szybsze) przełożenie główne. Po wielu dniach żmudnych poszukiwań znalazłem, jak by się wydawało, rozwiązanie swojego problemu. Pacjentem wziętym na stół operacyjny okazała się skrzynia biegów od Hyundaia Lantry wersja z silnikiem 2.0 z lat 2002 – 2006, czy jakoś tak.
Specyfikacja poszczególnych biegów jest bardzo podobna do skrzyni KS II, lecz co najważniejsze różnica jest w przełożeniu głównym:
1 bieg – 3,62
2 bieg – 2,05
3 bieg – 1,39
4 bieg – 1,06
5 bieg – 0,84
przełożenie główne: 3,65.
Wydawało by się, że nic tylko wkładać taką skrzynię i śmigać, tym bardziej, że koszt samej skrzyni na rynku wtórnym oscyluje w okolicach 250 – 450 pln, ale jak zwykle jest jakieś „ale”. Zasadniczo istnieją dwa problemy, które skutecznie ostudziły mój zapał do zakupu takiej skrzyni. Pierwszy problem to wielkość kół, Lantra posiada koła 195/65 R15 a KS II 215/65 R16 co po przeliczeniu prędkości na piątym biegu stały by się za duże:
2000 – 84,1 km/h
2500 – 105,2 km/h
3000 – 126,2 km/h
3500 – 147,3 km/h
4000 – 168,3 km/h
4500 – 189,3 km/h
5000 – 210,4 (teoretycznie) km/h
5500 – 231,4 (teoretycznie)km/h
Najnormalniej w świecie silnik nie dałby rady uciągnąć ciężkiego auta o opływie cegłówki na piątym biegu.
Drugim problemem, być może rozwiązywalnym, jest zgranie skrzyni Lantry z przegubami wewnętrznymi KS II. W skrzyni Lantry wieloklin posiada 25 zębów a wewnętrzny przegub w KS II posiada 27 zębów. Pewnie okazało by się jeszcze, że linki do zmiany biegów były by innej długości a i impulsator prędkościomierza pokazywał by inne prędkości. No i najważniejsze, nawet gdyby na upartego udało się wsadzić tę skrzynię to jest to rozwiązanie jedynie do przednionapędowych KS II.
Po tym jak już prawie pogodziłem się z utratą nadziei na podmianę skrzyni na szybszą, znalazłem w necie ogłoszenie warsztatu, który specjalizuje się w naprawach i regeneracjach skrzyń biegów do aut koreańskich i japońskich. Napisałem do nich zapytanie czy istnieje możliwość dopasowania skrzyni sześciobiegowej lub pięciobiegowej ale szybszej. Odpowiedź nadeszła już po pięciu minutach a brzmiała tak: sześciobiegowa nie, szybsza piątka tak nr tel 5………. Niezwłocznie zadzwoniłem. Okazało się, że po drugiej stronie słuchawki jest fachowiec przez duże F, który na temat skrzyń wie wszystko. Okazało się, że nie trzeba wcale wymieniać skrzyni biegów na inną i kombinować z przeróbkami, wystarczy w mojej skrzyni powymieniać odpowiednio przełożenia. Dawcą przełożeń na podmianę jest skrzynia biegów od diesla. Na początku to nie chciało mi się wierzyć, że rozwiązanie może być takie proste. Okazuje się, że nawet wałki zdawcze pasują zamiennie benzyna diesel. No cóż, umówiłem się na wizytę w warsztacie na przerobienie skrzyni biegów, czyli podmianie biegu 3, 4 i 5, na przełożenia od diesla. Oczywiście zanim doszło do mojej wizyty w warsztacie wszystko obliczyłem pod nową specyfikację skrzyni:
1 bieg – 3,636
2 bieg – 2,056
3 bieg – 1,136
4 bieg – 0,866
5 bieg – 0,718
przełożenie główne: 4,533.
co daje nam odpowiednio prędkości przy danych obrotach na piątym biegu:
2000 – 79,2 km/h
2500 – 99,8 km/h
3000 – 118,9 km/h
3500 – 138,7 km/h
4000 – 158,5 km/h
4500 – 178,3 km/h
5000 – 198 km/h

Przeróbka trwała jeden dzień, rano oddałem auto a po 18 już jechałem do domu. Oczywiście przy okazji podmiany przełożeń doszło do kompleksowej regeneracji skrzyni – wymiana łożysk, uszczelniaczy i nowy olej. Otrzymałem także pisemną gwarancję 6-cio miesięczną na wykonaną usługę.
A teraz trochę o kosztach:
- regeneracja skrzyni z podmianą przełożeń lub bez to koszt 1500pln
- demontaż i montaż skrzyni 300pln
Wrażenia z jazdy autostradą w tej chwili bezcenne!!! :D

Na koniec coś dla malkontentów, którzy będą twierdzić, że nie po to całe stado inżynierów opracowywało i projektowało skrzynię oryginalną, żeby teraz ktoś ją przerabiał twierdząc, że jest lepiej. Otóż jak się okazuje KS II z silnikiem G4GC wychodziła na Amerykę Północną w czterostopniowym automacie gdzie specyfikacja skrzyni wygląda następująco:
1 bieg – 2,842
2 bieg – 1,529
3 bieg – 1
4 bieg – 0,712
przełożenie główne 4,626
co daje odpowiednio prędkości na ostatnim biegu:
2000 – 78,6 km/h
2500 – 98,2 km/h
3000 – 117,9 km/h
3500 – 137,5 km/h
4000 – 157,2 km/h
4500 – 176,9 km/h
5000 – 196,5 km/h [papa]

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 21 maja 2018, 10:29
autor: diselboy
gratuluje zaparcia i "doktoratu" z obliczeń, pamiętam to jeszcze ze szkoły, ja ćwiczyłem na "kaszlaku", ciężko było z kołami zębatymi, trzeba było dorabiać.

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 05 cze 2018, 11:24
autor: Morisson
Witam ponownie. Chciałbym dopełnić obowiązek forumowy i uzupełnić temat informacjami zebranymi w ostatnim czasie na temat spalania na nowych przełożeniach.
Może najpierw mała informacja jak wyglądało spalanie przed przeróbką. Spalanie w mieście oscylowało w okolicach 13-14 lpg/100km. Miasto po którym się poruszam i codziennie dojeżdżam do pracy to nasza ukochana stolica a co za tym idzie większe korki i większe osiągane prędkości w porównaniu do innych miast.
Spalanie w trasie:
- droga poza miastem lecz nie ekspresówka anie nie autostrada około 12 lpg/100, prędkości 100-120km/h
- drogi ekspresowe i autostrady, jak nie przekraczałem 4000 obr/min około 13,5lpg/100 (około 130km/h), po przekroczeniu 4000 obr/min spalanie wzrastało do 15lpg/100 (140-145km/h), ppo przekroczeniu 4500 obr/min spalanie wyniosło 17lpg/100 (155-160km/h).

Teraz zestawienie spalania po przerobieniu skrzyni:
- miasto 12-13lpg/100
- droga poza miastem prędkości 100-120km/h, 10-11lpg/100
- drogi ekspresowe i autostrady prędkości 120-130km/h, około 12lpg/100. Prędkości 130-140km/h około 13lpg/100. Prędkości 140-150km/h około 14lpg/100.

Na koniec to co dla mnie najważniejsze, duża poprawa komfortu jazdy, wrażenie jest takie jakbym się przesiadł do innego auta. W trasie włączając tempomat w okolicach 3500 obr/min (135-140km/h) jest nieporównywalnie ciszej niż przed przeróbką skrzyni przy tych samych prędkościach.

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 05 cze 2018, 23:38
autor: Trnc
to ja może też coś napisze w temacie. Jak wam przeszkadza hałas w sportage to powiem wam że tu jest malina na tym 5 biegu w porówananiu do wczesniejszego auta jakie miałem. Megane 2011 z silnikiem 1.6. Tam była skrzynia 6-biegowa... ale! co z tego że szóstka jak przełożenia były krótkie i przy 130km/h na liczniku było 4000 obrotów, spalanie 9,5L, a hałas taki ze masakra. Jak sie przesiadłem do Sportega to sie czułem jakbym mercedesem jechał. Dużo lepiej wygłuszony i wolniej wchodzi w obroty ;)

A dla kolegi co opracował tą przeróbke wielki szacun! ;)

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 19 cze 2018, 10:50
autor: henryk_kania
No cóż, tak tylko chyba wypada napisać, że gratulacje(!), że się udało i dobrze, że napisałeś tutaj.
Inna sprawa, że jak ja bym się za to zabierał, to mi przełożenia odpowiadają, tylko I bieg bym z chęcią momentami zamienił na taki, jaki według opisu (bo nie miałem okazji sprawdzić) jest w Dusterze. Bo miałem akcje w jakichś terenach (lekkich, ale jednak) czasem, że było takie nachylenie, że ruszyć nie szło. I ja wiem, że trzeba czasem poświęcić sprzęgło, ale przy ruszaniu i 5tys obrotów potrafiło się nie skleić. Może jest takie lipne po prostu.

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 03 lip 2019, 14:50
autor: Wojciech
Podziw dla człowieka, któremu się chciało walczyć ze zmianą specyfiki biegów!

Czy ktoś z Was dysponuje danymi o specyfikacji poszczególnych biegów w wariancie 2,0 B 4WD?

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 03 lip 2019, 15:01
autor: henryk_kania
Cholerka, ostatnio znowu mi się zamarzyło, a widziałem, że jest skrzynia M6GF1, tylko nie wiem czy do 4WD i czy by pasowała. I przerobić główne przełożenie tak, żeby mieć 1 terenową, a 2-6 do jazdy. Kurde, prowokuje mnie ta myśl...

Co do pytania, proszę:
Obrazek

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 08 lip 2019, 11:22
autor: Morisson
Głównym przełożeniem przerabiasz wszystkie biegi na raz, albo na silniejsze (terenowa jedynka) lub na szybsze.
Nie ma co kombinować z głównym przełożeniem tylko poszczególne biegi powymieniać, wtedy nie ma znaczenia czy auto jest 2WD czy 4WD. Zadzwoń do gościa, na temat skrzyń wie wszystko https://www.gear-pol.pl

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 08 lip 2019, 12:09
autor: Wojciech
Dzięki.
Czyli wychodzi, że w 2WD i 4WD jest taka sama skrzynia, tylko w 4WD +reduktor kątowy?

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 12 lip 2019, 12:57
autor: Morisson
Dokładnie ta sama skrzynia. Nie wiem jak w starszych KSII ale u mnie w obudowie skrzyni są nagwintowane otwory do dokręcenia reduktora. Jedynie może się różnić tym, że jak ja bym chciał dokręcić ten reduktor i zrobić 4WD to mogło by się okazać, że wieloklin jest inny.
Także powyżej opisana przeróbka skrzyni dotyczy 2WD oraz 4WD.

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 28 lip 2019, 00:25
autor: henryk_kania
@Morisson - a jakie są przełożenia w skrzyni diesla?
Bym sobie poprzeliczał i zobaczył, co z tego by można ukręcić...

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 31 lip 2019, 18:55
autor: Morisson
Specyfikacja skrzyni od diesla:

1 bieg – 3,615
2 bieg – 1,794
3 bieg – 1,136
4 bieg – 0,866
5 bieg – 0,718
6 bieg – 0,611
przełożenie główne: 4,643.

Tak dla ułatwienia podaję dwa wzory:

(((((A*B%)*2)+(C*25,4))/1000)*2*3,14*0,5)/1000=D

Gdzie:
A- szerokość opony
B - wysokość opony w %
C -wielkość felgi w calach, w naszym przypadku to 16"
D - wynik potrzebny do dalszych obliczeń

Następny wzór:
(((obr/min)/(1 bieg*przełożenie główne))*60)*D

Przykład dla 1 biegu i 1000 obr/min, dla koła 215/65 R16
D=0,002153
((1000/(3,615*4,643)*60)*0,002153=7,69 km/h

Doradzam wykonać obliczenia w excelu robiąc całą tabelę dla wszystkich biegów przy obrotach od 1000 co 500 wzwyż.

Miłej zabawy

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 31 lip 2019, 19:52
autor: henryk_kania
Dzięki za info. Arkusz przygotowałem wcześniej - dołączam do posta (mam nadzieję, że nic nie pomieszałem), jakby się ktoś chciał pobawić.

Cóż - mój cel taki łatwy do osiągnięcia jednak nie jest. Przynajmniej przy pomocy przełożeń z diesla. Ale warto było się pobawić ;).

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 06 sie 2019, 19:39
autor: flash
Witajcie!
Jeżdżę moją kijanką od niedawna. Również odczuwam brak 6. biegu, natomiast w moim egzemplarzu wyjątkowo uciążliwa jest jazda w zakresie 2900-3000 obr./min i to na każdym biegu. Przy tych obrotach auto jakby bardziej się męczy i delikatnie rezonuje. Jako, że przed zakupem wymieniony został rozrząd to pomyślałem, że to wina źle ustawionego wałka balansowego. Później dowiedziałem się, że to auto nie ma balansu. Powiedzcie, czy to standard, że w całym zakresie obrotów poniżej i powyżej wspomnianego samochód pracuje względnie cicho i kulturalnie, a przy około 3 tys. męczy się bardziej? Jest to tak odczuwalne jakby wręcz błagał już o wyższy bieg, ale wystarczy minąć granicę 3 tys. obr./min. i jest spokój. Generalnie auto jest w świetniej kondycji, silnik pracuje ładnie, jest suchy. Na oko nie widać aby któraś poduszka była zerwana. No i nie wiem czy szukać dalej przyczyny, czy ten typ tak ma... Dzięki za informacje.

Re: Czy 5 biegów to nie za mało?

: 06 sie 2019, 20:22
autor: gisio
Też Cię witamy na forum! Zachowanie auta typowe dla zaniedbań w obsłudze serwisowej - głównie instalacji LPG.