Brak szóstego biegu w KS II 2WD – ROZWIĄZANIE PROBLEMU!!!
Tak jak już prawie rok temu napisałem, że bardzo dokucza mi brak prawdziwego nadbiegu w czasie podróży autostradą, postanowiłem nie poddawać się i zacząłem drążyć temat skrzyń biegów od Hyundaia i KIA.
Zanim rozpocząłem poszukiwania jakiegoś sensownego rozwiązania, przestudiowałem szczegółową specyfikację skrzyni biegów od KS II 2WD:
1 bieg – 3,636
2 bieg – 2,056
3 bieg – 1,333
4 bieg – 1,061
5 bieg – 0,801
przełożenie główne: 4,533.
co daje nam odpowiednio prędkości przy danych obrotach na piątym biegu:
2000 – 69,4 km/h
2500 – 86,7 km/h
3000 – 104 km/h
3500 – 121,4 km/h
4000 – 138,8 km/h
4500 – 156,1 km/h
5000 – 173,5 km/h
5500 – 195,4 (teoretycznie)km/h
Chciałbym zauważyć, że powyższe prędkości są prędkościami rzeczywistymi obliczonymi ze wzoru matematycznego a nie odczytane z prędkościomierza.
Wiedząc, że nie istnieją skrzynie sześciobiegowe, które by współpracowały z silnikiem G4GC, postanowiłem poszukać skrzyni, która miałaby dłuższą piątkę lub inne (szybsze) przełożenie główne. Po wielu dniach żmudnych poszukiwań znalazłem, jak by się wydawało, rozwiązanie swojego problemu. Pacjentem wziętym na stół operacyjny okazała się skrzynia biegów od Hyundaia Lantry wersja z silnikiem 2.0 z lat 2002 – 2006, czy jakoś tak.
Specyfikacja poszczególnych biegów jest bardzo podobna do skrzyni KS II, lecz co najważniejsze różnica jest w przełożeniu głównym:
1 bieg – 3,62
2 bieg – 2,05
3 bieg – 1,39
4 bieg – 1,06
5 bieg – 0,84
przełożenie główne: 3,65.
Wydawało by się, że nic tylko wkładać taką skrzynię i śmigać, tym bardziej, że koszt samej skrzyni na rynku wtórnym oscyluje w okolicach 250 – 450 pln, ale jak zwykle jest jakieś „ale”. Zasadniczo istnieją dwa problemy, które skutecznie ostudziły mój zapał do zakupu takiej skrzyni. Pierwszy problem to wielkość kół, Lantra posiada koła 195/65 R15 a KS II 215/65 R16 co po przeliczeniu prędkości na piątym biegu stały by się za duże:
2000 – 84,1 km/h
2500 – 105,2 km/h
3000 – 126,2 km/h
3500 – 147,3 km/h
4000 – 168,3 km/h
4500 – 189,3 km/h
5000 – 210,4 (teoretycznie) km/h
5500 – 231,4 (teoretycznie)km/h
Najnormalniej w świecie silnik nie dałby rady uciągnąć ciężkiego auta o opływie cegłówki na piątym biegu.
Drugim problemem, być może rozwiązywalnym, jest zgranie skrzyni Lantry z przegubami wewnętrznymi KS II. W skrzyni Lantry wieloklin posiada 25 zębów a wewnętrzny przegub w KS II posiada 27 zębów. Pewnie okazało by się jeszcze, że linki do zmiany biegów były by innej długości a i impulsator prędkościomierza pokazywał by inne prędkości. No i najważniejsze, nawet gdyby na upartego udało się wsadzić tę skrzynię to jest to rozwiązanie jedynie do przednionapędowych KS II.
Po tym jak już prawie pogodziłem się z utratą nadziei na podmianę skrzyni na szybszą, znalazłem w necie ogłoszenie warsztatu, który specjalizuje się w naprawach i regeneracjach skrzyń biegów do aut koreańskich i japońskich. Napisałem do nich zapytanie czy istnieje możliwość dopasowania skrzyni sześciobiegowej lub pięciobiegowej ale szybszej. Odpowiedź nadeszła już po pięciu minutach a brzmiała tak: sześciobiegowa nie, szybsza piątka tak nr tel 5………. Niezwłocznie zadzwoniłem. Okazało się, że po drugiej stronie słuchawki jest fachowiec przez duże F, który na temat skrzyń wie wszystko. Okazało się, że nie trzeba wcale wymieniać skrzyni biegów na inną i kombinować z przeróbkami, wystarczy w mojej skrzyni powymieniać odpowiednio przełożenia. Dawcą przełożeń na podmianę jest skrzynia biegów od diesla. Na początku to nie chciało mi się wierzyć, że rozwiązanie może być takie proste. Okazuje się, że nawet wałki zdawcze pasują zamiennie benzyna diesel. No cóż, umówiłem się na wizytę w warsztacie na przerobienie skrzyni biegów, czyli podmianie biegu 3, 4 i 5, na przełożenia od diesla. Oczywiście zanim doszło do mojej wizyty w warsztacie wszystko obliczyłem pod nową specyfikację skrzyni:
1 bieg – 3,636
2 bieg – 2,056
3 bieg – 1,136
4 bieg – 0,866
5 bieg – 0,718
przełożenie główne: 4,533.
co daje nam odpowiednio prędkości przy danych obrotach na piątym biegu:
2000 – 79,2 km/h
2500 – 99,8 km/h
3000 – 118,9 km/h
3500 – 138,7 km/h
4000 – 158,5 km/h
4500 – 178,3 km/h
5000 – 198 km/h
Przeróbka trwała jeden dzień, rano oddałem auto a po 18 już jechałem do domu. Oczywiście przy okazji podmiany przełożeń doszło do kompleksowej regeneracji skrzyni – wymiana łożysk, uszczelniaczy i nowy olej. Otrzymałem także pisemną gwarancję 6-cio miesięczną na wykonaną usługę.
A teraz trochę o kosztach:
- regeneracja skrzyni z podmianą przełożeń lub bez to koszt 1500pln
- demontaż i montaż skrzyni 300pln
Wrażenia z jazdy autostradą w tej chwili bezcenne!!!
Na koniec coś dla malkontentów, którzy będą twierdzić, że nie po to całe stado inżynierów opracowywało i projektowało skrzynię oryginalną, żeby teraz ktoś ją przerabiał twierdząc, że jest lepiej. Otóż jak się okazuje KS II z silnikiem G4GC wychodziła na Amerykę Północną w czterostopniowym automacie gdzie specyfikacja skrzyni wygląda następująco:
1 bieg – 2,842
2 bieg – 1,529
3 bieg – 1
4 bieg – 0,712
przełożenie główne 4,626
co daje odpowiednio prędkości na ostatnim biegu:
2000 – 78,6 km/h
2500 – 98,2 km/h
3000 – 117,9 km/h
3500 – 137,5 km/h
4000 – 157,2 km/h
4500 – 176,9 km/h
5000 – 196,5 km/h