Tuscon i sportage to bliźniacze modele pod względem mechanicznym więc raczej zamienne.
Pytanie czy znowu nie są to inne rożne mosty z "moim i twoim sprzęgłem"
Co do spięcia tyłu. Tylko pytam i gdybam. Na sztywno tył i przód może po 50% a samo różnicowe to na osiach już robi robotę?
Jak jest w ładach niwach? I innych koniach roboczych?
Pozdrawiam.
Dobra poczytałem o 4x4- faktycznie źle myślę
Inna sprawa. Czym bardziej terenowe auto dym dalej trzeba iść po traktor. Mnie jeszcze nie dopadło ale niewiele brakowało.
"Szarpnięcie" przy hamowaniu - zagadka
-
- Uzależniony
- Posty: 269
- Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
- Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG
Re: "Szarpnięcie" przy hamowaniu - zagadka
No w Sportage najwiekszą przeszkodą w terenie to jest brak reduktora jednak, sam napęd może by jeszcze dawał radę. A i rozwiązanie sprzęgła sterowanego elektromagnesem wydaje się bardzo spoko.
A rozwiązania są różne w zależności od samochodu, w tych ze stałym 4x4 jest centralny mechanizm różnicowy, czasami jeszcze z możliwością blokowania. Koniec końców dobrze, że tu nie ma - masz napęd na minimum dwa koła (chociaż i to nie wystrczy czasem). Przy centralnym bez blokady może dojść do sytuacji, że tylko jedno koło się kręci - to bez przyczepności. Czasem w nowszych autach pomaga komputer używając ESP, żeby zablokować koło z poślizgiem. W sportage niestety nie.
A rozwiązania są różne w zależności od samochodu, w tych ze stałym 4x4 jest centralny mechanizm różnicowy, czasami jeszcze z możliwością blokowania. Koniec końców dobrze, że tu nie ma - masz napęd na minimum dwa koła (chociaż i to nie wystrczy czasem). Przy centralnym bez blokady może dojść do sytuacji, że tylko jedno koło się kręci - to bez przyczepności. Czasem w nowszych autach pomaga komputer używając ESP, żeby zablokować koło z poślizgiem. W sportage niestety nie.
-
- Nowy
- Posty: 15
- Rejestracja: 27 lut 2023, 23:59
- Czym jeżdzę: KIA SPORTAGE 2.0 (JE) 4WD 2009
Re: "Szarpnięcie" przy hamowaniu - zagadka
No o tym co piszesz na końcu to Sportage tak ma. ESP pomaga blokować to koło co ślizga - robi to hamulcami. Dodatkowo przy jakiś tam warunkach schodzi z obrotów silnikiem.
Moje auto notorycznie katowane w górskiej szutrowej drodze leśnej. Kilka km pod górę serpentynami. Tylko 1 bieg i sporo obrotów na liczniku.
Nie rzadko coś przeoczę w "obliczeniach" i cofanie po ponad pól kilometra żeby nabrać rozpędu.
Moje auto notorycznie katowane w górskiej szutrowej drodze leśnej. Kilka km pod górę serpentynami. Tylko 1 bieg i sporo obrotów na liczniku.
Nie rzadko coś przeoczę w "obliczeniach" i cofanie po ponad pól kilometra żeby nabrać rozpędu.
-
- Uzależniony
- Posty: 269
- Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
- Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG
Re: "Szarpnięcie" przy hamowaniu - zagadka
No widzisz, a to ciekawe całkiem, muszę w mojej wersji mieć jakiś starszy sterownik czy coś, albo po prostu coś się zepsuło i nie działa. Raz stałem w śniegu w lesie z kręcącym się lewym przednim i tylnym prawym kołem. I łopata musiała iść w ruch.
-
- Nowy
- Posty: 15
- Rejestracja: 27 lut 2023, 23:59
- Czym jeżdzę: KIA SPORTAGE 2.0 (JE) 4WD 2009
Re: "Szarpnięcie" przy hamowaniu - zagadka
Podczas uślizgów. Samoistnie zapala się kontrolka od dołączonego tyłu, okresowo - chyba podczas pracy zapala się kontrolka ESP i słychać pracująca pompę ABS.
Wiem że jak wciśnie się przycisk ESP. Pali się kontrolka OFF ESP wtedy auto jedzie "sztywniej" ciągnie cały czas i nie schodzi z obrotów silnik samoistnie podczas rolowania kół.
Jak to poskładam to przetestuję z zapamiętaniem i opisze - dziś olej nie dotarł więc dalej czekam.
P.S. Przyciski 4x4 i ESP masz na konsoli koło kierownicy po lewej( ja tak mam) czy koło dźwigni hamulca ręcznego? To ten model przed liftowy o ile dobrze kojarzę.
Wiem że jak wciśnie się przycisk ESP. Pali się kontrolka OFF ESP wtedy auto jedzie "sztywniej" ciągnie cały czas i nie schodzi z obrotów silnik samoistnie podczas rolowania kół.
Jak to poskładam to przetestuję z zapamiętaniem i opisze - dziś olej nie dotarł więc dalej czekam.
P.S. Przyciski 4x4 i ESP masz na konsoli koło kierownicy po lewej( ja tak mam) czy koło dźwigni hamulca ręcznego? To ten model przed liftowy o ile dobrze kojarzę.
-
- Uzależniony
- Posty: 300
- Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
- Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM
Re: "Szarpnięcie" przy hamowaniu - zagadka
ESP ma korygować tor jazdy oddziaływają na hamulce (oddzielnie na każde koło). Z kolei ASR (różne bywają skróty -kontrola trakcji, przyczepności) wykrywa uślizgi kół napędowych i odejmuje "gazu". Jak sobie z tym radzi auto cztero napędowe kiedy jedno koło wisi w powietrzu to sam bym chętnie się dowiedział.
-
- Nowy
- Posty: 15
- Rejestracja: 27 lut 2023, 23:59
- Czym jeżdzę: KIA SPORTAGE 2.0 (JE) 4WD 2009
Re: "Szarpnięcie" przy hamowaniu - zagadka
Auto poskładane do stanu pierwotnego. Na razie test tylko z 3 km. Jutro troszkę dalej spróbuję.
Co do kontroli trakcji jak pojadę w "teren" do rodziny wszystko opisze jak się zachowuje. I wskazania tych lampek.
Koszt naprawy z własną robocizną to około 110zł. Szukane po internecie regeneracje około 2,5 tys zł.
Pytanie co więcej tam robią poza wymianą oleju i łożysk z uszczelniaczami? Bo nie wierze że wymieniają tarcze.
No ale fachowiec musi się jednak cenić. Tak ten świat jest zbudowany.
Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję koledze henryk_kania za wielką pomoc.
Co do kontroli trakcji jak pojadę w "teren" do rodziny wszystko opisze jak się zachowuje. I wskazania tych lampek.
Koszt naprawy z własną robocizną to około 110zł. Szukane po internecie regeneracje około 2,5 tys zł.
Pytanie co więcej tam robią poza wymianą oleju i łożysk z uszczelniaczami? Bo nie wierze że wymieniają tarcze.
No ale fachowiec musi się jednak cenić. Tak ten świat jest zbudowany.
Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję koledze henryk_kania za wielką pomoc.
-
- Nowy
- Posty: 15
- Rejestracja: 27 lut 2023, 23:59
- Czym jeżdzę: KIA SPORTAGE 2.0 (JE) 4WD 2009
Re: "Szarpnięcie" przy hamowaniu - zagadka
Sypnęło troszkę śniegu no na oko u mnie z 30cm z hakiem na +
4WD pracuje ładnie i pięknie. Co do kontrolek - jak zaczyna coś się "dziać" to tylko świeci a raczej pomruguje kontrola trakcji. Oraz obroty silnika "prowadzi" komputer. Sam dodając i ujmując gazu. No i słychać prace pompy ABS- więc wszystko w normalnym porządku.
Musze jeszcze rozkminić który bezpiecznik wyjąc żeby na sztywno "odpiąć" tył do testów. Własna ciekawość. Bez włażenia pd auto celem zdjęcia wtyczki ze sprzęgła elektrycznego.
Pozdrawiam.
4WD pracuje ładnie i pięknie. Co do kontrolek - jak zaczyna coś się "dziać" to tylko świeci a raczej pomruguje kontrola trakcji. Oraz obroty silnika "prowadzi" komputer. Sam dodając i ujmując gazu. No i słychać prace pompy ABS- więc wszystko w normalnym porządku.
Musze jeszcze rozkminić który bezpiecznik wyjąc żeby na sztywno "odpiąć" tył do testów. Własna ciekawość. Bez włażenia pd auto celem zdjęcia wtyczki ze sprzęgła elektrycznego.
Pozdrawiam.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika