Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Wszystko co dotyczy układu przeniesienia napędu.
Skrzynia przekładniowa, sprzęgło.
pfirst
Bywalec
Posty: 72
Rejestracja: 15 maja 2011, 21:10
Czym jeżdzę: KIA SPORTAGE 2,0 CRDi

Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: pfirst » 26 paź 2012, 11:53

Witam
Mam KS z 2008 140 KM 4WD i chciałbym się cos więcej dowiedzieć o tym napędzie w mojej Kii bo dużo jest o tym montowanym w KS III a mało o wcześniejszym modelu.
Druga sprawa nieco odbiegająca od tematu - czy rejestracja na kia-hotline.com jest darmowa czy są z tym związane jakieś opłaty.
Pozdrawiam

PS Do admina - na dziale KS II nic na ten temat nie ma.

Awatar użytkownika
soul
Administrator
Posty: 1224
Rejestracja: 04 kwie 2010, 22:00

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: soul » 26 paź 2012, 14:01

To jak nie ma to trzeba założyć topic w odpowiednim forum a nie mieszać bez sensu tematy.
Obrazek

pfirst
Bywalec
Posty: 72
Rejestracja: 15 maja 2011, 21:10
Czym jeżdzę: KIA SPORTAGE 2,0 CRDi

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: pfirst » 26 paź 2012, 14:31

Tak tylko jak tam założe to wątpię że ktoś coś napisze - mało tam jest chętnych do dzxielenia się swoimi ''wrażeniami''.
No ale coż szkodzi spróbować.

Awatar użytkownika
satinado
Nowy
Posty: 22
Rejestracja: 20 wrz 2012, 18:28
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 CRDI 4X4 ACTIVE Automat
2005r.
Lokalizacja: Lubartów

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: satinado » 27 paź 2012, 22:02

W normalnych warunkach napędzana jest przednia oś, a w razie uślizgu przednich kół automatycznie załącza się tył. Gdy włączysz przycisk 4WD napęd jest na obie osie pojazdu ale tylko do 40km/h, powyżej tej prędkości napęd na tył automatycznie się rozłącza, gdy prędkość zmniejszy się poniżej 40km/h załączy się ponownie. Przy jeździe w "terenie" z napędem 4x4 zaleca się wyłączenie trakcji przyciskiem (ESP off), gdyż elektronika w razie poślizgu blokuje np: hamulce.
Sportage ma sprzęgło wiskotyczne (prawdopodobnie firmy Borg Warner). Bardzo podobny układ ma pierwsza generacja LR Freelandera, jednak w Sportage jest unowocześniona wersja, która umożliwia nieprzenoszenie żadnego momentu na tylną oś oraz załączenie napędu "z palucha".

pfirst
Bywalec
Posty: 72
Rejestracja: 15 maja 2011, 21:10
Czym jeżdzę: KIA SPORTAGE 2,0 CRDi

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: pfirst » 28 paź 2012, 11:40

Dzięki ale to już wszystko wiem, chodzi mi bardziej o wrażenia z jazdy jak to działa w praktyce, czy jest duze opóźnienie, czy rzeczywiście jak gdzieś wyczytałem może nieprzyjemnie zaskoczyc kierowcę jak się załączy , jak działa dokładnie nasz system 4x4,czy rozdziela tylko 50/50 czy płynnie reguluje moc przekazywana na osie auta - na forum KS III ludzie dużo o tym piszą może przez to ze u nich jest ten jakiś nowy system Dynamax. Wiem ze KS II to nie III ale chciałbym coś więcej się przed zimą dowiedzieć. Jak napada trochę sniegu to spróbuję przetestować ten nasz napęd na jakimś placu.
Pozdrawiam

Awatar użytkownika
satinado
Nowy
Posty: 22
Rejestracja: 20 wrz 2012, 18:28
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 CRDI 4X4 ACTIVE Automat
2005r.
Lokalizacja: Lubartów

Odp: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: satinado » 28 paź 2012, 12:39

Na wrażenia raczej bym nie liczył :grin:
Napęd działa przy niskich prędkościach, więc "niemile" nie może zaskoczyć jak się załączy samoistnie, jest to płynne przejście.
Ale jak myślisz, że kupiłeś auto terenowe ... to zawód będzie duży.
Na śnieg, błoto, piasek musisz mieć opony typu AT aby wykorzystać to co daje napęd 4WD, przy oponach szosowych nie ma szans.

Wysłane z mojego GT-I9001 za pomocą Tapatalk

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: Zibi70 » 28 paź 2012, 21:50

Panowie, nie przesadzajcie i nie dołujcie kolegi [hihihi]
W CR-Vce miałem analogicznie załączany napęd na tylną oś i w śniegu działało to świetnie mimo "zwykłych" opon - Michelin Alpin 4x4 (wbrew pozorom to żadne terenówki)
Obrazek

Zimą - śniegu nawaliło do dolnej krawędzi zderzaka a jeszcze pług dosypał górkę przed samochodami- na parkingu wszyscy dzielnie szuflują robiąc "wyjazd", a ja... zrzucam śnieg z samochodu, czyszczę szyby, wsiadam, 1-ka i do widzenia (miny sąsiadów bezcenne) [hihihi].
Swoją CR-Vką wyciągałem z zaspy dostawczaka - całkiem sporego, choć pustego Sprintera - poszło bez problemu a gościu najpierw pocił się przed 15 minut i nic. Tak więc na śniegu będzie OK.
W teren - fakt bez stałego 4x4 raczej się nie powojuje, a opony w tym przypadku, to przy sprzęgle wiskotycznym jedynie element częściowo wpływający na zdolność do jazdy. Inna kwestia, że czasem opony terenowe potrafią znacznie skuteczniej... się zakopać - zwłaszcza na piasku.
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

Awatar użytkownika
satinado
Nowy
Posty: 22
Rejestracja: 20 wrz 2012, 18:28
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 CRDI 4X4 ACTIVE Automat
2005r.
Lokalizacja: Lubartów

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: satinado » 29 paź 2012, 09:57

Zibi70 pisze: ... Inna kwestia, że czasem opony terenowe potrafią znacznie skuteczniej... się zakopać - zwłaszcza na piasku.


Przepraszam ale nie masz racji, miałeś kiedyś ... i nie mówię o oponach MT - bo do tego trzeba mieć odpowiedni sprzęt ale AT'eki?
Zaobserwowałbyś różnicę ... co nie znaczy, że namawiam do kupna. Sam przejeździłem na General Grabber AT 2 a później na General Grabber AT kilka lat ale do Sportage tych opon bym nie założył.
Obrazek Obrazek
Zima się zbliża i każdy kto ma 4WD będzie miał swoje własne, poparte praktyką zdanie. Pewne jest jedno, taki napęd w warunkach zimowych tylko pomaga.

pfirst
Bywalec
Posty: 72
Rejestracja: 15 maja 2011, 21:10
Czym jeżdzę: KIA SPORTAGE 2,0 CRDi

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: pfirst » 29 paź 2012, 10:38

No ale koledzy zeszliście z tematu - o oponach są inne wątki, to jest całkie inna sprawa i jeśli pozwolicie wolałbym opinie osób które jeżdzą Sportage II a nie III.

Awatar użytkownika
satinado
Nowy
Posty: 22
Rejestracja: 20 wrz 2012, 18:28
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 CRDI 4X4 ACTIVE Automat
2005r.
Lokalizacja: Lubartów

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: satinado » 29 paź 2012, 10:57

Ja bym powiedział, że opony to nierozerwala i podstawowa sprawa w samochodzie ... a szczególnie 4x4 nawet w tych do 40 km/h :D

Mrozu takiego dużego jeszcze nie ma, piach jest sypki, najlepiej przekonaj się sam na jakiejś kopalni piachu. Samochód jest delikatny więc uważaj ale możesz zaobserwować jak się zachowuje napęd. Ja już mam kilka takich przejazdów za sobą.

Awatar użytkownika
preziu
Nowy
Posty: 22
Rejestracja: 14 kwie 2011, 22:36
Czym jeżdzę: 2.0 CRDI/4x4/Active/2009/Black Pearl

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: preziu » 29 paź 2012, 12:53

Jak mam KS II FL 2009/2010 2.0 CRDi 150 HP i powiem tak, zdarza sie ze naped wlaczy sie na zakrecie czy podczas ruszania.
Zalacza sie bardzi szybko, ale to czuc, jest kopniecie w zad. Plynne to to nie jest.
Co do jazdy 4x4 to rzeczywiscie bez dobrych opon nie ma co sie wybierac, aczkolwiek w tym roku jezdzilem po wydmach i po mega blocie po ulewie (na drodze woda do progu a pod spodem kamienie ok 4 cm), wlaczony 4WD lock i hej.
Uslisgiwaly sie lekko kola ale szedl, a bylem przekonany ze bede pchal czolga po wodze. Dal rade i jestem z niego dumny.
Ja teraz mam opony caloroczne i daja rade jeszcze lepiej.
Wymienilem 17" na 16" i szukam jakis ciekawych AT, ale chce zalozyc ponadnormatywne i nie wiem ile moge wyciagnac w rozmiarze zeby moc skrecac.
Mam nadzieje ze troche pomoglem
byl: VW Passat B5 1.9 TDI, VW Scirocco 2.0 TFSI
jest: Czolg FL 2.0 CRDI/4x4/Active/2009/Black Pearl :devil:

acid
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 07 mar 2013, 14:27
Czym jeżdzę: MB S210

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: acid » 08 mar 2013, 14:48

Odświeżę trochę temat. Nie bardzo zrozumiałem kwestie dołączania tylnego napędu. Rozumiem zaśnieżony parking, prędkości do 40 km/h...ale jak jest w czasie normalnej jazdy drogowej z prędkościami powyżej 40...jeżeli stracę przyczepność powyżej 40 km/h to dołączy mi się tylny napęd, żeby to skorygować czy nie??
Pozdrawiam

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: ZygJe » 08 mar 2013, 21:30

Sprecyzuj, co rozumiesz przez "utratę przyczepności"
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

acid
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 07 mar 2013, 14:27
Czym jeżdzę: MB S210

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: acid » 09 mar 2013, 11:49

No właśnie nie umiem sprecyzować...np przód traci przyczepność. Może to zrobić z różnych powodów, np aquaplaning,śliska nawierzchnia etc...

Awatar użytkownika
cisco
Nasz Człowiek
Posty: 805
Rejestracja: 27 paź 2011, 00:11
Czym jeżdzę: Sorento XL 2.0 CRDi 185KM, AT, AWD Black Pearl
Lokalizacja: okolice Warszawy

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: cisco » 09 mar 2013, 12:19

obejrzyj filmik może to ułatwi zrozumienie :D
http://www.youtube.com/watch?v=j6q37mnJpu0
pozdrawiam
SORENTO XL 2.0 CRDi 185KM, AT, AWD, SunRoof, Black Pearl

Awatar użytkownika
soul
Administrator
Posty: 1224
Rejestracja: 04 kwie 2010, 22:00

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: soul » 09 mar 2013, 13:00

Dynamax nie był montowany w Sportage do 2010 roku a po.
Obrazek

acid
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 07 mar 2013, 14:27
Czym jeżdzę: MB S210

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: acid » 09 mar 2013, 18:55

Koledzy, może źle zadałem pytanie. Wiem jak działają napędy na 4 koła w różnych samochodach, lecz interesuje mnie teza wyrażona w tym wątku, że powyżej 40 km/h nie załaczy się napęd tylnej osi i dlatego zadałem pytanie o utratę przyczepności kół przednich i kwestię dołączenia tyłu w warunkach drogowych. Miałem okazję jeździć Yeti, w której napęd tyłu dołącza się i odłącza w zależności od uślizgu innych kół w każdym zakresie prędkości. Dlatego przed zakupem chcę mieć wiedzę, czy 4x4 w sportage II jest tylko "zabawką " na zaśnieżony parking, czy urządzeniem zapewniającym większe (choć trochę) bezpieczeństwo.
pozdrawiam :)

Awatar użytkownika
soul
Administrator
Posty: 1224
Rejestracja: 04 kwie 2010, 22:00

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: soul » 09 mar 2013, 22:50

Opis blokady napędu 4x4
• Po włączeniu przez kierowcę blokady napędu 4x4, układ ITM przekazuje do sprzęgła sygnał załączenia stałego momentu obrotowego.
• Kiedy prędkość pojazdu przekracza 30 [km/h], układ stopniowo wyłącza blokadę napędu 4x4, obniżając moment obrotowy sprzęgła ITM. Po przekroczeniu przez pojazd prędkości 40 [km/h] moment obrotowy sprzęgła ITM zostaje zmniejszony do minimum. Blokada napędu 4x4 przywracana jest wg tej samej zależności prędkość-moment obrotowy.
• Przebieg charakterystyki blokowania sprzęgła można modyfikować poprzez dobór numerów katalogowych części składowych
Obrazek

• Tryb blokady napędu 4x4 jest nadrzędny względem wszystkich innych żądań układu sterowania, za wyjątkiem żądań układu ABS. Podczas ingerencji układu ABS sprzęgło ITM jest wyłączane.
• W przypadku usterki czujnika prędkości pojazdu (VSS), układ przyjmuje że prędkość jest niepewna i wyłącza blokadę napędu 4x4.
Obrazek

pfirst
Bywalec
Posty: 72
Rejestracja: 15 maja 2011, 21:10
Czym jeżdzę: KIA SPORTAGE 2,0 CRDi

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: pfirst » 14 mar 2013, 20:46

Ale Wy tu chrzanicie :roll: - kolega acid dobrze zadał pytanie a Ty Soul jakieś wykresiki nic nie warte przedstawiasz - przecież chodzi mu o reakcję samochodu w czasie normalnej jazdy z prędkością np. 70 km/h, bez 4x4 LOCk, gdy przednia oś straci przyczepność . Wtedy powinna sie dołączyć tylnia i też jestem ciekawy jak to wygląda lub jakie są doznania :oczko: chociaż nie mam zamiaru tego testować.
pozdrawiam

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: ZygJe » 14 mar 2013, 22:55

To zależy, jeśli przednia oś straci przyczepność z powodu nadmiaru mocy przy śliskiej nawierzchni, to jak najbardziej tył się dołączy nawet przy 100km/h (a w KSIII dołączy się zanim przód się uślizgnie) i efektem będzie poślizg z 4 kół i zadziałanie ESP. Przy wyłączonym ESP jest wyraźna tendencja do początkowej podsterowności przechodzącej w gwałtowną nadsterowność. Jeśli przednia oś traci przyczepność na zakręcie z powodu nadmiernej szybkości (podsterowność) to raczej napęd AWD (typu dołączanego) nic nie zmieni. W KS bardzo dobrze pomaga lekkie przyhamowanie. Niestety w KSIII zainstalowany jest układ ESP typu oszczędnościowego :) działający wyłącznie na przednia oś. Co powoduje, że ESP nie pomaga w poślizgach podsterownych ( tu konieczne jest działanie na tylną oś - tak jak mam w Sedonie czy miałem w Bravo).
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

acid
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 07 mar 2013, 14:27
Czym jeżdzę: MB S210

Re: Dlaczego warto AWD-post przeniesiony

Postautor: acid » 19 mar 2013, 14:08

Dzięki bardzo koledzy za odpowiedzi... :)


Wróć do „UKŁAD NAPĘDOWY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap