Tuleje sanek przednich

Wszystko co dotyczy zawieszenia. Najczęstsze awarie, opinie, porady.
henryk_kania
Uzależniony
Posty: 269
Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG

Tuleje sanek przednich

Postautor: henryk_kania » 21 lip 2019, 23:25

Cześć,

z cyklu "podrążmy głębiej" - niedługo chyba będę się bawił w zmianę sprzęgła, a do tej zmiany trzeba zrzucić sanki. A skoro zrzucę sanki to wiem w jakim stanie są tuleje sanek.

I tu pytanie - te tuleje są wpuszczane. Zagadką dla mnie jest jak je wyprasować?
Normalnie nawiercam tuleję i ją rozcinam. W zależności od tulei kilkanaście do kilkudziesięciu minut. Tutaj średnio to będzie możliwe.

Czy jest jakaś inna metoda oprócz próbowania (nie wiem z jakim skutkiem) ataku na tuleję za pomocą wyrzynarki (naciąć jej bieżnię od jednej strony? Bo gdzieś mi taka informacja przeleciała, chociaż no nie wiem jak jej skuteczność...

Pomyślałem teraz o nieco innej, brzydszej metodzie, czyli nawierceniu tulei na wylot (przez sanki) przy samej bieżni i potem brzeszczotem wolframowym nacinanie tulei...

Czy też może ktoś z Was testował patenty typu nawiercanie krawędzią boczną wiertla? (te tuleje są raczej z miękkich metali)
Albo jakieś inne?

henryk_kania
Uzależniony
Posty: 269
Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG

Re: Tuleje sanek przednich

Postautor: henryk_kania » 16 sie 2019, 23:00

Dobra, melduję, że tuleje zostały wymienione. I mam dla Was opis + obrazki.

Po zdjęciu sanek tuleje... same wypadły. Ale nie to, że z kołnierzem zewnętrznym - same gumy. Co w sumie było dobre, bo nie musiałem rozwiercać gumy.
Strzałem w dziesiątkę okazała się stara chińska wyrzynarka ze starym, styranym czasem brzeszczotem do metalu (opis ma sugerować, że nie musi być mega sprzęt.

1. Oznaczamy kierunek tulei (ogólnie znaczniki na tulejach mają być prostopadle do kierunku jazdy
2. Nacinamy wyrzynarką tuleję tak daleko jak tylko się da (dobierając np. deseczkę która ograniczy głębokość cięcia. Można myślę ze 3mm zostawić nieucięte.
https://imgur.com/qVt7rFg
3. Nacinamy kołnierz tulei z wierzchu
https://imgur.com/Xk9SDoi
4. Robimy pogrom, czyli śrubokręt + młotek + jak u mnie żabka - wytargujemy metalową część
https://imgur.com/cr3Xz3u
5. Czyścimy dość dokładnie miejsce prasowania tulei (początek wchodzi lekko, ale tuleja jest stożkowa lekko w zakresie 71-72mm - trzeba dość mocno prasować)
https://imgur.com/Uj76aaA
6. Prasujemy tuleję uprzednio smarując (pamiętajmy, że od drugiej strony tuleja wyjdzie nieco - ja zapomniałem o tym i ciężko zaczęło iść - wepchnąłem wewnętrzną metalową część na jakieś 5mm, ale nic się nie uszkodziło bo nowa guma)
https://imgur.com/EnHajXQ
7. Gotowe
https://imgur.com/x8oe4FW


Aha - oficjalna instrukcja mówi, żeby tuleję wyprasować poprzez ciągnięcie za wewnętrzną metalową tuleję przy pomocy praski, ale to chyba tylko z nową tuleją by zadziałało.

Awatar użytkownika
Thomaster
Expert
Posty: 1466
Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Tuleje sanek przednich

Postautor: Thomaster » 20 sie 2019, 14:07

Aż miło się czyta takie opisy :brawo: :oki:


Wróć do „ZAWIESZENIE”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap