Hak do auta

Wszystko co dotyczy zawieszenia. Najczęstsze awarie, opinie, porady.
mistral295
Bywalec
Posty: 39
Rejestracja: 10 sie 2012, 09:50
Czym jeżdzę: Sportage 2.0L, 16V, DOHC, 2008r.

Hak do auta

Postautor: mistral295 » 10 lip 2014, 10:11

Witam
czy macie może jakieś doświadczenia z hakami, bo muszę kupić do swojego auta. Jaki polecacie bo widziałem, że są rożne spawane na stałe elementy oraz skręcane na śruby. Dodatkowo powiedzcie mi czy muszę robić dodatkowe dziury w rami czy są gotowe. A i jeszcze jedno, jaka wiązka elektryczna jest potrzebna.

Pozdrawiam

saber
MODERATOR
Posty: 501
Rejestracja: 13 paź 2010, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 crdi 184KM, AT, 4WD
Lokalizacja: Kraków

Re: Hak do auta

Postautor: saber » 11 lip 2014, 22:13

Temat już był na forum - szukajka też działa całkiem sprawnie ( viewtopic.php?f=16&t=72&hilit=hak ). Ale żeby ułatwić Ci temat krótko opiszę mój wybór, bo właśnie przed takim stanąłem 2 tyg. temu. Wybrałem opcję tańszą ale przyzwoitą czyli polski hak przykręcany (nie automat) o myląco niemieckiej nazwie STEINHOF ( http://allegro.pl/show_item.php?item=4380388090 ) - cały zestaw mechanicznie montujesz do podwozia w przygotowane już otwory - nie wiercisz, nie spawasz, nie piłujesz zderzaka itp - wystarczy kanał/podnośnik i druga para rąk do pomocy. Elektrykę lepiej zrobić u "fachowca" no chyba że sam jesteś fachowcem (ASO za podpięcie wiązki z modułem życzy sobie ok 350-400 zł). Skoro mowa o elektryce to do w/w zestawu konieczne są jeszcze:
1) ok. 220 zł za wiązkę 7 pin (bo taki jest "polski" standard). Jak planujesz holować wypasione kempingi zza Buga to zakładaj 13 pin ale kup od razu przejściówkę 13->7 bo "zwykłych" przyczep (np: towarowych) nie podepniesz (one mają wszystkie 7 pin).
2) ok. 120 zł za moduł - "skrzyneczka" która dba o tzw. odciążenie prądowe, detekcję podłączenia przyczepy, odłączenie przeciwmgielnych, czujników parkowania itp
Czyli łącznie za ok 540 zł + 50 zł wysyłka masz cały zestaw - do tego doliczyć trzeba koszt montażu (w KRK znajomy elektryk za podłączenie wiązki przykręcenie haka liczy ok 150 zł).
Są też opcje droższe, czyli np: haki "półautomaty" (wpięcie/wypięcie bez śrub ale ręcznie) - z tych polecane są firmy Westfalia ale to już koszt ok 1,5k wzwyż. No i automaty dla leniwych Helmutów z grubym portfelem, albo dla tych .... których na to stać :)

Edgar
Uzależniony
Posty: 341
Rejestracja: 28 cze 2013, 14:26
Czym jeżdzę: Sorento 2016 2.0 XL AWD,
była Sportage III 1,6 GDI L
Lokalizacja: Katowice

Re: Hak do auta

Postautor: Edgar » 12 lip 2014, 07:49

Nie jestem pewien czy opisany jak przez moderatora będzie pasował do twojego modelu. [zlosnikok]

saber
MODERATOR
Posty: 501
Rejestracja: 13 paź 2010, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 crdi 184KM, AT, 4WD
Lokalizacja: Kraków

Re: Hak do auta

Postautor: saber » 12 lip 2014, 11:36

Edgar, oczywiście, że nie będzie pasował :oops: Dzięki za czujność!
Teraz zauważyłem, że kolega mistral, w opisie ma Sportage z 2008 :) - dobierze hak pasujący do swojego modelu, a reszta "manuala" opisana przeze mnie chyba się zgadza :)

Awatar użytkownika
mkkrk
Bywalec
Posty: 130
Rejestracja: 24 sie 2010, 20:47
Czym jeżdzę: GT Line HEV AWD, AE+ LTH HAR PNS 2TR
Lokalizacja: Kraków

Re: Hak do auta

Postautor: mkkrk » 14 lip 2014, 21:24

Saber możesz zamieścić zdjęcia po zamontowaniu?
pozdrawiam
__________________________
GT Line HEV AWD, AE+ LTH HAR PNS 2TR
Była:
GT Line, 1.6T-GDI, AWD, DCT, FN2, dach
2.0 DOHC, AWD, XL+18 i dach

saber
MODERATOR
Posty: 501
Rejestracja: 13 paź 2010, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 crdi 184KM, AT, 4WD
Lokalizacja: Kraków

Re: Hak do auta

Postautor: saber » 16 lip 2014, 00:47

ok, jak tylko się z tym uporam to wrzucę

Awatar użytkownika
bipuk
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:13
Czym jeżdzę: 1.6 GDI XL 2010 r.
_______
fabia 1.2
Lokalizacja: Kraków

Re: Hak do auta

Postautor: bipuk » 21 lip 2014, 10:43

saber, czy moge prosic o podanie namiarów na tego znajomego elektryka w krk ?

saber
MODERATOR
Posty: 501
Rejestracja: 13 paź 2010, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 crdi 184KM, AT, 4WD
Lokalizacja: Kraków

Re: Hak do auta

Postautor: saber » 21 lip 2014, 11:03

chłopak ma na imię Seweryn, tel: 664 036 987

Awatar użytkownika
bipuk
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:13
Czym jeżdzę: 1.6 GDI XL 2010 r.
_______
fabia 1.2
Lokalizacja: Kraków

Re: Hak do auta

Postautor: bipuk » 21 lip 2014, 11:21

dzięki ! jeszcze jakbyś dał radę pstryknąć tą fotke jak wygląda tył auta ze zdemontowanym hakiem.

saber
MODERATOR
Posty: 501
Rejestracja: 13 paź 2010, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 crdi 184KM, AT, 4WD
Lokalizacja: Kraków

Re: Hak do auta

Postautor: saber » 26 lip 2014, 01:19

Dobra, mam chwilkę to wrzucam kilka fotek dot. montażu haka. Dodam tylko, że w finalnie zamówiłem model STEINHOF K-028, z wiązką 7PIN i modułem uniwersalnym (wyższy model, obsługujący m.in. czujniki cofania, światła led w przyczepie itp.) - całość za 550 zł. Zakupu dokonałem w firmie ExpertMobil.pl z Sopotu - bardzo dobry kontakt, dobra cena, szybka obsługa i doradztwo - szczerze polecam. Natomiast nie polecam f-my AUTO SZARMACH ze Starogardu Gdańskiego - obsługa to jakaś porażka. Na 4 wysłane maile zero odpowiedzi przez 2 tyg! Na 4 podane telefony nie sposób się dodzwonić - na jednym w końcu odebrał pan, który delikatnie mówiąc był małomówny i co pewien czas muruczał tylko pod nosem "tak" .... "tak" .... - po chwili myślałem, że to jakiś automat - więc chciałem się upewnić czy mnie słyszy - i na moje pytanie "halo, słyszy mnie pan ?" ... rozłączył się. Tyle w temacie :)

Ale do rzeczy - jak wspomniałem, zamontowałem hak STEINHOF - nazwa od nazwiska właściciela firmy (Marek Steinhof) - dobre, "handlowe" nazwisko :)

Po podniesieniu samochodu łatwo zidentyfikować fabryczne otwory do montażu haka - w każdej podłużnicy są po 4 - dwa od dołu, dwa z boku - na zdjęciu podłużnica jest mokra, bo psikana była smarem aby "udrożnić" gniazda na śruby - o tym w dalszej części:

Obrazek

Muszę nadmienić, że montaż mechaniczny, choć zapowiadał się prosty, nie do końca taki był. Głównie chodzi o spasowanie otworów - tych fabrycznie umieszczonych w podłużnicy, z tymi nawierconymi w dodatkowych blachach dołączonych do zestawu, które podtrzymują przykręcony hak. Nie sądzę, aby fabryka się pomyliła, więc chyba raczej prośba do producenta, aby lepiej przygotować otwory (lekko rozwiercić albo lepiej dopasować). Z prawej strony otwory spasowały, z lewej niestety nie i trzeba było rozwiercać blachy. Blachy są konkretne i grube, więc ręczną wiertarką można tylko posmyrać - pomaga tylko porządna, stołowa wiertara. Tak wyglądają otwory po rozwierceniu:

Obrazek

Po dopasowaniu otworów można było już przykręcić hak i blachę. Od doły podłużnicy przychodzi mocowanie haka, na to blacha i całość dwoma śrubami przykręca się do podłużnicy. Z boku podłużnicy przykręcamy dwoma śrubami blachę. I tu kolejny problem - otóż, śruby dostarczone przez producenta haka mają inny skok gwintu, niż gwint w fabrycznych otworach. Fabryczne mają gwint drobnozwojny - skok gwintu na śrubach dołączonych do haka jest większy. Montaż jest co prawda możliwy, ale gwint na śrubie lekko się ścina i wkręcać trzeba z użyciem siły. Śruby są konkretne więc całość jednak skręca się w sposób pewny. Do fabryki można mieć jedynie zastrzeżenia, że nie zabezpieczyła jakoś tych otworów, bo było w nich pełno piachu i trochę rdzy. Nie wiem czy po 10 latach eksploatacji dałoby się zamontować tam cokolwiek. Po skręceniu wygląda to tak:

Obrazek

Widok od strony zderzaka - jak widać nie trzeba nic przycinać, piłować itp:

Obrazek

Kolejny krok, to montaż uchwytu na gniazdo 7 PIN. Uchwyt jest mocowany z boku uchwytu na zaczep kulowy tymi samymi śrubami co zaczep - trochę kiepskie rozwiązanie, bo po demontażu zaczepu, trzeba zostawić jedną śrubę aby trzymała gniazdo:

Obrazek

Kiepskie rozwiązanie z uwagi na to, że śruby tej nie da się zbyt mocno przykręcić żeby nie powyginać blach - miejsca montażu zaczepu kulowego. Nakrętka nie jest samoblokująca, więc istniej ryzyko jej odkręcenia. I tu kreatywnością wykazał się mój znajomy fachowiec - Seweryn. Zasugerował, że lepiej będzie przyspawać ten uchwyt na gniazdo co też uczynił - najpierw przykręcił mocowanie (aby pokryły się otwory) - potem przyspawał:

Obrazek

Pozostało więc przykręcić gniazdo, podpiąć wiązkę i zająć się montażem elektrycznym. Po zamontowaniu gniazda z wiązką wygląda to tak:

Obrazek

UWAGA: wiązkę prowadzimy od góry z lewej strony - od środka czyli od strony bagażnika (konieczny demontaż boczków, ale nie całkowity - na tyle, aby je uchylić i dostać się do kabli). Następnie wiązkę wyciągniętą dołem mocujemy do haka opaskami. Większość kabli idzie z lewej strony bagażnika i tam się wpinamy:

Obrazek

Z prawej strony wpinamy się tylko do kabli lampy, do świateł postojowych - jeden kabelek:

Obrazek

UWAGA: szybkozłączkom mówimy stanowcze NIE! Wszystkie kabelki lutujemy i izolujemy!

Obrazek

Montaż elektryczny wymaga oczywiście znajomości "kabelków" i umiejętności obsługi miernika, lutownicy itp - mój fachowiec miał jeszcze prosty patent z żarówką, którą podpinał szukając odpowiednich kabelków (kierunkowskazy, wsteczny, p-mgielne, pozycyjne) - dzięki temu nie musiał używać miernika. Dołączona do zestawu instrukcja jest przejrzysta i dobrze opisana, co ułatwia montaż.

Całość po zamontowaniu wygląda tak:

Obrazek

Całkowity koszt montażu: 150 zł

Na koniec przegląd i zaświadczenie o montażu haka (ok 35 zł) i wizyta w Urzędzie Miasta aby wbić hak do dowodu i książki pojazdu (od ręki, koszt 0 zł ).

Teraz już można ... ciągnąć [hihihi]

Qbass
Administrator
Posty: 84
Rejestracja: 01 sty 2011, 09:51
Czym jeżdzę: Sportage 3, 2.0 DOHC XL, Techno Orange

Re: Hak do auta

Postautor: Qbass » 26 lip 2014, 07:36

Saber - dzięki za dokładny opisy, na pewno się przyda, bo sam myślę o haku :)

Awatar użytkownika
bipuk
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:13
Czym jeżdzę: 1.6 GDI XL 2010 r.
_______
fabia 1.2
Lokalizacja: Kraków

Re: Hak do auta

Postautor: bipuk » 04 sie 2014, 14:59

Montowałem dwa tygodnie temu taki sam hak, również kląłem na złe spasowanie otwórów w stelarzu haka, ale udało mi się go przykręcić bez rozwieracania. Moduł i hak zamawiałem w firmie której saber nie poleca czyli AUTO SZARMACH, ale w moim przypadku wszystko było ok i ja polecam chłopaków.

Teraz tylko jeszce zabawa z podpięciem do elektryki. Tak sie zastanawiam bo Saber piszesz że z prawej lampy idzie tylko postojowe, czyli prawy kierunkowskaz jest w głownej wiązce ?

saber
MODERATOR
Posty: 501
Rejestracja: 13 paź 2010, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 crdi 184KM, AT, 4WD
Lokalizacja: Kraków

Re: Hak do auta

Postautor: saber » 04 sie 2014, 15:26

bipuk pisze:Moduł i hak zamawiałem w firmie której saber nie poleca czyli AUTO SZARMACH, ale w moim przypadku wszystko było ok i ja polecam chłopaków.

no to ja miałem pecha - pewnie Panowie mieli długi łyyyyyykend albo coś :)

bipuk pisze:... czyli prawy kierunkowskaz jest w głownej wiązce ?

Tak, dokładnie - wszystko masz w wiązce, która idzie z lewej strony (kierunki masz przecież w zderzaku, a nie w błotniku :)). Możesz się równie dobrze wpiąć w tą wiązkę, którą zobaczysz od spodu, od strony tylnego zderzaka z lewej strony:
Obrazek
Ale mój elektryk wolał nie rozcinać tej wiązki od spodu (bo wiadomo, woda, błoto, piach itp) tylko do tej wiązki wpiął się po ściągnięciu (a właściwie odchyleniu) lewego boczka w bagażniku. W każdym razie w tej wiązce masz wszystkie kable.
Poza tym moduł chowasz sobie też w boczku więc lepiej tutaj się wpinać.

Acha, jeszcze jedno - zasilanie modułu wpięte jest pod zapalniczkę w bagażniku -to dlatego, żeby w razie czego łatwiej wymienić bezpiecznik (od zapalniczki jest w łatwo dostępnej skrzynce z bezpiecznikami). Jeśli montowałbym ten bezpiecznik dołączony do modułu to w razie przepalenia musiałbym znowu demontować boczek co jednak nie jest super szybkie i proste - albo kombinować gdzie go dać w miarę "na wierzchu". Podpięcie zasilania pod zapalniczkę rozwiązuje ten problem.

Awatar użytkownika
bipuk
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 17 lut 2014, 15:13
Czym jeżdzę: 1.6 GDI XL 2010 r.
_______
fabia 1.2
Lokalizacja: Kraków

Re: Hak do auta

Postautor: bipuk » 04 sie 2014, 16:17

saber pisze:Tak, dokładnie - wszystko masz w wiązce, która idzie z lewej strony (kierunki masz przecież w zderzaku, a nie w błotniku :)).


no tak !! zapomniałem :w łeb:

ja zasilanie podpiałem bezpośrednio do aku, myślałem o gn. zapalniczki, ale czytałem w paru miejscach żeby tak nie robić, że za duże obciążenie itd. więc przerzuciłem kabel pod autem razem z osobnym bezpiecznikiem w sumie to też żaden kłopot.

dzięki za rady ! jak nie ogarne to podjadę do poleconego przez Ciebie gościa.

sadamek
Bywalec
Posty: 45
Rejestracja: 30 lis 2012, 11:58
Czym jeżdzę: 2.0 CRDi 184KM XL, AT, 4x4
Lokalizacja: Chorzów

Re: Hak do auta

Postautor: sadamek » 04 mar 2015, 21:58

powiedzcie ci czy jeśli chce zamontować hak i wyłącznie używać go do przewozu rowerów to potrzebuje moduł do wiązki czy on jest jedynie potrzebny jak się podpina przyczepkę.

Który hak możecie bardziej polecić:
1. hak wypinany j60a - AUTO HAK - SŁUPSK (czy montaż kuli jest bezpieczny i pewny)
2. hak przykręcany K-028 - Steinhof
3. inny

tomgrze
Uzależniony
Posty: 210
Rejestracja: 15 sty 2011, 21:04
Czym jeżdzę: Sportage '07 4x4 2.0 CRDI
CX-7 '08 4x4 2.3 DISI
Lokalizacja: pomorskie

Re: Hak do auta

Postautor: tomgrze » 15 mar 2015, 13:09

Cześć,

Wczoraj po 2 godzinach spędzonych w kanale założyłem hak :P
Założyłem ten ze Słupska, zapłaciłem 347zł wraz z przesyłką
Z wiązka poczekam na natchnienie bo podobnie jak kolega potrzebuje hak tylko do rowerów

sadamek - jeśli będziesz chciał używać bagażnika na rowery ze światłami to gniazdo musisz mieć . Ja zastanawiam się nad bagażnikiem tzw. nożycowym, on jest bez świateł

CAM017081.jpg
CAM017081.jpg (27.92 KiB) Przejrzano 9886 razy



Czy ktoś ma doświadczenie z bagażnikiem Arezzo 4 ?

http://allegro.pl/bagaznik-uchwyt-rower ... 37312.html

qwertxx
Nowy
Posty: 2
Rejestracja: 03 cze 2016, 02:58
Czym jeżdzę: Rocznik 2005, benzyna 2.0, wersja EX, 4WD

Re: Hak do auta

Postautor: qwertxx » 20 cze 2016, 15:45

Dołączę do tematu haka dla KIA Sportage II z 2009 roku.

Wycena w salonie KIA:
- hak T45: 530 zł
- wiązka: 280 zł
- montaż: 670 zł
Razem: 1480 zł

Po zastanowieniu decyzja - montuję samodzielnie i wiązkę zrobię także samemu. Ten sam hak kupiłem nieco taniej, bo za 465 zł. Dodatkowo zakupiłem gniazdo i przewody - łącznie około 30zł.

Łączne koszty:
- wg serwisu: 1480 zł,
- wg mnie: 495 zł
Zysk: 985 zł

Na razie zamontowałem hak zgodnie z instrukcją montażu - wszystkie śruby itp. w komplecie. Bez kanału i pomocnika zajęło mi to 3 godziny.

Wszystko idealnie spasowane. Niektóre otwory były zaklejone - wystarczyło tylko je odnaleźć i odkleić zaślepkę.

Znalazłem też otwór na wprowadzenie wiązki do nadwozia także zaślepiony naklejką.

A wygląda to na razie tak:
Załączniki
PICT0005.JPG
PICT0005.JPG (432.7 KiB) Przejrzano 9149 razy
PICT0004.JPG
PICT0004.JPG (471.9 KiB) Przejrzano 9149 razy
PICT0003.JPG
PICT0003.JPG (452.18 KiB) Przejrzano 9149 razy
PICT0002.JPG
PICT0002.JPG (507.77 KiB) Przejrzano 9149 razy
PICT0001.JPG


Wróć do „ZAWIESZENIE”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap