Dziwne błędy po montażu LED stop

Wszystko o elektryce i elektronice w KIA Sportage II.
Waldia
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 15 cze 2021, 21:14
Czym jeżdzę: KIA

Dziwne błędy po montażu LED stop

Postautor: Waldia » 04 paź 2023, 08:48

Nabyłem metodą kupna Kia sportage II 2008 benzyna.
Po zmontowaniu 2 żarówek "żarówka LED Cree XP-E P21/5W bay15d stop + pozycja", (powtarzam 2 żarówek, bo przy jednej problemu nie ma) po jakimś czasie zapala się żarówka ESP i nie ma możliwości tego wyłączyć.
Poza tym po uruchomieniu przyciskiem przy kierownicy Tempomatu nie idzie go za setować przy odpowiedniej prędkości. Słowem nie działa. Przy zamontowaniu zwykłej żarówki problem ustępuje, jak gdyby nie istniał. Wszystko wraca do stanu OK.
Do sprawdzenia zamontowałem żarówką Led przerobioną przez siebie (rysunek) lecz nie wnosi to nic. Dalej dziwne błędy występują
Podobno w tym modelu nie ma CAN ECU może kontrolować rezystancje, przepływ prądu czy napięcia i na razie nie wiem co ma wpływ na to zjawisko.
Może ktoś się z tym już spotkał. Byłbym wdzięczny. Zaoszczędzi mi to troszkę czasu na analizę i wyeliminowanie problemu.
Pozdrawiam
Załączniki
LED.jpg
LED.jpg (26.92 KiB) Przejrzano 398 razy

henryk_kania
Uzależniony
Posty: 269
Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG

Re: Dziwne błędy po montażu LED stop

Postautor: henryk_kania » 04 paź 2023, 09:09

No ja się kiedyś spotkałem z informacją, że przy spalonej żarówce stopu może dochodzić do wyłączenia ESP. Rzuciłem okiem na schemat świateł stopu i nie widzę z jednej strony żadnego bocznika do sprawdzania prądu żarówki, ale jednocześnie sygnał z włącznika świateł stopu wędruje do ECM/TCM/ESP/ABS i może sprawdzają one w inny sposób "obecność" żarówek - na przykład badając rezystancję w czasie kiedy pedał nie jest naciśnięty lub po prostu wystawiając niskoprądowy sygnał 12V i licząc, że żarówka "zepnie" go do masy - to ostatnie jest proste i sensowne (i zakładam, że w ten sposób działa to wykrywanie żarówki).

W praktyce - zgodnie z zamieszczonym przez Ciebie schematem - taka żarówka będzie się charakteryzowała inną rezystancją, co dowolny z modułów może wykryć. Jak to ominąć? Kombinować z połączonym równolegle rezystorem wysokiej mocy i uważać żeby niczego nie stopił/spalił, bo będzie się grzać jak żarówka (i tak też się go powinno dobrać, albo przynajmniej próbować "połowy" wymaganej mocy w obu reflektorach [symulowanie spalonej tylko jednej żarówki] ).

I tak na koniec jeszcze przypominam o braku homologacji na takie światło. Sam mam żarówki wstecznego LED (żeby mi lepiej doświetlały bo mam ciemne szyby), ale myślę czy ich nie zmienić na zwykłe. Po prostu gdyby do czegoś doszło wcale bym się nie zdziwił gdyby ubezpieczyciel w jakimś szczególnym przypadku drążył taki smaczek na swoją korzyść, oni się potrafią czepiać o wszystko.

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Dziwne błędy po montażu LED stop

Postautor: Piejar » 04 paź 2023, 09:31

Sygnał z wyłącznika świateł stop, podobnie jak że sprzęgła czy położenia neutralnego skrzyni biegów wchodzi do logik tempomatu więc zakłócenia mogą powodować traktowanie tych sygnałów jako niewiarygodne i powodować np brak możliwości włączenia tempomatu. Rezystor bocznikujacy można próbować dobrać bo, być może, "żarówka" LED ma tak dużą impedancję że ECU traktuje to jako przerwę (uszkodzenie). Może dobranie rezystora na poziomie 500-1000 ohm będzie zapewniało wystarczający poziom sygnału dla ECU i systemy zaczną działać poprawnie. Przy takich rezystancjach wydzielana moc jest rzędu 5W dla 500 ohm, kiedy żarówka świeci (dla stopów raczej chwilowe) wiec rezystor 1W da radę natomiast to już jest trochę większa sztuka niż typowe drobiazgi 0,125 czy 0,25 W

Waldia
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 15 cze 2021, 21:14
Czym jeżdzę: KIA

Re: Dziwne błędy po montażu LED stop

Postautor: Waldia » 04 paź 2023, 15:10

Dzięki za info.
Tak też myślałem, że istotna jest tu rezystancja a w zasadzie przepływ jakiegoś minimalnego prądu sygnalizującego (przepalenie żarówki?) Pytanie po co? skoro i tak nie ma na pulpicie takowej informacji. Niemniej coś to jednak powoduje.
Mogę zastosować rezystancję o odpowiedniej wartości i odpowiedniej mocy, lecz jaki sens stosować wtedy LED, skoro pobór prądu niewiele spadnie?
Muszę wykonać pomiary i zobaczę przy jakiej minimalnej wartości płynącego prądu będzie OK. Wspomnę tylko że przy jednej żarówce Led-owej problemu nie ma a nie są one połączone szeregowo. Nie mam schematu i nie wiem czy wysterowanie żarówek następuje z ECU poprzez jakiś tranzystor mocy czy poprzez przekaźnik. Jeśli przez to drugie to tym bardziej nie rozumiem...
Dzięki i jak tylko coś będę wiedział dam znać
Pozdrawiam

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Dziwne błędy po montażu LED stop

Postautor: Piejar » 04 paź 2023, 16:11

Wysterowanie stopów idzie przez styk przy pedale hamulca ale uważam że ECU śledzi sobie wartości napięć czy rezystancji choćby dla diagnostyki wyłącznika świateł a 2ylacznik przeważnie jest podwójny i chyba komplementarny

henryk_kania
Uzależniony
Posty: 269
Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG

Re: Dziwne błędy po montażu LED stop

Postautor: henryk_kania » 04 paź 2023, 19:01

Tak, ecu śledzi ten sygnał (a dokładniej - ESP/ABS/TCM/ECM/tempomat) - kiedyś miałem źle ustawiony ten włącznik tak, że za wcześnie/późno włączał (albo jedna z par coś nie działała - wymontowałem i czyściłem styki) i przez to wyłączało mi się ESP podczas delikatnego hamowania.
Światło stop jest sterowane bezpośrednio tym włącznikiem, żarówki są połączone równolegle:

Obrazek

Waldia
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 15 cze 2021, 21:14
Czym jeżdzę: KIA

Re: Dziwne błędy po montażu LED stop

Postautor: Waldia » 04 paź 2023, 23:19

Patrząc na schemat to (jako kontrola) nie ma żadnego wpływu płynący prąd w układzie żarówek. Wydaje mi się, że znaczenie mogą mieć spadki napięć podczas zapalania żarówek oraz czas.
Podczas naciśnięcia hamulca sygnał płynący z przełącznika stopu do CRUISE CONTROL MODULE (1) ze styku NC (3) jest przerywany a pojawia się na CRUISE CONTROL MODULE (5). To powoduje, że tempomat się wyłącza. Jak pisał „henryk_kania" występujący czas między przełączeniem styków jest istotny.
Tak czas ten się wydłuża, gdy zastosujemy żarówki, ponieważ przy rozbłyśnięciu żarnika przez płynący chwilowo większy prąd występuje spadek napięcia i może to powodować, że jest OK. Jednak jest to zaledwie kilka milisekund… Gdy zamontuję jedną żarówkę to układ działa bez problemu.
Z tą kontrolą spadku napięcia podczas zajarzenia żarówek to ABS i ESP mogą to kontrolować, lecz nie wiem, dlaczego? Wszak, gdy układy się wyłączą to, gdzie tu do bezpieczeństwa?
Na desce ze wskaźnikami po jakimś czasie wypadają mi ESP i czasami ABS.
Muszę sprawdzić czy po odpaleniu silnika i przekroczeniu 40 km/h nie naciskając wcześniej hamulca uda mi się załączyć tempomat.

Nie wiem jeszcze gdzie idzie ten sygnał do (S.. ESP w kółku na czerwono).


Mam ostatnio mało czasu i puki co zamontowałem żarówkę. Dzięki za schemat.

Kontrola_.jpg
Kontrola_.jpg (80.2 KiB) Przejrzano 365 razy

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1513
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Dziwne błędy po montażu LED stop

Postautor: automaciek » 05 paź 2023, 06:44

Brakuje polaryzacji do masy obwodu świateł "stop". Zwykła żarówka w stanie wyłączonym "podciąga" obwód do masy (napięcie przy wyłączonych światłach hamowania - 0V. Przy LED'ach tego nie ma i napięcie jest , trzeba wstawić równolegle do lamp rezystor obciążający, zapewne i 50 om by wystarczyło, a jeśli nie to mniejszy.

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Dziwne błędy po montażu LED stop

Postautor: Piejar » 05 paź 2023, 09:53

O tym właśnie koledze pisałem, pytanie czy robił eksperyment.
Widzę że zrobiłem duży błąd w liczeniu tej mocy traconej na oporniku. Przy 500 om będzie to moc ok 0.3W czyli zwykły mały opornik da radę. Przy 50 ohm jest ok 3W kiedy żarówka swieci

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1513
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Dziwne błędy po montażu LED stop

Postautor: automaciek » 05 paź 2023, 11:06

Tu nie chodzi o moc traconą, tylko o polaryzację do masy. Sterownik silnika ma wewnętrzny rezystor pociągający do plusa. W tym układzie nie ma pomiaru prądu obciążenia. Trzeba zbić napięcie przy wyłączonych światłach hamowania.

Waldia
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: 15 cze 2021, 21:14
Czym jeżdzę: KIA

Re: Dziwne błędy po montażu LED stop

Postautor: Waldia » 07 paź 2023, 20:29

Tak wiem, że wejście sterowników w zależności jakim stanem się je wystosowuje "podciąga" się do zera bądź do plusa. Jest to uwarunkowane tym by wyeliminować stany nieokreślone które mogą nam wysterować układ. No cóż o tym nie pomyślałem.
Zastosowałem rezystor 500 ohm który zeruje wejście i nie obciąża układu podczas podania 12V napięcia przy hamowaniu a przede wszystkim się nie grzeje Tyle wystarcza, żeby nie było komunikatów o wyłączeniu ABS, ESP, lecz nie wystarcza na set tempomatu więc zastosowałem 300 ohm który sprawę załatwił. Podczas hamowania płynie przez rezystor jakieś 0,04A. To jakieś 0,7W.

Nie wiem tylko co ma żarówka stopu do poprawnej pracy ABS czy ESP. Przy tempomacie OK rozumiem.

Pozdrawiam i dzięki za komentarze.

Piejar
Uzależniony
Posty: 300
Rejestracja: 27 wrz 2022, 05:47
Czym jeżdzę: ProCeed'08 D4EA 140KM,I30'09 D4FB 90KM,Megane 4'18 H5H 100KM

Re: Dziwne błędy po montażu LED stop

Postautor: Piejar » 07 paź 2023, 20:40

:oki: No i pięknie


Wróć do „ELEKTRYKA”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap