Wymiana płynu hamulcowego - poprawna procedura przy ABS/ESP

Awarie , porady, opinie.
henryk_kania
Uzależniony
Posty: 269
Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG

Wymiana płynu hamulcowego - poprawna procedura przy ABS/ESP

Postautor: henryk_kania » 11 kwie 2017, 13:00

Cześć,

zabieram się zgodnie z wewnętrzną obietnicą za hamulce, pierwszy raz. I wszystko było jasne, aż nie trafiłem na sporo panik odnośnie odpowietrzania/wymiany płynu hamulcowego w przypadku ABS+ESP. A czeka mnie w sumie jedno i drugie (będę ściągał zaciski, a potem wymieniał na samym końcu płyn).

1. Manual do Tucsona (Sportage nie mam teraz jak sprawdzić, potem zobaczę) mówi o odpowietrzaniu za pomocą pompy ABS i specjalnego urządzenia (poza zamianą pompowania pedałem na pompowanie ABS wygląda klasycznie wszystko). (Edycja) Wygląda to jakby dwuetapowo - najpierw odpowietrzanie z użyciem pompy+zaworu ABS, później odpowietrzanie normalne (z pedałem)
2. Procedura klasyczna - uzupełnianie płynu + pompowanie + odkręcanie/zakręcanie odpowietrznika.
3. Procedury magiczne (dla konkretnych aut) mówią o tym czy zapłon ma być włączony czy wyłączony (kwestia zaworów w ABS). W niektórych nawet odpalony.
4. Kiedyś wymieniałem w warsztacie, a skoro w warsztacie to jestem prawie pewien, że robili to bez magicznych narzędzi.

Czy ktoś z kolegów przerabiał temat i może powiedzieć która czynność się sprawdza i działa bez problemu?
Z tego jak znam Kijankę to metoda 2 powinna w zupełności wystarczyć, ale wolałbym się upewnić.

Zgodnie z 1 wychodzi na to, że potrzebne jest specjalne narzędzie, które pozwoli wybrać który obieg hamulcowy działa (ABS/normalny). W przeciwnym wypadku - odpowietrzymy/wymienimy tylko część płynu hamulcowego.

Wygląda na to jakby pozostawała jedynie opcja odpowietrzenia hamulców klasycznie (żeby móc jechać), a potem pojechanie do ASO na pełną wymianę lub rozwiązanie niepełne, czyli wymiana klasyczna płynu + pojeżdżenie tak, żeby ABS się włączał (zmiesza się stary płyn z układu ABS z nowym) i jeszcze raz to samo. Ale i tak nie otrzymamy czystego, nowego płynu. Chociaż tego dużo w ABS/ESP nie wchodzi (bo to tylko pompa, czy się mylę?).

W sumie trochę słabo to wygląda. No niemożliwe, żeby się nie dało tego ogarnąć bez urządzeń.

Lukasz sport
Uzależniony
Posty: 228
Rejestracja: 12 lip 2014, 22:27
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 crdi 140km 2006
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Wymiana płynu hamulcowego - poprawna procedura przy ABS/ESP

Postautor: Lukasz sport » 11 kwie 2017, 16:28

Pompujesz pedalem na wlaczonym zaplonie, druga osoba odkreca odpowietrznik i do tego trzeba utrzymywac poziom w zbioroniczku. Zrób tak z każdym kołem do momentu, aż będzie leciał czysty płyn. . Ja zaczynałem od przednich. U mnie z odpowietrzników lecial koloru coca coli, mimo iż w zbiorniku był żółty.zuzylem okolo 1l plynu ATE. Po tygodniu pojechałem i powtórzyłem procedurę ale zuzylem już tylko 0.5 litra płynu.

henryk_kania
Uzależniony
Posty: 269
Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG

Re: Wymiana płynu hamulcowego - poprawna procedura przy ABS/ESP

Postautor: henryk_kania » 11 kwie 2017, 20:54

(dziękuję za scalenie poprzednich postów)

Mhm, czyli wynika z tego, że w sumie trzeba taką "normalną" procedurę zrobić, a potem ją powtórzyć (pewnie to umożliwi przepłukanie w części i pompy ABS - na schematach widziałem że ona w sumie pracuje w kilku trybach i ma wtedy różne zawory pootwierane).

Pisałem do jednego ASO Kia, ale jednoznacznie mi nie odpowiedzieli na pytanie czy podczas wymiany przepłukują układ ABS/ESP. Rzucili, że koszt "pełnej obsługi wymiany" nie odpowiadając na dość precyzyjne pytanie. Wysoce możliwe, że się w to nie bawią i możliwe, ze słusznie.

Zrobię prawdopodobnie tak jak kolega - przepłukam raz, a potem jeszcze jeden. Tylko muszę w takim razie kupić z 2l płynu.

Z innej beczki - używałeś może płynu DOT4 z serii tych do ESP? Bo z tego co widziałem większość producentów ma DOT4 i DOT4 Low Viscosity dedykowany niby do ESP. Dedykowane do ESP są droższe (~28/l). Ale, że robię za jednym zamachem tarcze/klocki/zaciski to jak coś nie zamierzam oszczędzać.
I jeśli jeszcze mogę - czy również zajmował się kolega sprzęgłem? Bo też chciałbym przepłukać przy okazji, a jest w internecie wiele instrukcji przepłukiwania (przepłukiwanie spiętymi odpowietrznikami sprzęgło-hamulec, wysysanie strzykawką płynu z odpowietrznika bez pompowania, normalne pompowanie jak w hamulcach, wstrzykiwanie płynu przez odpowietrznik).

Lukasz sport
Uzależniony
Posty: 228
Rejestracja: 12 lip 2014, 22:27
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 crdi 140km 2006
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Wymiana płynu hamulcowego - poprawna procedura przy ABS/ESP

Postautor: Lukasz sport » 11 kwie 2017, 21:08

Nie pamiętam już jaki to był dokładnie ATE, ale na pewno dot4.
Przy sprzęgle nic nie robiłem także musi ktoś inny podpowiedzieć.

henryk_kania
Uzależniony
Posty: 269
Rejestracja: 20 paź 2013, 23:07
Czym jeżdzę: Sportage II 2.0 16V 4WD 2006 + LPG

Re: Wymiana płynu hamulcowego - poprawna procedura przy ABS/ESP

Postautor: henryk_kania » 23 kwie 2017, 17:55

Żeby zamknąć. Odpowietrzyłem klasycznie, na włączonym zapłonie. Na początku urządzeniem do jednoosobowego odpowietrzania, a potem dla pewności jeszcze z pomocnikiem. Płyn miałem z dwa lata temu wymieniany to był całkiem czysty, więc nie będę chyba powtarzał procedury.

Zmieniłem na DOT4 LV (lałem akurat ATE DOT4 SL.6) dedykowany do ESP. Póki co nie bawiłem się w sprawdzanie ABS/ESP jak się z nim zachowuje, bo jestem na etapie docierania i nie chcę męczyć póki co klocków/tarcz.

Co do sprzęgła - przepłukałem nowym płynem i jak się okazało - odpowietrzyłem sprzęgło. Bardzo zauważalna różnica w pracy sprzęgła (bardzo miękko spina, kiedyś miało tendencje do lekkich szarpnięć - myślałem że tak wrażliwe jest, a to mogła być ściśliwość powietrza).

Procedura odpowietrzania sprzęgła, którą wybrałem - klasycznie, jak hamulce (tylko tu samemu robiłem). Pedał w podłogę zablokowany, popuszczamy odpowietrznik i czekamy aż wysprzęglik zejdzie do zera. Zostaje nam pedał w podłodze, który musimy ręką dźwignąć. Potem pedałowałem kilka razy i ponawiałem procedurę. Przelałem sporo hamulcowego, bo przepłukać chciałem, potem się skupiłem na odpowietrzeniu i po 4 może razach już nie leciały pęcherzyki, więc zakręciłem i zrobione. Pędał chodzi bardziej miękko i przyjemniej.


Wróć do „UKŁAD HAMULCOWY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap