Strona 1 z 2

Instalacja ksenonów

: 18 lis 2018, 20:47
autor: Thomaster
Jak część z Was już wie jkiś czas temu stwierdziłem, że mojej L-ce do pełni szczęścia brakuje świateł ksenonowych. Po testach wszelkiego typu lepszych i "lepciejszych" zarówek H7, HID'ów, a nawet LED'ów postanowiłem pójść chyba najtrudniejszą z możliwych dróg i wymienić lampy na ksenonowe. Zależy mi na legalności tego typu rozwiązania (chociaż pewnie za chwilę znajdzie się ktoś kto będzie prawił coś o homologacjach) więc oprócz wymiany samych lamp do wykonania jest cała instalacja spryskiwaczy reflektorów oraz samopoziomowanie lamp.

Z rzeczy, które zostały już zrobione:
- spryskiwacze reflektorów - została dołożona cała instalacja sprysków, cięcie zderzaka, wymiana zbiornika na dedykowany pod spryski lamp (z miejscem na dodatkową pompkę). Wszystko działa tak jak należy - może z jednym wyjątkiem, który pozostał do wykonania wiosną - w tej chwili sterowanie pompką odbywa się na takiej zasadzie, że spryskiwacz działa zawsze razem ze spryskiwaczami przedniej szyby gdy włączone są światła mijania. Na wiosnę podłączę sterowanie z BCM'a - ze względu na to, że nie dysponuję garażem ciężko było się już bawić w takie rzeczy. Z wyciągnięciem sygnału nie będę miał problemu bo mam zapiętego poliftowego BCM'a który ma inną ilość wtyczek niż przedliftowy - między oryginalną wtyczką jest przejściówka do której śmiało mogę się podlutować ze wszsytkim co potrzebuję.
Pytanie do użytkowników KS3 XL - jak to naprawde działa? Zakładam, że jest zasada, że spryski działają razem ze światłami, ale czy jest tez jakaś zasada (jak np. w nowym Tucsonie), że po użyciu sprzyskiwaczy przez kilka kolejnych spryskań działają tylko spryskiwacze szyby czołowej, a lamp już nie?

Obrazek

- wymiana lamp - tutaj myślałem, że będzie ciężko dostać coś sensownego, ale trafiłem na lampy w bardzo ładnym stanie w dość rozsądnej kwocie więc zakupiłem, założyłem i jest OK. No może prawie OK - w lampach są oryginalne żarniki Philips Xenstart, które po nagrzaniu dają światło w żółtej barwie (bielsze niż halogen, ale 4300K to już napewno nie jest - bliżej już mu do 3800K).

zarnik.JPG
zarnik.JPG (40.02 KiB) Przejrzano 35263 razy


Pytanie do użytkowników wersji XL - czy wymienialiście żarniki D1S na jakieś inne? Ceny za markowy komplet są w przedziale 500-800zł więc raczej nie będę eksperymentował z nimi tak jak z H7 :D Nie chcę iść w żarniki 6000K bo nie lubię tego typu koloru światła (poza tym znacznie gorzej oświetla mokrą nawierzchnię) ale chciałbym coś co trzyma po nagrzaniu 4300 - 4800K.

- poziomowanie lamp - rzecz na której zatrzymałem się pomimo, że na początku wydawała mi się mega prosta. Sama zasada działania wydaje się niezbyt skomplikowana - ot na tylnym zawieszeniu siedzi sobie czujnik i reaguje na stopień dociążenia tylnej osi. Reaguje ze sporą zwłoką więc czasami trudno nawet stwierdzić czy działa (podobno).
Odnośnie montażu elektryki - w 8-mio pinowej wtyczce jest 6 używanych sygnałów (zasilanie, masa, info o włączonych światłach, K-line, sygnał prędkości pojazdu i sygnał wyjściowy na silniki lamp) - nic skomplikowanego. Do założenia brakuje mi tylko kawałka ciepłego garażu - cała wiązka już przygotowana.
Zatrzymałem się jednak na mechanice. Czujnik wygląda w ten sposób:

czujnik.jpg
czujnik.jpg (54.35 KiB) Przejrzano 35266 razy


O ile montaż do podłogi auta jest możliwy bez większej filozofii (z tego co widziałem otwory pod śruby są) o tyle podłączenie zaznaczonej części do wahacza okazało się problemem. W mojej wersji nie ma na to miejsca, a w wersach z oryginalnie montowanym czujnikiem są jakieś dodatkowe blaszki - fotki od Adama (4x4) i Pudra (ośka):

mocowanie.jpg


U mnie brak:

moja.JPG


Pytanie do profesorów KIA'logii - jakies pomysły jak ustalić jakiś numer tej blachy? Pewnie i tak przyjdzie mi dorobić to jakoś we własnym zakresie bo jak znam życie to do kupienia jest w komplecie z połową zawieszenia, ale może macie jakiś pomysł. Gdyby komuś przy okazji chciało się pstryknąć jeszcze kilka fotek, ewentualnie jakieś wymiary to byłoby super. Według mnie nie musi być super dokładnie bo resztę można doregulować na samych lampach i czujniku.
Tutaj kolejne pytanie, ale już chyba tylko @Gisio może coś podpowiedzieć w tym temacie: Zakładam, że czujnik jest w jakiś sposób kalibrowany (pozycja zero itp.) Czy jest jakaś procedura kalibracji GDS'em? Spędzłem dwa wieczory na lekturze hotline'a i znalazłem procedurę do KS4, ale do KS3 cisza w temacie. Na dodatek nie ma też żadnych informacji opisowych systemu AHLS w KIA Hotline (oprócz schematów elektrycznych).
Jako ciekawostkę dodam jeszcze, że sterowanie silników od lamp halogenowych i ksenonowych różni się dość mocno. W momencie gdy manualnie opuszczamy lampę halogenową z poziomu pokrętła w kabinie to lampa ksenonowa podłączona pod taką instalacje idzie "w górę" :bajer:

Sorry za pokolorowanie pytań, ale tak sie rozpisałem, że nie chciałem żeby zginęły w tekscie. Mam nadzieję, że ktoś pomoże.

Re: Instalacja ksenonów

: 18 lis 2018, 21:29
autor: czyzyk64
Brawo Tomek. Jak zawsze profesjonalnie i z determinacją. :oki:
Z tego co znalazłem to blaszka ma nr przed fl 921933U000 po fl 921933U010 ,

Re: Instalacja ksenonów

: 18 lis 2018, 21:31
autor: puder12
Thomaster pisze:Pytanie do użytkowników KS3 XL - jak to naprawde działa? Zakładam, że jest zasada, że spryski działają razem ze światłami, ale czy jest tez jakaś zasada (jak np. w nowym Tucsonie), że po użyciu spryskiwaczy przez kilka kolejnych spryskań działają tylko spryskiwacze szyby czołowej, a lamp już nie?.

Spryskiwanie lamp jest powiązane ze spryskiwaczem szyby przy włączonych światłach. Z moich obserwacji wynika, że jeśli używam spryskiwacza ponownie w ciągu kilku - kilkunastu sekund to działa tylko na szybę, ale nnie ma tak, że działa np. raz na 5 spryskiwań szyby.

BTW. Thomaster - wielki szacun za podjęcie się montażu xenonów. Mocno skomplikowany mod.

Re: Instalacja ksenonów

: 18 lis 2018, 22:14
autor: Thomaster
Dzięki za namiary na blachę - zapytam jutro czy można to zamówić.
Dalej tylko za bardzo nie wiem do czego to przykręcić...

Re: Instalacja ksenonów

: 18 lis 2018, 22:20
autor: Owca007
Podziwiam Cię za to, że chce Ci się aż tak mocno zrobić XL :) Z lamp będziesz zadowolony świecą o niebo lepiej. Co do żarników mam serię i chyba mam niewypalone bo świecą lekko niebieskawą poświatą tak jak powinny. Działanie sprysków jest jak Puder pisze, numer blaszki masz więc czekamy już tylko na cieplejsze dni i wolny czas na finalizację procesu. Aha co do regulacji (adaptacji) lamp w moim kompie mam takie coś jak ustawienie punktu zerowego, prosi aby auto miało z 1/2 baku stało na równym podłożu i wtedy sobie ustawia lampy czujnik itp. Pudera poproś o więcej zdjęć gdzie to jest przykręcone i problem rozwiązany, ale pewnie idzie do śrub zwrotnicy lub mocowania przewodów hamulcowych. Nie ma innych otworów- wahaczy zbyt wiele byłoby rodzai części. Aha i jak zapytam o kolejny mod, kiedy szklany dach?

Re: Instalacja ksenonów

: 19 lis 2018, 13:51
autor: Thomaster
Blacha zamówiona - zamówiłem 921933U010 bo będzie na jutro, a na 3U000 musiałbym poczekać z tydzień. Zastanawia mnie tylko fakt różnicy w cenie między tymi dwoma wersjami - 3U000 jest kosztuje 3 razy tyle co 3U010. Nie zastanawiam się pod kątem kosztów, ale różnicy między nimi [zdziwko]

Cały czas zastanawiam się jeszcze gdzie dokładnie tą blachę przykręcić...

Re: Instalacja ksenonów

: 19 lis 2018, 15:22
autor: Owca007
W ośce ze zdjęcia wygląda na to, że blacha przykręcona jest do wahacza na tych śrubach co trzyma się przewód hamulcowy. W tym miejscu co przechodzi przez wahacz.

Re: Instalacja ksenonów

: 19 lis 2018, 21:12
autor: damian94
@Thomaster - czy ksenony muszą mieć spryskiwacze?

Re: Instalacja ksenonów

: 19 lis 2018, 21:46
autor: Owca007
Wedle obowiązującego prawa to tak muszą mieć.

Re: Instalacja ksenonów

: 19 lis 2018, 23:12
autor: Thomaster
Nie do końca - są pewne wyjątki w niektórych nowych autach, ale Sportage nie dotyczą. Z tego co pamiętam spryskiwacze reflektorów są obligatoryjne w przypadku gdy żarnik/lampa emituje strumień światła silniejszy niż 2000 lumenów. standardem dla żarnika D1S jest 3200 lumenów więc wymaga on spryskiwaczy.
W niektórych nowszych konstrukcjach spotyka się oświetlenie ksenonowe o mocy 25W (gdzie standardowy ksenon zużywa 35W) i o strumieniu świetlnym 1800-2000lm. Takie rozwiązanie pomimo, że jest oświetleniem ksenonowym spryskiwacza nie wymaga. Z opinii użytkowników tego typu wynalazków wynika jednak, że często świeci to słabiej niż dobra żarówka halogenowa.

Re: Instalacja ksenonów

: 21 lis 2018, 00:19
autor: Thomaster
Dotarła blacha.

zestaw.JPG


Mam już chyba komplet więc pozostaje znaleźć jakiś kawałek garażu, zamontować wszystko i poustawiać :)
Ponawiam prośbę o pstryknięcie fotki z miejscem połączenia blachy do wahacza - może komuś będzie się chciało zrobić...
Z góry dzięki za fatygę.

Re: Instalacja ksenonów

: 21 lis 2018, 00:38
autor: Owca007
Jak wytrzymasz to w sobotę robię Pawłowi serwis olejowy więc zdjęcia mogę wtedy porobić.

Re: Instalacja ksenonów

: 30 lis 2018, 14:49
autor: Thomaster
Dzisiaj w planach miałem założenie samopoziomowania lamp. No i się wnerwiłem [zly1] [zly1] [zly1]
jak zwykle okazało się, że jak coś nie jest sprawdzone w 100% to się pewnie spieprzy...
Co nie zagrało? - oczywiście ta pier#$%&@na blaszka [zly2] [zly2] [zly2]

Całość szła dobrze...

a11.jpg


Czujnik przykręcony, instalacja przeciągnięta, blaszka w kształcie takim, że jakby nie kombinować to założyć się nie da...
Tak wygląda blacha, którą mam:

a12.jpg


mam.JPG


A tak wygląda ta, której poszukuję:

a13.jpg
a13.jpg (83.81 KiB) Przejrzano 34946 razy


szukam.JPG


Wygląda na to, że 3U010 jest do 4WD (chociaż niepodobna do tego ze zdjęcia Adama), a 3U000 jest do 2WD. Różnica w opisach jest taka, że 3U000 jest opisana jako "łącznik wspornika", a 3U010 jako "wspornik łącznika" :roll: Nie pozostał nic innego tylko poskładac auto, zamówić inną blachę i mieć nadzieje, że przyjdzie właściwa...

Re: Instalacja ksenonów

: 30 lis 2018, 15:02
autor: Owca007
Zdjęcie mojego autorstwa [hihihi] . Wykręć z tej blaszki tą kulkę i zrób sobie swoją sam szkoda czasu i nerwów. Chyba, że pod tym drugim numerem kryje się ta właściwa.

Re: Instalacja ksenonów

: 30 lis 2018, 17:23
autor: diselboy
Tak patrzę na Twoją blaszke i...... wziąłbym młotek , imadło lub kowadło i :w łeb: pierd....... młotkiem w tą co masz aż by przyjęla kształt tej co nie masz. Tak na rozładowanie stresu i skrócenie czasu oczekiwania. Jak Adaś proponuje. [hihihi]

Re: Instalacja ksenonów

: 30 lis 2018, 17:51
autor: Thomaster
Rozważałem już takie działanie, ale niestety musiałbym dospawać ze 3-4cm materiału żeby uzyskać podobną długość.
Zamówiłem już 3U000 - niestety w tej części świata jedyna taka jest w Belgii więc będę musiał poczekać kilka dni... Zobaczymy co przyjdzie - jeżeli znowu będzie nie taka to znajdę coś w OBI i przerobię.

Re: Instalacja ksenonów

: 30 lis 2018, 20:45
autor: Owca007
Tą blaszkę co masz jest do 4WD stąd były dwa numery, więc teraz powinna być już dobra.

Re: Instalacja ksenonów

: 04 gru 2018, 08:08
autor: Bombonnog
Po zimie mam zamiar się za to zabrać. Świetny poradnik, myślę, że może się mi przydać.

Re: Instalacja ksenonów

: 05 gru 2018, 01:16
autor: Thomaster
Blacha dotarła. Wygląda na to, że będzie pasować.
Poniżej porównanie:

blacha2.jpg

Re: Instalacja ksenonów

: 05 gru 2018, 08:46
autor: Owca007
No to będzie koronacja i imprezka, a na wieczór oświecenie :czujnik: :czujnik: :czujnik: .
Zobaczysz będzie Pan zadowolony, a temat z tym opuszczaniem lamp na odwrót to o co chodziło?

Re: Instalacja ksenonów

: 05 gru 2018, 22:11
autor: Thomaster
Z opuszczaniem lamp myk jest taki, że sterowanie silnika lampy halogenowej jest inne niż sterowanie silnika lampy ksenonowej. Po podłączeniu lampy ksenonowej do mojej instalacji silnik zjechał maksymalnie w dół (w pozycji "0" w manualnym ustawieniu lamp). Przestawienie na "1" lub wyżej powoduje opuszczenie wysokości strumienia światła lampy halogenowej, a w przypadku ksenonowej jego podniesienie. Ot taka ciekawostka. Obecnie więc jeżdżę na ustawieniu "4". Lampy oczywiście zostały odpowiednio ustawione. Nie jest to jednak rozwiązanie, które mnie satysfakcjonuje (muszę mieć tak jak oryginał albo lepiej ;) ) więc zostało dodanie układu automatycznego poziomowania lamp.
Jak tylko ogarnę kawałek garażu to zamontuję blachę i podłącze przygotowaną wiązkę. Później zostanie tylko kalibracja czujnika oraz ponowne ustawienie świateł.

Pytanie dla dociekliwych: Jaką rolę w układzie automatycznego poziomowania lamp pełni sygnał prędkości pojazdu? Ktoś wie jaka jest zależność - może coś w stylu, że auto reguluje wysokość lampy w przedziale od-do jakiejś prędkości? Nie żebym miał problem z jego odnalezieniem bo idzie zarówno do radia, licznika jak i w złącze OBD ( prawdopodobnie podopnę się w instalację wlaśnie gdzieś w okolicy OBD bo z niego najprościej będzie mi się podpiąć pod K-line) ale jestem zwyczajnie ciekawy jak to działa.