Instalacja ksenonów
: 18 lis 2018, 20:47
Jak część z Was już wie jkiś czas temu stwierdziłem, że mojej L-ce do pełni szczęścia brakuje świateł ksenonowych. Po testach wszelkiego typu lepszych i "lepciejszych" zarówek H7, HID'ów, a nawet LED'ów postanowiłem pójść chyba najtrudniejszą z możliwych dróg i wymienić lampy na ksenonowe. Zależy mi na legalności tego typu rozwiązania (chociaż pewnie za chwilę znajdzie się ktoś kto będzie prawił coś o homologacjach) więc oprócz wymiany samych lamp do wykonania jest cała instalacja spryskiwaczy reflektorów oraz samopoziomowanie lamp.
Z rzeczy, które zostały już zrobione:
- spryskiwacze reflektorów - została dołożona cała instalacja sprysków, cięcie zderzaka, wymiana zbiornika na dedykowany pod spryski lamp (z miejscem na dodatkową pompkę). Wszystko działa tak jak należy - może z jednym wyjątkiem, który pozostał do wykonania wiosną - w tej chwili sterowanie pompką odbywa się na takiej zasadzie, że spryskiwacz działa zawsze razem ze spryskiwaczami przedniej szyby gdy włączone są światła mijania. Na wiosnę podłączę sterowanie z BCM'a - ze względu na to, że nie dysponuję garażem ciężko było się już bawić w takie rzeczy. Z wyciągnięciem sygnału nie będę miał problemu bo mam zapiętego poliftowego BCM'a który ma inną ilość wtyczek niż przedliftowy - między oryginalną wtyczką jest przejściówka do której śmiało mogę się podlutować ze wszsytkim co potrzebuję.
Pytanie do użytkowników KS3 XL - jak to naprawde działa? Zakładam, że jest zasada, że spryski działają razem ze światłami, ale czy jest tez jakaś zasada (jak np. w nowym Tucsonie), że po użyciu sprzyskiwaczy przez kilka kolejnych spryskań działają tylko spryskiwacze szyby czołowej, a lamp już nie?
- wymiana lamp - tutaj myślałem, że będzie ciężko dostać coś sensownego, ale trafiłem na lampy w bardzo ładnym stanie w dość rozsądnej kwocie więc zakupiłem, założyłem i jest OK. No może prawie OK - w lampach są oryginalne żarniki Philips Xenstart, które po nagrzaniu dają światło w żółtej barwie (bielsze niż halogen, ale 4300K to już napewno nie jest - bliżej już mu do 3800K).
Pytanie do użytkowników wersji XL - czy wymienialiście żarniki D1S na jakieś inne? Ceny za markowy komplet są w przedziale 500-800zł więc raczej nie będę eksperymentował z nimi tak jak z H7 Nie chcę iść w żarniki 6000K bo nie lubię tego typu koloru światła (poza tym znacznie gorzej oświetla mokrą nawierzchnię) ale chciałbym coś co trzyma po nagrzaniu 4300 - 4800K.
- poziomowanie lamp - rzecz na której zatrzymałem się pomimo, że na początku wydawała mi się mega prosta. Sama zasada działania wydaje się niezbyt skomplikowana - ot na tylnym zawieszeniu siedzi sobie czujnik i reaguje na stopień dociążenia tylnej osi. Reaguje ze sporą zwłoką więc czasami trudno nawet stwierdzić czy działa (podobno).
Odnośnie montażu elektryki - w 8-mio pinowej wtyczce jest 6 używanych sygnałów (zasilanie, masa, info o włączonych światłach, K-line, sygnał prędkości pojazdu i sygnał wyjściowy na silniki lamp) - nic skomplikowanego. Do założenia brakuje mi tylko kawałka ciepłego garażu - cała wiązka już przygotowana.
Zatrzymałem się jednak na mechanice. Czujnik wygląda w ten sposób:
O ile montaż do podłogi auta jest możliwy bez większej filozofii (z tego co widziałem otwory pod śruby są) o tyle podłączenie zaznaczonej części do wahacza okazało się problemem. W mojej wersji nie ma na to miejsca, a w wersach z oryginalnie montowanym czujnikiem są jakieś dodatkowe blaszki - fotki od Adama (4x4) i Pudra (ośka):
U mnie brak:
Pytanie do profesorów KIA'logii - jakies pomysły jak ustalić jakiś numer tej blachy? Pewnie i tak przyjdzie mi dorobić to jakoś we własnym zakresie bo jak znam życie to do kupienia jest w komplecie z połową zawieszenia, ale może macie jakiś pomysł. Gdyby komuś przy okazji chciało się pstryknąć jeszcze kilka fotek, ewentualnie jakieś wymiary to byłoby super. Według mnie nie musi być super dokładnie bo resztę można doregulować na samych lampach i czujniku.
Tutaj kolejne pytanie, ale już chyba tylko @Gisio może coś podpowiedzieć w tym temacie: Zakładam, że czujnik jest w jakiś sposób kalibrowany (pozycja zero itp.) Czy jest jakaś procedura kalibracji GDS'em? Spędzłem dwa wieczory na lekturze hotline'a i znalazłem procedurę do KS4, ale do KS3 cisza w temacie. Na dodatek nie ma też żadnych informacji opisowych systemu AHLS w KIA Hotline (oprócz schematów elektrycznych).
Jako ciekawostkę dodam jeszcze, że sterowanie silników od lamp halogenowych i ksenonowych różni się dość mocno. W momencie gdy manualnie opuszczamy lampę halogenową z poziomu pokrętła w kabinie to lampa ksenonowa podłączona pod taką instalacje idzie "w górę"
Sorry za pokolorowanie pytań, ale tak sie rozpisałem, że nie chciałem żeby zginęły w tekscie. Mam nadzieję, że ktoś pomoże.
Z rzeczy, które zostały już zrobione:
- spryskiwacze reflektorów - została dołożona cała instalacja sprysków, cięcie zderzaka, wymiana zbiornika na dedykowany pod spryski lamp (z miejscem na dodatkową pompkę). Wszystko działa tak jak należy - może z jednym wyjątkiem, który pozostał do wykonania wiosną - w tej chwili sterowanie pompką odbywa się na takiej zasadzie, że spryskiwacz działa zawsze razem ze spryskiwaczami przedniej szyby gdy włączone są światła mijania. Na wiosnę podłączę sterowanie z BCM'a - ze względu na to, że nie dysponuję garażem ciężko było się już bawić w takie rzeczy. Z wyciągnięciem sygnału nie będę miał problemu bo mam zapiętego poliftowego BCM'a który ma inną ilość wtyczek niż przedliftowy - między oryginalną wtyczką jest przejściówka do której śmiało mogę się podlutować ze wszsytkim co potrzebuję.
Pytanie do użytkowników KS3 XL - jak to naprawde działa? Zakładam, że jest zasada, że spryski działają razem ze światłami, ale czy jest tez jakaś zasada (jak np. w nowym Tucsonie), że po użyciu sprzyskiwaczy przez kilka kolejnych spryskań działają tylko spryskiwacze szyby czołowej, a lamp już nie?
- wymiana lamp - tutaj myślałem, że będzie ciężko dostać coś sensownego, ale trafiłem na lampy w bardzo ładnym stanie w dość rozsądnej kwocie więc zakupiłem, założyłem i jest OK. No może prawie OK - w lampach są oryginalne żarniki Philips Xenstart, które po nagrzaniu dają światło w żółtej barwie (bielsze niż halogen, ale 4300K to już napewno nie jest - bliżej już mu do 3800K).
Pytanie do użytkowników wersji XL - czy wymienialiście żarniki D1S na jakieś inne? Ceny za markowy komplet są w przedziale 500-800zł więc raczej nie będę eksperymentował z nimi tak jak z H7 Nie chcę iść w żarniki 6000K bo nie lubię tego typu koloru światła (poza tym znacznie gorzej oświetla mokrą nawierzchnię) ale chciałbym coś co trzyma po nagrzaniu 4300 - 4800K.
- poziomowanie lamp - rzecz na której zatrzymałem się pomimo, że na początku wydawała mi się mega prosta. Sama zasada działania wydaje się niezbyt skomplikowana - ot na tylnym zawieszeniu siedzi sobie czujnik i reaguje na stopień dociążenia tylnej osi. Reaguje ze sporą zwłoką więc czasami trudno nawet stwierdzić czy działa (podobno).
Odnośnie montażu elektryki - w 8-mio pinowej wtyczce jest 6 używanych sygnałów (zasilanie, masa, info o włączonych światłach, K-line, sygnał prędkości pojazdu i sygnał wyjściowy na silniki lamp) - nic skomplikowanego. Do założenia brakuje mi tylko kawałka ciepłego garażu - cała wiązka już przygotowana.
Zatrzymałem się jednak na mechanice. Czujnik wygląda w ten sposób:
O ile montaż do podłogi auta jest możliwy bez większej filozofii (z tego co widziałem otwory pod śruby są) o tyle podłączenie zaznaczonej części do wahacza okazało się problemem. W mojej wersji nie ma na to miejsca, a w wersach z oryginalnie montowanym czujnikiem są jakieś dodatkowe blaszki - fotki od Adama (4x4) i Pudra (ośka):
U mnie brak:
Pytanie do profesorów KIA'logii - jakies pomysły jak ustalić jakiś numer tej blachy? Pewnie i tak przyjdzie mi dorobić to jakoś we własnym zakresie bo jak znam życie to do kupienia jest w komplecie z połową zawieszenia, ale może macie jakiś pomysł. Gdyby komuś przy okazji chciało się pstryknąć jeszcze kilka fotek, ewentualnie jakieś wymiary to byłoby super. Według mnie nie musi być super dokładnie bo resztę można doregulować na samych lampach i czujniku.
Tutaj kolejne pytanie, ale już chyba tylko @Gisio może coś podpowiedzieć w tym temacie: Zakładam, że czujnik jest w jakiś sposób kalibrowany (pozycja zero itp.) Czy jest jakaś procedura kalibracji GDS'em? Spędzłem dwa wieczory na lekturze hotline'a i znalazłem procedurę do KS4, ale do KS3 cisza w temacie. Na dodatek nie ma też żadnych informacji opisowych systemu AHLS w KIA Hotline (oprócz schematów elektrycznych).
Jako ciekawostkę dodam jeszcze, że sterowanie silników od lamp halogenowych i ksenonowych różni się dość mocno. W momencie gdy manualnie opuszczamy lampę halogenową z poziomu pokrętła w kabinie to lampa ksenonowa podłączona pod taką instalacje idzie "w górę"
Sorry za pokolorowanie pytań, ale tak sie rozpisałem, że nie chciałem żeby zginęły w tekscie. Mam nadzieję, że ktoś pomoże.