Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Masz pomysł na ulepszenie czegokolwiek w aucie, sam zabrałeś się do naprawy? Podziel się z innymi swoimi doświadczeniami i zamieść manual z naprawy.
Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: czyzyk64 » 21 sie 2018, 12:17

Witam. Ostatnio jadąc po polnej drodze tzw tarce usłyszałem wewnątrz kabiny w okolicach kolumny kierowniczej charakterystyczne stuki. Nie słychać ich gdy jadę asfaltem czy przejeżdżam przez dziury itp. Dźwięk jest słyszalny ewidentnie w kabinie. Oczywiście żonka nie pomogła ,mówiąc " ja nic nie słyszę". Nie dawało mi to spokoju i pogrzebałem , poszukałem na forach i znalazłem przyczynę. Oczywiście najwięcej i moje ulubione fora to ruskie.
Trochę teorii. Nie wiem jak u nas, ja nigdzie tego nie znalazłem , ale u ruskich w 2016 roku wyszedł biuletyn naprawczy TSB w którym jest napisane , że sprawa stuków dotyczy właśnie Sportage III przed i po fl, Kia Rio oraz IX35. W ramach naprawy wstawiają nową część tzw sprzęgiełko gumowe o nr katalogowym 56380-3W000FFF ,
sprzęgiełko.jpg
sprzęgiełko.jpg (97.55 KiB) Przejrzano 21817 razy
oraz smarują dedykowanym do tej naprawy smarem nr katalogowy YSBB091105FFF.
smar do przekładni YSBB091105FFF.jpg
Sprzęgiełko znajduje się w silniczku elektrycznym wspomagania kierownicy .Przyczyną powyższych stuków, jest brak smaru lub wyschnięcie smaru jeżeli był tam dany. Ja zgodnie z podpowiedziami ruskich ,dołożyłem podkładkę gumową o średnicy 20mm z dętki rowerowej.
Jeżeli chodzi o rozbiórkę " plaża " to nie jest, ale jak ktoś ma trochę pojęcia o mechanice to sobie poradzi. Jak coś to zapraszam do mojego warsztaciku. :oczko:
Poniżej dokumentacja fotograficzna.i krótki opis.
Na wstępie odłączamy minusową klemę z aku, aby nie było jakiegos pśikusa. [hihihi]
Samego demontażu osłony plastykowej pod kierownicą nie bede opisywał bo to każdy raczej wie i zna , chodzi o tą osłonę , gdzie są bezpieczniki po jej zdjęciu widzimy modół odpowiadający za sterowanie układem kierowniczym. Wypinamy kostki. Jedna jest zabezpieczona takim plastykiem niebieskim , którego całkowicie wyciagamy a nastepnie odłączamy kostki .
kostki.jpg
Kostki 2.jpg

Następnie zdejmujemy odkręcając jedną śrubkę na krzyżak , plastik nawiewu kierowcy , po jego wyjęciu ( jest na dwóch klipsach ) widzimy takie cosik.
IS_tunel nawiewu.jpg

Zeby dojść do naszej puchy z silnikiem musimy opuścić kierownicy w tym celu odkręcamy jej mocowania tzn dwie śruby i dwie nakrętki.
Ostatnio zmieniony 21 sie 2018, 19:54 przez czyzyk64, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: czyzyk64 » 21 sie 2018, 12:41

Po ich odkręceniu ( dwie po lewej stronie - śruba i nakrętka i analogowo dwie po prawej ) i zdjęciu z zaczepu , cała kolumna opadnie opierając sie kierownicą o siedzenie . Nie ma sie czego obawiać , nic nie odpadnie i się nie urwie spokojnie robimy dalej , tak to będzie wyglądać.
kolumna.jpg
a tu zdjęcie jak to wygląda po odkręceniu już dwóch śrub trzymających silnik
IS_zaczep.jpg
Poniżej zdjęcie poglądowe, gdzie znajduje się ten silnik na kolumnie.
sterowanie elektryczne.jpg
Po odkręceniu dwóch śrub na klusz 12 wyciągamy całą puchę na warsztacik. i tak ona wyglądała u mnie
silnik z sprzęgiełkiem.jpg
silnik z sprzęgiełkiem.jpg (89.99 KiB) Przejrzano 21804 razy
Ewidentnie widać iż smar który był dany podczas montażu jest już skrystalizowany i nie spełnia swojego zadania, wiec czyścimy wszystko w środeczku
po czyszczeniu.jpg
po czyszczeniu.jpg (91.11 KiB) Przejrzano 21803 razy
Ostatnio zmieniony 21 sie 2018, 15:10 przez czyzyk64, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: czyzyk64 » 21 sie 2018, 13:17

Po wyczyszczeniu nakładamy dedykowany smar ( nie żałować , ale z głową) smar ma dość gęstą konsystencję , więc trzeba sobie pomóc paluchem. Dajemy do środka smar , oraz ja wzorując się na ruskich dałem dodatkowo podkładkę gumową z dętki .
smar i podkładka.jpg
. Następnie trzeba zwrócić uwagę jak wkładamy gumowy krzyżak - sprzęgiełko, ponieważ od wewnętrznej strony ma takie gumowe wypusty i tymi wypustami wkładamy do środka . Dodatkowo musimy jeszcze nasmarować wewnętrzną część gdzie wejdzie ośka . Tam dajemy ten sam smar - nie żałować. Między innymi ruski TSB polega na dodaniu tam smaru .U mnie w starym nie było tam smaru. po złożeniu wygląda to tak;
po złożeniu.jpg
Widać tam gumową podkładkę. Następnie wszystko składamy w odwrotnej kolejności . Na koniec podłączamy aku i cieszymy się ciszą podczas jazdy polnymi drogami. [ura] [papa]

Jak coś to pytać.

Awatar użytkownika
Owca007
Kia Masta
Posty: 3387
Rejestracja: 12 sie 2015, 07:35
Czym jeżdzę: A4 B9 Quattro Avant lepsze od kia :D
Lokalizacja: Jaźwina- dolnośląskie

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: Owca007 » 21 sie 2018, 13:38

Mariusz jak dopytam to tylko w wersji silnikowej 1.6 czy we wszystkich wersjach? Bo nie ukrywam, że u mnie cisza jak makiem zasiał nic nie puka i nie stuka. I ta akcja tylko Rosja Polska się nie łapie?
Kierowca bombOWCA fanatyk przeróbki i modernizacji motoryzacji :)

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: czyzyk64 » 21 sie 2018, 15:05

Nie wiem jak w Polsce, nawet nie pytałem w ASO. Za 50 zł ( cena krzyżaka) to sobie sam zrobię i wiem , że mam to zrobione porządnie. Co do wersji silnikowych, to u ruskich nie ma silników 1,6, a robią to w autach z silnikami 2.0, więc chyba ta góra , która jest we wnętrzu kabiny jest taka sama. Część wymienna -krzyżak, jest również taka sama. [papa]

Awatar użytkownika
Owca007
Kia Masta
Posty: 3387
Rejestracja: 12 sie 2015, 07:35
Czym jeżdzę: A4 B9 Quattro Avant lepsze od kia :D
Lokalizacja: Jaźwina- dolnośląskie

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: Owca007 » 21 sie 2018, 22:38

Temu całemu zamieszaniu "stukom" winna jest konstrukcja dołu w 1.6 zwrotnica jest całkiem inna, inaczej skonstruowana niż np. w ciągniku 2.0 i ona generuje niwpotrzebne ruchy szarpnięcia co skutkuje efektami dźwiękowymi w środku. Ja bym się zastanowił też nad dołożeniem amortyzatora skrętu.
Kierowca bombOWCA fanatyk przeróbki i modernizacji motoryzacji :)

grycu2
Nowy
Posty: 4
Rejestracja: 29 lip 2020, 15:03
Czym jeżdzę: kia rio 1.4 crdi

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: grycu2 » 29 lip 2020, 15:12

Masz może dostęp do tego sprzęgiełka, bo u nas w kia i hyundai twierdzą , że nie mogą tego sprzedać.

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: czyzyk64 » 31 lip 2020, 05:30

Musisz szukać po serwisach. Z tego co widzę jest to już globalny problem, bo podkładka gumowa jest też już w katalogu . [papa]
Załączniki
p4AAAgAh3uA-960.jpg

grycu2
Nowy
Posty: 4
Rejestracja: 29 lip 2020, 15:03
Czym jeżdzę: kia rio 1.4 crdi

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: grycu2 » 04 sie 2020, 15:00

Dzięki bardzo za info ale u mnie w opolskim w serwisie mówia że częsci z końcówką FFF lub QQK nie mogą mi sprzedać pozdrawiam

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1507
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: automaciek » 04 sie 2020, 19:19

Niestety taka jest polityka KIA, że niektóre części mogą być użyte do napraw gwarancyjnych, i pod groźbą kar nie można ich sprzedać.

Awatar użytkownika
Thomaster
Expert
Posty: 1466
Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: Thomaster » 05 sie 2020, 00:40

automaciek pisze:...niektóre części mogą być użyte do napraw gwarancyjnych

A tak z ciekawości - czy do zwykłej naprawy serwis może je zamówić i wymienić, czy możliwa jest tylko wymiana całego silniczka wspomagania?

grycu2
Nowy
Posty: 4
Rejestracja: 29 lip 2020, 15:03
Czym jeżdzę: kia rio 1.4 crdi

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: grycu2 » 05 sie 2020, 04:37

Gość w serwisie powiedział że wymieniają całą kolumne kierowniczą koszt ok 6tys

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: czyzyk64 » 05 sie 2020, 05:14

Mnie udało sie do dostać w serwisie Hyundaia, może tam podzwonić. [papa]

grycu2
Nowy
Posty: 4
Rejestracja: 29 lip 2020, 15:03
Czym jeżdzę: kia rio 1.4 crdi

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: grycu2 » 05 sie 2020, 16:52

Próbowałem w Hyundai ale miła Pani powiedziała mi to samo ale dziś zamówiłem na aliexspress niby orginalne z Korei zobaczymy co przyjdzie koszt z wysyłką ok 35pln :hehe1:

Marcin90
Nowy
Posty: 3
Rejestracja: 18 mar 2022, 21:00
Czym jeżdzę: 1.6

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: Marcin90 » 18 mar 2022, 21:10

Cześć mam od niedawna Kia sportage 2011 . Silnik 1.6 i mam również takie pukanie. Czy problem dotyczy również 1.6 ?

Marcin90
Nowy
Posty: 3
Rejestracja: 18 mar 2022, 21:00
Czym jeżdzę: 1.6

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: Marcin90 » 18 mar 2022, 21:12

Cześć mam od niedawna Kia sportage 2011. Z silnikiem 1.6 i słyszę również takie pukanie. Czy problem dotyczy silnika 1.6 ? Podkładka z dętki ma 2 cm? I jak widzę znajduje się na środku krzyżaka? Proszę o odpowiedź pozdrawiam

Marcin90
Nowy
Posty: 3
Rejestracja: 18 mar 2022, 21:00
Czym jeżdzę: 1.6

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: Marcin90 » 18 mar 2022, 21:14

Cześć mogę mieć kilka pytań? Czy problem dotyczy również 1.6 ?

kubus773
Nowy
Posty: 1
Rejestracja: 15 kwie 2022, 18:32
Czym jeżdzę: Kia Sportage IV 2016

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: kubus773 » 15 kwie 2022, 18:38

Mam KS IV 2016. 1.6 gdi. Demontaż wygląda tak samo jak w KS III? Może to być też sama maglownica stukającą? Czy raczej te sprzęgiełko?

Mumin
Bywalec
Posty: 30
Rejestracja: 12 sie 2021, 22:05
Czym jeżdzę: 1.7 crdi L

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: Mumin » 22 sie 2023, 12:34

A to sprzęgiełko ze zdjęcia gdzie idzie?
Załączniki
Screenshot_2023_0822_123012.png
Screenshot_2023_0822_123012.png (162.96 KiB) Przejrzano 2672 razy

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1507
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: automaciek » 23 sie 2023, 06:03

Pomiędzy silnik, a przekładnie ślimakową kolumny kierownicy. Kolumna kierownicy w dół, trzy sruby - silnik na bok...

Itam84
Nowy
Posty: 1
Rejestracja: 05 lis 2023, 22:13
Czym jeżdzę: 1.6gdi L

Re: Stuki w układzie kierowniczym - Naprawa

Postautor: Itam84 » 21 lis 2023, 09:28

Cześć, ma ktoś może link z instrukcją demontażu plastiku pod kierownicą. Nie chcę nic połamać a tematu nie mogę znaleźć.


Wróć do „ZRÓB TO SAM- BĄDŹ JAK ADAM SŁODOWY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap