Naprawa kamery cofania
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Naprawa kamery cofania
Coraz częściej pojawia się problem z kamerami cofania montowanymi seryjnie w KS3. Jako, że auta są już często po gwarancji to właściciel staje przed dylematem - odpłatna wymiana kamery w ASO (nie znam dokładnie ceny, ale słyszałem, że jest z kosmosu i wynosi ponad 1000zł ) lub zmiana kamery na coś chińskiego co wiąże się z modyfikacją elektryki auta.
Postanowiłem zbadać temat przyczyny uszkodzeń oraz ewentualnej możliwości naprawy. Okazja pojawiła się w tym tygodniu gdy Puderkowa kamerka odmówiła współpracy, a dodatkowo dostałem jeszcze dwie inne uszkodzone.
Z tego co ustaliłem to kamer jest kilka rodzajów - ja akurat miałem z końcówką numeru 3W000 ( i to chyba jest najstarszy typ) oraz 3W120 - te z kolei są chyba najnowsze. Każda z kamer nosiła z zewnątrz dość mocne ślady trudów pracy w konkretnie zawilgoconym środowisku. Przykład największego pawia:
Po wstępnym odgruzowaniu zewnętrzej obudowy przyszedł czas na zmierzenie się z odkręceniem czterech śrubek, które łączą metalową i plastikową część obudowy. Ze względu na stopień korozji nie jest to proste, ale aplikacji WD40 i lekkim podgrzaniu palnikiem w końcu ustąpiły.
Rzut oka do środka i juz wiemy w czym problem - elektronika pracująca w takich warunkach poprostu musi paść. Co lepsze - kamerka ze zdjęcia była wymieniana na gwarancji 2 lata temu. Po dwóch latach wygląda tak:
W skrócie obraz nędzy i rozpaczy. Ale za wcześnie, żeby się poddawać
Generalnie kamera składa się z kilku elementów - soczewki, dwóch płytek z elektroniką, kilku śrubek tulejek, korpusu z kablem i dwóch uszczelek. To właśnie w uszczelkach jest największy problem - jedna z nich (okrągła czerwona) powinna uszczelniać przód kamery, druga (kwadratowa czarna) powinna uszczelniać połączenie plastikowej i metalowej części obudowy. Powinny uszczelniać, ale niestety jak widać po poprzednich obrazkach nie spełniają należycie swojej roli...
Najciekawsze jest to, że w kolejnych wersjach kamery problem nie został rozwiązany mimo tego, że z pewnością w KIA jest znany
Po diagnozie najstarszej kamerki okazało się, że ma uszkodzony układ sterowania zasilaniem. Próba ustalenia co to za scalak i próba jego ewentualnego zakupu skonczyła się tym, że nawet Google się poddało. Inaczej miał się temat z nowszą wersją kamery. Okazało się, że zasilanie jest zwarte do masy - to już lepiej rokowało. Po głębszej habilitacji okazało się, że problemem są dwa uszkodzone kondensatory SMD przy których elektroliza (prąd + woda) zrobiły swoje. Tak więc demontaż, oczyszczenie zaśniedziałych padów na płytce i zamontowanie nowych. Dodatkowo trzeba też poprawić luty na układzie zaznaczonym na zdjęciu oraz na pozostałych komponentach jeżeli tego wymagają. Obydwie kamerki 3W120 miały to samo uszkodzenie.
Same płytki są naprawdę małe i pomiary oraz naprawa dla osób nie mających doświadczenia mogą sprawić problem, ale wszystko jest do ogarnięcia.
Dla porównania wielkości - obydwie płytki w sąsiedztwie złącza słuchawek (jack 3,5mm):
Naprawa elektroniki wykonana więc można przejść do dalszych etapów:
- plastikowa obudowa - czyścimy dokładnie,
- metalowa skorodowana obudowa - przede wszystim szlifujemy (planujemy) miejsce styku z uszczelką. Zewnętrzną stronę można przejechać szczotką drucianą albo papierem ściernym. Ja poszedłem o krok dalej - dość dokładnie wyszlifowałem obudowę i pomalowałem farbą antykorozyjną.
- uszczelki - czyścimy dokładnie zachowując ostrożność aby ich nie uszkodzić.
Mając wszystko przygotowane możemy przystąpić do montażu. Żeby jednak kamerka pożyła dłużej niż fabryczne rozwiązanie postanowiłem uszczelnić dodatkowo połączenia czarnym klejem silikonowym. Nanosimy klej przed założeniem czerwonej uszczelki w jej miejscu osadzenia, a następnie również na uszczelkę. Podobnie robimy z czarną uszczelka - smarujemy obficie z obydwu stron. Następnie skręcamy kamerkę.
Postanowiłem zbadać temat przyczyny uszkodzeń oraz ewentualnej możliwości naprawy. Okazja pojawiła się w tym tygodniu gdy Puderkowa kamerka odmówiła współpracy, a dodatkowo dostałem jeszcze dwie inne uszkodzone.
Z tego co ustaliłem to kamer jest kilka rodzajów - ja akurat miałem z końcówką numeru 3W000 ( i to chyba jest najstarszy typ) oraz 3W120 - te z kolei są chyba najnowsze. Każda z kamer nosiła z zewnątrz dość mocne ślady trudów pracy w konkretnie zawilgoconym środowisku. Przykład największego pawia:
Po wstępnym odgruzowaniu zewnętrzej obudowy przyszedł czas na zmierzenie się z odkręceniem czterech śrubek, które łączą metalową i plastikową część obudowy. Ze względu na stopień korozji nie jest to proste, ale aplikacji WD40 i lekkim podgrzaniu palnikiem w końcu ustąpiły.
Rzut oka do środka i juz wiemy w czym problem - elektronika pracująca w takich warunkach poprostu musi paść. Co lepsze - kamerka ze zdjęcia była wymieniana na gwarancji 2 lata temu. Po dwóch latach wygląda tak:
W skrócie obraz nędzy i rozpaczy. Ale za wcześnie, żeby się poddawać
Generalnie kamera składa się z kilku elementów - soczewki, dwóch płytek z elektroniką, kilku śrubek tulejek, korpusu z kablem i dwóch uszczelek. To właśnie w uszczelkach jest największy problem - jedna z nich (okrągła czerwona) powinna uszczelniać przód kamery, druga (kwadratowa czarna) powinna uszczelniać połączenie plastikowej i metalowej części obudowy. Powinny uszczelniać, ale niestety jak widać po poprzednich obrazkach nie spełniają należycie swojej roli...
Najciekawsze jest to, że w kolejnych wersjach kamery problem nie został rozwiązany mimo tego, że z pewnością w KIA jest znany
Po diagnozie najstarszej kamerki okazało się, że ma uszkodzony układ sterowania zasilaniem. Próba ustalenia co to za scalak i próba jego ewentualnego zakupu skonczyła się tym, że nawet Google się poddało. Inaczej miał się temat z nowszą wersją kamery. Okazało się, że zasilanie jest zwarte do masy - to już lepiej rokowało. Po głębszej habilitacji okazało się, że problemem są dwa uszkodzone kondensatory SMD przy których elektroliza (prąd + woda) zrobiły swoje. Tak więc demontaż, oczyszczenie zaśniedziałych padów na płytce i zamontowanie nowych. Dodatkowo trzeba też poprawić luty na układzie zaznaczonym na zdjęciu oraz na pozostałych komponentach jeżeli tego wymagają. Obydwie kamerki 3W120 miały to samo uszkodzenie.
Same płytki są naprawdę małe i pomiary oraz naprawa dla osób nie mających doświadczenia mogą sprawić problem, ale wszystko jest do ogarnięcia.
Dla porównania wielkości - obydwie płytki w sąsiedztwie złącza słuchawek (jack 3,5mm):
Naprawa elektroniki wykonana więc można przejść do dalszych etapów:
- plastikowa obudowa - czyścimy dokładnie,
- metalowa skorodowana obudowa - przede wszystim szlifujemy (planujemy) miejsce styku z uszczelką. Zewnętrzną stronę można przejechać szczotką drucianą albo papierem ściernym. Ja poszedłem o krok dalej - dość dokładnie wyszlifowałem obudowę i pomalowałem farbą antykorozyjną.
- uszczelki - czyścimy dokładnie zachowując ostrożność aby ich nie uszkodzić.
Mając wszystko przygotowane możemy przystąpić do montażu. Żeby jednak kamerka pożyła dłużej niż fabryczne rozwiązanie postanowiłem uszczelnić dodatkowo połączenia czarnym klejem silikonowym. Nanosimy klej przed założeniem czerwonej uszczelki w jej miejscu osadzenia, a następnie również na uszczelkę. Podobnie robimy z czarną uszczelka - smarujemy obficie z obydwu stron. Następnie skręcamy kamerkę.
Ostatnio zmieniony 14 gru 2017, 02:00 przez Thomaster, łącznie zmieniany 1 raz.
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Naprawa kamery cofania
Poniżej efekt końcowy:
I z odrestaurowaną blaszką mocującą:
Oczywiście to jak będzie wyglądała obudowa zależy od stopnia korozji i ilości pracy włożonej w jej usunięcie. Kamera ze zdjęcia była akurat najmniej sfatygowana z zewnątrz.
Jak widać dało się to naprawić oraz poprawić fabryczne rozwiązania. W tym miejscu gorące pozdrowienia dla osób twierdzących, że modyfikacje w aucie są niewskazane - myślę, że w tym przypadku jak najbardziej jednak są.
Jako ciekawostkę załączam jeszcze porównanie obrazu z dwóch kamer - oryginalnej i chińskiej (z deklarowanym kątem 170 stopni). Obydwie kamery ustawione są w tym samym miejsu i pod tym samym kątem. Widać, że oryginał ma jednak większy zasięg. Czy warty jednak chorej ceny w ASO to już ocencie sami.
Oryginał:
Zamiennik:
Oczywiście jeżeli ktoś ma problem z kamerką to mogę pomóc
I z odrestaurowaną blaszką mocującą:
Oczywiście to jak będzie wyglądała obudowa zależy od stopnia korozji i ilości pracy włożonej w jej usunięcie. Kamera ze zdjęcia była akurat najmniej sfatygowana z zewnątrz.
Jak widać dało się to naprawić oraz poprawić fabryczne rozwiązania. W tym miejscu gorące pozdrowienia dla osób twierdzących, że modyfikacje w aucie są niewskazane - myślę, że w tym przypadku jak najbardziej jednak są.
Jako ciekawostkę załączam jeszcze porównanie obrazu z dwóch kamer - oryginalnej i chińskiej (z deklarowanym kątem 170 stopni). Obydwie kamery ustawione są w tym samym miejsu i pod tym samym kątem. Widać, że oryginał ma jednak większy zasięg. Czy warty jednak chorej ceny w ASO to już ocencie sami.
Oryginał:
Zamiennik:
Oczywiście jeżeli ktoś ma problem z kamerką to mogę pomóc
-
- Profesor od "silnikuf"
- Posty: 1312
- Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
- Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
- Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar
Re: Naprawa kamery cofania
No szacunek...wielki. ja bym to tylko zmodyfikował i zatopił w silikonie całe wnętrze kamerki....
pozdrawiam
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...
***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Naprawa kamery cofania
Dałem sporo silikonu więc nie powinno być problemu. Nie chciałem jednak ryzykować zalania optyki lub układów, które moga generować jakieś ciepło.
- czyzyk64
- Expert
- Posty: 1178
- Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
- Czym jeżdzę: kia sportage III
- Lokalizacja: 3 miasto
Re: Naprawa kamery cofania
Super Tomek, Jak zwykle pełna habilitacja. Ja bym jeszcze tylko podpowiedział, że po montażu tez można dołożyć trochę silikonu od tylnej strony. Ogólnie ogromny plus.
Puder , z montażem kamerki jak będzie problem , to zapraszam.
Puder , z montażem kamerki jak będzie problem , to zapraszam.
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Naprawa kamery cofania
Jak będzie cieplej to wymieniam moją chińską kamerkę na oryginał - wtedy pewnie wrzucę jakieś fotki z uszczelnienia zewnętrznego kamery. Generalnie zauważyłem, że nowsze wersje kamery w miejscu połączenia obudowy mają naklejoną taśmę z warstwą gąbki. Zapewne miała służyć po pierwsze uszczelnieniu połączenia i po drugie ograniczeniu dostawania się brudu i wilgoci przez szczelinę naokoło kamery. Efekt jest chyba jednak odwrotny do założonego bo sądząc po stanie kamer i gąbczastej tasmy mozna wywnioskować, że zatrzymuje ona wodę podwodując jeszcze większe zniszczenia...
- Owca007
- Kia Masta
- Posty: 3387
- Rejestracja: 12 sie 2015, 07:35
- Czym jeżdzę: A4 B9 Quattro Avant lepsze od kia :D
- Lokalizacja: Jaźwina- dolnośląskie
Re: Naprawa kamery cofania
Szacun takie małe "dingsy" to ja bym już nie naprawiał
Ale to, że zamówiłeś miernik nie mówiąc mi o tym to foch Tomku.
Ale to, że zamówiłeś miernik nie mówiąc mi o tym to foch Tomku.
Kierowca bombOWCA fanatyk przeróbki i modernizacji motoryzacji
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Naprawa kamery cofania
Moze zle sie wyrazilem - to nie zamiennik kamery do Sportka ale zwykla kamerka do zamontowania, ktorą kupilem jakis czas temu z mysla zmiany przedniej kamery w moim aucie bo ta co mam juz troche podrdzewiala po 3 latach uzytkowania. Wybieralem kamere z duza liczba pozytywnych opinii i maksymalnie szerokim kątem patrzenia.
- puder12
- MODERATOR
- Posty: 2195
- Rejestracja: 16 mar 2012, 11:03
- Czym jeżdzę: 1.7 CRDI XL
- Lokalizacja: 3miasto
Re: Naprawa kamery cofania
Tomek - wielkie dzięki za odratowanie mojej kamerki.
W ASO panowie powiedzieli że nowa kosztuje 1500 zł netto - niezły żarcik
W Korei można kupić za około 220 USD plus w Polsce 23% VAT - też masakra
Chętnie skorzystam z cieplutkiego garażu i Twojej pomocy. Dzięki za propozycję.
W ASO panowie powiedzieli że nowa kosztuje 1500 zł netto - niezły żarcik
W Korei można kupić za około 220 USD plus w Polsce 23% VAT - też masakra
czyzyk64 pisze:Puder, z montażem kamerki jak będzie problem, to zapraszam.
Chętnie skorzystam z cieplutkiego garażu i Twojej pomocy. Dzięki za propozycję.
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Naprawa kamery cofania
Przy tych cenach to już przestało mnie dziwić, że działające używki na Allegro chodzą po 600zł... masakra...
- puder12
- MODERATOR
- Posty: 2195
- Rejestracja: 16 mar 2012, 11:03
- Czym jeżdzę: 1.7 CRDI XL
- Lokalizacja: 3miasto
Re: Naprawa kamery cofania
Napisałem do dwóch koreańskich sprzedawców z ebay i obaj wystawili nowe aukcje z kamerką 95750-3W120. Cena konkurencyjna do używek z allegro:
https://www.ebay.com/itm/202148446419
https://www.ebay.com/itm/202148446419
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Naprawa kamery cofania
Jak już wcześniej wspomniałem postanowiłem zastąpić moją chińską kamerkę oryginalnym rozwiązaniem. Odebrałem dzisiaj nową plastikową blendę do wersji z kamerą. Po przymiarce kamery odrazu widać w czym problem.
Dla zrozumienia skali nieszczelności podświetliłem od spodu plastik blendy po zamontowaniu kamery. Zobaczcie jakie pole do popisu ma woda dostająca się do środka:
Nowsze wersje kamery miały co prawda naklejoną cienką gąbkę w założeniu pewnie mającą chronić wnętrze klapy przed dostawaniem się brudu i wilgoci, ale efekt jej zamontowania jest taki, że gąbka jak to gąbka chłonie wilgoć i zatrzymuje w sobie co jeszcze bardziej pogłębia destrukcję kamery. Nie chcą powielać błędów konstruktorów i fabryki postanowiłem uszczelnić wszystko solidną porcją silikonu.
Użyłem tego typu wynalazku - czarny klej silikonowy zakupiony w Auchanie za ok. 4zł:
Dokładnie uszczelniłem wszytkie strony kamery, a nadmiar kleju usunąłem za pomocą papierowych ręczników, a na końcu przymyłem nieklejone powierzchnie izopropanolem.
Od wewnętrznej strony nie wygląda to zbyt pięknie, ale też nie musi - przede wszystkim ma działać
Przy okazji zakupu blendy w ASO dowiedziałem się, że nie tylko Sportage ma problem z gnijącymi kamerkami. To samo dzieje się np. w Ceedach.
Przejżałem z ciekawości zdjecia kamer do KS4 i tam chyba wygląda to już troche lepiej, ale na żywo nie widziałem więc głowy nie dam...
Dla zrozumienia skali nieszczelności podświetliłem od spodu plastik blendy po zamontowaniu kamery. Zobaczcie jakie pole do popisu ma woda dostająca się do środka:
Nowsze wersje kamery miały co prawda naklejoną cienką gąbkę w założeniu pewnie mającą chronić wnętrze klapy przed dostawaniem się brudu i wilgoci, ale efekt jej zamontowania jest taki, że gąbka jak to gąbka chłonie wilgoć i zatrzymuje w sobie co jeszcze bardziej pogłębia destrukcję kamery. Nie chcą powielać błędów konstruktorów i fabryki postanowiłem uszczelnić wszystko solidną porcją silikonu.
Użyłem tego typu wynalazku - czarny klej silikonowy zakupiony w Auchanie za ok. 4zł:
Dokładnie uszczelniłem wszytkie strony kamery, a nadmiar kleju usunąłem za pomocą papierowych ręczników, a na końcu przymyłem nieklejone powierzchnie izopropanolem.
Od wewnętrznej strony nie wygląda to zbyt pięknie, ale też nie musi - przede wszystkim ma działać
Przy okazji zakupu blendy w ASO dowiedziałem się, że nie tylko Sportage ma problem z gnijącymi kamerkami. To samo dzieje się np. w Ceedach.
Przejżałem z ciekawości zdjecia kamer do KS4 i tam chyba wygląda to już troche lepiej, ale na żywo nie widziałem więc głowy nie dam...
- Owca007
- Kia Masta
- Posty: 3387
- Rejestracja: 12 sie 2015, 07:35
- Czym jeżdzę: A4 B9 Quattro Avant lepsze od kia :D
- Lokalizacja: Jaźwina- dolnośląskie
Re: Naprawa kamery cofania
W i40 kamerka chowa się za znaczkiem i wyskakuje jak wrzuca się wsteczny to najlepsze rozwiązanie Co do kamerki mam china ale to samo co u Ciebie Tomku dużo silikonu i wszystko jest szczelne .
Kierowca bombOWCA fanatyk przeróbki i modernizacji motoryzacji
Re: Naprawa kamery cofania
Witam, jestem nowy na forum i mam problem z kamerą cofania. Thomaster widzę, że już wszystko wiesz o tych kamerach. Mogę cię prosić o jakiś kontakt w celu skonsultowania się. Pozdrawiam
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Naprawa kamery cofania
Wysłałem Ci kontakt do mnie na PW.
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Naprawa kamery cofania
Jako ciekawostkę dodam, że problem z kamerami nie występuje tylko w Sportage'ach. Poniżej efekt mojej dzisiejszej zwycięskiej walki z kamerkami od Ceed'a i Optimy
- kjamnik
- Uzależniony
- Posty: 163
- Rejestracja: 16 lut 2013, 12:22
- Czym jeżdzę: biała XL 2013 panorama 1.6
- Lokalizacja: Radom
Re: Naprawa kamery cofania
oddam moją kamerę w dobre ręce!!! Do reanimacji. Thomasterowi oczywiście (wysłałem pw).
- kjamnik
- Uzależniony
- Posty: 163
- Rejestracja: 16 lut 2013, 12:22
- Czym jeżdzę: biała XL 2013 panorama 1.6
- Lokalizacja: Radom
Re: Naprawa kamery cofania
dziś kamera została wymieniona w serwisie Kia w ramach gwarancji. A jednak te 7 lat gwarancji to nie mit.
Thomasterowi dzięki, że chciał pomóc
Thomasterowi dzięki, że chciał pomóc
- listomek2014
- Expert
- Posty: 918
- Rejestracja: 07 sty 2015, 19:50
- Czym jeżdzę: KS FL 1.6 L BL
KS IV L BL 1.6 T
Toyota cross - Lokalizacja: Mrągowo
Re: Naprawa kamery cofania
Też to potwierdzam ludzie beczą ale tylko tu nikt nie ruszy 4 liter aby cokolwiek zweryfikować w aso a tam zawsze miłe zaskoczenie
W krwi benzyna zamiast Serca turbina
- Thomaster
- Expert
- Posty: 1471
- Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
- Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
- Lokalizacja: Bydgoszcz
Re: Naprawa kamery cofania
W pierwszej kolejności zawsze warto zapytać o naprawę gwarancyjną. Usługi pogwarancyjne w temacie kamerek zapraszam do mnie
- puder12
- MODERATOR
- Posty: 2195
- Rejestracja: 16 mar 2012, 11:03
- Czym jeżdzę: 1.7 CRDI XL
- Lokalizacja: 3miasto
Re: Naprawa kamery cofania
kjamnik pisze:dziś kamera została wymieniona w serwisie Kia w ramach gwarancji.
Póki jest nowa zabezpiecz jej gniazdo silikonem, żeby wytrzymała więcej niż 2 lata.
Wróć do „ZRÓB TO SAM- BĄDŹ JAK ADAM SŁODOWY”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika