Czyszczenie i smarowanie prowadnic szyberdachu.

Masz pomysł na ulepszenie czegokolwiek w aucie, sam zabrałeś się do naprawy? Podziel się z innymi swoimi doświadczeniami i zamieść manual z naprawy.
Awatar użytkownika
zbyz
Nowy
Posty: 14
Rejestracja: 13 paź 2020, 21:25
Czym jeżdzę: Kia Sportage III 2.0 XL AWD 2011 + LPG
Lokalizacja: Radom

Czyszczenie i smarowanie prowadnic szyberdachu.

Postautor: zbyz » 26 lip 2021, 21:56

Problem z otwieraniem lub (częściej) zamykaniem szyberdachu, spowodowany jest dużymi oporami podczas przesuwania ślizgów szyberdachu w prowadnicach. Czyszczenie prowadnic jest proste. Potrzebne będą: drabinka lub stołek, szmatki, serwetki lub jakieś chusteczki, pęseta zgięta lub wygięty kawałek drutu i smar. Można do bardzo dokładnego czyszczenia użyć benzyny - ja czyściłem prawie na sucho (użyłem chusteczek do czyszczenia kokpitu).
Prowadnic jest CZTERY: dwie przednie i dwie tylne. Prawdopodobnie dwie przednie są w dobrym stanie i problem leży w tylnych, ponieważ przednie są schowane za uszczelką szyberdachu, a tylne poza uszczelnieniem są praktycznie na wierzchu. Leje się na nie woda, sypią liście i inne śmieci (przez małą szczelinę między szkłem, a dachem). Należy otworzyć całkowicie dach. Dla ułatwienia zadania należy: na około 1cm odcinki wygiętego kawałka drutu lub pęsetę nawinąć skrawki szmatek, chusteczek, czy co tam kto ma i dokładnie wyczyścić prowadnice.
Prowadnice mają kształt ceownika czyli "kwadratowej" litery C - patrząc od przodu samochodu, przednie wyglądają tak [ ], a tylne ] [.
Czyszczenie i smarowanie przodu niewiele poprawiło - dopiero wyczyszczone i posmarowane tylne prowadnice dało super efekt. :winner:
Prawdopodobnie w większości przypadków wystarczy wyczyścić i nasmarować tylne prowadnice - u mnie były bez grama smaru, praktycznie całkowicie suche, ale brudne, pełne igieł, nosków klonu i liści.
Tył ze względu, na wymywanie smaru przez deszcz i podczas mycia na myjni, będzie prawdopodobnie do roboty co roku. :chytry: Jako najlepszy proponowany jest smar silikonowy Liqui Moly Silicon-Fett 3312. Ja posmarowałem tym co akurat miałem najlepszego - smar silikonowy z teflonem PTFE (taki biały smar). Strzałki pokazują położenia prowadnic.

Prawa przednia - widok w tył.jpg
Prowadnica prawa przednia - widok w kierunku tyłu auta.
Prawa przednia - widok w tył.jpg (268.57 KiB) Przejrzano 5263 razy

Prawa przednia widok na przód.jpg
Prowadnica prawa przednia - widok na przód prowadnicy (widoczna krzywizna dociągająca szyberdach w dół).
Prawa przednia widok na przód.jpg (121.09 KiB) Przejrzano 5263 razy

Prowadnica lewa tylna - widok z lewej strony.jpg
Prowadnica lewa tylna - widok na początek (widoczna krzywizna dociągająca szyberdach w dół).
Prowadnica lewa tylna - widok z lewej strony.jpg (131.47 KiB) Przejrzano 5263 razy

Na zdjęciu wygląda jakby tam był syf pomieszany ze smarem, ale w rzeczywistości jest ok. Widoczne jest trochę śmieci poniżej prowadnicy - nie miałem żadnej pęsety przed robieniem zdjęć, zostało to oczyszczone później. :przebacz:

Lewa tylna - widok do tyłu.jpg
Prowadnica Lewa tylna - widok w kierunku tyłu auta
Lewa tylna - widok do tyłu.jpg (218.09 KiB) Przejrzano 5263 razy

Widoczny lewy tylny ślizg szyby szyberdachu.

xxrobson20xx
Uzależniony
Posty: 287
Rejestracja: 11 lut 2011, 13:35
Czym jeżdzę: Biala 1.6 GDi + L + szklany dach
Gadu Gadu: 3780833
Lokalizacja: Ruda Śląska

Re: Czyszczenie i smarowanie prowadnic szyberdachu.

Postautor: xxrobson20xx » 19 wrz 2021, 21:20

Mi zawsze pomagal suchy smar, bez żadnego czyszczenia

DIMON
Nowy
Posty: 15
Rejestracja: 28 wrz 2021, 08:44
Czym jeżdzę: 1.6 GDI SL

Re: Czyszczenie i smarowanie prowadnic szyberdachu.

Postautor: DIMON » 29 cze 2022, 19:35

No a jak z kanałami? Chciałem je przeczyścić i nie moge odnaleźć otworów.
Zróbcie prosze fotki i namiary na nie.
Ostatnio poleciała woda z prawego słupka, może przewody się rozłączyły. Wypadało by zdjąć osłonę ze słupka.
Jakieś porady proszę.

Awatar użytkownika
automaciek
Kia Masta
Posty: 1507
Rejestracja: 02 maja 2019, 21:50
Czym jeżdzę: KIA Rio IV XL, w drodze Sportek 1.6 T-GDI 7DCT BL+

Re: Czyszczenie i smarowanie prowadnic szyberdachu.

Postautor: automaciek » 30 cze 2022, 21:47

Oporów okna dachowego nie powoduje brud, tylko spuchnięta guma na tylnym ślizgu (często przez nieodpowiednie środki smarne), o to nie na grubość, a na szerokość. Wystarczy gumę pomiędzy metalowym wspornikiem, a tworzywowym ślizgiem nieco "zmniejszyć", prowadnicę wyczyścić i użyć właściwy smar biały. W przypadku okien dachowych wysuwanych nad dach nie ma odpływów rurkowych, spływy są pod listwami dachowymi w formie rynien.


Wróć do „ZRÓB TO SAM- BĄDŹ JAK ADAM SŁODOWY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap