Wymiana lamp w klapie

Masz pomysł na ulepszenie czegokolwiek w aucie, sam zabrałeś się do naprawy? Podziel się z innymi swoimi doświadczeniami i zamieść manual z naprawy.
Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: czyzyk64 » 14 sty 2016, 17:44

Oj to już chyba za duża rzeźba. Nie wiem czy tam w ogóle dala by rade się zmieścić taka oprawka.

Awatar użytkownika
diselboy
Kia Masta
Posty: 1748
Rejestracja: 09 kwie 2011, 08:55
Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1,7 CRDI "M", 7 rowerów
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: diselboy » 14 sty 2016, 19:25

pociągnąć trzeba kabel od kostki przy światłach stopu do klapy (pewnie bez zdjęcia tapicerki się nie obędzie) i dalej w klapie na obie lampy, nie wiem czy są osiągalne takie drobne żarówki dwu włókna 21/5 W w innym przypadku trzeba rozwiercać otwory w lampach do średnicy żarówki lub partyzantka z montowaniem dodatkowej żarówki 21 W, otwory, gniazda itp, sporo nieopłacalnej i potencjalnie destrukcyjnej dla lampy babraniny.
1,7 CRDI "M' ka" Srebrna - wypatrzona: 25-03-2011, zamówiona: 01-04-2011, odebrana: 08-04-2011+ Ssangyong Korando D20T :kierownik: "Śmigamy po okolicach Roztocza"

borowqa
Bywalec
Posty: 110
Rejestracja: 20 gru 2015, 22:42
Czym jeżdzę: kia sportage 2.0 CRDI
Gadu Gadu: 5863681
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: borowqa » 14 sty 2016, 19:51

Podłączyłem do lamp w klapie tych nowych i podczas włączania hamulca jest spadek napięcia, więc jak kolega napisał post wyżej, trzeba byłoby ciągnąć kabel dodatkowy do klapy ze świateł stop. Nie da nic wsadzenie żarówki z dwoma włóknami bo takie żarówki mają 3 piny więc i tak by to nic nie dało. Wiercenie w lampach większych otworów może i nie byłoby problemem lecz nie wiem czy znajdziemy takie długie oprawki do żarówek dwuwłóknikowych W21/5W jakie są dostępne do tych żarówek w5w.

Jest jeszcze tylko możliwość zmiany, nie pamiętam ale w temacie było odnośnie jasności żarówek w klapie podczas wciskania stop, mianowicie faktycznie pomaga zmiana żaróweczek 5W na 3W po zmianie jest widać wyraźną różnicę pomiędzy zapalonymi stopami a tymi światłami w klapie.

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: czyzyk64 » 14 sty 2016, 20:36

Wygląda na to , że zostaje jedynie zamiana lamp na takie po FL i wtedy się dalej bawić. Na niemieckim forum jest manual jak takie cosik wykonać. Albo cieszyć się tym co jest [papa]

borowqa
Bywalec
Posty: 110
Rejestracja: 20 gru 2015, 22:42
Czym jeżdzę: kia sportage 2.0 CRDI
Gadu Gadu: 5863681
Lokalizacja: Podkarpackie

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: borowqa » 14 sty 2016, 21:21

ale czy te lampy są jakoś inaczej wykonane ????

I tak trzeba pociągnąć kabel chyba, a więc jakie to lampy to już nie ma Znaczenia. Przynajmniej tak mi się wydaje

mint
Nasz Człowiek
Posty: 898
Rejestracja: 05 kwie 2011, 17:56
Czym jeżdzę: Sportek 1.6 Biała xl
Lokalizacja: wawa

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: mint » 14 sty 2016, 21:30

Lampy po FL są zupełnie inaczej wykonane.
Zamówiona 12 marca 1.6 xl biała a odebrana 07 listopada.

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: czyzyk64 » 18 kwie 2016, 19:58

W tylnych lampach w klapie w wersjach FL ale nie led , aby w klapie palił się również stop można zastosować taką sprytną oprawkę , która ma trzy przewody. Po jej zastosowaniu gdy naciskamy stop , palą się nam lampy główne stopu oraz te w klapie.
http://ru.aliexpress.com/item/2PCS-Car- ... 04416.html

Niestety w tych przed FL nic nie wykombinujemy

Awatar użytkownika
diselboy
Kia Masta
Posty: 1748
Rejestracja: 09 kwie 2011, 08:55
Czym jeżdzę: KIA Sportage III 1,7 CRDI "M", 7 rowerów
Lokalizacja: Tomaszów Lubelski

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: diselboy » 19 kwie 2016, 21:06

wykombinujemy, wykombinujemy.
trzeba tylko przewód ciągnąc od głównych lamp, trochę rozbierania jest i kombinacji z żarówką.
1,7 CRDI "M' ka" Srebrna - wypatrzona: 25-03-2011, zamówiona: 01-04-2011, odebrana: 08-04-2011+ Ssangyong Korando D20T :kierownik: "Śmigamy po okolicach Roztocza"

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: czyzyk64 » 30 kwie 2016, 13:44

A co myślicie o zaadaptowaniu takich żarówek do lamp w klapie, jest tam włókno stopu i pozycji, tylko dodać odpowiednie oprawki i obczaic jak podłączyć.

Oraz oprawka do żarówek T20

Czy ktoś próbował już coś z tym zrobić?
Załączniki
t20_0089.jpg
8199.jpg
8199.jpg (79.92 KiB) Przejrzano 13406 razy

Awatar użytkownika
Thomaster
Expert
Posty: 1466
Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: Thomaster » 30 kwie 2016, 20:20

Wciąż zostaje temat dużego odwiertu w lampach. Ta żarówka jest dwa razy szersza od w5w.
Zastanawiam się nad jakimiś sensownymi LED'ami W21/5W - może byłyby węższe niż bańka i możnaby zaadoptowć je do obecnych oprawek w5w (długich).

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: czyzyk64 » 01 maja 2016, 07:43

Aaaaaa widzisz , nie porównałem tych żarówek, byłem przekonany , że będzie ta sama wielkość, ale koncepcja była okii.

Awatar użytkownika
Thomaster
Expert
Posty: 1466
Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: Thomaster » 16 cze 2016, 23:35

diselboy pisze:wykombinujemy, wykombinujemy.
trzeba tylko przewód ciągnąc od głównych lamp, trochę rozbierania jest i kombinacji z żarówką.


No to kombinujemy: ;)

Poniżej link do filmiku jak wygląda pierwsze odpalenie mojego stopu w klapie - jeszcze na stole:

https://www.youtube.com/watch?v=jPi8FL51fiE

Z najważniejszych założeń to: nie zmieniałem oprawek ani nie powiększałem otworów w lampach - jedyne co trzeba będzie dociągnąć to zasilanie 12V idące ze światła stopu, co nie będzie takie trudne bo podepnę się pod światło w klapie (przynajmniej taki mam zamiar - nie sprawdziłem jeszcze możliwości).
Zalety (oprócz stopu w klapie oczywiście :D ): jeszcze zmniejszone cienie w lampie klapy przy światłach pozycyjnych, możliwość dokładnego wyregulowania jasności świateł pozycyjnych tak aby świeciły z identyczną jasnością jak światła w głównych lampach.
Największy problem jaki do tej pory napotkałem to wyjęcie lampy - masakra jakaś jak trzymają te zaczepy [zly1]

Całość przeróbki powinna zamknąć się w 60-70zł [zlosnikok]

Jak skończę całość to wrzucę dokłady opis co i jak gdyby ktoś chciał się też za to zabrać.

saber
MODERATOR
Posty: 501
Rejestracja: 13 paź 2010, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 2.0 crdi 184KM, AT, 4WD
Lokalizacja: Kraków

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: saber » 17 cze 2016, 00:22

Wygląda zacnie - czekamy na szczegółowy manual :)

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: czyzyk64 » 17 cze 2016, 06:39

Jak dla mnie rewelacja. Super wygląda. No pobiłeś tym razem ruskich, bo nawet oni ze swoja kreatywnością nie zdołali tego tematu przeskoczyć .
Czekamy na cd. [papa]

Awatar użytkownika
Thomaster
Expert
Posty: 1466
Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: Thomaster » 18 cze 2016, 02:06

No i zrobione [zlosnik2]

Tak to wygląda w nocy:

https://www.youtube.com/watch?v=mjSfSVp9ois

Jutro postaram się nagrać filmik obrazujący świecenie za dnia i wrzucić opis modyfikacji.

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: czyzyk64 » 18 cze 2016, 07:50

Super wyszło. Gratulacje za wytrwałość i jakość wykonania. [papa] Avatar mówi sam za siebie. :oki:

Awatar użytkownika
Thomaster
Expert
Posty: 1466
Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: Thomaster » 18 cze 2016, 11:10

Tutaj filmik w dzień, ale jakoś dziwnie telefon to łapie i słabo widać włączone lampy:
https://www.youtube.com/watch?v=JlDhbrbrnaQ

A teraz opis co i jak:
Największe żarówki, które wchodzą w oprawkę T10 (czyli taką jak w przerobionych lampach lub oryginalnych koreańskich) to z tego co znalazłem W16W i na nich właśnie opiera się przeróbka. Wyszedłem z założenia, że skoro W5W w światłach pozycyjnych klapy jest troche jaśniejsza niż pięciowatowa żarówka w światłach głównej lampy to może w przypadku światła stop będzie podobnie - i nie pomyliłem się ;) Kupiłem dobre żarówki Philipsa (z serii plus ileś tam %):

Obrazek

i sprawdziłem, że 16W żarówka w klapie świeci z taką samą intensywnością jak 21W w lampie głównej.

Pozostała do rozwiązania kwestia jak obniżyć napięcie na żarówce 16W tak aby świeciła jak 5W. Aby jaśność świecenia była taka sama jak żarówki światła pozycyjnego w lampie głównej napiecie trzeba obniżyć do ok. 6,3 - 6,5V. Do tego celu wykorzystałem przetwornicę DC/DC typu "step down" czyli dedykowaną do obniżania napięcia. Zastosowałem taką o wydajności 5A - to ze sporym zapasem, ale z doświadczenia wiem, że mniejsze grzeją się dość mocno, a tego chciałem uniknąć.
Przetwornica XL4015:

Obrazek

zakupiona tutaj: http://allegro.pl/show_item.php?item=6067602508

Następną kwestią do rozwiązania było sterowanie - na jeden odbiornik miały iść dwa różne sygnały zasilające: stop i świateł pozycyjnych, do tego w pozycjach jeszcze przetwornica DC/DC. Aby razem się to nie gryzło wyszedłem z założenia, że trzeba te sygnały na odbiorniku oddzielić: albo działa stop, albo światło pozycyjne. Wymyśliłem coś takiego:

stop_lights.png
stop_lights.png (24.29 KiB) Przejrzano 13031 razy


Całe sterowanie oparłem o przekaźnik DPDT czyli taki, w którym jednym sygnałem możemy załączyć lub rozłączyć dwa różne (odseparowane) sygnały. Zgodnie z powyższym: w przypadku załączenia świateł pozycyjnych uruchamiana jest przetwornica DC/DC bez uruchamiania cewki przekaźnika. W momencie pojawienia się sygnału światła STOP przekaźnik jednocześnie rozłącza sygnał zasilający przetwornicę (przełączając się z "NC" na "NO" po prawej stronie rysunku) oraz załącza pełne 12V na żarówki ( "NC" na "NO" z lewej strony).

Przekaźnik zastosowałem taki:

Obrazek

ale można zastosować dowolny DPDT z cewką sterowaną 12V i o obciążalności styków min. 3A.

Aby była możliwość ewentualnej regulacji oraz w razie potrzeby rozłączenia lampy od dołożonej elektroniki całość umieściłem na zaślepce otworu lampy:

przetwornica.jpg


W plastik zaślepki wkleiłem tulejki dystansowe, do których przykręciłem przetwornicę. Kostka i przekaźnik są przyklejone bezpośrednio do zaślepki.

Następnie modyfikacja lampy. Należy dolutować przewód masowy do już istniejących oraz rozłączyć przewód zasilający lampy pozycyjne klapy. Czyli zasilanie, które idzie na środkowym pinie kostki w klapie trzeba podpiąć na wejście przetwornicy DC/DC, a wyjście przetwornicy podpiąć pod żarówki lampy.

lampa_przetwornica.jpg


Pozostaje już tylko podłączenie sygnału świateł stop. Najprościej zrobić to wpinając się w zasilanie stopu w klapie. Trzeba zdjąć plastki i podlutować lub podpiąć się konektorkiem/złodziejką pod zielony przewód stopu w klapie.

Teoretycznie można zrobić jedno takie urządzenie i podłączyć pod nie 4 żarówki, ale nawet pięcioamperowa przetwornica grzeje się wtedy bardzo mocno. Zbudowałem więc dwa układy - na każdą lampę osobny.

Odnośnie opisywanych przezemnie wcześniej zalet:
- zmiejszone cienie w lampie - żarówka ma znacznie większą bańkę co w przypadku lamp w klapie oznacza jeszcze lepsze rozprowadzenie światła,
- regulacja - przetwornica ma potencjometr, którym reguluje się napięcie wyjściowe. Można więc dokładnie dopasować jasnośc świecenia lamp i podregulować ją w przypadku konieczności.

Odnośnie wad to jedyne co zauważyłem to lekko irytujące "cykanie" przekaźników słyszalne w kabinie przy każdym naciśnięciu pedału hamulca. Albo to później jakoś wygłuszę, ale dam głośniej radio :D

Jeszcze fotka przetwornicy z opisem co gdzie jest:

przetwornica_opis.jpg

Awatar użytkownika
czyzyk64
Expert
Posty: 1178
Rejestracja: 16 sie 2013, 06:45
Czym jeżdzę: kia sportage III
Lokalizacja: 3 miasto

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: czyzyk64 » 18 cze 2016, 12:07

I to się nazywa mistrzostwo świata. :oki: [papa] [panna] Ja tez tak chce . :slinka:

piotrb007
Uzależniony
Posty: 167
Rejestracja: 20 sie 2013, 21:01
Czym jeżdzę: 1.6 GDI 135 KM Techno Orange
Lokalizacja: Oswiecim

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: piotrb007 » 18 cze 2016, 16:25

Gratulacje Thomaster :brawo:
Coś mi się zdaje że zamówienia spłyną do Ciebie dużą ilością o wykonanie danego urządzenia [papa]
Jestem zainteresowany zakupem tego urządzenia

art211
Bywalec
Posty: 145
Rejestracja: 23 kwie 2016, 11:16
Czym jeżdzę: KIA SPORTAGE III XL, 2.0 CRDI, AWD

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: art211 » 18 cze 2016, 17:28

Pełen profesjonalizm .

Dla mnie to "Ciemna magia " :wmur: , więc wykręcam lampy z klapy i wysyłam :oczko:

Awatar użytkownika
Thomaster
Expert
Posty: 1466
Rejestracja: 21 sty 2015, 01:25
Czym jeżdzę: 1,6 GDI, 2012, XXL - very limited ;)
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: Wymiana lamp w klapie

Postautor: Thomaster » 18 cze 2016, 17:40

Spoko, spoko - dajcie mi to najpierw kilka dni potestować. Cały czas zastanawiam się czy nie obciążam za mocno tej linii z trzeciego światła stopu i czy tam nie dać zwykłego 12V przez przekaźnik.


Wróć do „ZRÓB TO SAM- BĄDŹ JAK ADAM SŁODOWY”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap