Doświetlanie zakrętów

Wszystko o elektryce i elektronice w KIA Sportage.
ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: ZygJe » 18 gru 2011, 23:10

W Fiacie Brawo doświetlanie działa przy skręcie kierownicy o ok 45st i jest to b. przydatne szkoda, ze w KS tego nie ma :(. Dobiliście mnie bo byłem przekonany, że KS ma bi-ksenon. Ksenon na "krótkie" i halogen na długie to rozwiązanie z ubiegłego wieku :no:
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

mint
Nasz Człowiek
Posty: 898
Rejestracja: 05 kwie 2011, 17:56
Czym jeżdzę: Sportek 1.6 Biała xl
Lokalizacja: wawa

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: mint » 18 gru 2011, 23:22

ZygJe a po co Ci doświetlanie zakrętu w dzień? [zdziwko]
Zamówiona 12 marca 1.6 xl biała a odebrana 07 listopada.

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: ZygJe » 18 gru 2011, 23:31

w dzień jakby nie potrzebne - chyba.... W Bravo nie ma dziennych więc de facto działa cały czas (można je jednak wyłączyć w menu kompa) w nocy jednakowoż reakcja na skręt kierownicy jest b. pomocna czasami.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

mint
Nasz Człowiek
Posty: 898
Rejestracja: 05 kwie 2011, 17:56
Czym jeżdzę: Sportek 1.6 Biała xl
Lokalizacja: wawa

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: mint » 19 gru 2011, 00:04

Włączasz kierunek w sportku i też Ci się włączy doświetlanie, po jaką cholerę ma mi się włączać za każdym razem gdy ruszę kierownicą :roll: moim zdaniem w sportku jest tak to pomyslane jak być powinno, chociaż faktycznie przy ksenonach nie wiele daje to doświetlanie.
Zamówiona 12 marca 1.6 xl biała a odebrana 07 listopada.

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: ZygJe » 30 gru 2011, 19:19

Żarówki z doświetlania i p.mgielnych (H27) mają trzonek PGJ13 i występują w wersjach 27W (ori) 37(,5)W i 50W. Zamawiam na próbę 50W. Koszt w zależności od producenta 11 -30zł. Jak zamontuję to dam znać jak to działa.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

mint
Nasz Człowiek
Posty: 898
Rejestracja: 05 kwie 2011, 17:56
Czym jeżdzę: Sportek 1.6 Biała xl
Lokalizacja: wawa

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: mint » 31 gru 2011, 00:51

ZygJe masz na myśli żarówki ledowe czy zwykłe?
Zamówiona 12 marca 1.6 xl biała a odebrana 07 listopada.

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: ZygJe » 31 gru 2011, 01:03

Zwykłe.
27W szczególnie na p mgielnych to jakieś nieporozumienie, a może i na doświetlanie coś pomoże :) liczę, ze rflektorów i kabli nie potopię.....
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

mint
Nasz Człowiek
Posty: 898
Rejestracja: 05 kwie 2011, 17:56
Czym jeżdzę: Sportek 1.6 Biała xl
Lokalizacja: wawa

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: mint » 18 sty 2012, 22:23

W końcu dziś założyłem ledy do doświetlania zakrętów i nastąpiło totalne rozczarowanie :( moja latarka zakupiona w decathlonie z jedną dużą ledą świeci jaśniej i dalej niż te które miały doświetlać zakręty, nawet efekt wizualny jest porażająco kiepski [zlolta] szkoda kasy.
Zamówiona 12 marca 1.6 xl biała a odebrana 07 listopada.

Awatar użytkownika
pioter90
Bywalec
Posty: 80
Rejestracja: 21 maja 2011, 11:14
Czym jeżdzę: kia sportage 2.0dohc XL.automat 4x4
Lokalizacja: .Polska Międzyrzecze,woj.slaskie

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: pioter90 » 19 sty 2012, 22:17

moim zdaniem tez slabo widac doswietlanie zakretów moze jakies mocniejsze zarówki albo wlasnie ledy które swieca na bialo ,ja posiadam u siebie ksenony i jak sie wlanczaja takie zolte to mi sie to zabardzo niepodoba wymienial ktos jak tak to pdajcie jakie zarówki sa dobre. :) :) :) [papa]
I jeszcze pytanko w sprawie dlugich swiatel jest tez mozliwosc wymiany na jakies biale zeby tez na zólto nie swiecily,jak ktos wymienial to dajcie znac na jakie :) :) :) :) :)
[papa] [papa] [papa] [papa]

Awatar użytkownika
kijaS
MODERATOR
Posty: 438
Rejestracja: 09 sty 2011, 22:39
Czym jeżdzę: Zależy do czego wsiądę

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: kijaS » 19 sty 2012, 22:45

@mint: a jednak chyba spodziewałeś się rewelacji [hihihi] . Opócz tego, że strumień świetlny takiej "żarówki" jest znacznie mniejszy, to zwróćcie uwagę, że odbłyśnik lampy w żaden sposób nie jest zaprojektowany do takiego wynalazku. I dotyczy to zarówno doświetlania, przeciwmgielnych, stopu i innych świateł. Z grubsza rzecz biorąc żarnik w normalnej żarówce jest prawie punktem i cały reflektor jest przystosowany do tego aby z tego punktu utworzyć odpowiednią wiązkę światła. A teraz "żarówka" LEDowa: źródło światła jest wielkości ok np 3cm (jest też "prawie" punktowe - ale trzeba patrzyć ze 100m). Jak ten biedny reflektor ma zrobić z tego taką samą, albo choć podobną wiązkę? :niewiem:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------kijaSPORTAŻ------

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: ZygJe » 19 sty 2012, 22:57

@ pioter90
Tak jak pisałem. Do p.mgielnych i doświetlaczy żarówki z trzonkiem PGJ13 nawet do 50W. Mam 2 takie zbędne bo kupilem 6 to daj adres na priv to wyślę. Płaciłem za nie po 18zł. Do długich założyłem Osram NightBreaker - inna bajka choć oczywiście przy ksenonie nadal światło jest żółtawe ale znacznie mniej niż ori i o wiele mocniej świecą.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

mint
Nasz Człowiek
Posty: 898
Rejestracja: 05 kwie 2011, 17:56
Czym jeżdzę: Sportek 1.6 Biała xl
Lokalizacja: wawa

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: mint » 19 sty 2012, 23:10

Żarówki 50 watowe firmy narva można kupić po 11zł. Kijas moim zdaniem ledy użyte do tej żarówki są po pierwsze za małe, a po drugie jest ich zbyt mało, zapewne odbłyśnik też robi swoje, choć we wspomnianej latarce mam jedną dużą diodę smd i świeci zdecydowanie dalej niż ta żarówka.
Zamówiona 12 marca 1.6 xl biała a odebrana 07 listopada.

Awatar użytkownika
kijaS
MODERATOR
Posty: 438
Rejestracja: 09 sty 2011, 22:39
Czym jeżdzę: Zależy do czego wsiądę

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: kijaS » 19 sty 2012, 23:18

Diod jest za mało, bo jakby było więcej, to pewnie nie zmieściły by sie w lampie [hihihi]
Diody są słabe, bo jakby były jakieś creedy, to kosztowało by to pińć razy tyle (co najmniej)
A latarka świeci lepiej, bo właśnie jej odbłyśnik jest przystosowany do LEDa
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------kijaSPORTAŻ------

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Zibi70 » 16 lis 2012, 23:41

Tak się trochę oddałem refleksji na temat świateł doświetlania zakrętów i...
Mierzył ktoś jakim napięciem są zasilane żarówki doświetlania?
Świecą tak marnie, że nawet jak na 20W podejrzewam, że mogą być zasilane napięciem niższym niż 12V (byłoby to dziwne, ale z drugiej strony... nie takie rzeczy się widziało) [zdziwko]
Kusi mnie wypróbowanie LED-ów mimo, że mint narzekał. Lorkovsky był jednak w miarę zadowolony z takich:
Obrazek
- 28 LED SMD

Sam chcę kupić takie:
Obrazek
-68 LED SMD

albo takie:
Obrazek
7.5W

W zasadzie niewiele jest do stracenia i tak praktycznie to nie świeci (właśnie po ciemku zaliczyłem krawężnik - na szczęście delikatnie), więc może przynajmniej efekt wizualny będzie lepszy niż w pf 126 z przeciążoną prądnicą [hihihi]

A może inny rozkład światła z LEDów pomoże trochę na doświetlanie boków bliżej jezdni a nie metr nad nią? :?
Ktoś coś dłubał w temacie ostatnio? Interesuje mnie też, czy KS nie marudzi, że ma spaloną żarówkę po wymianie H27 na LED?
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Zibi70 » 26 lis 2012, 18:03

Panowie,

Co tu tak cicho? Wszystkim się już podoba doświetlanie? [zdziwko]

Mnie się nadal nie podoba więc rozmawiam z jednym z dostawców - pojawiają się właśnie żarówki H8 i H11 z zastosowaniem diod CREE o mocy ok 30 W. Może uda mi się je zastosować a jeśli nie to zamierzam przetestować żarówki na diodach SMD - 6W.

Oprócz tego znalazłem takie hmmm... Obrazek
Żarówki 55W z filtrem - powinny świecić biało - może troche niebieskawo.

Zygje - czy do założenia 55W zmieniałeś coś w instalacji?
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

marcinK
Nasz Człowiek
Posty: 877
Rejestracja: 29 lis 2011, 09:37
Czym jeżdzę: Kadjar Runmageddon TCe 130 Energy
Lokalizacja: Warszawa

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: marcinK » 26 lis 2012, 18:25

Głowy nie dam, ale nie wierzę żeby były zasilane innym napięciem. Po co komuś stosować dodatkowe przetwornice....
Odebrana po 178 dniach:)

ZygJe
Profesor od "silnikuf"
Posty: 1311
Rejestracja: 13 gru 2011, 22:24
Czym jeżdzę: Peugeot 3008HYbrid4 300KM; KIA Sedona 3,3V6 275KM AT
Lokalizacja: Audiovideo, San Escobar

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: ZygJe » 26 lis 2012, 19:17

Nic nie zmieniałem w instalacji. W porównaniu do Xenonów świecą żółto, ale b. ładnie teraz oświetlają. Wqrza mnie tylko brak zapalania doświetlaczy przy skręcie kierownicą.
pozdrawiam

Była: Sportage 2.0 CRDi XL AWD AT - jedno z najlepszych aut jakie miałem
Sorento 3.5 V6 285KM AWD AT - moja sprzedana miłość - bo żona była zazdrosna...

***** ***
Idąc ciemną doliną zła się nie ulęknę, gdyż to ja jestem ten najgorszy

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Zibi70 » 15 sty 2013, 01:17

Straszyłem, straszyłem i w końcu zrobiłem.
Wymieniłem dziś fabryczne żarówki doświetlania skrętu na żarówki LED o mocy (teoretycznie) 7,5W. (Dokładnie tu i takie: http://www.aliexpress.com/snapshot/208332218.html

Dla zainteresowanych dodam, że wymiana to masakra. Jeśli inżynierowie KIA mieli na celu maksymalnie utrudnić taką w sumie prozaiczną czynność, to zasłużyli na solidną premię. Upierdzieliłem się jak szczerbaty z sucharkiem. Łapy poharatane, paluchy bolą, podrapany itd. Jeśli komuś wydaje się, że wystarczy przeczytać w instrukcji, jak wymienić żarówki w modelu 2012 a zwłaszcza XL z ksenonami to... eeee... ma racje - wydaje mu się.
Żeby się do tego cholerstwa dobrać nie wystarczy odkręcić wewnętrznych, plastikowych nadkoli (rozkład śrubek i spinek inny niż w instrukcji) - trzeba odkręcić także osłonę silnika od dołu a i to nie wiele pomaga, nawet jeśli już człowiek grzmotnie się na glebę i grzebie na leżaka (bo inaczej się nie sięga a nawet jeśli sięgnie to nie ma mowy aby uchwycić żarówkę i ją przekręcić).
Wyjęcie "starych" żarówek to męką a z założeniem nowych jeszcze gorzej.

Uprzedzam - jeśli ktoś będzie próbował wyjąć i włożyć żarówki z przypiętymi kabelkami to może się zesr... znaczy mocno napocić a i tak nic z tego. Jest tam taki dzyndzel, który prawdopodobnie ma dodatkowo uniemożliwiać odpięcie się kabelka albo samoistne przekręcenie żarówki. 25 minut się z tym mocowałem zanim pokapowałem, o co chodzi (bo oczywiście tego cholerstwa nie widać). Dopiero odpięcie kabelka jako tako ułatwia (a raczej umożliwia) wyjęcie żarówki. Zarówno samo wyjęcie jak włożenie nowej nawet bez kabelka jest bardzo upierdliwe bo cholernie ciasno, a jej przekręcenie aby zaskoczyła to krew (dosłownie) pot i łzy (no niech będzie, że zamiast łez kilka soczystych wiązanek). Po stronie bez zbiornika jako - tako ale też nie łatwo, przekręcenie aby zaskoczyła trwało dobre 5 minut mocowania się i kombinacji (już mnie paluchy bolały). W sumie, po grubo ponad godzinie kombinowania (okraszonego wyrazami zachwytu nad łatwym dostępem) :wmur: w końcu dokonałem dzieła. :baba: Nie wiem czy chciałoby mi się robić to raz jeszcze. Prościej faktycznie będzie zdjąć zderzak.

Efekt?
Hmmm... jest inaczej aczkolwiek nie będę się upierał, że zaraz lepiej.
Fabryczne żarówki wiecie jak świecą paskudnie żółto - wąskim paskiem ponad drogą. Ledy świecą światłem zdecydowanie białym z niebieską poświatą, światło znacznie bardziej rozproszone - mam wrażenie że słabsze choć zważywszy, że fabryczne świecą wąskim paskiem być może w sumie podobnie - trudno to ocenić w oświetlonym pomieszczeniu czy w mieście gdzie wszędzie coś świeci a już nie chciało mi się szukać ciemnych zaułków.
W każdym razie... doświetlanie i tak dawało mizerny efekt, a teraz przynajmniej po włączeniu widać, że świeci lampa jak w nowym samochodzie a nie przedwojenna naftówka babci.

Zrobiłem kilka zdjęć - niestety aparat w telefonie nie pokazuje wszystkich niuansów światła - cyfrowe aparaty zawsze mają z tym kłopot.

Żarówka fabryczna - w rzeczywistości świeciła zółtym / złotym światłem - porównanie do lampy naftowej chyba uzasadnione - na zdjęciu barwa wygląda ok ale w realu nie jest takie białe:
Obrazek

Porównanie - żarówka fabryczna i led - widać, że krótszy. Na halogenówce widać za to że już się przydymiła od wewnątrz.
Obrazek

Nowa żarówka:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

A teraz porównanie - niestety na oświetlonym parkingu ale przynajmniej w nieco ocienionym miejscu - z wyłączonym doświetleniem:
Obrazek

I z włączonym (czyli coś tam doświetla):
Obrazek
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

Awatar użytkownika
puder12
MODERATOR
Posty: 2195
Rejestracja: 16 mar 2012, 11:03
Czym jeżdzę: 1.7 CRDI XL
Lokalizacja: 3miasto

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: puder12 » 15 sty 2013, 09:49

Ze zdjęć wynika że skręcasz tylko w lewo [zlosnik2]

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: Zibi70 » 15 sty 2013, 11:23

Tak jakoś wyszło, że lewo zmonopolizowało materiał zdjęciowy (czyżbym był lewusem?) [hihihi]
Jak mnie najdzie, w wolnej chwili poszukam ciemnego miejsca i zrobię foto doświetlania z prawej ;)
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

MarekA
Nasz Człowiek
Posty: 481
Rejestracja: 03 lis 2010, 15:27
Czym jeżdzę: Kia Sportage 1,7 CRDI "XL" czarna
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Doświetlanie zakrętów

Postautor: MarekA » 15 sty 2013, 11:43

Lampy, jak lampy, ale dramaturgia Twojej opowieści ........ :D


Wróć do „ELEKTRYKA”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap