Userzy,
każdemu to co się podoba. Ja akurat jestem "ZA"
Jednakże liczyć się należy, że po montażu 3 szyby będą chodzić "w automacie", natomiast okno kierowcy niestety nie
.
Jako że strasznie mnie to zafrapowało - zmuszony byłem do "przekopania" zasobów NET'owych i... chyba się udało
Zresztą oceńcie sami:
--------------------------------------------------------------------------------------
Kupując
moduł domykania szyb dla naszej KS III na Aliexpress może się okazać, że po jego podłączeniu
działają tylko 3 okna, co jest bolączką powszechnie opisywaną na forach
.
W takim przypadku po jego podłączeniu 3 okna (oprócz kierowcy) automatycznie domykają się po zamknięciu samochodu oraz zyskują funkcję AUTO (nie trzeba trzymać przycisku żeby je zamknąć/otworzyć). Okno kierowcy pozostaje (w swej funkcjonalności) w trybie „fabrycznym” i nie domyka się samoczynnie po zamknięciu samochodu.
Dodatkową funkcją modułu jest „przewietrzanie”, gdy po wciśnięciu odpowiedniej kombinacji na pilocie szyby się lekko opuszczają umożliwiając wentylację samochodu, przy czym zamki drzwiowe pozostają zamknięte.
Okazuje się, że za brak sterowania oknem w drzwiach kierowcy winny jest moduł, z którego na sterowanie oknem kierowcy wychodzi (
+), natomiast sam podnośnik sterowany jest sygnałem (
–).
Wynika to z faktu, że oferowane moduły są (w swej konstrukcji) uniwersalne i w zależności od konkretnego modelu samochodu doposaża się je w okablowanie (różne wtyczki i złącza) oraz zapewnia odpowiednie „zestrojenie” właśnie różnego rodzaju „zworkami”.
Badając dogłębnie sprawę natrafiłem w sieci na
2
rozwiązania:
(
1)
poprawy modułu poprzez przelutowanie zworki oraz
(
2)
dołożenia przekaźnika.
1.
Najprostszym rozwiązaniem jest sprawdzenie w zakupionym module położenia „zworki” wg. opisu podanego
na RUS forum, gdzie user Fordjjik „wkleił” rozwiązanie ze źródła w USA:
Rys. 1 (widok płytki) oraz
Rys. 2 (zbliżenie).
[…]
The US versions require a ground signal to the BCM control rather than a +12v. Remove the PC board from the module and on the back side in the upper right (away from the connectors)there is a pad located between two labels, GND and 12V. If there is a solder connection between the pad and 12V, unsolder this connection. Solder the connection between the pad and GND[…].
Wolne tłumaczenie:W amerykańskiej wersji wyposażenia sterowanie realizowane jest poprzez podanie masy (–) a nie (+) 12V na moduł sterowania BCM.
Celem sprawdzenia (i poprawienia) należy otworzyć moduł i wyjąć płytkę drukowaną.
Na odwrocie, w jej prawym górnym rogu (po przeciwnej stronie do złącz) jest „zworka” (od strony WYJ) pomiędzy
2-ma oznaczeniami: GND lub 12V. Jeśli zworka jest zlutowana pomiędzy COM a 12V należy połączenie to rozlutować a następnie połączyć COM z GND.
Tutaj przedstawiona jest inna wersja płytki modułu (w zależności od jego producenta) i pokazane są miejsca zworek do przelutowania (
też z RUS forum).
2. Kolejne rozwiązanie pojawiło się na
ESP forum klubu KS III i polega na
dołożeniu przekaźnika (jeśli ktoś nie chce otwierać modułu)
wg. tego schematu.
Oba powyższe rozwiązania sprowadzają się do tego samego: uzyskania (
–) sygnału na wyjściu układu sterującego, do podania na silnik elektrycznej szyby.
IMHO w pierwszej kolejności warto spróbować rozwiązania nr
1, gdyż nie wymaga ono dokładania „gratów”.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Cały opis (w wersji *.pdf na 2-ch stronach) do pobrania za free
TUTAJ