Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Jakie opony, jakie felgi-rozmiary, marki. Opinie i porady.
robertpos
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 18 maja 2013, 20:15
Czym jeżdzę: 1.6 GDI XL

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: robertpos » 21 maja 2013, 09:26

marcinK pisze:Myślę, że się mylisz. Wg. takiego myślenia to żarówka też może być "każda", byle by pasowała wielkością, mocą, jasnością, kształtem i co tam jeszcze...była zgodna z oryginalną. A jednak (przynajmniej teoretycznie) musi mieć jeszcze takie małe coś...homologację.
...


Całkowicie zgadzam się z powyższym. Napisałem maila do KMP - ciekawe czy coś odpowiedzą (w rozsądnym czasie).

Robert

bbal
Bywalec
Posty: 30
Rejestracja: 21 lis 2011, 10:53
Czym jeżdzę: 1,6 XL

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: bbal » 22 maja 2013, 17:39

Ja zadałem to pytanie w KMP. Pan po drugiej stronie tłumaczył, że jest to związane ze zbyt "małym" silnikiem, który radzi sobie z max. 17". Była mowa o siłach potrzebnych do rozbujania samochodu na dużych kołach, coś o fizyce, oporach toczenia zależnych od obwodu koła, itp. Doszedłem do wniosku, że jeśli (jak powiedział Pan z KMP) mam mieć jeszcze większego muła, to będę jeździł na 17'. Co do prawdomówności Pana - nie mam zdania. Ale może coś w tym jest?

Awatar użytkownika
puder12
MODERATOR
Posty: 2195
Rejestracja: 16 mar 2012, 11:03
Czym jeżdzę: 1.7 CRDI XL
Lokalizacja: 3miasto

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: puder12 » 22 maja 2013, 18:05

bbal pisze:Była mowa o siłach potrzebnych do rozbujania samochodu na dużych kołach,

To jakaś ściema. Średnica całego koła jest najczęściej taka sama, bo na większej feldze montuje się opony o niższym profilu. Ja mam 17" na lato i 16" na zimę i jakoś nie zauważyłem, żeby latem trudniej było rozbujać autko. Spalanie też jest większe zimą czyli na 16". :D

Awatar użytkownika
Przemek1472
Uzależniony
Posty: 373
Rejestracja: 04 kwie 2013, 18:35
Czym jeżdzę: 1.6 T-GDi GT Line 7DCT+ MAX | Orange
Lokalizacja: Nadarzyn

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: Przemek1472 » 22 maja 2013, 18:09

Ją też myślę, że to sprawa prestiżowa a nie fizyki. Średnica jest zbliżona, felga cięższa? Ale guma lżejsza!
Powaga jest zwykle strojem głupców

marcinK
Nasz Człowiek
Posty: 877
Rejestracja: 29 lis 2011, 09:37
Czym jeżdzę: Kadjar Runmageddon TCe 130 Energy
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: marcinK » 22 maja 2013, 19:09

bbal pisze: Pan po drugiej stronie tłumaczył, że jest to związane ze zbyt "małym" silnikiem, który radzi sobie z max. 17". Była mowa o siłach potrzebnych do rozbujania samochodu na dużych kołach, coś o fizyce, oporach toczenia zależnych od obwodu koła, itp... Ale może coś w tym jest?

Co to znaczy "nie radzi sobie"? Ktoś tutaj na forum pisał, że dwulitrowa benzyna jest zamulista i nie radzi sobie z tym autem. Pan z KMP powinien takiemu doradzić, żeby założył kółka od malucha to będzie miał OK.
Silni 1,7 ma jeszcze mniejszą moc (chociaż większy moment obrotowy) i opory toczenia z 18" jakoś go nie przyhamowują.
Przedmówcy już wyjaśnili co do średnicy kół, ja natomiast mam 18" (lato) i 17" (zima) i jednakowo się zachowuje, więc może na jakimś czułym przyrządzie wyszłaby różnica , ale w praktyce ma to taki wpływ jak ilość muszek na przednim zderzaku :lol:
Odebrana po 178 dniach:)

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: Zibi70 » 23 maja 2013, 21:04

W jednym poście w zasadzie chyba już jest odpowiedź - felgi 17" mają opony 225/60, felgi 18" mają opony 235/55.

Na większości forów motoryzacyjnych łatwo znaleźć informację, że większe/cięższe felgi to spadek przyspieszenia, zwiększenie spalania a gdy do tego dodamy zwiększenie szerokości i zmianę profilu opony - czyli zmianę oporów toczenia to wspomniane parametry ulegają dalszemu pogorszeniu.

Koła samochodu to w pewnym sensie jakby koła zamachowe - mają swój moment bezwładności zależny od rozmiarów i wagi (+ oporów toczenia i obciążenia samochodu bo nie kręcą się przecież w powietrzu). Ten moment ma znaczenie przy ruszaniu i hamowaniu. Wcale nie jestem taki pewien czy felgi 18 z dedykowanymi oponami nie są zauważalnie cięższe od 17" więc trudniej takie koło rozbujać i wyhamować. Waga i szerokość opon + offset ma też znaczenie dla trwałości zawieszenia.

W rozmiarze 17 i 18 z oponami fabrycznymi też jest zauważalna różnica w średnicach - wynosi 13,9 mm - 18-tki mają więc większą średnicę i obwód - obracają się wolniej. Jaki to ma wpływ? A mieliście kiedyś rower z przerzutkami? No to sobie przypomnijcie jaki opór był przy różnej wielkości zębatkach. Ta mała różnica w rozmiarze to oczywiście mały szczegół ale nie jedyny (+ waga, opory toczenia a wszystko razy 4), suma tych szczegółów może mieć istotne znaczenie.

Nie sądzę aby KIA nie chciała nam dać możliwości wyboru kółek do naszych KS tylko po to aby nam zrobić na złość, w końcu mogliby na tym robić kaskę. Początkowo zresztą można było zamówić 18" do 1.6 - (sam mogłem kupić taką KS) ale z jakiegoś powodu się z tego wycofali. Myślę więc, że ten powód jest istotny.
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

Awatar użytkownika
Przemek1472
Uzależniony
Posty: 373
Rejestracja: 04 kwie 2013, 18:35
Czym jeżdzę: 1.6 T-GDi GT Line 7DCT+ MAX | Orange
Lokalizacja: Nadarzyn

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: Przemek1472 » 23 maja 2013, 22:12

Odbierałem dziś papiery od auta, w homologacji stoi 215 na 16 cali tak swoją drogą...
Powaga jest zwykle strojem głupców

marcinK
Nasz Człowiek
Posty: 877
Rejestracja: 29 lis 2011, 09:37
Czym jeżdzę: Kadjar Runmageddon TCe 130 Energy
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: marcinK » 23 maja 2013, 22:56

Zibi70 pisze: Myślę więc, że ten powód jest istotny.

A ja myślę, że te powody są na tyle istotne, że nie są istotne :) Różnic w spalaniu, przyspieszaniu, odczuciach subiektywnych NIE MA. Jak już pisałem mam koła takie i takie, więc w praktyce sprawdzałem (sprawdzam na co dzień). Może te teoretyczne wywody są do zmierzenia , ale wracam do pierwszego zdania - są na tyle istotne, że nie są istotne.
A tak na marginesie - przecież w innych (i słabszych silnikach) KS, są sprzedawane 18", czy tam trwałość zawieszenia nie jest istotna? Czy może są jakieś różnice w budowie? np. wzmocnione? bo nie wiem.
Poza tym, Zibi zauważ, że trochę sam sobie zaprzeczasz. Najpierw wyjaśniasz nam, że moment bezwładności jak duży to gorzej, bo samochód ma ciężej, a później piszesz, że 18 kręcą się wolniej od 17 i to też jest gorzej bo w rowerze tak jest....
No coś mi tu nie pasi.
Ostatnio zmieniony 23 maja 2013, 23:13 przez marcinK, łącznie zmieniany 1 raz.
Odebrana po 178 dniach:)

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: Zibi70 » 23 maja 2013, 23:12

Ja też nie wiem :)
Nie wiem nawet czy jest różnica w zawieszeniu pomiędzy KS 1.6 a np. 2.0 CRDi - ale chyba jakaś jest bo o ile pamiętam przy doborze felg była uwaga, że do 1.6 nie wszystkie 16" pasują a do innych takich uwag nie ma. Kolejna rzecz zmiany mogą dotyczyć roczników. Oprócz tego Sportek jest cięższy np. od Ceed'a.

Edit:
Odniesienie do roweru jest takie, że w zależności od wielkości użytych zębatek (kół) kręci się albo lżej albo ciężej. Jeszcze inaczej - jeśli użyjesz tej samej wielkości zębatki przedniej i tylnej np. w składaku to pedałujesz w miarę lekko, w rowerze z kołami 26" będzie duużo ciężej. [hihihi]

Oczywiście wszystko to są pogadanki teoretyczne - ale szukamy przecież jakiegoś wyjaśnienia :)
Ostatnio zmieniony 23 maja 2013, 23:26 przez Zibi70, łącznie zmieniany 1 raz.
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

marcinK
Nasz Człowiek
Posty: 877
Rejestracja: 29 lis 2011, 09:37
Czym jeżdzę: Kadjar Runmageddon TCe 130 Energy
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: marcinK » 23 maja 2013, 23:16

No mnie właśnie chodziło o różnice w Sportkach w zależności od silników.
A swoją drogą gdzieś czytałem, że w innych krajach (Szwecja czy Norwegia) ktoś pisał, że tam można do 1,6 zamawiać 18. Ale może tylko mi się śniło :(
Odebrana po 178 dniach:)

robertpos
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 18 maja 2013, 20:15
Czym jeżdzę: 1.6 GDI XL

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: robertpos » 24 maja 2013, 10:50

A może to nie będzie dla kogoś problem, aby zważyć swoje koło zapasowe? Chodzi oczywiście o oryginalne koło 18" i 17". Tak po prostu, z czystej dociekliwości... Wg mnie, w kole 18", porównując do 17", przy tej samej średnicy koła jest mniej opony (gumy) a więcej felgi (aluminium). Oprócz tego koło 18" (235/55r16) jest o 1cm szersze od 17" (225/60r17). Ciężar właściwy gumy to ok. 1.5 g/cm3, a aluminium 2,6 g/cm3. Podsumowując, wydaje mi się, że koło 18" powinno być wyraźnie cięższe od koła 17".

Napisałem też maila do Kia Motor Poland z prośba o wyjaśnienie, dlaczego nie można zamówić kół 18" do silnika 1,6. Minęło już kilka dni i odpowiedzi nie ma. I zaczynam wątpić, że kiedykolwiek nadejdzie.

Robert

marcinK
Nasz Człowiek
Posty: 877
Rejestracja: 29 lis 2011, 09:37
Czym jeżdzę: Kadjar Runmageddon TCe 130 Energy
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: marcinK » 24 maja 2013, 11:39

Oni sami dobrze pewnie nie wiedzą, tylko korzystają z nauki płynącej z naszego forum :)
A tak na mojego nosa, to masa koła (zapewne trochę większa w 18") nie ma większego wpływu na trakcję (przyspieszanie, bo hamowanie to już w ogóle można wykluczyć). To taka różnica jak by ktoś powiedział, że czuje różnicę przy przyspieszaniu z pasażerem w postaci jamnika w bagażniku i bez niego.
Siły bezwładności pochodzące od rozkręcania masy koła są siłami odśrodkowymi a więc siłami znoszącymi się , a nie dodającymi do ruchu samochodu (a na początku - przy ruszaniu są pomijalnie małe bo zależą od prędkości i to chyba do kwadratu).
Moim zdaniem, największy wpływ ma (chociaż jest to i tak niewielka różnica) opór toczenia z powodu większej szerokości (o 1 cm) opony. Na wyrównanie krzywd, szersze opony (letnie) zdecydowanie lepiej hamują (krótsza droga hamowania) i lepiej trzymają w zakrętach. Poza tym tym ten wygląd..... :shock:
Odebrana po 178 dniach:)

robertpos
Nowy
Posty: 17
Rejestracja: 18 maja 2013, 20:15
Czym jeżdzę: 1.6 GDI XL

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: robertpos » 24 maja 2013, 12:29

marcinK pisze: Poza tym tym ten wygląd..... :shock:


Nie ukrywam, że jestem zainteresowany zakupem tych kół tylko ze względu na ich wygląd.

Robert

REROMEK
Bywalec
Posty: 100
Rejestracja: 30 sty 2012, 20:49
Czym jeżdzę: sportage 1.7 crdi xl
Lokalizacja: Sztum, na Powiślu

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: REROMEK » 24 maja 2013, 15:51

a nie przyszło nikomu do głowy że powód jest marketingowy...?
chcesz duże koła ? zapłać za mocniejszą wersję... :D
lubię jeździć... kia sportage 1.7 crdi xl sand track + skóra , ta jaśniejsza

Awatar użytkownika
cisco
Nasz Człowiek
Posty: 805
Rejestracja: 27 paź 2011, 00:11
Czym jeżdzę: Sorento XL 2.0 CRDi 185KM, AT, AWD Black Pearl
Lokalizacja: okolice Warszawy

Odp: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: cisco » 24 maja 2013, 16:20

Hehe:grin: jeżeli byłby to marketing to do 1.6 kosztowały by np 3000 a w mocniejszych wersjach 1500 :grin:
SORENTO XL 2.0 CRDi 185KM, AT, AWD, SunRoof, Black Pearl

marcinK
Nasz Człowiek
Posty: 877
Rejestracja: 29 lis 2011, 09:37
Czym jeżdzę: Kadjar Runmageddon TCe 130 Energy
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: marcinK » 24 maja 2013, 16:48

Oj cisco, słaby z Ciebie marketingowiec. Zapłacił byś 3000,- więcej, a tak zapłacisz 15 000,- więcej za wersję, plus 1500,- za koła.
Odebrana po 178 dniach:)

Awatar użytkownika
Zibi70
Expert
Posty: 980
Rejestracja: 08 maja 2012, 13:58
Czym jeżdzę: Sportage 1.6 GDI XL SLS
Lokalizacja: Warszawa / Tarnowskie Góry (ale słoikiem nie jestem) ;-)

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: Zibi70 » 24 maja 2013, 21:30

marcinK pisze:Na wyrównanie krzywd, szersze opony (letnie) zdecydowanie lepiej hamują (krótsza droga hamowania) i lepiej trzymają w zakrętach. Poza tym tym ten wygląd..... :shock:

Wygląd miodzio - trudno zaprzeczyć ale tak dla ochłody... ;)

•Gorszy komfort. Komfort jazdy ulegnie zmniejszeniu ze względu na sztywniejszy bok opony niskoprofilowanej oraz zwiększony ciężar spowodowany szerokością opony.

•Większa podatność na koleiny. Większa szerokość opony utrudnia pokonywanie kolein. Sztywne boki pogarszają możliwości związane z wyjechaniem z koleiny.

•Spadek komfortu akustycznego. W większości wypadków szersza opona generuje głośniejszy hałas toczenia. Choćby ze względu na fakt, że powietrze prześlizgujące się między klockami bieżnika musi pokonać dłuższą drogę.

•Obniżona odporność na aquaplaning. Szeroka i niska opona posiada większą powierzchnie kontaktu, wraz z nią zwiększa się również ilość wody, która musi wypompować bieżnik. Inżynierowie oponiarscy starają się temu przeciwdziałać, wprowadzając bieżniki kierunkowe lub asymetryczne. Niestety, zwiększenie szerokości opony wpływa na możliwość zaistnienia aquaplaningu.

•Mniejsza przyczepność na brudnej drodze. Szerokie opony charakteryzują się dłuższą drogą hamowania na zapiaszczonej lub zabrudzonej drodze.

Źródło: http://www.opony.com.pl/artykul/zmiana-rozmiaru-kol-wady-i-zalety/?id=900
Kiedyś miałem ładny podpis, ale dawno mnie nie było i se poszedł... pojechał. [zdziwko]

marcinK
Nasz Człowiek
Posty: 877
Rejestracja: 29 lis 2011, 09:37
Czym jeżdzę: Kadjar Runmageddon TCe 130 Energy
Lokalizacja: Warszawa

Re: Dlaczego do benzyny 1.6 nie można zamówić felg 18" ?

Postautor: marcinK » 24 maja 2013, 22:24

Zibi70 pisze:•Gorszy komfort. Komfort jazdy ulegnie zmniejszeniu ze względu na sztywniejszy bok opony niskoprofilowanej oraz zwiększony ciężar spowodowany szerokością opony.

Przy takich różnicach szerokości (1cm) - jest to teoretyzowanie - mam to wiem.
Zibi70 pisze:•Większa podatność na koleiny. Większa szerokość opony utrudnia pokonywanie kolein. Sztywne boki pogarszają możliwości związane z wyjechaniem z koleiny.

Zgadza się , na szczęście ten problem jest już coraz rzadziej spotykany w Polsce :)
Zibi70 pisze:•Spadek komfortu akustycznego. W większości wypadków szersza opona generuje głośniejszy hałas toczenia. Choćby ze względu na fakt, że powietrze prześlizgujące się między klockami bieżnika musi pokonać dłuższą drogę.

Hałas w głównej mierze zależy od rzeźby bieżnika a w duuużo mniejszej od szerokości, można dobrać odpowiednio ciche jak nam zależy na tym parametrze.
Zibi70 pisze:•Obniżona odporność na aquaplaning. Szeroka i niska opona posiada większą powierzchnie kontaktu, wraz z nią zwiększa się również ilość wody, która musi wypompować bieżnik. Inżynierowie oponiarscy starają się temu przeciwdziałać, wprowadzając bieżniki kierunkowe lub asymetryczne. Niestety, zwiększenie szerokości opony wpływa na możliwość zaistnienia aquaplaningu.

Zgadza się , rozwiązanie jest ww.
Zibi70 pisze:•Mniejsza przyczepność na brudnej drodze. Szerokie opony charakteryzują się dłuższą drogą hamowania na zapiaszczonej lub zabrudzonej drodze.

A krótszą drogą hamowania na czystej drodze - ja akurat więcej kilometrów pokonuję na czystych, niezapiaszczonych drogach, więc dla mnie częściej jest bezpieczniejsza :)
Odebrana po 178 dniach:)


Wróć do „OPONY i FELGI”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika

Sitemap